۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین دولت مشکل نقدینگی دامداران را حل کند/ برای ۷۰ نفر اشتغال‌زایی کردیم
کد خبر: ۳۳۹۸۰۱ نویسنده: علی حسنی تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۱۱/۶ ساعت: ۹:۳۴ ↗ لینک کوتاه

مدیر مرکز نمونه جمع‌آوری شیر قزوین:

دولت مشکل نقدینگی دامداران را حل کند/ برای ۷۰ نفر اشتغال‌زایی کردیم

مدیر مرکز نمونه جمع‌آوری شیر قزوین گفت: در مجموعه ما اکنون در کل حدود ۷۰ نفر مشغول به کار هستند و گاهی هم شیرهای خام جمع‌آوری شده را به تبریز، گیلان، ارومیه، زنجان، اراک و تهران صادر می‌کنیم.

دولت مشکل نقدینگی دامداران را حل کند/ برای ۷۰ نفر اشتغال‌زایی کردیم

به گزارش خبرنگار اقتصادی صبح قزوین ، تولید و اشتغال دو کلیدواژه مهم است که ارتباط مستقیم باهم دارند چراکه با به چرخش درآمدن چرخ تولید است که نیروی کار جذب می‌شود.

صنعت دام و لبنیات از جمله بخش‌هایی است که علاوه بر تامین امنیت غذایی کشور نیز یکی از فرصت‌های خوب برای ایجاد اشتغال است؛ کشور ما خوشبختانه باتوجه به برخورداری از ظرفیت‌های متعدد، بستر بسیاری از فعالیت‌های تولیدی است.

علی حسنی متولد سال ۱۳۵۳ یکی از فعالان حوزه صنعت شیر در قزوین است که به عنوان واحد نمونه جمع‌آوری شیر در استان معرفی شده است.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ما ، اظهار کرد: از سال ۱۳۸۰ در تعاونی گاوداران تاکستان شروع به فعالیت کردم اما از سال ۱۳۸۲ به بعد که یکی از شرکت‌های بزرگ لبنیات کشور در قزوین نمایندگی فروش محصول راه‌اندازی کرد، درخواست همکاری دادیم که خوشبختانه استقبال خوبی از سوی آن‌ها صورت گرفت.

حسنی افزود: با تجربه‌ای که من در تعاونی گاوداران تاکستان کسب کرده ‌بودم با نمایندگی این شرکت شروع به فعالیت کردیم که این شرکت از همه لحاظ مانند مالی، تجهیزات و حتی موقعیت مکانی از ما حمایت کرد و این حمایت‌ها سرآغاز خوبی برای شروع کار شد.

وی بیان کرد: ابتدا در بوئین زهرا یک مرکز کوچک راه‌اندازی کردیم و سپس در منطقه ارداق، آبیک، خاکعلی و قزوین به طور همزمان در عرض تقریبا یک سال شروع به کار کردیم.

مسئول مرکز نمونه جمع‌آوری شیر قزوین ابراز کرد: به جز واحد مرکزی که در قزوین مستقر بود نیز مابقی واحدها اجاره‌ای بودند که متاسفانه فقط توانستیم واحد ارداق را حفظ کنیم و کار مداوم انجام دهیم.

وی بیان کرد: بعد از منطقه ارداق توانستیم مرکزی که در قزوین راه‌اندازی شده بود را گسترش دهیم و هدف ما این بود که شیرهای خرد یا همان کوچک را جذب و جمع‌آوری کرده و تحویل شرکت تولیدکننده لبنیات دهیم.

حسنی اضافه کرد: ابتدا کار را در روستاها و جمع‌آوری شیر از این مناطق شروع کردیم که به لحاظ پراکندگی و کیفیت، کار با آن‌ها بسیار دشوار بود که سپس کار را با واحدهای دامداری صنعتی و نیمه صنعتی ادامه دادیم.

این مدیر نمونه حوزه تولید عنوان کرد: با دامداری‌ها که شروع به کار کردیم به جهت گسترش کار و شناخته شدن در بازار نیز تعداد دامداری‌ها که با ما همکاری کردند افزایش یافت؛ به طوری که در اوایل کار دامداری‌ها ۲۰۰ الی ۳۰۰ کیلو شیر تحویل می‌دادند اما اکنون روزانه ۲ الی ۳ تن شیر تحویل می‌دهند.

وی تاکید کرد: اکنون ۱۰۰ واحد دامداری روزانه مقدار ۱۷ الی ۲۰۰ تن شیر را تحویل می‌دهند و در کل شعاع ۵ تا ۱۰۰ کیلومتری در استان تحت پوشش ما است.

حسنی تصریح کرد: اکنون مالکیت با صنایع شیر است و این مجموعه از نظر تجهیزات برودتی، حرارتی، آزمایشگاهی بروز هستیم و از همه نظر مانند حمل، نگهداری و آزمایشاتی که باید انجام گیرد، تکمیل هستیم.

وی اذعان کرد: باتوجه به بازدیدهای دوره‌ای از دامداری‌ها و ارائه آموزش‌ به آن‌ها باعث شده بسیاری از مشکلات حل شود؛ همچنین می‌توان گفت ارتباط موثر ما با دامداران و موقعیت مکانی خوبی که داریم، می‌تواند عامل بسیار مهمی در موفقیت ما باشد.

مسئول مرکز نمونه جمع‌آوری شیر قزوین ادامه داد: به دلیل حمایت‌هایی که شرکت تولیدکنندگان محصولات لبنی از ما دارند، دامداران با اعتماد کامل شیرها را به ما تحویل می‌دهند و همچنین دریافت حجمی به میزان ۱۰۰ تن شیر در روز یکی دیگر از عوامل موفقیت این مجموعه است.

وی ابراز کرد: در مجموعه ما اکنون در کل حدود ۷۰ نفر مشغول به کار هستند و گاهی هم شیرهای خام جمع‌آوری شده را به تبریز، گیلان، ارومیه، زنجان، اراک و تهران صادر می‌کنیم.

این تولیدکننده قزوینی بیان کرد: مشکل مهمی که در کار ما وجود دارد بحث نقدینگی است؛ زیرا کارخانجات پول را با تاخیر تحویل می‌دهند و اهرم اصلی در این میان یعنی نقدینگی به طور منظم طی نمی‌شود.

وی در ادامه گفت: جهاد کشاورزی در خصوص صدور مجوز و هماهنگی با دامپزشکی همکاری‌های لازم را مهیا کرده اما حمایت‌های مالی از این بخش نشده است و اکنون دامداران با مشکل اصلی نقدینگی روبرو هستند.

این مدیر نمونه تصریح کرد: دامداران جو، ذرت و سویا را به صورت نقدی خریداری می‌کنند و گاهی هم بار خریداری شده یک ماه تا ۴۵ روز طول می‌کشد تا به دست دامداران برسد.

حسنی در پایان یادآور شد: اگر مشکل نقدینگی حل شود به جذب دامدار بسیار کمک خواهد شد، اما متاسفانه دولت در این اوضاع اقتصادی نامساعد نتوانسته کمکی کند درحالی که اگر شرایط خوبی فراهم شود بدون شک پیشرفت خواهیم کرد.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان