۱۴/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۴ سه شنبه

صبح قزوین درخواست شهید سلیمانی از هنرمندان به تصویرکشاندن جنایات صدام بود/یک نیروی انقلابی باید به مسائل روز دنیا اشرافیت داشته باشد
کد خبر: ۳۴۰۰۶۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۱۱/۱۹ ساعت: ۱۸:۵۲ ↗ لینک کوتاه

نویسنده و کارگردان سینما:

درخواست شهید سلیمانی از هنرمندان به تصویرکشاندن جنایات صدام بود/یک نیروی انقلابی باید به مسائل روز دنیا اشرافیت داشته باشد

نویسنده و کارگردان سینما گفت : جریان فکری انقلابی باید بتواند جامعه اطراف خود را در مواجهه با مسائلی که جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهند مصون سازی کند.

درخواست شهید سلیمانی از هنرمندان به تصویرکشاندن جنایات صدام بود/یک نیروی انقلابی باید به مسائل روز دنیا اشرافیت داشته باشد

به گزارش خبرنگار فرهنگ‌وهنر صبح قزوین؛به مناسبت چهل‌ و یکمین بهار انقلاب اسلامی، دوازدهمین جلسه از سلسله نشست‌های دفاع همچنان باقیست با عنوان "فراسوی شهادت" با هدف بررسی جایگاه سردار شهید قاسم سلیمانی در فضای رسانه‌ای دنیا با همت بسیج رسانه استان قزوین عصر امروز(شنبه) با حضور حامد عنقا کارگردان و نویسنده سینما و تلوزیون در سالن شهید حسن‌پور قزوین برگزار شد.

حامد عنقا در این نشست اظهار کرد: همه افراد جامعه حتی کسانیکه شهید حاج قاسم سلیمانی را از نزدیک ندیده‌اند تحت تاثیر کاراکتر او قرار گرفتند.

وی افزود: دشمنان جدی و معاندین قسم خورده انقلاب اسلامی در مورد ابعاد مختلف شخصیت حاج قاسم سلیمانی بسیار حرف زدند؛ اما شاید ما در این زمینه کاهلی کرده و فقط به حرف‌های حسی و احساسی اکتفا کرده باشیم و آنطور که شایسته است به خیلی از ابعاد زندگی این شهید نپرداخته باشیم.

این نویسنده و کارگردان بیان کرد: در آخرین روزهای حیات حاج قاسم یک توقعی از سوی ایشان مطرح شد و یک دغدغه جدی‌ داشت؛ علی رغم اینکه این شهید بزرگوار به شدت از اینکه سوژه خبری باشد دوری می‌کرد و اگر امروز هم یک سری فیلم‌ها از شهید سلیمانی پخش می‌شود برای بعد از حیات ایشان است، چراکه خیلی رغبت به انتشار مواردی نداشت که مربوط به شخصیت وی بود.

شهید سلیمانی هیچ زمانی از جنگ نرم غافل نشد

این نویسنده بیان کرد: دغدغه حاج قاسم، جوانان عراقی بودند و تاکید داشت فیلم‌سازانی که مشغول تولید فیلم و سریال هستند باید در مورد صدام ‌و تاریخ حکومت صدام نیز فیلم‌هایی بسازند که مخاطب آن، جامعه جوان امروز عراق باشد.

عنقا در ادامه گفت: عراق سال‌هاست که درگیر جنگ است و نسل جوانی که در این محیط زندگی می‌کند و زیر بمباران فرهنگی غرب هستند تصوری که در مورد صدام دارند شخصیت مقتدری است که عراق در زمان حکومتش از ثبات برخوردار بود و در واقع فراموش کردند چه اتفاقات و جنایات بی‌شماری در زمان صدام رخ داده است.

وی تصریح کرد: نگرانی حاج قاسم فراموشی نسل جوان عراقی نسبت به جنایت‌های صدام بود، شهید سلیمانی کف خیابان عراق را لمس می‌کرد و می‌دید که چه اتفاقی در شرف وقوع است.

این نویسنده و کارگردان با اشاره به اشراف و نگاه رسانه‌ای شهید سلیمانی گفت: این شهید بزرگوار علاوه بر اینکه مشغول جنگ سخت بود، اما از سوی دیگر از جنگ نرم دشمنان غافل نبود.

عنقا گفت: باید همزمان که با دشمن خارجی در نبردیم، از پشت جبهه غافل نشویم زیرا آسیب ستون پنجم و نفوذ دشمنان از ستون جنگی دشمن بیشتر است.

وی با اشاره به اهمیت کار حاج قاسم سلیمانی پس از سال ۲۰۰۸ گفت: جنس دستورالعمل کاری برای بیرون از مرزها اقتضا می‌کرد که ایشان تبدیل به یک چهره رسانه‌ای نشوند و این خاصیت کاری بود که انجام می‌شد، اما پس از ۲۰۰۸، تلاش غرب برای معرفی و شناساندن حاج قاسم با هدف سوزاندن این شخصیت بود.

عنقا بیان کرد: تقریبا طی شش سال بالغ بر ۲۳۰ گزارش در مورد حاج قاسم کار کردند و هدف این بود چهره او را که در منطقه کار نظامی امنیتی می‌کند، بسوزاند و وسیع در مورد این موضوع کار کردند و هدفشان تجلیل کار نبود‌.

این نویسنده و کارگردان تصریح کرد: دنیای غرب در مقابله با دشمن، تکلیفشان با خودشان مشخص است و روی دشمن‌شناسی به خوبی کار می‌کنند و در این زمینه با هم متحدند اما ما گاهی دچار اختلاف نظر و چند دستگی در فضاهای مختلفی همچون رسانه، گروه‌های سیاسی و فضای مجازی می‌شویم.

وی بیان کرد: ما هنوز پژوهش جدی در مورد دشمن نداشتیم این در حالی است که طی ۴۰ سال گذشته جدیدترین دشمنی که داشتیم، اسرائیل بوده اما اطلاعات ما در مورد جریانات داخلی و فکری آنها حداقل است و اینها کاری است که باید به جهت رسانه‌ای انجام می‌شد.

ما رسانه ای‌ها در حوزه دشمن‌شناسی ضعیف عمل کرده‌ایم

عنقا در ادامه گفت: حاج قاسم تهدید امنیتی را تبدیل به فرصت کرد و استراتژی رسانه‌ای او دو هدف داشت. حاج قاسم که همواره از رسانه دوری می‌کرد، از بستر فراهم شده پاتک رسانه‌ای ایجاد می‌کند و حرف جریان مقاومت در رسانه‌ای می‌رود که علیه جریان مقاومت بودند.

وی بیان کرد: داعش همزمان با جنگ سخت، در جنگ نرم هم سخت تلاش می‌کرد و گروه‌های رسانه‌ای داعش در دنیا بسیار قوی بودند به طوریکه وقتی فیلم‌های ویدئویی آنها را که می‌بینیم متوجه می‌شویم که متخصصین غربی رسانه‌ای در گروه آنها حضور داشتند تا با نشان دادت خشونت، تاثیر رسانه‌ای داعش را بر جهان بگذارند که در دوره‌ای هم موفق شده و از نقاط مختلف دنیا نیرو جذب کردند.

عنقا تاکید کرد: معتقدیم عمق استراتژی دشمن تیتر رسانه‌هایی همچون واشنگتن پست است؛ زیرا مستقیم روی افکار عمومی تاثیر می‌گذارند چراکه افکار عمومی برای کسب قدرت برای آنها مهم است.

وی بیان کرد: امریکا به جهت تعدد کلیسا جزو کشورهای شماره یک و دو است و می‌خواهد افکار عمومی خود را دنبال کند چون برای انتخابات به آن نیاز دارد.

این نویسنده عنوان کرد: اهمیت رسانه‌ای موضوع به این دلیل است که بچه‌های قدس برای اینکه روی افکار عمومی تاثیر بگذارند پاتک ایجاد کردند به طوریکه منجر به واکنش کشورهایی چون فرانسه، آلمان و سایر کشورهای اروپایی شد و در مقابل داعش موضع گرفتند.

وی عنوان کرد: فیلم "خروج" ساخته ابراهیم خاتمی کیا یکی از شریف‌ترین فیلم‌هایی است که ساخته شده و نگاه مردمی دارد، اما بیشترین حملات رسانه‌ای در فضای مجازی بچه‌های رسانه ای نزدیک به نیروهای حزب الهی بر فیلم زدند و یکی از تندترین سوالات در نشست رسانه ای این فیلم در جشنواره فجر از سوی خبرنگار رسانه ای مطرح شد که وظیفه‌اش باید حمایت از این نوع نگاه باشد.

عنقا گفت: متاسفانه ما داریم دچار چنددستگی در مفاهیم حقیقی خود می‌شویم و نگرانی من این است که مبادا ما در توری که برای لطمه زدن به نیروهای انقلابی گذاشته شده بیفتیم و یا در دام جنگ نرمی که برای ما طراحی شده گرفتار شویم.

این نویسنده و کارگردان عنوان کرد: باید مراقب باشیم در دام کسانی گرفتار نشویم که علی الظاهر در حمایت از حاج قاسم حرف زدند و از شهادتش اظهار تاسف کردند، اما وقتی با دقت به سخنانشان گوش می‌دهیم متوجه می‌شویم که گویی آرام آرام در حال کاشت بذر تردید در اذهان بودند.

وی تصریح کرد: حاج قاسم گاهی در جمع نیروهایش از ایمان و اعتقادات حرف می‌زد و نگران بود که مبادا بین بچه انقلابی‌ها تفرقه‌ای رخ دهد، حاج قاسم لحظه‌ای غافل نبود و مدام بصیرت افزایی کرده و راه و هدف را یادآوری می‌کرد.

یک نیروی انقلابی باید به مسائل روز دنیا اشرافیت داشته باشد

عنقا گفت: ما نیروهای انقلابی باید به مسائل روز اشراف داشته باشیم، ما همان جمعی هستیم که پیاده روی اربعین می‌رویم و در ماه محرم و صفر به عزاداری مشغولیم و روی اعتقادات خود محکم ایستاده‌ایم، اما نیروهای انقلابی و حزب اللهی علاوه بر همه این مسائل باید به نیروی لیبرالی آن سوی عالم بفهماند که به همه مسائل و نگاه و جریان فکری آنها اشراف دارد و که در این صورت به یک نیروی انقلابی و حزب اللهی جاذب تبدیل می‌شوند.

وی ادامه داد: در مراسم تشییع پیکر سردار سلیمانی از همه اقشار جامعه با هر سلیقه و تیپ و قیافه و اعتقادی شرکت داشتند و این همان جاذبه شخصیت ایشان بود.

این نویسنده و کارگردان عنوان کرد: نخبگان رسانه‌ای وقتی مواجه با اتفاق رسانه‌ای می‌شوند که بخشی از جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد باید وارد میدان شده و جلوتر از بقیه افراد جامعه، در مورد آن موضوع اشراف پیدا کند.

وی ابراز کرد: دشمن شکل جنگ و شلیک خود را تغییر داده است حال در چنین شرایطی ما می‌توانیم چشمان خود را بسته و بی‌تفاوت باشیم یا اینکه موارد مختلف را رصد و جامعه را نسبت به این مباحث مصون کنیم.

عنقا تاکید کرد: جریان فکری انقلابی باید بتواند جامعه اطراف خود را در مواجهه با مسائلی که جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهند مصون سازی کند.

وی در پایان گفت: نخبگان رسانه‌ای باید با توجه به شرایط کنونی در مورد شاخصه‌های جنگ نرم سخن بگویند و همانگونه که دشمن استراتژی خود را مدام تغییر می‌دهد ما نیز برای مقابله با آنها باید استراتژی خود را تغییر دهیم که در این صورت پیروز خواهیم بود.
انتهای پیام/۷۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان