۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین سیگار؛ عامل ۹۵ درصد ابتلا به سرطان ریه/ عدم‌‌تحرک از دلایل مهم افزایش انواع سرطان‌هاست
کد خبر: ۳۳۹۹۹۹ نویسنده: دکتر محمدرضا شیری شاهسوار تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۱۱/۱۶ ساعت: ۸:۱۹ ↗ لینک کوتاه

دکترای تخصصی تغذیه در مصاحبه با صبح قروین مطرح کرد

سیگار؛ عامل ۹۵ درصد ابتلا به سرطان ریه/ عدم‌‌تحرک از دلایل مهم افزایش انواع سرطان‌هاست

دکترای تخصصی علوم تغذیه گفت: سیگار موثرترین عامل ابتلا به سرطان ریه در استان قزوین است به طوریکه بیش ‌از ۹۵ درصد افراد مبتلا به سرطان ریه، سیگاری هستند.

سیگار؛ عامل ۹۵ درصد ابتلا به سرطان ریه/ عدم‌‌تحرک از دلایل مهم افزایش انواع سرطان‌هاست

به گزارش خبرنگار سلامت صبح قزوین؛ سرطان از جمله بیماري‌هائی است که بنا بر گفته محققان و متخصصان امر، تغذیه سالم در پیشگیري و درمان آن نقش چشمگیری دارد.

زندگی ماشینی امروز همراه با تغییر سبک زندگی، عدم استفاده از مواد غذایی تازه، افزایش گرایش به مصرف غذاهای آماده یا فست فودها و مصرف بالای نمک منشآ ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها و انواع سرطان‌هاست.

برای آگاهی بیشتر در مورد نقش تغذیه در پیشگیری سرطان‌ مصاحبه‌ای با متخصص تغذیه و رژیم درمانی انجام شده که در ادامه می‌خوانید.

دکتر محمدرضا شیری شاهسوار در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت صبح‌قزوین با اشاره به علل موثر در بروز بیماری سرطان اظهار کرد: کم‌تحرکی، عدم استفاده از میوه و سبزیجات، مصرف قند، شکر، نمک و روغن، اضافه وزن، مصرف الکل و دخانیات مهم‌ترین عوامل ابتلا به سرطان هستند.

وی افزود: استفاده‌ از سیگار موثرترین عامل ابتلا به سرطان ریه در استان قزوین است به طوریکه بیش ‌از 95 درصد افراد مبتلا به سرطان ریه، سیگاری هستند.

دکترای تخصصی علوم تغذیه تصریح کرد: طبق پیش‌بینی‌های انجام شده از سال ۲۰۲۰ در ایران ۸۵ مورد ابتلا به سرطان جدید و ۶۲ هزار مرگ و میر را نخواهیم داشت.

افراد چاق سه برابر افراد معمولی در معرض خطر ابتلا به سرطان هستند

وی تصریح کرد: شایع‌ترین سرطان در بین جمعیت مردان به ترتیب سرطان‌ پروستات، ریه و گوارش بوده و برای زنان نیز به ترتیب سرطان سینه، ریه و روده‌ی بزرگ است.

شیری شاهسوار اذعان کرد: برخی استان‌های شمالی و شمال غربی کشور همچون مازندران استان‌های دارای رتبه‌ بالای ابتلا به سرطان در کشور هستند؛ همچنین استان اردبیل در بیماری سرطان معده رتبه‌ی جهانی دارد.

وی با اشاره به تاثیر تغذیه مناسب در پیشگیری از ابتلا به سرطان گفت: براساس توصیه‌های متخصصان تغذیه و انجمن سرطان امریکا، تنوع در مصرف مواد غذایی سالم، داشتن وزن مناسب و محدودیت در مصرف غذاهای چرب، قند، شکر و الکل از جمله عوامل موثر در پیشگیری از ابتلا به سرطان است.

دکترای تخصصی علوم تغذیه ابراز کرد: براساس بشقاب غذایی سالم باید نیمی از مواد غذایی دریافتی بدن در روز، میوه و سبزیجات باشد یعنی بدن انسان روزانه به حدود یک کیلو میوه و سبزی نیاز دارد.

وی در ادامه گفت: متاسفانه قابل دسترس و کم هزینه بودنِ نان و غلات این تغذیه‌ها را به بیشترین موادغذایی دریافتی مردم تبدیل کرده است به طوریکه میانگین مصرف نان و غلات در ایران شش برابر میانگین جهانی است.

شیری شاهسوار بیان کرد: در بین تغذیه‌های روزانه‌ مردم، چربی‌ اشباع (روغن جامد)، غذاهای چرب، سرخ کردنی‌ها و چاق‌کننده‌ها متهمان اصلی ابتلا به بیماری‌های غیرواگیردار هستند.

وی افزود: فیبر موجود در میوه‌ و سبزیجات قابلیت خنثی کننده‌ی سرطان را دارند از سوی دیگر میوه‌هایی با طیف رنگی سبز، زرد، نارنجی، قرمز و بنفش موثرترین فیبر‌ها برای پیشگیری از سرطان هستند.

بانوان باید در مصرف سویا احتیاط کنند

دکترای تخصصی علوم تغذیه تصریح کرد: میوه‌هایی مانند قره‌قات، میوه اژدها، مرکبات، انار، توت برزیلی، زغال اخته، توت فرنگی، ساپادیل، آووکادو، انگور، توت، سیب و کیوی خاصیت ضد سرطان دارند.

وی در ادامه گفت: مارچوبه، گوجه، انگور، لوبیا، توت فرنگی، زغال اخته، کلم بروکلی، چای سبز، زردچوبه، آب و سبزیجات رنگارنگ یه عنوان خوراکی‌های مبارز سرطان شناخته شده‌اند.

شاهسوار با بیان اینکه میزان استاندارد تحرک برای هر فرد در هفته 150 دقیقه است؛ تاکید کرد: افردا چاق سه برابر افراد معمولی در معرض خطر ابتلا به سرطان هستند همچنین عدم تحرک یکی از عوامل مهم سرطان است.

وی در ادامه گفت: مصرف سویا برخلاف تصور همگان برای بانوان مضر است و بانوان باید در مصرف سویا احتیاط کنند.

دکترای تخصصی علوم تغذیه عنوان کرد: کود، حشره کش و فلزات سنگین، غذاهای کپک زده، نگهدارنده‌ها، نمک، نیترات کالباس و موادی که در اثر حرارت بیش از حد تولید می‌شوند؛ عوامل سرطان زا هستند.

وی در پایان با اشاره به ارتباط چاقی و سرطان بیان کرد: برای محاسبه‌ی وزن مطلوب باید فرمول قد بر حسب متر در قد برحسب متر ضرب شده در ۲۲ ضرب شود حاصل به دست آمده همان وزن مطلوب برای هر فرد است که نهایت اختلاف آن با وزن کنونی باید دو الی سه کیلوگرم باید باشد نه بیشتر.

انتهای پیام/3003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان