۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین آتش سوزی در مراتع استان ۶ برابر سال گذشته است/ ۷۰۰ هکتار اراضی ملی رفع تصرف شد
کد خبر: ۳۴۰۲۲۴ تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۱۱/۲۸ ساعت: ۱۰:۳۶ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل منابع طبیعی استان قزوین:

آتش سوزی در مراتع استان ۶ برابر سال گذشته است/ ۷۰۰ هکتار اراضی ملی رفع تصرف شد

مدیرکل منابع طبیعی استان قزوین گفت: امسال حدود ۷۰۰ هکتار اراضی ملی در استان رفع تصرف و تشکیل پرونده شد و تعدادی هم در همان ابتدا پیشگیری شد.

آتش سوزی در مراتع استان ۶ برابر سال گذشته است/ ۷۰۰ هکتار اراضی ملی رفع تصرف شد

علی اکبر اسداللهی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ، با اشاره به وضعیت مراتع استان قزوین، اظهار کرد: در سال جاری به لحاظ بارندگی‌هایی که اتفاق افتاد نیز قابل پیش بینی بود که هم وضعیت پوشش گیاهی استان قابل توجه باشد و هم از طرفی با افزایش حریق در مراتع مواجه شویم.

وی با بیان اینکه سال گذشته حدود ۴۰ هکتار از مراتع استان طعمه حریق شد، افزود: امسال میزان حریق در مراتع استان ۶ برابر سال گذشته و حدود ۸۰۰ هکتار بود که عمدتا هم به خاطر بی‌احتیاطی‌های بهره‌برداران در منطقه اتفاق می‌افتد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین گفت: ۷۰ تا ۸۰ درصد حریق مراتع به علت بی‌احتیاطی‌ها است و حریق‌های عمدی نیز آمار بسیار پایینی دارد.

این مقام مسئول با اشاره به وضعیت پوشش گیاهی و جنگل استان عنوان کرد: ما امسال در راستای اعتباراتی که از محل صندوق توسعه ارزی داشتیم، اقدامات خوبی در حوزه جنگل و احیای مراتع انجام دادیم و ۲ هزار هکتار از مراتع را بذرپاشی داشتیم که عدد بی‌سابقه‌ای است.

اسداللهی ادامه داد: بخشی از این کارها را با مشارکت مردم انجام دادیم و بذر را در اختیار بهره‌برداران قرار دادیم و بذرپاشی توسط خود آن‌ها اجرا شد؛ حدود ۲۸ هزار هکتار جنگل در استان داریم و خوشبختانه در برخی مناطق به ویژه رشد درخت زالزالک رشد بسیار خوبی داشتیم.

مساحت جنگل‌های استان به ۳۰ هزار هکتار گسترش می‌یابد

وی اذعان کرد: پیش بینی ما این است که قاعدتا باید سطح جنگل‌های استان افزایش پیدا کند و به عدد بیش از ۳۰ هزار هکتار برسیم؛ که با روند پیش رو بدون شک تا ۴ الی ۵ هزار هکتار به جنگل‌های استان افزوده خواهد شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین با بیان اینکه در این سال‌های اخیر نزدیک به ۶۰۰ هکتار هم نهالکاری شده است، اضافه کرد: امسال حدود ۱۳۰ هکتار نهالکاری در استان داشتیم و خوشبختانه شرایط مناسبی در حوزه جنگل داریم.

این مقام مسئول ابراز کرد: در حوزه بیابانی هم در برخی مناطق به خاطر طرح‌هایی که اجرا شده نیز وضعیت مناسب است، اما در بعضی قسمت‌ها باید مراقبت‌ بیشتری شود.

وی افزود: روند بیابانی شدن در قزوین متوقف یا کند شده اما نمی‌توانیم ادعا کنیم که از بین رفته است و مراقبت‌ها باید حداقل تا ۱۰ سال ادامه یابد تا شرایط خوبی را شاهد باشیم.

اسداللهی یادآور شد: در درختکاری از گونه‌های بومی و کم آب استفاده می‌کنیم تا آبیاری در سال سوم کاشت قطع شود، چراکه اگر بخواهیم دائما آبیاری داشته باشیم، باتوجه به شرایط آبی کشور مقدور نیست.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین در پایان بیان کرد: با ساخت و ساز و تجاوز در اراضی ملی برخورد جدی می‌کنیم و در مراجع قضایی تشکیل پرونده می‌شود به طوری که امسال حدود ۷۰۰ هکتار در استان رفع تصرف و تشکیل پرونده شد و تعدادی هم در همان ابتدا پیشگیری شد.

انتهای پیام/ 2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان