۱۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ چهارشنبه

صبح قزوین اعتیاد، از جمله دلایل افزایش طلاق در قزوین/ ۲۷ درصد پرونده‌های طلاق منجر به سازش شد
کد خبر: ۳۳۹۹۴۸ نویسنده: هدی حقیقی تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۱۱/۱۳ ساعت: ۱۲:۱۵ ↗ لینک کوتاه

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان اعلام کرد

اعتیاد، از جمله دلایل افزایش طلاق در قزوین/ ۲۷ درصد پرونده‌های طلاق منجر به سازش شد

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان قزوین علل عمده طلاق در استان را اعتیاد ذکر کرد و گفت: سال گذشته ۲۷ درصد پرونده مراجعان به سامانه تصمیم، منجر به سازش شد.

اعتیاد، از جمله دلایل افزایش طلاق در قزوین/ ۲۷ درصد پرونده‌های طلاق منجر به سازش شد

هدی حقیقی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین با اشاره به فعالیت سامانه تصمیم در قزوین اظهار کرد: سامانه تصمیم یا مرکز جامع مراقبت از خانواده، سال گذشته با هدف کنترل و کاهش طلاق همزمان با هفته دولت در قزوین افتتاح شد.

وی افزود: طرح راه‌اندازی مرکز جامع مراقبت از خانواده در ابتدا، به استانداری ارائه و در کارگروه اجتماعی استانداری مطرح شد و در نهایت به تصویب رسید.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان قزوین تصریح کرد: علی‌رغم اینکه خوشبختانه استان قزوین جزو 11 استان‌ دارای اولویت در بحث طلاق نبود اما با همکاری همه جانبه مسئولان استانی و شهری، سامانه تصمیم سال 97 در قزوین افتتاح شد.

تاثیر سامانه تصمیم در بحث کنترل و کاهش طلاق

وی عنوان کرد: در مرکز جامع مراقبت از خانواده، مشکلات زوجین متقاضی طلاق مورد رسیدگی قرار گرفته و زمینه‌های لازم را برای حفظ، سازش و انسجام خانواده فراهم می‌کند تا عوارض ناشی از آسیب‌های طلاق را کاهش دهد.

حقیقی با بیان اینکه خوشبختانه سامانه تصمیم در سال گذشته در بحث کنترل طلاق در استان تاثیرگذار بوده است؛ گفت: پیش از راه اندازی سامانه تصمیم، همه زوجین متقاضی طلاق باید به دادگستری‌ها مراجعه می‌کردند اما اکنون روند کار تغییر کرده و این افراد باید در ابتدا به سامانه تصمیم مراجعه کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: افراد می‌توانند به صورت اینترنتی یا با مراجعه حضوری درخواست خود را در سامانه ثبت کنند که پس از ثبت تقاضا برای آنها نوبت مشاوره تعیین می‌شود و در ادامه پرونده به مراکز مشاوره که مورد تایید دادگستری هستند؛ ارسال می شود.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان قزوین اضافه کرد: به عبارتی فرد از همان ابتدا وارد دادگستری نمی‌شود بلکه فرد وارد فرآیند مشاوره شده و تلاش می‌شود تا مشکلات زوجین در راستای انسجام خانواده کاهش یابد.

فعالیت سامانه کاهش طلاق در 4 شهرستان استان

وی در ادامه توضح داد: در مدت ۴۵ روز حداقل باید سه برنامه مشاوره‌ای برای زوجین ارائه شود و پس از این بازه زمانی مراکز مشاوره موظف هستند وضعیت این خانواده را روشن کنند که آیا این برنامه مشاوره باید برای زوجین ادامه پیدا کند و یا اینکه امکان سازش برای آنها وجود ندارد و نتیجه را به سامانه ارسال کنند.

حقیقی بیان کرد: در برخی موارد ممکن است زوجین وارد فرآیند طلاق شوند که در اینگونه موارد پرونده به سامانه برمی‌گردد و پس از آن به دادگستری ارجاع می‌شود.

این مقام مسئول عنوان کرد: بسیاری از افراد که دادخواست طلاق می‌دهند ممکن است تصمیم آنها هیجانی و ناشی از برخی حالت‌های روحی و روانی بوده و خیلی حساب شده نباشد؛ لذا یک مدت زمانی نیاز است تا حالت تنش و عصبانیت افراد کاهش پیدا کند و بعد وارد فرآیند مشاوره شوند.

وی تصریح کرد: ممکن است بعضی از افراد فاقد تمکن مالی باشند چراکه مراکز مشاوره مراکز خصوصی بوده و فرد بابت جلسات مشاوره باید حق الزحمه پرداخت کند برای این افراد هم راهکاری اندیشیده شده است.

حقیقی در ادامه گفت: سازمان بهزیستی به افرادی که توانایی مالی ندارند یاری برگ داده و درصد تخفیفی را متناسب با وضعیت مالی خانواده مشخص می‌کند به این ترتیب سازمان بهزیستی بخشی از هزینه‌های مراکز مشاوره را تقبل می‌کند.

مراجعه بیش از 4 هزار نفر به سامانه تصمیم در قزوین

وی ابراز کرد: اگر فردی به هیچ عنوان شرایط پرداخت هزینه مشاوره را نداشته باشد یا از یاری برگ با تخفیف صددرصدی برای فرد استفاده می کنیم و یا اینکه همان مرکز سامانه یک روانشناسی دارد که به صورت رایگان خدمات مشاوره را ارائه می‌دهد و در واقع فرد به مراکز مشاوره دولتی ارجاع می‌شود.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان قزوین عنوان کرد: در سال 98 سامانه تصمیم را در سطح استان گسترش داده و اکنون علاوه بر قزوین در شهرستان‌های بوئین زهرا، تاکستان و آبیک سامانه طلاق راه‌اندازی شده است.

وی افزود: سامانه طلاق یک سیستم الکترونیک یکپارچه است که اطلاعات زوجین متقاضی طلاق در آن ثبت می‌شود و با این روش از نظر آمار عملکردی می‌توان به اطلاعاتی همچون علل عمده طلاق زوجین پی برد.

حقیقی علل عمده طلاق در استان قزوین را اعتیاد ذکر کرد و گفت: در 9 ماهه سال جاری نزدیک به چهار هزار و 666 نفر به سامانه تصمیم مراجعه کردند به عبارتی بیش از دو هزار و 333 زوج متقاضی طلاق درخواست خود را در سامانه طلاق ثبت کرده‌ و حدود 12 هزار و 900 خدمت روانشناسی، مددکاری، مشاوره حقوقی و سایر خدمات به این افراد ارائه شده است.

وی در پایان با بیان اینکه درخواست نزدیک به 50 درصد زوجین مراجعه کننده به سامانه تصمیم، طلاق توافقی بوده است، عنوان کرد: علل عمده طلاق‌ها اعتیاد، خیانت، عدم مسئولیت پذیری و نداشتن مهارت زندگی است که سال گذشته 27 درصد پرونده مراجعان به سامانه کاهش طلاق منجر به سازش شد.

انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان