۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین حمایت سپاه قزوین، طارمی‌ها را پیشتاز تولید ۵۰ تُن عسل کرد/ ۴۰۰ هکتار از اراضی بلااستفاده روستایی میزبان کشت گل‌محمدی شد
کد خبر: ۳۴۰۷۲۰ نویسنده: مطهره میرزایی تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۱۲/۲۱ ساعت: ۱۳:۴۳ ↗ لینک کوتاه

گزارش صبح قزوین از اشتغال‌زایی قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه؛

حمایت سپاه قزوین، طارمی‌ها را پیشتاز تولید ۵۰ تُن عسل کرد/ ۴۰۰ هکتار از اراضی بلااستفاده روستایی میزبان کشت گل‌محمدی شد

یکی از موارد اشتغالزایی قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه استان در زمینه زنبورداری است که زنبورداران مناطق طارم در راستای آموزش‌های انجام شده سالانه ۲۰ الی ۵۰ تن عسل تولید می‌کنند.

حمایت سپاه قزوین، طارمی‌ها را پیشتاز تولید ۵۰ تُن عسل کرد/ ۴۰۰ هکتار از اراضی بلااستفاده روستایی میزبان کشت گل‌محمدی شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی صبح‌قزوین؛ همه‌ی ما ماجرای مقاومت را بارها و بارها در صحنه‌ی مقابله با دشمن، دفاع از مظلوم و دفاع از حریم و امنیت کشور خوانده، شنیده و دیده‌ایم.

ماجرای اقتصاد مقاومتی از آن دسته موضوعاتی است که بعد از انقلاب جایگاه ویژه‌ی یافته و با گذشت زمان بر اهمیت آن افزوده شد.

همه‌ی ما کم یا زیاد داستان تلاش انسان‌های بلند همتی را شنیده‌ایم که با تکیه بر تولیدات داخلی و پرهیز از مصرف‌گرایی‌ به موفقیت رسیده‌اند؛ حتی در هشت‌ سال دفاع مقدس زمانی که دشمن فکر می‌کرد با اعمال تحریم و فشارهای جنگی می‌تواند ایران را سرنگون کند مردمان غیرتمند ایرانی با خودباوری و استفاده صحیح از ظرفیت‌های داخلی، دشمن را در اندیشه‌ی شوم خود ناکام گذاشتند.

داستان پررنگ پدر موشکی ایران الگوی خوبی برای اقتصاد مقاومتی است. داستانی که امروزه او را به یک اسطوره‌ی ایرانی تبار و ولایتمدار تبدیل کرده است. در جای جای سرزمین ایران تهرانی مقدم‌ها کم نیستند و هرکس به نوبه‌ی خود توانسته و می‌تواند کشور را از کالبد مصرف‌گرایی خارج و به سوی تولید رهنمون سازد.

رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند "اقتصاد مقاومتی که ما مطرح کردیم که یک مجموعه‌ی کار است، یک مجموعه‌ی حرکت و اقدام است چند نقطه‌ی کلیدی برای امروز و فردای نزدیک ما دارد که همان مسئله‌ی اشتغال و مسئله‌ی تولید است. " 

اقتصاد مقاومتی موضوع مهمی است که به عنوان یک جریان، با تاکید بر رونق تولید و بهره‌مندی از توانمندی داخلی، کشور را به سوی خودکفایی و استقلال هدایت کند.

به منظور بررسی اقدامات انجام شده توسط کارگروه اشتغال و اقتصاد پیشرفت و آبادانی سپاه صاحب‌الامر(عج) استان قزوین در حوزه اقتصاد مقاومتی مصاحبه‌ای با مسئولان امر انجام شده است.

اشتغال‌زایی با هدف توسعه و احیای مشاغل بومی در روستا

مازیار سلخوری در گفت‌گو با خبرنگار اقتصادی صبح‌قزوین؛ درباره‌ی عملکرد کارگروه اشتغال اظهار کرد: اهداف عملیاتی ما برای اشتغال‌زایی صرفا در راستای ایجاد شغل برای روستاییان و مهاجرت معکوس نبود، بلکه هدف ما توسعه و احیای مشاغلی بود که ریشه‌ی دیرینه در روستا داشت.

وی افزود: احیای شغل‌های بومی و منطقه‌ای که در گذشته شغل اصلی مردم بود و با گذشت زمان به علت‌های مختلف از جمله اجرای شیوه‌ی قدیمی و عدم انگیزه کنار گذاشته شده و روستا را از بعد تولیدکنندگی به مصرف‌گرایی تبدیل کرده بود، باعث شد روح امید به زندگی در کالبد روستا دمیده شود.

مدیر کارگروه اشتغال و اقتصاد پیشرفت و آبادانی سپاه صاحب‌الامر(عج) استان قزوین اذعان کرد: قرارگاه پیشرفت و آبادانی در حوزه‌ی اشتعالزایی تلاش کرد تا با آموزش و ارائه‌ی مدرک توسط کارشناسان مختلف به تعدادی از افراد، اصول و کارکردهای لازم را ابلاغ کند و این افراد را در حوزه‌های تخصصی برای آموزش به سایر اهالی روستا پرورش دهد.

وی گفت: اجرای روند کاری متفاوت و آموزش‌های تخصصی موجب مهاجرت بیش از 30 نفر از جوانان برای ایجاد اشتغال در روستا و جهت‌دهی روستاها به سوی تولید شد.

تولید سالانه 20 تا 50 تن عسل توسط زنبورداران مناطق طارم

این مقام مسئول ابراز کرد: یکی از موارد ایجاد اشتغال زنبورداری در منطقه‌ی طارم بود که با آموزش‌های صحیح 200 کندو به  2 هزار کلونی زنبور تبدیل و زمینه‌ی اشتغال را برای 17 نفر از اهالی روستا فراهم کرد.

وی ادامه داد: یکی از موارد اشتغالزایی زنبورداری است که زنبورداران مناطق طارم در راستای آموزش‌های انجام شده سالانه 20 الی 50 تن عسل تولید می‌کنند و تعداد کندوها از 200 کندو به هزار و 500 کندو ارتقاء یافته است که در سال جاری 10 تن از این عسل‌ها توسط قرارگاه به بازار فروش ‌رسید.

سلخوری عنوان کرد: بیشتر مشکلات زنبورداران عدم داشتن مدرک فنی، شکر برای زنبورها و بازار فروش بود که طبق تفاهم‌نامه‌های انجام شده توسط قرارگاه این مشکلات نیز برطرف شد.

این مدیر جهادی ابراز کرد: عدم انگیزه و تمایل به کار کشاورزی بسیاری از زمین‌های کشاورزی را راکد گذاشته بود که این مسئله وضعیت روستا را از حالت تولید کننده به مصرف کننده تغییر می‌داد، عملیات اجرایی ما در این مرحله تشویق اهالی روستا به کشاورزی و تولید گندم سالم و استاندارد و در نهایت تولید آرد و نان سالم بود و نتایج کار به احیای تنورهای روستایی و اشتغالزایی زنان روستا در خصوص پخت نان شد.

کاشت 7هزار اصله نهال مثمر در زمین‌های بلااستفاده

وی در ادامه گفت: ماحصل تشویق و ترغیب مردم به کاشت گندم استاندارد سالم، زیر کشت رفتن حدود 40 هکتار از زمین‌های بلا استفاده‌ی خسرود و 100 هکتار در روستای زرند بود.

این مقام مسئول ابراز کرد: در راستای باغبانی نیز حدود 7هزار نهال مثمر در زمین‌های بلااستفاده با همکاری قرارگاه بین روستاهای تحت پوشش قرارگاه تقسیم شده و در اسفند ماه سال جاری کاشته شد؛ همچنین قرارگاه پیشرفت و آبادانی زمین‌های مرزی و بلااستفاده‌ی شالیزارهای الموت شرقی را با همکاری اهالی منطقه، به زمین کشت خلر و ماشک که نوعی علوفه‌ی دامی است؛ تبدیل کرد.

وی بیان کرد: قرارگاه پیشرفت و آبادانی با همکاری و آموزش جهاد کشاورزی حدود 400 هکتار اراضی بلا استفاده‌ی مناطق روستایی را زیر کشت گل محمدی برد که البته طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده در تلاش است تا در راستای کاشت گل محمدی برای فروش غنچه و فرآورده‌های گل محمدی مانند عطر و گلاب برای اهالی روستا اشتغالزایی کند.

سلخوری گفت: قرارگاه پیشرفت آبادی برای جلوگیری از خسارات ناشی از سردی هوا و سوختن درختان، آموزش شیوه‌ی نوین آبیاری و رویش نهال، سمینارهای‌آموزشی را برای اهالی روستا برگزار کرد.

مدیر کارگروه اشتغال و اقتصاد قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه استان قزوین عنوان کرد: به دنبال فعالیت قرارگاه در حوزه‌ی صنایع دستی دو کارگاه گلیم‌بافی و گبه‌بافی در روستاهای آتان و عباس‌آباد تشکیل شد و در مجموع 16خانم مشغول به کار شده و درآمدزایی دارند که البته مواد اولیه این کارگاه‌ها بصورت رایگان دراختیار آنها قرار گرفته‌است.

وی تصریح کرد: در حوزه‌ی دامداری قرارگاه پیشرفت و آبادانی با اصلاح نژاد دام‌ها و تغییر تغذیه و شناسایی بیماری دام‌ها، زمینه‌ی دامپروری را مجدد در روستاها احیا کرده و در حوزه‌ی طیور هزار جوجه‌ی یک روزه برای پرورش طیور به 20نفر از اهالی روستا تعلق گرفت.

این مقام مسئول تاکید کرد: همچنین حدود 200 راس بز اصیل ایرانی برای پرورش نسل اصیل دام سالم برای پرورش به اهالی روستا درنظر گرفته شده که تاکنون 32بز اهدا و باقی بزها در مراحل بعدی به روستاییان تعلق می‌گیرد که البته اهدای این بزها زمینه‌ی اشتغال برای 10نفر از اهالی روستا را فراهم کرده‌است.

امام جماعت روستای آتان دهستان زوارک الموت شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی صبح قزوین اظهار کرد: با کارشناسی‌های انجام شده از سنگ‌های روستای آتان متوجه شدیم که این روستا از پنج نوع سنگ کاربردی ناخالص برخوردار است و این مسئله می‌تواند برای ایجاد اشتغال زمینه‌ی خوبی باشد.

حجت الاسلام حسین مرادی اذعان کرد: فروش سنگ‌ها به صورت خام و فله تاثیر بسزایی در اقتصاد این منطقه ندارد اما هدف و برنامه‌ی ما، ایجاد اشتغال و سرمایه و تکیه بر صنعت جواهرسازی و انگشتر سازی است.

لزوم مهارت آموزی به جوانان و نوجوانان روستایی

مدیر کارگروه تعلیم و تربیت قرارگاه پیشرفت و آبادانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی صبح قزوین عنوان کرد: تحصیلات به تنهایی برای کسب مهارت و حرفه پاسخگو نیست؛ آموزش مهارت‌ از سن کم به دانش‌آموزان یک نیاز اساسی است زیرا کسب حرفه و مهارت برای دانش‌آموزان بعد از پایان تحصیلات از بیکار بودن آن‌ها جلوگیری می‌کند.

جواد رجبی افزود: به منظور مهارت‌افزایی دانش‌آموزان در نظر داریم تا طرح مدرسه‌ی زندگی(ویژه‌ی دختران) و مدرسه‌ی اشتغال(ویژه‌ی پسران) در مناطق محروم اجرایی کنیم.

مدیر کارگروه تعلیم و تربیت قرارگاه پیشرفت و آبادانی اذعان کرد: در راستای طرح مهارت افزایی، قرارگاه تصمیم دارد با برگزاری کارگاه‌های آموزشی و مهارتی در حوزه‌ی کلاس‌های هنری، کلاس‌های مورد علاقه دانش‌آموزان و کلاس‌های مرتبط با نیازهای روستا این نوجوانان و جوانان را بیشتر در مسیر مهارت و اشتغال قرار دهد که این امر موجب ایجاد اشتغال‌های خانگی و هنری مانند خیاطی، آشپزی و شیرینی‌پزی می‌شود.

سعید رجبعلی مدیرکارگروه سلامت قرارگاه پیشرفت‌ و آبادانی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی صبح قزوین بیان کرد: کارکرد کارگروه سلامت در حوزه‌ی اشتغال و اقتصاد احیای خوراک و تغذیه‌های سنتی مانند گندم و نان سالم که درمان خوبی برای دیابت هستند باز به عرصه‌ی تولید رسید که البته تولید نان سلامت زمینه‌ی اشتغالزایی برخی خانمان روستایی شد.

وی در پایان ابراز کرد: شناسایی، بسته‌بندی و تولید نمک دریایی و گیاهان دارویی، نان‌های طبیعی و سنتی مانند اگردک و محصولات لبنی باعث ایجاد اشتغال برای زنان روستایی شد.

برای اطلاع از فعالیت‌های بسیج سازندگی استان در حوزه‌ی اقتصاد مقاومتی و تلاش برای ایجاد اشتغال نیز مصاحبه‌ای با مسئول سازمان بسیج سازندگی استان قزوین انجام شد.

پرداخت 81 وام اشتغالزایی در حوزه‌های اقتصادی و صنایع تبدیلی

سرهنگ مهدی صادق‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی صبح قزوین؛ درباره‌‎‌ی عملکرد بسیج سازندگی در حوزه‌ی ایجاد اشتغال اظهار کرد: بسیج سازندگی در حوزه‌ی ایجاد اشتغال در هفت ناحیه‌ی استان مانند ناحیه‌ی امام سجاد(ع) و ناحیه‌ی امام حسن(ع)، البرز، تاکستان، آبیک، آوج و بویین زهرا خدماتی نظیر آموزش، مشاوره، ارائه‌ی تسهیلات، تلاش برای کسب مجوز و بازاریابی را انجام داده‌است.

وی افزود: حدود 81 مورد وام تسهیلاتی در حوزه‌های اقتصاد و صنایع تبدیلی پرداخت شده است همچنین بسیج سازندگی در عرصه‌ی اقتصاد 11مورد تسهیلات زنبورداری، شش مورد پرورش قارچ، 21مورد معرق چوب، قالی بافی، گلیم بافی، چرم‌دوزی و خیاطی برای انجام فعالیت افراد اعطا کرده‌است.

مسئول سازمان بسیج سازندگی استان قزوین اذعان کرد: در حوزه‌ی صنایع تبدیلی بسیج سازندگی 35 مورد تسهیلات اشتغالزایی، در حوزه‌ی روغن‌گیری، بسته‌بندی میوه‌خشک، ترشیجات و کارگاه‌های شیرینی پزی ارائه کرده، همچنین در حوزه‌ی پرورش ماهی‌های زینتی و سردابی، داربست باغ انگور و کاشت زعفران خدمات لازم را انجام داده‌است.

وی گفت: طبق تفاهم نامه‌ی بسیج سازندگی با کمیته‌ی امداد به 165 نفر از افراد بیکار و تحصیل کرده وام قرض‌الحسنه‌‌ی 50 میلیون تومانی برای ایجاد اشتغال در تمامی عرصه‌های پرداخت می‌شود؛ از سوی دیگر در راستای ارائه‌ی تسهیلات به افراد کارآفرین، بانک مهر ایران و توسعه‌ی تعاون آماده‌ی همکاری هستند.

این مقام مسئول ابراز کرد: برای اشتغالزایی و ایجاد شرایط اقتصادی برای افراد بیکار طبق تفاهم نامه‌ی انجام شده بسیج سازندگی و قرارگاه خاتم الانبیا(ع) شش کارگاه خیاطی مجهز به تجهیزات به صورت رایگان و یک کارگاه خط تولید میوه خشک کن در شهرستان تاکستان احداث می‌شود.

وی در پایان بیان کرد: تمامی فعالیت‌های بسیج سازندگی در حوزه‌ی اشتغال تنها مختص به ارائه‌ی خدمات تولیدی نیست بلکه این سازمان در راستای فروش محصولات تولیدی اقداماتی همچون برگزاری نمایشگاه مستمر و دائم در محل نمایشگاه دائمی برای فروش تولیدات افراد شاغل در نظر گرفته‌ است.

انتهای پیام/3003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان