۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین ناامیدی مردم از لیست امید و اصلاح‌طلبان و مسئولیت سنگین انقلابیون در مجلس یازدهم
کد خبر: ۳۴۰۴۱۵ نویسنده: حیدر ولی زاده تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۱۲/۷ ساعت: ۱۱:۸ ↗ لینک کوتاه

یادداشت روز؛

ناامیدی مردم از لیست امید و اصلاح‌طلبان و مسئولیت سنگین انقلابیون در مجلس یازدهم

از مجلس اکثریت انقلابی انتظار می‌رود که با نگاه عبرت آموز به دوره‌های پیشین مجلس، تمامی تلاش خود را بکار بگیرد تا اولا مشکلات مختلف مردم خصوصا مسائل اقتصادی حل شود و ثانیا امیدهای مردم به نیروهای انقلابی را حفظ و تقویت کند.

ناامیدی مردم از لیست امید و اصلاح‌طلبان و مسئولیت سنگین انقلابیون در مجلس یازدهم

صبح قزوین؛_________ حیدر ولی زاده.

بالاخره پس از مدت‌ها انتظار، دوم اسفند ۹۸ فرا رسید و مردم ایران که در طول چهل سال عمر انقلاب اسلامی صندوق رای را وسیله‌ای مشروع برای بیان خواسته‌ها و انتظارات خود از مسئولان نظام دانسته‌اند به پای صندوق‌های رای آمدند و پیام روشن و واضح خود را اعلام کردند.

نتایج انتخابات دوم اسفند ۹۸ از مدت‌ها قبل، قابل پیش‌بینی بود و کم‌تر تحلیل گری را از طیف‌های مختلف سیاسی می‌توانستیم پیدا کنیم که نتایجی غیر از نتایج امروز را پیش‌بینی کند.

اما قابل پیش‌بینی بودن نتایج انتخابات مجلس بدین معنی نیست که آن را باید ساده تلقی کرد و از کنار آن به راحتی گذشت، چراکه ساده انگاری آن از سوی رای آورندگان و مسئولان نظام می‌تواند در آینده موجد بحران باشد و آسیب‌های جدی در عرصه‌های مختلف ایجاد کند.

این بار و برخلاف انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفندماه سال ۹۴، رای دهندگان رفتار و حرکت متفاوتی را برگزیدند و نه به اصلاح طلبان و طرفداران دولت بلکه به کسانی که منتقد دولت و مجلس کنونی بودند، رای دادند.

یکی از مهم‌ترین دلایل رای نیاوردن مجدد اکثریت طیف اصلاح طلب، اعتدالی و حتی برخی از اصولگرایان و همچنین همفکران آنها نداشتن اراده و برنامه برای حل مشکلات اقتصادی کشور و همچنین عدم بازخواست کم کاری‌های دولت در این زمینه بود که سبب ساز محرومیت‌ها، شکاف‌های طبقاتی، نارضایتی‌ها، بحران‌ها و بسیاری دیگر از مشکلات شد.

در انتخابات مجلس یازدهم رای دهندگان ترکیب مجلس را به طور کامل دگرگون کردند و اکثرا کسانی را برای مجلس یازدهم برگزیدند که از لحاظ سیاسی، فکری و روشی در نقطه مقابل اکثریت مجلس دهم قرار دارند.

نکته حائز اهمیت در مورد انتخابات اخیر این است که طیفی که اکثریت کرسی‌های مجلس شورای اسلامی یازدهم را بدست آورده اند نه در زیر پرچم رقیب سنتی "اصلاح طلبان" یعنی "اصولگرایان" بلکه در زیر پرچم نیروهای "انقلاب" گرد آمده بودند.

شاید به جرات بتوان گفت که دلزدگی مردم از دو قطبی سازی ناکارآمد در سال‌های اخیر سبب شد که اقبال به اندیشه انقلابی و معتقدین به انقلابی گری برای نجات کشور از بحران‌ها خصوصا بحران اقتصادی بیشتر باشد و در این انتخابات بیش از پیش دو طیف سنتی و رقیب کم رنگتر شود. چرا که برای مردم بیش از هر چیزی عملکرد اهمیت یافته است و شعارها چندان در رای مردم تاثیرگذار نیست.

با این تفاسیر درمورد تغییر الگوی رفتاری رای دهندگان دو نکته شایسته توجه است، اول اینکه در شرایطی که مجلس یازدهم بنام "انقلابیون" ثبت شده است نشان دهنده نارضایتی مردم از عملکرد جناح‌های قبلی و امید مردم برای تغییر شرایط موجود به دست نیروهای انقلابی است که بعد از گذشت چهل سال از عمر انقلاب اسلامی می‌تواند در "گام دوم انقلاب" بسیار ارزشمند و مهم تلقی شود.

دوم اینکه با شروع مجلس یازدهم با توجه به اکثریت انقلابی مجلس، تمامی اقدامات بنام نیروهای انقلابی ثبت خواهد شد، لذا در صورتی که مجلس ناتوان عمل کند، در راس امور نتواند قرار گیرد و به مانند مجلس دهم کارآمدی نداشته باشد بسیاری از امیدهای دلبستگان به نیروهای انقلابی از بین خواهد رفت و این سرمایه عظیم نیز که می‌توانست براحتی در خدمت نظام و انقلاب قرار بگیرد از دست می‌رود و ناکامان باید پاسخگوی مردم انقلابی باشند که از سرمایه‌های انقلاب نه در جهت تقویت نظام و انقلاب بلکه در تضعیف آنها استفاده کردند که گناهی نابخشودنی است.

لذا از مجلس اکثریت انقلابی انتظار می‌رود که با نگاه عبرت آموز به دوره‌های پیشین مجلس، تمامی تلاش خود را بکار بگیرد تا اولا مشکلات مختلف مردم خصوصا مسائل اقتصادی حل شود و ثانیا امیدهای مردم به نیروهای انقلابی را حفظ و تقویت کند و ناامیدی‌های شکل گرفته در گذشته را نیز به امیدواری تبدیل کند تا در نهایت مسیر انقلاب اسلامی را برای حرکت به سوی آرمان‌های متعالی هموارتر کند.

در پایان چه نیک است که بخشی از نامه امام علی علیه السلام خطاب به مالک اشتر جهت عبرت تاریخی، تفکر و تدبر نمایندگان مجلس یازدهم مرور شود:

"ای مالک بدان من تو را به سوی شهرهایی فرستادم که پیش از تو دولت‌های عادل یا ستمگری بر آن حکم راندند و مردم در کارهای تو چنان می‌نگرند که تو در کارهای حاکمان پیش از خود می نگری، و در باره تو آن می گویند که تو نسبت به زمامداران گذشته می‌گویی، و همانا نیکوکاران را به نام نیکی توان شناخت که خدا از آنان بر زبان بندگانش جاری ساخت. "
انتهای پیام/۵۰۰۰

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان