۰۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۲۸ سه شنبه

صبح قزوین آقای استاندار؛ مقایسه مسئولان ارشد دولتی با فرماندهان دفاع مقدس، یک شوخی است!
کد خبر: ۳۳۹۹۳۵ نویسنده: محمدرضا ذاکر تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۱۱/۱۳ ساعت: ۷:۴۳ ↗ لینک کوتاه

یادداشت روز؛

آقای استاندار؛ مقایسه مسئولان ارشد دولتی با فرماندهان دفاع مقدس، یک شوخی است!

جناب آقای استاندار! توجه به شاخصه‌های بارز و فضای حاکم بر دفاع مقدس و الگوپذیری از آن می‌تواند موجب ضمان جامعه و موفقیت روزافزون مسئولین عزیز باشد؛ ولی بدیهی است مقایسه فرماندهان دوران دفاع مقدس با برخی مسئولین و وزرا و دولت‌ها، قیاس مع الفارق است و محلی از اِعراب ندارد و بیشتر شبیه به یک شوخی است!

آقای استاندار؛ مقایسه مسئولان ارشد دولتی با فرماندهان دفاع مقدس، یک شوخی است!

صبح قزوین؛________ محمدرضا ذاکر.

سال‌های دفاع مقدس بارزترین دوران و مثال زدنی‌ترین ایام مدیریت جهادی و پیروزمندانه مبتنی بر نظریه ولایت فقیه است. دوران شکوهمندی که علیرغم هجوم صدام التکریتی و حمایت حداقل 54 کشور جهان از این همسایه سبُک سَر، برخلاف محاسبات دنیایی فلاسفه عالم رقم خورد و نتیجه هشت سال مقاومت و ایثار و ازخودگذشتگی یک نسل، عزت و سربلندی و پیروزی ملت غیور ایران اسلامی را سبب شد.

در سال‌های پس از پایان جنگ تحمیلی نیز همواره از دوران هشت ساله دفاع مقدس به‌عنوان الگویی ملموس، بی نظیر و قابل درک و ارائه به نسل‌های بعدی انقلاب و نیز ملت‌های آزادیخواه عالم یاد شده است؛ اما گاهی هم شاهد تفسیرهای ناصواب و جانب گرایانه از دوران دفاع مقدس هستیم.

هدایت الله جمالی پور استاندار قزوین، سه شنبه گذشته در نخستین نشست مطبوعاتی خود با اصحاب رسانه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر عدم رضایت نسبی مردم از عملکرد مسئولان قزوین، مدیران و مسئولان دولتی را با فرماندهان دفاع مقدس و گرفتاری‌ها و آوردگاه‌های سیاسی امروز را با جنگ هشت ساله مقایسه کرده و گفت: « در دفاع مقدس در بسیاری از عملیات‌ها شکست خوردیم آیا آن فرمانده را محاکمه کردیم؟ ما کسی را مواخذه نکردیم، امروز هم همان جبهه جنگ است. ما با بردن آبروی یکدیگر باعث می‌شویم که دشمن لذت ببرد». لذا یادآوری چند نکته به استاندار محترم خالی از لطف نیست:

1- کار جهادی، از خودگذشتگی و گفتمان مقاومت
وجه تمایز بارز دوران دفاع مقدس با سایر دوره‌های مدیریتی در جمهوری اسلامی ایران، پایبندی بر اصول حاکم بر گفتمان مقاومت و کار جهادی و روحیه ایثار و از خودگذشتگی و ایستادگی بر اصول و باورها بوده است و همین امر موجب نزول برکات معنوی در جبهه‌های حق علیه باطل بود.

اما امروز همین موارد به حلقه مفقوده‌ی مدیریت کشور بدل شده است! بطوری که به وضوح شاهد تنبلی دولت، ناکارآمدی سیستم‌های اداری و فقدان روحیه کار جهادی و همچنین بسط روحیه سازش کاری و مصلحت اندیشی‌های حزبی و جناحی در بدنه دولتی هستیم.

2- ولایتمداری و ولایت محوری

مهمترین اصل حاکم بر جبهه‌های جنگ در دفاع مقدس، ولایتمداری و ولایت محوری رزمندگان اسلام بود. عکس حضرت امام روح الله(ره) نه فقط بر روی جیب لباس‌های خاکی رزمندگان افلاکی ما نصب بود که لبخند رضایت امام(ره)، آرزوی همه رزمندگان و بسیجیان و فرماندهان دفاع مقدس بود.

برای نمونه فرماندهی که دستور حضرت امام(ره) مبنی بر حفظ جزایر سه گانه را دریافت می‌کرد، دیگر محاسبات جنگی خود برای حفظ جزایر را براساس لُجِستیک و عِّده و عُدّه و امکانات مادی ترسیم نمی‌کرد و تنها هدفش تحقق امر ولی خدا بود و برای این آرمان تا پای جان می‌ایستاد.

اما امروز در صحنه سیاسی کشور، مکرر شاهد عبور از خط قرمزهای ترسیم شده توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی و یک بام و دوهوا حرف زدن‌های مسئولینی هستیم که گاهی شاید تبعیت از امر ولایت را مانعی برای زیاده طلبی‌های سیاسی خود و هم حزبی‌های خود می‌دانند. پشت پا زدن به شروط نه گانه امام خامنه‌ای در قضیه برجام و همچنین اصرار به مذاکره با امریکا علی‌رغم مخالفت‌های مکرر و مستدل رهبر انقلاب مصداق بارز این ادعاست.

3- اعتماد به جوانان

یکی دیگر از نقاط قوت و تعیین کننده در دوران دفاع مقدس، اعتماد به جوانان حتی در سطوح بالای مدیریتی و فرماندهی جنگ بود. غالب فرماندهان گردان‌ها و تیپ‌ها و حتی لشکرهای جمهوری اسلامی در سنین جوانی و بین 20 تا 30 سال بودند و همین جوان گرایی و اعتماد به نیروی انقلابی، متعهد و متخصص جوان پیروزی در میدان‌های سخت دوران دفاع مقدس را ضمانت کرد.

امروز نیز جوان‌گرایی در مدیریت کشور و ایجاد فرصت‌های مدیریتی برای نیروهای شایسته جوان علاوه بر مطالبه عمومی، به یک ضرورت برای تحول آفرینی تبدیل شده است. غفلت از تربیت و ایجاد بستر رشد و تعالی مدیران جوان در سطوح مختلف، کشور را با چالش چند وجهی مواجه کرده است.

ثبت رکورد پیرترین هیئت دولت ایران در طول 50 سال اخیر خود نشانگر فاصله گرفتن مدیران ارشد کشور از اصل مترقی جوان گرایی است. موضوع مهمی که رهبر معظم انقلاب بطور خاص و قابل ملاحظه ای در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به ضرورت توجه به آن اشاره فرموده اند.

4- شهادت طلبی و پرهیز از دنیاگرایی

شهادت طلبی، تمسک به سیره نورانی ائمه اطهار(س)، پرهیز از دنیازدگی و دنیاپرستی و یاری رساندن دین خدا از جمله دیگر خصوصیات رزمندگان و فرماندهان دوران دفاع مقدس بود. آنچنانکه یاری دین خدا به هدف اول و آخر رزمندگان اسلام بدل شده بود. حال آنکه امروزه با موجی از اَشرافی گری و فاصله گرفتن دوچندان مسئولین از طبقات پایین جامعه، افزایش فاصله طبقاتی و زندگی‌های مبتنی بر فرهنگ مصرف گرایی و اسراف مواجه هستیم. فرهنگی که نَشأت گرفته از اصول حاکم بر سبک زندگی خواص و مسئولین جامعه است.

وجود وُکَلا و وزرایی با ثروت‌های هنگفت و کذایی در شأن ملت قهرمان و شهیدپرور ایران اسلامی نبوده و نیست و همین امر باعث عدم درک صحیح این مسئولین از کیفیت زندگی مردم و در نتیجه بروز محاسبات اشتباه و برآوردهای غلط از جامعه می‌شود.

5- خدامحوری و پرهیز از سیاست زدگی

رزمندگان دفاع مقدس، مکلّف به تکلیف الهی بودند و اسیر خواسته‌های نفسانی و بازی‌های سیاسی و حزب گرایی و جناح زدگی‌های مرسوم دنیای سیاست نبودند.

آنها پیروزی خون بر شمشیر و ظفرمندی جبهه حق علیه دشمن بعثی و اهتزاز پرچم «لااله الا الله» بر قلل سراسر جهان را عامل کسب رضایت الهی می‌پنداشتند و برای رسیدن به این مهم از هیچ تلاشی فروگذار نبودند.

اما امروزه بخش قابل توجهی از بدنه مدیریتی ما درگیر هوای نفس و اسیر منیّت‌هاست. براساس خوشایند گروه‌های طرفدار تصمیم می‌گیرد، برای جلب رضایت احزاب مطبوعش موضع گیری می‌کند و بر پایه یک سلسله باورهای جناحی و حزبی اظهار نظر می‌کند! وام داری اشخاص از احزاب سیاسی، از برخی مسئولین ما رُبات‌های متحرکی ساخته است که از خود هیچ اراده‌ای ندارند و تنها مجری خواسته‌های نامشروع خان سالارهای عرصه سیاست‌اند. شاهد مثال این ادعا در سطوح بالای مدیریتی استان خودمان هم مشهود است!

جناب آقای استاندار! توجه به شاخصه‌های بارز و فضای حاکم بر دفاع مقدس و الگوپذیری از آن می‌تواند موجب ضمان جامعه و موفقیت روزافزون مسئولین عزیز باشد؛ ولی بدیهی است مقایسه فرماندهان دوران دفاع مقدس با برخی مسئولین و وزرا و دولت‌ها، قیاس مع الفارق است و محلی از اِعراب ندارد و بیشتر شبیه به یک شوخی است!

انتهای پیام/۵۰۰۰

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان