۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین دغدغه مشترک معاونِ روحانی و وزیرِ ترامپ
کد خبر: ۳۴۰۲۷۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۱۱/۳۰ ساعت: ۹:۱۹ ↗ لینک کوتاه

دغدغه مشترک معاونِ روحانی و وزیرِ ترامپ

تجربه کره شمالی نشان می‌دهد که اف ای تی اف در صورت پیوستن ایران به پالرمو و سی اف تی، در گام بعدی بهانه موشکی را مطرح خواهد کرد، بدون اینکه کوچک‌ترین اقدام مثبتی درخصوص تبادلات بانکی ایران انجام دهد.

دغدغه مشترک معاونِ روحانی و وزیرِ ترامپ
 

به گزارش سرویس سیاسی صبح قزوین؛«لعیا جنیدی» معاون حقوقی رئیس جمهور- ۲۴ بهمن ۹۸- در مصاحبه با خبرگزاری دولتی ایرنا گفت:«در صورت نپذیرفتن لوایح چهارگانه گروه اقدام مالی(FATF)، تقریبا تمامی روابط پولی و مالی بین المللی خود را با خطر مواجه خواهیم کرد».

جنیدی در ادامه گفت:«لوایح چهارگانه نگاه نظارتی و مشورتی دارد و به دخالت در امور کشورها نمی انجامد و جمهوری اسلامی ایران برای ورود به اقتصاد بین المللی باید به این سیستم متصل شود».

یک روز قبل از این اظهارنظر، «مایک پمئو» وزیر خارجه آمریکا- ۲۳ بهمن ۹۸- در توئیتی نوشت:«مدت‌هاست که ایران باید به تعهداتش عمل کرده و بر اساس قواعد جهانی برای مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم بازی کند. ایران باید همین حالا کنوانسیون پالرمو و کنوانسیون تأمین مالی تروریسم(CFT) را تصویب کند».

**وزیر خارجه آمریکا، دلواپس مردم ایران شده؟!

پمپئو، صراحتا تاکید کرده است که ایران باید «همین حالا» لوایح مرتبط با FATF را تصویب کند. از سوی دیگر جنیدی نیز تاکید کرده است که اگر لوایح مرتبط با FATF را تصویب نکنیم، تقریبا «تمامی روابط پولی و مالی بین المللی ایران با خطر مواجه می شود». حالا یک سوال؛ آیا پمپئو برای به خطر افتادن روابط پولی و مالی ایران نگران است؟!

آیا وزیر خارجه دولت تروریست آمریکا به دلیل نگرانی و دلواپسی از به خطر افتادن روابط بانکی ایران، گفته است که ایران همین حالا به FATF بپیوندد؟!

پمپئو- آبان ۹۷- در اظهارنظری توهین آمیز خطاب به مردم ایران گفته بود:«ایران اگر می‌خواهد مردمش غذا بخورند باید به حرف آمریکا گوش کند». در حقیقت وی پیش از این مردم ایران را به گرسنگی تهدید کرده بود.

** قواعد جهانی یا دستورات استعماری؟!

خانم جنیدی در اظهارنظر مذکور تاکید کرده است که «ایران برای ورود به اقتصاد بین المللی باید به FATF بپیوندد». پمپئو نیز در اظهارنظر اخیر خود صراحتا اعلام کرده که «ایران باید بر اساس قواعد جهانی عمل کند».

آیا پیوستن به FATF نشان دهنده رعایت قواعد جهانی و ورود به اقتصاد بین المللی است؟! «ناهید تاج الدین»، نماینده مردم اصفهان در مجلس دهم و عضو فراکسیون امید چندی پیش گفته بود:«ایران می‌تواند در چارچوب نظم موجود بین المللی که جاهایی منتقد آن است و معتقد است با نظم مطلوب بین المللی فاصله دارد، از حقوق حقه خود دفاع کند، به شرطی که قواعد بازی بین المللی را بپذیرد و منافذ دیپلماسی را باز نگه دارد و FATF دقیقاً در همین چارچوب معنا پیدا می‌کند. من به عنوان موافق پیوستن به FATF می دانم که ۴۷ درصد پولشویی دنیا در آمریکا و ۲۳ درصد در اروپا انجام می‌شود و اروپا و آمریکا سهم ۷۰ درصدی در پولشویی دنیا دارند و انگشت اتهام پولشویی پیش و بیش از هرکس به سمت آمریکا و اروپا دراز است. من می دانم که سیاستمداران دنیا بیشتر از اینکه نگران اخلال در نظم اقتصادی به وسیله پولشویی باشند، نگران اخلال در نظم سیاسی هستند و بیشتر از اینکه به اقتصاد توجه داشته باشند، به اثرات و تبعات اقتصاد سیاسی توجه دارند و این نگرانی بیش از همه در آمریکا وجود دارد».

متاسفانه حامیان FATF در داخل کشور، خوی سلطه گری و دیکتاتوری آمریکا را با تعابیری همچون «نظم موجود بین المللی» بزک می‌کنند و علیرغم اذعان به رکودشکنی آمریکا و اروپا در پولشویی و حمایت از تروریسم، مدعی هستند که ایران باید از سلطه گری آمریکا تبعیت کرده و بهFATF  بپیوندد.

** سکوت FATF در ترور سردار سلیمانی

FATF ادعا می کند که هدف اصلی اش، مبارزه با پولشویی و تروریسم است. در حال حاضر و بنابر گزارش های رسمی منتشر شده توسط رسانه های غربی، ۷۰ درصد پولشویی جهان در آمریکا و اروپا- اعضای اصلی FATF- رخ می دهد. از سوی دیگر، اف ای تی اف هیچگاه در مقابل اقدامات تروریستی اعضای خود کوچکترین واکنشی نشان نمی دهد.

آخرین نمونه، اقدام جنایتکارانه دولت تروریست آمریکا در به شهادت رساندن سردار سپهبد «حاج قاسم سلیمانی» بود. آمریکا به عنوان یکی از اعضای FATF، یکی از فرماندهان نظامی ایران را ترور کرد. کارشناسان مسائل بین الملل تاکید کردند که این اقدام، مصداق آشکار «تروریسم دولتی» است. اما در میان، کارگروه اقدام مالی به هیچ عنوان به این اقدام تروریستی واکنش نشان نداد.

پیش از این نیز FATF به هیچ عنوان به تبادلات مالی گروهک تکفیری تروریستی داعش در بانک های اروپایی واکنش نشان نمی داد. لازم به ذکر است که مقر FATF در شهر پاریس است. همان شهری که سالهاست میزبان گروهک تروریستی منافقین است. گروهکی جنایتکار که ۱۷ هزار ایرانی اعم از زن و کودک و پیر و جوان را مظلومانه به شهادت رسانده است.

** FATF، ابزاری برای نقطه زنی تحریم ها

بنابر مستندات متعدد، کارویژه اصلی FATF نه مبارزه با پولشویی است و نه مبارزه با تروریسم، بلکه مأموریت اصلی این سازمان، «هوشمندسازی» و به عبارتی «ایجاد قابلیت نقطه زنی» برای تحریم های آمریکاست.

کارگروه ویژه اقدام مالی- اسفند ۹۷- با انتشار گزارشی صراحتاً اعلام کرد که اجرای مؤثر تحریم‌های مالی هدفمند و شناسایی مسیرهای ایران برای دور زدن تحریم را ذیل رسالت مقابله بااشاعه تسلیحات کشتار جمعی خود تعریف کرده و با جدیت تمام در پی اجرای آن است.

حامیان FATF اینگونه القاء می‌کنند که ایران تاکنون ارتباطی با این سازمان نداشته و اگر در آینده به آن بپیوندد و دستورات آن را اجرایی کند، فتح الفتوحی اقتصادی رخ خواهد داد.

این ادعا در حالی است که دولت آقای روحانی حدود ۹۵ درصد دستورات FATF را اجرا کرده است. اما این اقدامات نقد، نه تنها هیچ گشایشی در ارتباطات بانکی ایران ایجاد نکرده، بلکه سفره مردم را کوچکتر و زیرساخت تحریم ها را نیز گسترده تر کرده است.

«محمدرضا پورابراهیمی»عضو کمیسیون اقتصادی مجلس چندی پیش گفته بود:«از شخص وزیر امور خارجه(محمد جواد ظریف) سؤال کردم و گفتم اگر جمهوری اسلامی ایران، همه تعهدات را بپذیرد آیا هیچ تضمینی وجود دارد که از لیست سیاه اف ای تی اف خارج شود یا اتفاق دیگری رقم می‌خورد. ظریف گفت، خیر هیچ تضمین و تعهدی وجود ندارد».

ظریف پیش از این نیز در صحن علنی مجلس گفته بود: «نه من و نه رئیس‌جمهور تضمین نمی‌دهیم که با تصویب لوایح مرتبط با FATF  مشکلات حل شود...این لوایح بهانه را از بین می‌برد، بهانه‌ای که آمریکا توانسته به کشور ما فشار وارد کرده و اجازه معامله ندهد».

لازم به ذکر است که ایران از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۵ در لیست سیاه FATF بوده است و از سال ۱۳۹۵ از این لیست تعلیق شده است. تبادلات وسیع مالی ایران با کشورهای مختلف از جمله روسیه و چین در این دوران، نشان می‌دهد که حضور ایران در لیست سیاه FATF، منجر به قطع همکاری‌های مالی و بانکی با کشورهای دیگر نشده است.

** دیروز هسته ای، امروز FATF، فردا موشکی!

حامیان FATF تاکنون بارها مدعی شده اند که همه کشورهای جهان، به غیر از ایران و کره شمالی عضو FATF هستند. این ادعا در حالی است که اولا حدود ۳۶ کشور جهان عضو این سازمان هستند، ثانیا علیرغم پیوستن کره شمالی به پالرمو و CFT، نام این کشور از لیست سیاه FATF خارج نشده است.

بیانیه‌های رسمی‌FATF  حاکی از آن است که پس از پیوستن کره شمالی به کنوانسیون پالرمو و CFT و حل کردن مسئله پولشویی و تامین مالی ‌تروریسم، گروه ویژه اقدام مالی(FATF)  بهانه جدیدی را به نام اتهام تامین مالی سلاح‌های کشتار جمعی (هسته‌ای و موشکی) آغاز کرده و با این بهانه اجازه خروج کره شمالی از لیست سیاه را نداده است.

اگر ایران حتی لوایح مرتبط با FATF را نیز تصویب کند. به هیچ عنوان از لیست سیاه این سازمان خارج نشده و باید همچنان اقدامات یکطرفه را ادامه دهد. تجربه کره شمالی نشان می دهد که کارگروه اقدام مالی، در صورت پیوستن ایران به پالرمو و سی اف تی، در گام بعدی بهانه موشکی را مطرح خواهد کرد، بدون اینکه کوچکترین اقدام مثبتی درخصوص تبادلات بانکی ایران انجام دهد.

فرمول FATF دقیقا مشابه فرمول برجام است. همان توافقی که روحانی تکرار آن را دیوانگی خواند و ظریف نیز تاکید کرد که این نوع توافقات، ارزش جوهر روی کاغذ را هم ندارد. همان مدل توافقی که عراقچی آن را با رویکرد مقاومت مقایسه و تاکید کرد که درس این مدل توافق این است که مقاومت بهتر جواب می دهد.

** دغدغه مشترک!

اما نکته تأمل برانگیز و البته تأسف برانگیز در این میان، این است که دغدغه معاونِ روحانی و وزیرِ ترامپ درباره FATF، یکسان و مشترک است!

آمریکا تمام توان خود را در جنگ اقتصادی علیه ایران به کار بسته است. FATF یکی از ابزارهای مهم آمریکا در این جنگ تمام عیار اقتصادی است. مقامات آمریکایی صراحتا اعلام کرده اند که ایران باید هر چه سریعتر به FATF بپیوندد. حال عجله و دستپاچگی مقامات ارشد دولت برای پیوستن ایران به FATF برای چیست؟!

انتهای پیام/1404

منبع:مشرق

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان