۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین تولید روزانه ۵۸ هزار تن زباله در کشور/ تا پایان سال ۱۶ هزار اتوبوس فرسوده می‌شود
کد خبر: ۳۳۹۷۴۰ تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۱۱/۲ ساعت: ۱۴:۱۳ ↗ لینک کوتاه

معاون سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها اعلام کرد

تولید روزانه ۵۸ هزار تن زباله در کشور/ تا پایان سال ۱۶ هزار اتوبوس فرسوده می‌شود

معاون سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها گفت: روزانه ۵۸ هزار تن زباله در کشور تولید می‌شود که ۶۵ درصد زباله‎ها، تَر و ۳۵ درصد خشک بوده که این وضعیت در سایر کشورها بالعکس است.

تولید روزانه ۵۸ هزار تن زباله در کشور/ تا پایان سال ۱۶ هزار اتوبوس فرسوده می‌شود

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ حسین رجب‌صلاحی در نشست شهرداران و رؤساى شوراهاى اسلامى شهرهای استان قزوین که ظهر امروز(چهارشنبه) در سالن جلسات استانداری برگزار شد، اظهار کرد: اولین مسئله در بودجه 98 بحث قیر بود که 6 هزار میلیارد تومان دراین‌باره تامین شده که در سال گذشته حواله داده می‌شد اما امسال پول نقد پرداخت شده است.

وی افزود: یکی از مزیت‌های تغییر حواله به پول نقد این است که عینا پول نقد در اختیار مسئولین قرار می‌گیرد اما از آنجایی که باید اول در سیستم خزانه ثبت شود ممکن است مقداری وقت‌گیر باشد.

معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: بیشترین بودجه به اداره راه و شهرسازی به میزان 48 درصد اختصاص یافته که 5 درصد مربوط به بازآفرینی شهری است و با رایزنی‌هایی که با نمایندگان مجلس انجام شده در بودجه سال 98 این موارد تامین شده است.

این مقام مسئول ادامه داد: امسال بیشترین تعامل را نمایندگان مجلس با ما داشتند که از ابتدای سال هر هفته جلسات مستمری با نمایندگان داشتیم و درواقع این کار فشرده باعث شد که بسیاری از موارد به راحتی در مجلس تصویب شود.

رجب صلاحی بیان کرد: در خصوص اتوبوس‌های شهری نیز 5 هزار میلیارد توسط دولت تعیین شد که توانستیم این میزان را به 8 هزار میلیارد افزایش دهیم.

مراکز دفن زباله باید بروزرسانی شود

وی عنوان کرد: در بحث تفکیک پسماند مجموعا 16 میلیارد تومان در قانون ارزش افزوده تصویب شده که 12 درصد در کلان شهرها، 53 درصد سایر شهرها، 35 درصد در حوزه دهیاری‌ها تامین شده و برای سال بعد 35 هزار میلیارد تومان بودجه پیش‌بینی شده است.

معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشورابراز کرد: سال گذشته سهم دولت و شهرداری‌ها متفاوت بود اما امسال به میزان مساوی یعنی 50 درصد برای هر کدام تصویب شده است؛ همچنین از محل صدور گواهی‌نامه و پاسپورت باید 10 درصد به شهرداری پرداخت شود.

این مقام مسئول تاکید کرد: یکی دیگر از لایحه‌ها کمک به پسماند عادی است که شامل 6 ماده و 5 واحد است که به بخش خصوصی مربوط می‌شود به طوری که هر کالای مخربی که وارد یا تولید شود باید یک در هزار در اداره مالیاتی جذب و در شهرداری‌ها پرداخت شود که برآورد آن هزار میلیارد تومان است.

رجب صلاحی عنوان کرد: روزانه 58 هزار تن زباله در کشور تولید می‌شود و نکته حائز اهمیت این است که 65 درصد زباله تر و 35 درصد خشک است که این وضعیت در سایر کشورها بالعکس است.

معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور افزود: باید این قانون به عنوان استانی مصوب شود که مرکز دفن زباله در هر شهرک بروزرسانی شود تا در تجزیه زباله پیشرفت کنیم.

وی یادآور شد: در استان‌های شمالی امکان استفاده از دستگاه‌های زباله سوز در حال راه‌اندازی است اما باید به این توجه کرد که بیشترین نیرو را برای پردازش زباله استفاده کنیم؛ چراکه خریداری دستگاه‌های زباله سوز بسیار هزینه‌بردار است.

این مقام مسئول اضافه کرد: موضوع استخدام در شورای استخدامی مجلس و در کمیسیون دولت مطرح و 60 امضای دو فوریتی انجام شده که اگر در مجلس مصوب شود، اجرا خواهد شد و اگر زودتر مصوب شود نیز قانون استخدامی اعمال خواهد شد.

رجب صلاحی تاکید کرد: توانستیم هزار میلیارد تومان برای خرید نردبان آتش‌نشانی در بودجه دولت مصوب کنیم و در حوزه تاکسی و اتوبوس اکنون 22 هزار اتوبوس در کشور داریم که تا آخر سال 16 هزار اتوبوس فرسوده خواهد شد.

این مقام مسئول در پایان گفت: هیئت دولت مصوب کرده که شهرهای دارای 50 هزار جمعیت باید فضای سبز به میزان 10 هزارمتر داشته باشند و همچنین بحث تاکسی برقی و موتور برقی اگر عملی شود در اختیار شهروندان گذاشته خواهد شد.

انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان