۰۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۰ پنجشنبه

صبح قزوین نرم‌افزار "رخ‌نگار" از کاربردهای هوش مصنوعی در مقابله با کروناست/ مسئولان حمایت خود را از کارآفرینان دریغ نکنند
کد خبر: ۳۴۰۹۲۱ نویسنده: مهدی محمدپور فرد تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱/۲ ساعت: ۹:۳ ↗ لینک کوتاه

مدیرعامل شرکت "هوش داده مهتاب":

نرم‌افزار "رخ‌نگار" از کاربردهای هوش مصنوعی در مقابله با کروناست/ مسئولان حمایت خود را از کارآفرینان دریغ نکنند

مدیرعامل شرکت هوش داده مهتاب گفت: در شرایط کنونی که در مقابله با انتشار کرونا ویروس و پیشگیری از آن، رعایت بهداشت و عدم استفاده از وسایل عمومی دارای اهمیت است، کنترل تردد با اثر انگشت نفی می‌شود و می‌توان از تشخیص چهره به‌عنوان جایگزین استفاده کرد.

نرم‌افزار "رخ‌نگار" از کاربردهای هوش مصنوعی در مقابله با کروناست/ مسئولان حمایت خود را از کارآفرینان دریغ نکنند

مهدی محمدپور فرد در گفت‌وگو با خبرنگار علم و فناوری صبح قزوین؛ درباره اختراع خود اظهار کرد: ما فعالیت جدی در زمینه نرم افزار و سرویس‌های هوش مصنوعی را از اواسط سال 97 آغاز و دو محصول نرم افزاری با نام "رخ نگار در زمینه تشخیص چهره و خودنگار در زمینه پلاک خودرو و کنترل تردد طراحی کردیم که به‌صورت آفلاین کار می‌کنند.

وی ادامه داد: پالایش هوشمند تصویر نیز از دیگر محصولات تولید شده ماست که خدمات را به طور آنلاین انجام می‌دهد، درواقع به دلیل اهمیت هوش مصنوعی و با داشتن پیش زمینه در حوزه پردازش صدا و تبدیل صوت به متن به‌صورت جدی فعالیت خود را در زمینه نرم افزار و هوش مصنوعی آغاز کردم.

مدیرعامل شرکت هوش داده مهتاب درباره تفاوت‌ها و وجوه امتیاز نرم افزارهای این شرکت ابراز کرد: نمونه‌های تولید شده در زمینه پردارش چهره توسط ما از مزایای بالایی برخوردار است و مشابهی با این دقت ندارد؛ زیرا سایرین به‌صورت جدی و جامع به این موضوع ورود پیدا نکرده‌اند.

وی افزود: شرایطی که سایر نرم افزارها برای چهره نگاری نیاز دارند 48 پیکسل بین دو چشم است و ما این میزان را به 32 پیکسل رسانده‌ و شرایط را بهبود داده‌ و با این اقدام کاربری نرم افزار ارتقا یافته و تغییر کرده است.

این کارآفرین جوان با اشاره به کاربرد این نرم افزار در شرایط مواجهه با کرونا ویروس اذعان کرد: در شرایط کنونی که در مقابله با انتشار کرونا ویروس و پیشگیری از آن رعایت بهداشت و عدم استفاده از وسایل عمومی دارای اهمیت است، کنترل تردد با اثر انگشت نفی می‌شود و می‌توان از تشخیص چهره به‌عنوان جایگزین استفاده کرد.

وی ادامه داد: طی چند روز گذشته درخواست‌هایی برای استفاده از نرم افزار تشخیص چهره داریم و ما نیز فعالیت خود را برای همخوانی نرم افزار با سیستم‌های مورد استفاده آغاز کرده‌ایم.

کنترل تردد و شناسایی رانندگان با نرم افزارهایی دارای دقت بالا

محمدپور فرد عنوان کرد: برای استفاده از نرم افزار تشخیص چهره از سوی بانک‌ها و مجتمع طلافروشی برای تشخیس چهره سارقان درخواست شده و باتوجه به بومی بودن امنیت آن نیز افزایش می‌یابد، درواقع کنترل تردد و شناسایی افراد مظنون از موارد کاربرد نرم افزار تشخیص چهره است.

وی ادامه داد: در این نرم افزار که با دقت زیاد کار می‌کند حتی نیازی به نگاه مستقیم برای تشخیص نیست؛ خود نگار که برای تشخیص پلاک است نیز در مقایسه با موارد مشابه از مزیت، داشتن پلت فرم مستقل، تحت شبکه بودن و قابل استفاده بودن در گوشی همراه برخوردار است.

مدیرعامل شرکت "هوش داده مهتاب" گفت: ما اکنون در پارک علم و فناوری فعالیت می‌کنیم که موسساتی که قابلیت استفاده از نرم افزارهای تولید شده ما را دارند را به ما معرفی کرده و زمینه همکاری با آن‌ها را فراهم کنند.

وی افزود: برای توسعه فعالیت و پیاده سازی نرم افزارها بر یک سخت افزارها به هزینه‌های بالا نیاز است و مسئولین می‌توانند در این راستا به ما کمک کنند و باید دانست با حمایت از حوزه هوش مصنوعی فعالیت‌ها و اقدامات مختلف و متنوعی قابل ارائه است.

این کارآفرین جوان بیان کرد: اکنون ما با بخش خصوصی همکاری داریم و تعدادی از نرم افزارها برای تست در اختیار آن‌ها قرار گرفته؛ چرا که فعالیت در این بخش و رسیدن به جواب مثبت یا منفی جهت همکاری زودتر به نتیجه می‌رسد، اما در بخش دولتی علاوه بر زمان بر بودن روند محدودیت‌هایی نیز وجود دارد.

وی ابراز کرد: در ابتدای ورود به قزوین از انگیزه بالایی برای فعالیت برخوردار بودم، اما اکنون بیشتر مشتریان ما از تهران هستند و این استقبال کم از طرف قزوین می‌تواند به دلایل مختلف از جمله نیاز شرکت‌های بزرگ به هوش مصنوعی یا عدم شناخت دقیق و نرسیدن به ضرورت نسبت به کاربرد این حوزه باشد.

محمدپور فرد در پایان گفت: هوش مصنوعی کاربردهای بسیاری دارد و امیدواریم زودتر به زمینه‌های کاربرد و ضرورت استفاده گسترده از این فناوری برسیم.
انتهای پیام/۶۰۰۶

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان