۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین سیاه‌نمایی رسانه‌ای، یک جنایت روانی است/ "کرونا" را شکست می‌دهیم
کد خبر: ۳۴۰۴۵۹ نویسنده: محمدرضا ذاکر تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۱۲/۱۰ ساعت: ۸:۵۰ ↗ لینک کوتاه

یادداشت روز؛

سیاه‌نمایی رسانه‌ای، یک جنایت روانی است/ "کرونا" را شکست می‌دهیم

اقدام ناصواب برخی رسانه‌های داخلی و خارجی در القای ناکارآمدی دولت و حاکمیت در کنترل یک بیماری خاص، که تعداد قابل توجهی از کشورهای بزرگ و حتی پیشرفته اروپایی را درگیر کرده است، پیش از اینکه یک انتقام سیاسی باشد، یک اقدام ضداجتماعی و جنایت روانی است!

سیاه‌نمایی رسانه‌ای، یک جنایت روانی است/ "کرونا" را شکست می‌دهیم

صبح قزوین؛_______محمدرضا ذاکر.

در دنیای مدرن امروز، رسانه‌ها بعنوان یکی از اصول غیرقابل انکار و عضو جدایی ناپذیر جامعه محسوب می‌شوند. روزانه حجم قابل توجهی از مردم برای کسب اخبار و دریافت تحلیل‌های مختلف به رسانه‌ها مراجعه می‌کنند.

پیشتر مطبوعات و روزنامه‌ها نقش بیشتری در بازتاب اخبار و رویدادها بر عهده داشتند اما با پیشرفت تکنولوژی و افزایش ضریب نفوذ اینترنت، امروز رسانه‌های برخط و شبکه‌های متنوع اجتماعی جای مطبوعات و رسانه‌های قدیمی تر را گرفته اند و روزانه میزبان میلیون‌ها مخاطب در بستر فضای مجازی هستند.

دسترسي به اطلاعات و اخبار از حقوق اساسي افراد در جامعه محسوب مي‌شود، شهروندان حق دارند که به اخبار و اطلاعات داخلي و خارجي دسترسي داشته باشند. در مقابل، مهم ترين رسالت رسانه‌هاي همگاني و مطبوعات نیز، آگاهي دادن و اطلاع رساني به شهروندان، از ابعاد مختلف قضاياي سياسي، اجتماعي، فرهنگي، اقتصادي و امثال آنها در جامعه است.

رسانه‌ها در نهایت، عهده دار جهت دهی به افکار و اعتقادات و علایق و سلایق مخاطبانی هستند که خواسته و ناخواسته در معرض اخبار و تولیدات منتشر شده در فضای مجازی قرار دارند.

همچنین باید به این نکته توجه داشت که وجود رسانه آزاد بعد از قانون اساسی، نظام پارلمانی و احزاب سیاسی، بعنوان رکن چهارم دموکراسی، ضامن سلامت سیستم مدیریتی و حاکمیتی جامعه و مانعی برای قدرت طلبی و انحصارطلبی صاحبان قدرت و ثروت و حلقه ارتباط موثر جامعه و حاکمیت است. از این رو، سلامت و درستی و صداقت یک رسانه هم در میزان اثرگذاری آن رسانه نقش دارد.

در روزهای اخیر، خبر ورود ویروس کووید19 موسوم به «کرونا» به ایران بحث داغ و به خبر اول رسانه‌های داخلی و حتی رسانه‌های فارسی زبان خارجی تبدیل شد. شدت و حجم انعکاس اخبار و فراگیری این بیماری و شیوع و کشتار چندهزار نفری ناشی از این ابتلای هزاران شهروند چینی به این ویروس ناشناخته، موجب شد تا در کمترین زمان ممکن، اخبار و تحلیل‌های درست و غلط درباره کرونا در فضای مجازی منتشر و جامعه ایران را با یک شوک و اضطراب جدی مواجه شود.

تقریبا همه رسانه‌های مکتوب و برخط در روزهای اخیر موضوع کرونا را پوشش داده اند اما نکته قابل توجه، سیاه نمایی وضع موجود و تلاش برای القای اضطراب و ترس و ناامیدی و بن بست در جامعه ایرانی از سوی برخی از رسانه‌های داخلی و خارجی است.

رسانه‌هایی که تلاش دارند مدیریت کشور را فاقد صلاحیت مبارزه با کرونا و ناتوان از اداره امور و کنترل وضعیت بحرانی موجود جلوه دهند. موضوعی که با واقعیت در تعارض است.

هر چند عینک شک و تردیدی که این رسانه‌ها بر عملکرد مسئولان، روی چشم گذاشته اند، برای حفظ سلامت بخشی از سیستم مدیریتی ما ضرورتی حیاتی است، اما زمانی که مردم جامعه مدام در معرض اخبار منفی در مورد عملکرد دولتمردان خود قرار گیرند، به مرور، بی اعتمادی و یأس بر شهروندان غلبه پیدا می‌کند. در اینچنین شرایطی است که انتقاد سازنده جای خود را به دروغ پردازی و تخریب و سیاه نمایی می‌دهد.

یأس و ناامیدی اجتماعی در کنار عوارض منفی جامعه شناسانه، یک تاثیر محسوس رسانه ای نیز در پی دارد. مهم ترین تأثیر منفی سیاه نمایی رسانه ای، دلزدگی مخاطبان از رسانه‌ها و اخبار روز است.

زمانی که مردم از رسانه‌ها صرفا اخبار سیاه و ناامیدکننده دریافت کنند بعد از مدتی از فضای خبر دور شده و بی خبری را به زندگی در شرایط اضطراب خبری ترجیح می‌دهند و کاهش اثرگذاری، نخستین پیامد منفی این رویداد است.

اقدام ناصواب برخی رسانه‌های داخلی در القای ناکارآمدی دولت و حاکمیت در کنترل یک بیماری خاص، که تعداد قابل توجهی از کشورهای بزرگ و حتی پیشرفته اروپایی را درگیر کرده است، پیش از اینکه یک انتقام سیاسی باشد، یک اقدام ضداجتماعی و جنایت روانی است!

ناامیدی مردم از کنترل شرایط بحرانی موجود، نتیجه‌ای جز افزایش استرس و اضطراب و کاهش توانمندی و آمادگی‌های مقابله با این ویروس را نخواهد داشت. از این جهت، حفظ خونسردی و کنترل احساسات و هیجانات، اولین گام موثر در پیشگیری از «کرونا ویروس» است.

با اعلام رسمی تشخیص دو بیمار مبتلا به ویروس کرونا در استان قزوین، لازم است شهروندان گرامی ضمن بی اعتنایی به اخبار ضد و نقیض این رسانه‌ها، با رعایت دقیق بهداشت فردی، نسبت به همکاری ویژه با مراکز بهداشتی و درمانی و پرهیز از شرکت در تجمعات و گردهمایی‌ها ونیز لغو مسافرت‌های غیرضروری اهتمام ورزند تا به فضل الهی با غلبه و کنترل این ویروس ناخوانده، از این بحران نیز به سلامت عبور کنیم.

انتهای پیام/۵۰۰۰

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان