۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین جمعیت ۴۰۰میلیونی کشورهای همسایه فرصتی بی‌نظیر برای تولیدات ایران است/ اقتصاد غرب به‌دنبال بردگی کشاندن ماست/ عنصر قدرت اقتصادی، تقویت تولید است
کد خبر: ۳۴۰۰۲۱ نویسنده: حجت‌الله عبدالملکی تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۱۱/۱۷ ساعت: ۸:۷ ↗ لینک کوتاه

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد کشور:

جمعیت ۴۰۰میلیونی کشورهای همسایه فرصتی بی‌نظیر برای تولیدات ایران است/ اقتصاد غرب به‌دنبال بردگی کشاندن ماست/ عنصر قدرت اقتصادی، تقویت تولید است

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد کشور گفت: کشورهای همسایه برای ما یک فرصت بسیار بی‌نظیر است چون اولاً علم و فناوری آنها از ما پایین‌تر است لذا خریدار کالای ما هستند، ثانیا از لحاظ فرهنگی و سیاسی نیز با ما تعارضی، عمدتا ندارند.

جمعیت ۴۰۰میلیونی کشورهای همسایه فرصتی بی‌نظیر برای تولیدات ایران است/ اقتصاد غرب به‌دنبال بردگی کشاندن ماست/ عنصر قدرت اقتصادی، تقویت تولید است

حجت‌الله عبدالملکی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی صبح قزوین با اشاره به اهمیت مقوله رونق تولید اظهار کرد: غربی‌ها برنامه‌ای برای ما دارند که در چارجوبِ آن برنامه قرار است ما را به بردگی بکشند، نظام اقتصادی غرب، به دنبال به برده کشیدن کشورهایی مثل ایران است.

وی افزود: برای تحقق این برنامه، سیستمی را تعریف کرده و تقسیم کار جهانی را برای کشورهای مختلف مشخص کردند و در این بین ایران قرار است خام فروش باشد و همه نیازمندی‌های دیگر خود را وارد کند.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد کشور تصریح کرد: کشور ایران بین 7 تا 11 درصد منابع طبیعی دنیا را داراست؛ اما براساس تقسیم کار جهانی، ایران باید منابع طبیعی خود را صادر کرده و همه کالاهای دیگر را وارد کند؛ البته این کار در ظاهر به نفع کشور است چون کالاهایی که قرار بود، تولید کند اکنون می‌تواند با واردات کالاها با قیمت و کیفیت بهتر خریداری کند.

وی بیان کرد: این فقط ظاهر قضیه است اما عملا این اتفاق صددرصد به ضرر ایران است؛ زیرا آن چیزی که قرار است بفروشیم یعنی مواد معدنی، نفت خام و گاز و با درآمد آن همه نیازمندی‌های خود را خریداری کنیم به زودی تمام خواهد شد.

این مقام مسئول گفت: زمانیکه نفت تمام شود آن زمان دیگر نمی‌توانیم از تولید سخن بگوییم؛ چراکه وقتی زیرساخت اقتصادی کشور را غیرتولیدی ساخته‌ایم، حرف از تولید زدن بعد از سال‌ها وابستگی فقط یک شوخی است.

عبدالملکی اضافه کرد: این تئوری نظام نئولیبرال امریکایی برای کشورهای مخصوصا مسلمان نفت‌خیر است که ما را به سمت بردگی جلو می‌برند و برای عملی کردن هدف خود، نظریه‌های خوش خط و خالی را متاسفانه به مسئولان ما غالب و در اندیشه بخشی از مسئولان نفوذ کردند.

وی تاکید کرد: نظریه توسعه وابسته یک نظریه بسیار خطرناک است و متاسفانه برخی از مسئولان دستگاه‌های اجرایی و غیراجرایی متاسفانه به این نظریه اعتقاد دارند و این نظریه می‌گوید کشورهای دنیا دو دسته هستند یک دسته کشورهایی که قدرت حرکت و پیشرفت دارند مثل امریکا و چند کشور اروپای غربی که شبیه لوکوموتیو هستند و بقیه کشورها قدرت حرکت ندارند مثل ایران و برای پیشرفت باید به کشورهای دارای قدرت حرکت متصل کنند.

انقلاب اسلامی داعیه‌دار احیای تمدن اسلامی است

این مقام مسئول ابراز کرد: ما درگیر یک جنگ تمدنی هستیم که یک طرف جبهه تمدن اسلامی و طرف دیگر تمدن غرب است، این دو تمدن چند قرنی هست که با هم درگیرند از زمان جنگ‌های صلیبی تا دوره رنسانس که بعد از این دوره، تمدن اسلامی افول می کند و غرب بر دنیا حاکم می‌شود.

وی تصریح کرد: در دوره بعد از پیروزی انقلاب اسلامی حرکتی اتفاق افتاده و در این سوی عالم، تمدن اسلامی در حال حرکت است و انقلاب اسلامی داعیه‌دار احیای تمدن اسلامی است که غرب مانع تحقق این هدف است زیرا براین باور است که اگر تمدن نوین اسلامی شکل بگیرد تمدن غرب از بین خواهد رفت.

عبدالملکی بیان کرد: غربی ها پس از انقلاب اسلامی خیلی زود فهمیدند که انقلاب ایران هم تئوری برای این کار دارد و هم منابع کافی در این کشور برای آن خیزش تمدنی وجود دارد که در ادامه، کشورهای دیگر دنیا هم به آن خواهند پیوست.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد کشور گفت: این چارچوب رویارویی و تعامل است بین کشوری همچون ایران و خیلی از کشورهای دیگر که اسم آن را واگن گذاشتند و کشورهایی مثل امریکا و کشورهای غربی که قرار است به صورت لوکوموتیو باشند.

وی افزود: اما سوالی که مطرح است این است که اگر امریکا، لوکوموتیو و ما واگن باشیم برای چه باید لوکوموتیوران کمک کند تا واگن حرکت کند؟ چون اگر حرکت کرده و قدرت اقتصادی شکل بگیرد، قطعا تمدن نوین اسلامی ظرف چند ده سال آینده ایجاد خواهد شد و تمدن غرب از بین خواهد رفت؛ لذا هرگز چنین کاری نخواهد کرد.

این مقام مسئول تصریح کرد: البته به یک شرط این کار را خواهد کرد، به شرطی که شما از این تقابل تمدنی دست بردارید و بگویید که آقای غرب و امریکا من می‌خواهم و حاضرم به عنوان اقمار تمدنی تو در غرب حول تو بچرخم این یعنی در بُعد سیاسی و فرهنگی طبق نظامات و منویات تو رفتار خواهم کرد و در حوزه اقتصادی نیز در تقسیم کار جهانی که تو بگویی، مشارکت خواهم کرد، همان تقسیم جهانی که ما خام فروش و وارد کننده باشیم که در نهایت ملت ما را به بردگی خواهد کشید.

اقتصاد ایران برای پیشرفت و حرکت همه چیز در اختیار دارد

وی تاکید کرد: این برنامه‌ای است که غربی ها برای ما داشتند؛ اما انقلاب اسلامی این برنامه غربی‌ها را بر هم زد، خدای ناکرده دوباره به آن برنامه برنگردیم زیرا در سال‌های اخیر اتفاقات خوبی نمی‌افتد و ما باید بسیار مراقب باشیم.

این اقتصاددان بیان کرد: امثال شهید حاج قاسم سلیمانی در چنین فضایی شهید می شوند یعنی در آن نبرد تمدنی که غرب می‌خواهد ما به عنوان مغز تمدن نوین اسلامی بیاییم و در مدارش قرار بگیریم؛ چراکه از ما مطالبات سیاسی، فرهنگی و اقتصادی دارند.

وی بیان کرد: مطالبه آنها در بخش اقتصادی این است که شما در تقسیم کار جهانی و آنچه که من می‌گویم مشارکت کنید و در بُعد سیاسی هم باید به نظام نوین بین‌المللی که من تعیین کرده‌ام؛ تن دهید.

عبدالملکی تصریح کرد: حال کسی یا یک جریانی شکل می گیرد که در بُعد سیاسی تمام نقشه‌های غرب را نقش بر آب می‌کند لذا وجودش را تحمل نمی‌کنند و با موشک در یک سفر دیپلماتیک او را به شهادت می‌رسانند؛ ما در زمینه اقتصادی هم آن زمانی باید بگوییم درست عمل کردیم که بنده و شمای فعال اقتصادی را با موشک بزنند که به فضل الهی به آنجا هم خواهیم رسید.

وی عنوان کرد: اشکال دومی که نظریه توسعه وابسته یا همان نظریه واگن و لوکوموتیو دارد که غلط محض است؛ این است که ما اصلا واگن نیستیم بلکه یک لوکوموتیو کامل و قدرتمند هستیم؛ زیرا ما برای پیشرفت اقتصادی هر چه که نیاز است در اختیار داریم.

وجود بیش از چهار هزار و 600 شرکت دانش بنیان در کشور

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد کشور بیان کرد: اقتصاد ما برای پیشرفت و حرکت همه چیز را در اختیار دارد، ما بیشترین منابع دنیا را به لحاظ جمعیتی داریم یعنی 7 تا 11 درصد منابع دنیا برای کشوری است که تنها یک درصد جمعیت دنیا را به خود اختصاص داده است، ما سرمایه داریم و دو میلیون میلیارد تومان کل نقدینگی در داخل کشور است و ما حتی به یک دلار سرمایه خارجی احتیاج نداریم.

وی اضافه کرد: کشور ایران دارای علم و فناوری است که برای تولید نیاز دارد که در این راستا بیش از چهار هزار و 600 شرکت دانش بنیان در کشور وجود دارد لذا ما مشکلی در این زمینه نداریم البته باید خود را تقویت کنیم.

عبدالملکی گفت: جمعیت برای تولید نیاز است که اکنون ۸۵ میلیون نفر جمعیت داریم، به بازار نیاز داریم که 85 میلیون نفر جمعیت کشور بوده و 400 میلیون نفر کشورهای همسایه که همه خریداران کالاهای ما هستند.

وی عنوان کرد: کشورهای همسایه برای ما یک فرصت بسیار بی‌نظیر است چون اولاً علم و فناوری آنها از ما پایین‌تر است لذا خریدار کالای ما هستند ثانیا از لحاظ فرهنگی و سیاسی نیز با ما تعارضی، عمدتا ندارند در واقع این قطار هرچیزی که برای حرکت نیاز است در اختیار دارد اما سوال اینجاست که چرا این قطار حرکت نمی کند؟

این مقام مسئول تصریح کرد: متاسفانه این قطار خراب است به طور مثال فرهنگ مردم خیلی تولیدی نیست و کشور در این زمینه مشکل فرهنگی دارد و نظام بانکی نیز به جای آنکه پول‌ها را در تولید سرمایه‌گذاری کند بخش زیادی از آن را در کارهای غیرتولیدی صرف می‌کند و سیستم دولتی به جای آنکه هدایت کننده تولید باشد گاهی کل بر تولید است و نظام دانشگاهی به جای اینکه فناوری و کیفیت کالا را ارتقا دهد نسبت به محصولات تولیدی بی‌تفاوت است.

اقتصاد مقاومتی، بُعد اقتصادیِ نظریه الگوی اسلامی ایرانیِ پیشرفت

وی اضافه کرد: اقتصاد مقاومتی یک جمله می‌گوید و آن اینکه قطار و لوکوموتیو پیشرفته اقتصاد خود را تعمیر کن، اگر این کار عملی شود سرعت گرفته و از قطار غربی هم می توانیم پیشی بگیریم و در آن نبرد تمدنی، تمدن نوین اسلامی شکل می گیرد و به جای آن که 50 سال دیگر ملت ما به بردگی کشیده شود بر قله تمدنی بشر می‌نشیند و این خلاصه فرمایشات رهبری در گام دوم انقلاب است.

عبدالملکی عنوان کرد: خلاصه داستان گام دوم این است که یا شما لوکوموتیو پیشرفته قطارِ اقتصاد کشور را تعمیر می کنید و آن را راه می‌اندازید که سرعت گرفته و قطعاً تمدن سازی شکل خواهد گرفت، که در نهایت موجب سیادت و آقایی و زندگی شرافتمندانه برای ایرانی است افق گام دوم انقلاب اسلامی شکل گیری تمدن نوین اسلامی است، یا اینکه خود را وابسته به غربی‌ها کرده که انتهای آن بردگی است.

وی توضیح داد: در گام دوم نظریه ما برای پیشرفت، نظریه توسعه وابسته نیست بلکه نظریه ما الگوی اسلامی ایرانی پیشرفته است که مقام رهبری از 10 سال پیش این موضوع را مطرح کردند و روی آن خیلی کار شد و اقتصاد مقاومتی، بُعد اقتصادیِ نظریه الگوی اسلامی ایرانیِ پیشرفت، می‌شود.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد کشور تاکید کرد: اقتصاد مقاومتی بسیار مهم است و دو رکن دارد که رکن اول آن فرهنگ جهادی و رکن دوم، تقویت تولید ملی است. تولید ملی بسیار بر تحقق یک اقتصاد قدرتمند مهم است و سوال اینجاست چرا تولید ملی انقدر مهم است؟ زیرا تولید ملی دو اثر بسیار مهم دارد که یک اثر داخلی و یک اثرخارجی است.

وی اضافه کرد: افزایش تولید ملی موجب افزایش موجودی کالا در اقتصاد و فراوانی شده که فراوانی کالا هم منجر به رفاه می شود و تورم را کاهش می دهد، وابستگی به کالای خارجی را کم کرده و باعث ایجاد اشتغال، درآمد و رفاه می‌شود و در نهایت با افزایش درآمدهای دولتی از محل مالیات، رفاه مردم را بالا می رود.

عنصر اصلی تولید، کارآفرینی است

عبدالملکی بیان کرد: در سطح بین‌المللی و خارجی هم تقویت تولید ملی، عنصر اساسی قدرت اقتصادی است؛ آیا می‌دانستید که چین 50 تا 60 سال پیش تحت تحریم‌های امریکا و اروپا بوده است؟ اقتصاددانان چینی عنوان می‌کردند که در طول تاریخ دائما ما مشمول تحریم بودیم.

وی تصریح کرد: از زمانی که چین به یک قدرت تولیدی تبدیل شده است دیگر کسی جرأت ندارد به آن چپ نگاه کند چراکه عنصر قدرت اقتصادی، تولید است و اگر این اتفاق افتاد، آنگاه آن چیزی که ما به آن اقتصاد مقاومتی می‌گوییم شکل می‌گیرد.

عبدالملکی بیان کرد: تولید بسیار مهم است و اولا اثرات رفاهی و ثانیاً قدرت اقتصادی به دنبال دارد و عنصر اصلی تولید، کارآفرینی است و یک بخش زیادی از کسانی که می‌توانند کارآفرین باشند محرومین هستند؛ برخلاف آن چیزی که تصور می شود محرومیت مانع از تولید می‌شود اصلا اینگونه نیست و برنامه اشتغال کمیته امداد این را نشان داد.

وی در پایان گفت: برنامه اصلی کمیته امداد در چارچوب نظریه اقتصاد مقاومتی، در راستای شکل گیری تمدن نوین اسلامی، کارآفرین کردن کسانی است که به عنوان محروم و نیازمند شناخته می‌شوند زیرا آنها قدرت تولید دارند و خوشبختانه کمیته امداد در این زمینه تاکنون موفق بوده است اما همچنان باید برای دستیابی به اهداف تلاش کرد.

انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان