۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین اهمال کاری دیگر دولت در معرفی وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی/ قحط الرجال است یا سیاسی بازی؟
کد خبر: ۳۴۰۲۲۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۱۱/۲۸ ساعت: ۱۰:۳۰ ↗ لینک کوتاه

روزهای پایانی مهلت معرفی وزیر؛

اهمال کاری دیگر دولت در معرفی وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی/ قحط الرجال است یا سیاسی بازی؟

اداره وزارت کشاورزی با سرپرست نمی تواند جوابگوی نیازهای این وزارتخانه مولد باشد و قطعا این وزارتخانه فردی می خواهد که تصمیماتش متزلزل نبوده و با استحکام بیشتری اقدام کند.

اهمال کاری دیگر دولت در معرفی وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی/ قحط الرجال است یا سیاسی بازی؟
 
به گزارش سرویس سیاسی صبح قزوین؛وزارت جهاد کشاورزی یکی از وزارتخانه های مهم تولیدی کشور است. این وزارتخانه که خیل عظیم کشاورزان و دامداران به عنوان نیروی مولد ارتباط دارند، چند وقتی است که بدون وزیر و با سرپرست اداره می شود. در همین ر استا گفته می شود  که فرصت قانونی سرپرستی وزارت جهاد کشاورزی تا 5 اسفند تمام می‌شود اما دولت می تواند مدت زمان سرپرستی را تا سه ماه دیگر تمدید کند.

پس از استعفا «محمود حجتی» و پذیرفته شدن آن از سوی رئیس جمهور، «عباس کشاورز» معاون وزیر جهادکشاورزی در امور زراعت به عنوان سرپرست این وزارتخانه انتخاب شد.

وزارت کشاورزی در دوره فعالیت حجتی با مشکلات عدیده ای روبرو بود. همین انتقادات و اقدام مجلس جهت استیضاح وی سبب شد تا حجتی نیز مانند برخی از وزرای دیگر کابینه روحانی که حس می کردند که استیضاح آنها رای خواهد آورد زودتر با استعفا نسبت به کناره گیری از این جایگاه اقدام کردند.

گرانی سرسام آور کالای اساسی و مواد غذایی مردم با وجود یارانه سنگین وزارت جهاد کشاورزی برای حمایت از تولید، طاقت نمایندگان مردم را طاق کرد.

بخش کشاورزی بیشترین یارانه را دریافت میکند تا معیشت مردم تحت تاثیر قرار نگیرد و سفره مردم کوچک نشود اما افزایش قیمت افسار گسیخته تعداد زیادی از محصولات کشاورزی و کالاهای مصرفی مردم نارضایتی های عمومی در کشور ایجاد کرد. این درحالی است که مانند همیشه سهم کشاورز و تولید کننده این محصولات از درآمد دسترنج خود چندان قابل توجه نبوده است.

البته حجتی اعلام کرد که «علت استعفا و کناره گیریم از دولت، تشدید بیماری مزمن حمله تنفسی بود و با این شرایط قادر به ادامه فعالیت نبودم.» 

از جمله حواشی حجتی سخنان وی درباره گرانی گوشت قرمز بود که وزیر سابق جهاد کشاورزی در سخنانی عجیب مطرح کرد که مردم شکرگزاری کنند که گوشت هست. ازسوی دیگر برخورد و گفت و گوی کشاورز کهنه کار طبسی که در قالب یک شعر انتقاد خود را به وزیر وقت جهاد کشاورزی اعلام کرد و دست آخر با این جمله که «خودتان می دانید و مملکت تان خداحافظ» از آنجا رفت.

حالا چند ماهی است که وزارت جهادکشاورزی با سرپرستی «عباس کشاورز» مشغول فعالیت است. فعالان حوزه کشاورزی معتقد هستند دیدگاه عباس کشاورز در وزارت جهاد کشاورزی به سمت آزادسازی است و احتمالا دوره صدارت او بر وزارت کشاورزی متفاوت از دوره حضور محمود حجتی در این وزارتخانه است. 

فعال شدن کشاورزی در بورس، اعتقاد به بازار آزاد و حمایت از بخش خصوصی از جمله برنامه های سرپرست وزارت کشاورزی عنوان شده است. اما سئوال اساسی اینجاست که بعد از چند ماه چرا رئیس جمهور وزیر جدید را به مجلس معرفی نمی کند. اگر قرار است کشاورز به عنوان وزیر پیشنهادی به مجلس معرفی شود چرا در این خصوص تعلل و اهمال کاری صورت می گیرد؟ اما اگر قرار است فرد دیگری به مجلس معرفی شود چرا بازهم در این حوزه اقدامی انجام نمی شود. اینکه این وزارتخانه با قشر قابل توجهی از تولید کنندگان بدون وزیر مانده است و با سرپرستی که معلوم نیست بماند و یا نماند، اداره می شود به نوعی نشان از اهمال کاری مدیریتی در این حوزه است. 

این وزارتخانه با توجه به تولید محور بودن آن نیاز به برنامه ای جدی و بلند مدت دارد اما تعویض مدیران بالادستی در این وزارتخانه و تغییرات گاه و بی گاه سبب می شود که این وزارتخانه با مشکلات بیشتری روبرو شود. اداره وزارت کشاورزی با سرپرست نیز نمی تواند جوابگوی نیازهای این وزارتخانه باشد و قطعا این وزارتخانه فردی می خواهد که تصمیماتش متزلزل نبوده و با استحکام بیشتری اقدام کند.

باید دید که عدم معرفی وزیر کشاورزی در مهلت مقرر که روزهای پایانی را سپری  می کند، ناشی از قحط الرجالی در دولت تدبیر است یا مسئولان ارشد دولت بنایی دارند تا از این فرصت هم برای یک سیاسی کاری بهره ببرند.
انتهای پیام/1404
منبع:جهان

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان