۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین هدف شایعه‌سازی؛ تخریب امنیت غذایی ایران/ پشت پرده شیر و کیک‌های آلوده چه بود؟
کد خبر: ۳۳۹۷۹۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۱۱/۵ ساعت: ۱۵:۵۵ ↗ لینک کوتاه

هدف شایعه‌سازی؛ تخریب امنیت غذایی ایران/ پشت پرده شیر و کیک‌های آلوده چه بود؟

ادعای برخی از افراد مبنی بر آلودگی لبنیات ایرانی منجر شد تا به بررسی رتبه امنیت غذایی ایران در دنیا به ویژه در زمینه لبنیات بپردازیم.

هدف شایعه‌سازی؛ تخریب امنیت غذایی ایران/ پشت پرده شیر و کیک‌های آلوده چه بود؟
به گزارش سرویس اقتصادی صبح قزوین؛در شرایط سخت تحریم و جنگ اقتصادی امنیت غذایی کشور بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد که خوشبختانه طی سال های بعد از انقلاب در تولید بسیاری از محصولات به خودکفایی رسیدیم.

با توجه به پتانسیل بالای تولید و ظرفیت سازی در تولید شیر و گوشت توانستیم به خودکفایی صد درصدی برسیم و در بخش گوشت حدود ۹۰ درصد نیاز کشور از تولید داخل تامین می شود که امیدواریم تا پایان برنامه ششم توسعه به خوداتکایی صد درصدی دست یابیم.

بسیاری از مسئولان بر این باورند که با توجه به تاکید مقام معظم رهبری به خودکفایی محصولات اساسی انتظار می رود که مسئولان ذی ربط با اتخاذ برخی تصمیمات نادرست تولید داخل را به چالش نکشانند.
 
لبنیات و گوشت ایرانی چقدر امنیت غذایی دارند؟ / ارزآوری سالیانه یک‌میلیارد دلار محصولات لبنی به بازار‌های هدف

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم تا از آخرین وضعیت امنیت غذایی در بخش شیر و گوشت قرمز با خبر شویم:

روند افزایشی تولید شیر و گوشت قرمز طی سال های بعد از انقلاب/ظرفیت تولید ۱۳ میلیون‌تن شیر خام در کشور

سعید سلطانی مدیر عامل اتحادیه دامداران کشور ، درباره آخرین وضعیت امنیت غذایی در بخش لبنیات و گوشت قرمز اظهار کرد: در حال حاضر ظرفیت در بخش لبنیات و گوشت قرمز به اندازه نیاز آحاد جامعه است هر چند که طی برنامه‌های ۵ ساله چهارم، پنجم و ششم توسعه بر افزایش ظرفیت سازی تولید شیر و گوشت قرمز تأکید شده است.

مدیر عامل اتحادیه دامداران کشور با اشاره به اینکه ظرفیت تولید بیش از ۱۳ میلیون تن شیر خام در کشور فراهم شده است افزود: در بخش تولید گوشت با ساخت دامداری‌های جدید ظرفیت تولید یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن گوشت در کشور فراهم شده است که متأسفانه نوسانات قیمت و از دست دادن امنیت شغلی دامداران تا حدودی تولیدکنندگان را نسبت به ادامه تولید دچار شک و تردید شده‌اند.

سلطانی ادامه داد: بعد از انقلاب روند افزایشی در تولید شیر و گوشت کشور داشتیم به طوریکه هم اکنون از لحاظ کمی و کیفی در تولید مشکلی نداریم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه تولید فعلی شیر خام از مرز خوداتکایی بالاتر است بیان کرد: در برنامه ششم توسعه پیش‌بینی شده که حداقل سرانه مصرف شیر و مشتقات آن به ازای هر ایرانی به ۱۶۵ کیلوگرم برسد چرا که تحقق این امر در بسیاری از امراض و بیماری‌ها جلوگیری خواهد کرد.

وی در واکنش به موضوعات مطرح شده پیرامون شایعات اخیر مبنی بر وجود سم در تولید شیر خام گفت: با توجه به شایعات چند روز اخیر اگر خرید شیر خام از دامداران به سبب کاهش تولید کارخانه‌های لبنی متوقف شود بدون تردید این امر امنیت غذایی تولید شیرخام را در معرض خطر قرار می‌دهد.

به گفته سلطانی، در ابتدای انقلاب با ۳۶ میلیون جمعیت ۸۰ درصد لبنیات از خارج وارد می‌شد، اما هم اکنون تولید شیر خام به بیش از نیاز کشور رسیده است به طوریکه مردم به دلیل تنوع محصولات در ویترین مغازه‌ها انتخاب برایشان دشوار است.
مدیر عامل اتحادیه دامداران کشور افزود: با توجه به ضریب امنیت غذایی بالا در بخش تولید شیر خام سالانه یک میلیون تن محصولات لبنی به کشور‌های فرانسه و عراق صادر می‌شود و از آنجا که کشور فرانسه برای مواد غذایی مصرفی ارزش بالایی قائل هستند و آزمایشات مختلفی بر واردات محصولات به کشورشان انجام می‌دهند، این امر نشان می‌دهد که تولید شیر و لبنیات کشور از کیفیت بالایی برخوردار است.

وی درباره آخرین وضعیت امنیت غذایی در بخش گوشت گفت: اگر مسئولان ذیربط تدابیری برای جلوگیری از  قاچاق دام به خارج و از خارج به داخل کشور بیندیشند بدون تردید نیازی به واردات نخواهیم داشت چرا که واردات دام از خارج به داخل به سبب تعدد بیماری‌های مختلف موجب شده دام‌های سالم کشور از بین روند.

به گفته سلطانی در سال حمایت از تولید داخل انتظار می‌رود که از موضوع قاچاق دام جلوگیری شود تا در این صورت ضریب امنیت  غذایی در بخش گوشت قرمز افزایش یابد.
 
لبنیات و گوشت ایرانی چقدر امنیت غذایی دارند؟ / ارزآوری سالیانه یک‌میلیارد دلار محصولات لبنی به بازار‌های هدف

۱۰ درصد تولید شیرخام صادر می‌شود/تولیدگوشت قرمز به یک‌میلیون تن رسید

احمد مقدسی رئیس انجمن صنفی گاوداران کشور، با تأکید بر این مسئله که در بخش لبنیات و گوشت قرمز به طور صد درصد خودکفا هستیم، اظهار کرد: با توجه به پتانسیل بالای تولید در بخش دامداری ضریب امنیت غذایی در بخش گوشت قرمز و لبنیات به حدی بالاست که علاوه بر تأمین نیاز داخل قادر به صادرات هستیم.

رئیس انجمن صنفی گاوداران افزود: وزارت صمت به سبب ناتوانی در کنترل قیمت از تولید تا مصرف اجازه صادرت مازاد دام زنده را نمی‌دهد و تنها در بخش تولید فشار می‌آورد.

مقدسی با اشاره به اینکه ۱۰ درصد تولید شیر خام پس از تبدیل به لبنیات به بازار‌های هدف صادر می‌شود، بیان کرد: بنابر آمار سالیانه درآمد ارزی کشور از قبل صادرات محصولات لبنی به یک میلیارد دلار می‌رسد.

به گفته این مقام مسئول اگر چه تا قبل از سال ۹۶ در بخش گوشت و دام صادرکننده بودیم، اما به سبب نوسانات غیرمتعارف ارزی در سال گذشته قیمت گوشت همانند دیگر کالا‌ها بالا رفت که همین امر موجب شد که مسئولان ذیربط صادرات را به واسطه کنترل بازار ممنوع اعلام کنند.

مدیر عامل اتحادیه دامداران کشور تولید سالیانه شیر خام را ۱۱ میلیون تن و گوشت قرمز را یک میلیون تن اعلام کرد و گفت: اگر چه وزارت جهاد کشاورزی اعلام می‌کند که تنها ۹۰ درصد در تولید گوشت قرمز خودکفا هستیم، اما این نوید را می‌دهم که توان تولید صد درصد گوشت مورد نیاز در داخل کشور وجود دارد که بدین ترتیب همانند سنوات گذشته امکان صادرات به بازار‌های هدف را داریم.

وی در واکنش به واردات گوشت گفت: برخی کارشناسان به سبب ارائه اطلاعات نادرست به دولت و همچنین رانت ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به واردات گوشت تمایل دارند در حالی که هم اکنون مقدار قابل توجهی دام روی دست تولیدکنندگان مانده است.

مدیر عامل اتحادیه دامداران کشور ادامه داد: با توجه به انباشت دام در واحد‌های دامداری از مسئولان ذیربط انتظار می‌رود که اقدام به خرید تضمینی دام یا صدور مجوز صادرات کنند چرا که با ادامه این روند تولیدکنندگان و تولید شیر و گوشت کشور در ورطه نابودی قرار می‌گیرد.

مقدسی با اشاره به اینکه استمرار ممنوعیت صادرات دام زنده خوداتکایی گوشت قرمز را در معرض خطر قرار می‌دهد بیان کرد: برخی افراد به واسطه ازدیاد وابستگی بیشتر به واردات گوشت به دنبال نابودی تولید داخل هستند و به همین خاطر اذعان می‌کنند که صادرات دام در تلاطم  قیمت گوشت در بازار تأثیر می‌گذارد در حالی که به سبب تعدد دام در واحد‌های دامداری این امر خلالی در بازار ایجاد نخواهد کرد و تنها این افراد قصد در نابودی تولید دارند.

این مقام مسئول قیمت تمام شده هر کیلو گوساله زنده را ۳۲ هزار تومان اعلام کرد و گفت: این در حالی است که هم اکنون هر کیلو گوساله زنده با نرخ ۲۳ هزار تومان از دامداران خریداری می‌شود که این امر به معنای ۹ هزار تومانی تولیدکنندگان است.

مدیر عامل اتحادیه دامداران کشور در پایان تصریح کرد: در حال حاضر هر کیلو گوشت گوساله نر با قیمت ۳ دلار در بازار‌های هدف از صادرکنندگان خریداری می‌شود که با وجود ارزآوری بالا در کشور مسئولان ذیربط اقدام به صدور مجوز صادرات مازاد به دام نمی‌کند.
 
در نهایت گفتنی است که با وجود این تعداد بالا شایعات مبنی بر مسمومیت شیرها به علت ورود ذرت های آلوده به چرخه غذایی دام ها، فرهاد دزپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی در همین باره تاکید می کند که سلامت مردم به قدری ضرورت دارد که ما این ذرت ها را در بندر متوقف و از کشور خارج کردیم. در ادامه همین موضوع پیروزبخت رئیس سازمان استاندارد هم این چنین شایعات را رد کرده و موکدا بر نظارت سازمان استاندارد بر تمام فرآیند های لازم تولید، توزیع و بسته بندی مواد غذایی تاکید می کند.

انتهای پیام /1404
منبع:باشگاه خبرنگاران
 
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان