۰۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۲۸ سه شنبه

صبح قزوین بی‌اخلاقی‌های حاکم بر فضای انتخابات در قزوین را جدی بگیریم!/ سفره‌های باز نشان از انتخاب اصلح نیست!
کد خبر: ۳۴۰۲۲۵ نویسنده: محمدرضا ذاکر تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۱۱/۲۸ ساعت: ۱۲:۷ ↗ لینک کوتاه

یادداشت روز:

بی‌اخلاقی‌های حاکم بر فضای انتخابات در قزوین را جدی بگیریم!/ سفره‌های باز نشان از انتخاب اصلح نیست!

در ایام انتخابات، اهمیت این مهم صدچندان می‌شود چرا که مخاطب با مواجهه با تبلیغات و فعالیت های انتخاباتی مختلف و طیف‌های گوناگون سیاسی در یک بازه بسیار کوتاه ، فرصت دارد تا با شرکت در انتخابات و برگزیدن فرد مورد نظر، آینده خود و جامعه را رقم بزند.

بی‌اخلاقی‌های حاکم بر فضای انتخابات در قزوین را جدی بگیریم!/ سفره‌های باز نشان از انتخاب اصلح نیست!


صبح قزوین؛ ___________ محمدرضا ذاکر.

در فعالیت‌های اجتماعی امروز، شفافیت از جمله مهمترین مؤلفه‌های مهم در جلب نظر مخاطب به شمار می‌رود. با افزایش ضریب نفوذ اینترنت و فراگیر شدن شبکه‌های اجتماعی موبایلی، مخاطب با دنیایی از اطلاعات مواجه است که تمیز دادن آنها از حیث صحت خبر و اطلاعات و یا کذب بودن آن، مستلزم داشتن حداقل‌های سوادرسانه ای و آگاهی نسبی از حوزه پیرامون آن موضوع است.

در ایام انتخابات، اهمیت این مهم صدچندان می‌شود چرا که مخاطب با مواجهه با تبلیغات و فعالیت های انتخاباتی مختلف و طیف‌های گوناگون سیاسی در یک بازه بسیار کوتاه ، فرصت دارد تا با شرکت در انتخابات و برگزیدن فرد مورد نظر، آینده خود و جامعه را رقم بزند.

از این رو صداقت و شفافیت در ارائه اطلاعات، سابقه فکری و سیاسی و عملکردی و رزومه کاری گذشته و برنامه آینده نامزدهای انتخاباتی از طرفی و کسب آگاهی لازم و بررسی برنامه توسط رای دهندگان از سویی دیگر، از مهمترین فاکتورهای موثر در برگزاری یک انتخابات سالم است.

متاسفانه گاهی مشاهده می‌،شود در بستر فضای مجازی، تخریب نامزدها توسط طیف سیاسی مخالف بطور چشمگیری در حال افزایش است و نتیجه آن خراب شدن فضای سالم انتخاباتی و ایجاد جَوّی ملتهب و هیجانی و در نهایت انتخاب هایی به دور از صلاحیت و عقلانیت است! معضلی که پیش تر نیز شاهد آن بوده ایم.

برخی نامزدهای انتخابات با متهم کردن رقبای خود سعی در جلب آرای مردمی دارند، غافل از اینکه این اتهامات که اغلب نیز فاقد ادله قانونی است، آسیب‌های جدی به سطح اعتماد عمومی می زند و نتیجه ای جز گسترش بی اعتمادی به قانون، انتخابات و حکومت اسلامی ندارد. در نظر بگیرید قرار است مردم در یک فرصت کوتاه و در چنین شرایط نامناسبی، کارگزاران و وکلای خود را برای رقم زدن آینده کشور انتخاب کنند!

علاوه بر زمان محدود و روح حاکم بر تبلیغات، شکل تبلیغات انتخاباتی هم مهم است. تبلیغات پوستری و داربستی و نصب بنر و عکس‌های آتلیه ای مرسوم، امروزه جوابگوی برآورده شدن نیازهای فکری مخاطب نیست. با افزایش سطح آگاهی و مشارکت سیاسی جامعه و حجم اطلاعات در دسترس مخاطب، امروز پاسخگویی به سوالات متعدد اقشار مختلف و رفع گره های ذهنی آنها، امری اجتناب ناپذیراست و تبلیغات کاغذی به تنهایی فاقد توانایی اغناء فکری مخاطب است.

فقدان شفافیت و عدم امکان ارائه و مقایسه برنامه‌های نامزدها از جمله دیگر نکاتی است که در تبلیغات کاغذی تا حد قابل توجهی مغفول می ماند فلذا پایبندی به اصول اخلاقی و قانونی تبلیغات انتخاباتی چه در فضای مجازی و چه در تبلیغات سنتی انتخابات امری ضروری است.

یکی دیگر از نکات قابل توجه در این ایام، شعارهای بی ربطی است که نامزدها برای جلب آرای مردمی از آنها استفاده می کنند. گاهی شعارها و وعده‌هایی از نامزدها شنیده می‌شود که هیچ ارتباط منطقی بین آن وعده‌ها و سطح حوزه اختیارات مسئولیتی آن نامزد وجود ندارد!
بطور مثال یکی از وعده‌های مرسوم برخی از نامزدهای انتخابات مجلس، قول تخصیص بودجه و حتی اجرای عملیات عمرانی در روستاها و شهرهاست! این در حالیست که اجرای پروژه های عمرانی هیچ ارتباطی با حوزه اختیارات نماینده مجلس ندارد لذا انتظار می رود شعارهای نامزدها با سطح اختیارات قانونی آنها تطبیق داده شده و وعده های قانونی و قابل حصول در معرض دید و قضاوت مردم قرار بگیرد. این انتظار از مردم هم وجود دارد که به جای اعتماد کاذب به وعده های برخی نامزدهای انتخاباتی، درخواست های قانونی و قابل دستیابی را از نامزدها داشته باشند تا در صورت تصدی مسئولیت توسط فلان نامزد، آن وعده ها قابل پیگیری و مطالبه باشند.
از دیگر آسیب های مرسوم ایام تبلیغات انتخاباتی پهن شدن سفره های اطعام است! هفته منتهی به روز رای گیری، مردم حاشیه شهرها و خیلی از مساجد و حسینیه ها و تالارهای پذیرایی شهر، میزبان سفره هایی است که هر4سال یکبار و به نیت جلب نظر و کسب رای مخاطبین پهن می شوند! غالباً نامزد محترمی که ظاهراً افتخار میزبانی این سفره را برعهده دارد سعی دارد خود را حامی محرومان و از جنس مردم جلوه دهد! حال آنکه، مردمی ترین نامزد کسی است که واقعا درد مردم را بفهمد و زندگی اش در سطح مردم عادی جامعه باشد.
باید به این نکته توجه داشت، نامزدی که برای پهن کردن سفره‌های متعدد در جای جای شهر و اهدای هدایای مختلف تبلیغاتی بدون حساب و کتاب به مردم، هزینه‌های هنگفتی متحمل می‌شود یقیناً برای جبران این هزینه‌ها بعد از پذیرش مسئولیت؟‌ هم برنامه هایی دارد!بدیهی است سپردن مسئولیت به چنین فردی فاقد وجاحت عقلی و شرعی و قانونی است.

در شرایطی که پالایش برخی از مدیران و مسئولین ناکارآمد از جمله راهکارهای عملی برون رفت از بحران های مدیریتی جامعه امروز ماست، این انتظار وجود دارد که مردم عزیز به دور از هیجان های کاذب این روزها و فارغ از وابستگی های قومی و حزبی و بدون توجه به تخریب‌ها و بی اخلاقی‌های موجود و هزینه کردهای نجومی برخی ستادهای تبلیغاتی، نسبت به انتخاب افراد کارآمد، مدیر، پیگیر و انقلابی اهتمام بورزند تا شاهد شکل گیری مجلسی انقلابی و قانون محور و مطالبه گر باشیم. مجلسی که قرار است عصاره فضائل ملت باشد.

انتهای پیام /2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان