۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین تمام ماجرای یک نیروگاه؛ مازوت یا گاز؟!/ تهدید شفاهی(!) استاندار قزوین چه زمانی عملیاتی می‌شود؟
کد خبر: ۳۳۹۹۰۷ نویسنده: طاهره سادات موسوی تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۱۱/۱۲ ساعت: ۷:۰ ↗ لینک کوتاه

گزارش صبح قزوین از داستان ادامه‌دار آلودگی هوا؛

تمام ماجرای یک نیروگاه؛ مازوت یا گاز؟!/ تهدید شفاهی(!) استاندار قزوین چه زمانی عملیاتی می‌شود؟

چند روزی است که شاخص آلودگی در شهرستان آبیک از ۱۵۰ و ۱۶۰ هم عبور کرده است و به بالاترین میزان خود رسیده اما تا به امروز هیچ تصمیمی مبنی بر تعطیلی یا کاهش فعالیت نیروگاه شهید رجایی گرفته نشده است و مردم این شهرستان همچنان هوای آلوده را استنشاق می‌کنند.

تمام ماجرای یک نیروگاه؛ مازوت یا گاز؟!/ تهدید شفاهی(!) استاندار قزوین چه زمانی عملیاتی می‌شود؟

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛________ گزارشگر طاهره سادات موسوی.

نیروگاه شهید رجایی در استان قزوین یکی از منابع مهم تولید برق در استان و پایتخت به شمار می‌آید که از سال 71 فعالیت خود را آغاز کرده است.

این نیروگاه برای تامین برق مورد نیاز از گاز، گازوئیل و مازوت استفاده می‌کند که البته حالت استاندارد آن بهره بردن از گاز است که در سال گذشته 88 درصد و در سه ماهه نخست امسال 93 درصد سوخت این نیروگاه از گاز بوده است.

هرساله در فصل زمستان و باتوجه به آغاز دوره سرما و نیاز بیشتر بخش خانگی به گاز، نیروگاه مجبور به استفاده از سوخت جایگزین به جای گاز شده که این تغییر سوخت آلایندگی بالا را به دنبال دارد و همین افزایش استفاده از سوخت غیرمجاز برای محیط زیست باعث پیگیری و شکایت سازمان حفاظت از محیط زیست استان قزوین از این نیروگاه شده است.

از سوی دیگر با اینکه سالیان سال است که ما با آلودگی هوا به واسطه حضور آلاینده‌های مختلف در استان روبرو بوده ایم اما هیچ زمانی همچون سال جاری وضعیت به حالت بحران و هشدار نرسیده بود.

تعطیلی یک هفته‌ای مدارس شهرستان آبیک و حتی مدارس شهرستان قزوین و البرز در سال جاری نتیجه وضعیت بحرانی آلودگی هوا بود که طی ماه‌های اخیر رقم خورد و در این میان خط و نشان‌هایی هم از سوی مسئولان استان برای مراکز تولیدکننده آلودگی هوا که در راس آن نیروگاه شهید رجایی قرار داشت، کشیده شد که البته تا به امروز فقط درحد یک تهدید شفاهی باقی مانده است.

حسن عباس‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ در این باره اظهار کرد: از زمانی که نیروگاه شهید رجایی استانداردهای خروجی آلاینده‌ها از دودکش‌ها را رعایت نکرد طرح شکایت از آن مطرح شد؛ چراکه بیش از هر چیزی سلامت مردم برای ما در اولویت قرار دارد.

وی ادامه داد: اکنون مسئولین استانی و نیروگاه در تلاش هستند که برای کاهش آلودگی سوخت مناسب را برای آن تامین کنند؛ چراکه باتوجه به آغاز فصل سرما و افزایش نیاز به مصرف گاز و کاهش افت فشار از سوخت جایگزین مایع برای نیروگاه استفاده شده است.

مدیرکل سازمان حفاظت از محیط زیست استان قزوین درباره علت استفاده از سوخت جایگزین گاز برای نیروگاه ابراز کرد: نیروگاه شهید رجایی قسمت عمده برق مورد نیاز استان و پایتخت را تامین می‌کند و به همین دلیل با افت فشار گاز برای تامین این میزان برق مجبور به استفاده از سایر سوخت‌ها شده است.

وی افزود: البته ما با صرف مصرف سوخت مشکل نداریم و آنچه مورد نظر ماست رعایت استانداردهای لازم حتی درصورت مصرف مازوت بوده و عدم رعایت این استانداردها منجر به معرفی شدن به دادگاه شده است.

این مقام مسئول با بیان میزان استاندارد آلایندگی سوخت‌ها گفت: رعایت استانداردها متناسب بانوع سوخت مصرفی از ضروریات لازم برای تولید انرژی است، این میزان برای گاز 200 میلی گرم بر مترمکعب و برای مازوت 1700 میلی گرم بر مترمکعب تعریف شده است.

وی تاکید کرد: درصورت مصرف هر یک از سوخت‌ها لازم است خروجی دودکش‌ها متناسب با استانداردها باشد که اکنون در نیروگاه شهید رجایی این میزان بسیار بالاتر از میزان تعریف شده است، البته به دلیل بارش‌های صورت گرفته فعلا آلودگی کمتر متوجه شهر می‌شود، اما درهر حال این موضوع مانع از عدم رعایت استانداردها نیست.

عباس نژاد درباره مکان یابی نیروگاه ابراز کرد: مکان یابی اولیه نیروگاه مشکلی نداشته و درست بوده است اما به مرور زمان شهرها توسعه یافته و به سمت نیروگاه پیشروی داشته‌اند و این باعث شده در معرض آلودگی بیشتری قرار بگیرند.

تاکید بر مصرف بهینه برق و گاز

در ادامه برای کسب اطلاعات بیشتر درباره شرایط نیروگاه شهید رجایی و استانداردهایی که باید رعایت کند مصاحبه‌ای با مدیرعامل آن انجام شده که در ادامه می‌خوانید.

علی فرهور در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین درباره وضعیت نیروگاه شهید رجایی قزوین در حوزه زیست محیطی اظهار کرد: حفظ محیط زیست وظیفه‌ای همگانی است و باید علاوه بر مسئولان تمام مردم نسبت به آن توجه داشته باشند و هدف ما نیز تامین برق مورد نیاز در راستای حفظ امنیت، آسایش، رفاه و اقتصاد افراد جامعه و صنایع است.

وی با تاکید بر استفاده بهینه به‌عنوان راهکاری در راستای کاهش مصرف سوخت و به تبع آن کاهش آلاینده‌ها ابراز کرد: مصرف بهینه گاز و برق از ضرورت بالایی برخوردار است و من به عنوان مدیرعامل نیروگاه برق از مردم خواهش دارم تا با مصرف بهینه این دو سوخت باعث تخصیص گاز طبیعی به نیروگاه و همچنین کاهش تولید برق شوند.

مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی استان قزوین عنوان کرد: در این اواخر رکورد مصرف سوخت در کشور به 793 میلیون مترمعکب در روز رسیده و در مجموع در کشور 800 میلیون مترمعکب گاز، 100 میلیون مترمکعب بنزین و 50 میلیون لیتر گازوئیل مصرف می‌شود و این میزان از مصرف پسندیده نیست و با بهینه کردن این موارد می‌توان به نیروگاه‌های تولید برق کمک کرد.

وی با بیان میزان تولید برق این نیروگاه گفت: هم اکنون سه چهارم قدرت نیروگاه و حدودا معادل هزار و 400 تا هزار و 500 مگابایت برق تولید می‌کنیم.

این مقام مسئول تاکید کرد: مصرف بهینه راهکار مهم و اساسی در کنترل تولید سوخت در نیروگاه‌هاست و باید این امر توسط ارگان‌ها و واحدهای مختلف و رسانه‌ها فرهنگ سازی شود.

تاثیر چشم گیر مازوت نیروگاه در آلودگی هوای آبیک

باتوجه به اینکه آلاینده‌های نیروگاه شهید رجایی شهرستان آبیک را تحت تاثیر قرار داده است، در ادامه به سراغ فرماندار این شهرستان رفته و نظر او را در این باره جویا شدیم.

شهرام احمدپور نیز در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ درباره عوامل آلودگی هوای شهرستان آبیک اظهار کرد: وارونگی هوا از جمله عوامل اصلی آلودگی هوا در آبیک به شمار می‌آید که البته در شرایط کنونی این موضوع مختص آبیک و قزوین نبوده و بیشتر نقاط کشور با آن درگیر هستند.

وی ادامه داد: کارخانه سیمان آبیک، شرکت سیپورکس، آلاینده‌های نیروگاه شهید رجایی، معادن بالادستی، واحدهای دامی و شرکت‌ها و کارخانه‌ها از جمله مواردی هستند که آبیک را در معرض آلودگی بیشتر قرار داده است تاجایی که در برخی‌ از روزهای گذشته با آلودگی بیش از حد مجاز مواجه شدیم.

فرماندار آبیک ابراز کرد: در گذشته سوخت مصرفی نیروگاه شهید رجایی از گاز تهیه می‌شد اما اکنون سوخت مازوت جایگزین آن شده است.

وی درباره شکایت محیط زیست استان از نیروگاه شهید رجایی عنوان کرد: سازمان حفاظت از محیط زیست به دلیل مصرف مازوت توسط نیروگاه و افزایش آلاینده‌ها از آن شکایت کرده؛ البته باید توجه داشت که شاید نیروگاه در بروز این مشکل تقصیر چندانی نداشته باشد و الزاماتی که در سطح کلان برای آن درنظر گرفته می‌شود از عوامل موثر در این موضوع باشد.

این مقام مسئول اذعان کرد: با شروع فصل سرما تامین مصرف گاز خانگی در اولویت شرکت گاز قرار دارد که این موضوع در کاهش سهمیه نیروگاه و به تبع آن جایگزینی گازوئیل و مازوت در راستای تامین برق مورد نیاز تاثیرگذار است.

احمدپور با اشاره به تاثیر بارش‌ها در کاهش شدت آلودگی اذعان کرد: اکنون با شروع بارش‌های مجدد شاخص آلایندگی در وضعیت خوبی قرار دارد؛ اما باید واحدهای آلاینده براساس تعاریف و ضوابطی که دارند نسبت به رعایت مسائل زیست محیطی دقت نظر بیشتری داشته باشند.

گفتنی است؛ براساس داده‌های شبکه اطلاع رسانی صنعت گاز، پیش‌بینی می‌شود رکوردشکنی مصرف گاز خانگی تا 10 روز آینده نیز ادامه داشته باشد.

سخنگوی شرکت ملی گاز ایران بیان کرده که؛ ‌بر اساس پیش‌بینی‌ها موج سرما تا 15 بهمن در کشور پایدار است و این موضوع بالا ماندن مصرف گاز در بخش خانگی را به دنبال خواهد داشت، البته پس از آن به سمت کاهش مصرف پیش می‌رویم.

وزیر نفت نیز درباره تامین گاز نیروگاه‌ها اعلام کرده که ابتدا تامین گاز بخش خانگی و پس از آن تامین گاز عمومی صنایع کوچک و عمده، پتروشیمی‌ها و صادرات مورد توجه است و نیروگاه‌ها در اولویت آخر قرار دارند، از این رو این واحدها نخستین بخشی هستند که در زمان کاهش گاز با قطعی مواجه می‌شوند چراکه از سوخت دوم بهره‌مند هستند.

باتوجه به این اخبار تامین نوع سوخت نیروگاه‌ها برنامه‌ای در سطح کلان است و باید تدابیری کلی و دقیق برای نوع سوخت مصرفی و کاهش آلاینده‌ها در نظر گرفته شود تا ضمن تامین نیازهای بخش خانگی و صنعت مسائل زیست محیطی نیز مورد توجه باشند.

اما در کنار تدابیر کشوری که برای رفع مشکلات نیروگاه‌ها در سطح کلان درنظر گرفته شده اما در سطح استان نیز استاندار قزوین هشدارهایی نسبت به تعطیلی نیروگاه شهید رجایی قزوین داشته است.

جمالی پور درباره مشکلات نیروگاه شهید رجایی گفت: امروز با کمبود گاز مواجه هستیم لذا نیروگاه از سوخت مازوت استفاده می‌کند، در هر حال دستور داده‌ام اگر شاخص آلودگی در شهرستان آبیک از ۱۴۰ عبور کند نیز این نیروگاه را تعطیل کنند و این دستور را به محیط زیست داده‌ایم تا پیگیری کند.

البته چند روزی است که شاخص آلودگی در شهرستان آبیک از ۱۵۰ و ۱۶۰ هم عبور کرده است و به بالاترین میزان خود رسیده اما تا به امروز هیچ تصمیمی مبنی بر تعطیلی یا کاهش فعالیت نیروگاه شهید رجایی گرفته نشده است و مردم این شهرستان همچنان هوای آلوده را استنشاق می‌کنند.

انتهای پیام/۶۰۰۶

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان