۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین اهدای خون زنان در قزوین کمتر از ۱۰درصد است/ ارسال پلاسمای مازاد برای تولید دارو به کشورهای اروپایی
کد خبر: ۳۳۹۵۹۰ تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۱۰/۲۵ ساعت: ۱۲:۲۱ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل انتقال خون استان:

اهدای خون زنان در قزوین کمتر از ۱۰درصد است/ ارسال پلاسمای مازاد برای تولید دارو به کشورهای اروپایی

مدیرکل انتقال خون استا ن گفت : پلاسمای مازاد در فرآورده‌های خون برای تولید داروهای مورد نیاز به کشورهای دیگر ارسال می‌شود و سپس داروهای تولید شده به کشور بازمی‌گردد که این مسئله می‌تواند باعث تولید ارز در کشور شود.

اهدای خون زنان در قزوین کمتر از ۱۰درصد است/ ارسال پلاسمای مازاد برای تولید دارو به کشورهای اروپایی

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح‌قزوین؛ مهدی اکبری در کمیته استانی انتقال خون در سالن معاونت توسعه دانشگاه علوم پزشکی که پیش‌ از ظهر امروز(چهارشنبه) درباره‌ی وضعیت انتقال خون استان قزوین اظهار کرد: سازمان انتقال خون به عنوان تنها متولی فرآورده‌های خونی در کشور شناخته شده است.

وی افزود: استان قزوین با ارائه‌‌ی خدمات نوین در انتقال خون کمترین ضایقه‌ی خونی را داشته و در تلاش است تا با برنامه‌ریزی صحیح و آموزش‌ به نقطه‌ی هدف که جلوگیری از هدر رفت منابع خونی است منجر شود.

مدیرکل انتقال خون استان قزوین اذعان کرد: دستگاه پشتیبان انتقال خون با همکاری دانشگاه‌ها باید در ارائه‌ی خدمات نوین و ارتقاع سطح ارائه‌ی خدمات به اهدا کننده فعالیت بیشتری داشته باشد.

وی گفت: وضعیت اهداکنندگان به سه گروه تقسیم می‌شود که مهمترین این گروه‌ها اهداکنندگان مستمر هستند که متاسفانه در سال‌های آتی با توجه به رده‌ی سنی از گروه اهداکنندگان خارج می‌شوند.

ارسال هشت‌هزار فرآورده خون مازاد از قزوین

این مقام مسئول ابراز کرد: برنامه‌ریزی ما برای سال‌های آتی جذب حداکثری جوانان و بانوان به عنوان اهداکننده است که برای انجام این طرح نیازمند فرهنگ‌سازی در بین مردم هستیم.

وی ادامه داد: لازم است دانشجوهای فارغالتحصیل رشته‌های مختلف پزشکی با مراکز انتقال خون آشنا شوند و شناخت لازم از هر واحد فرآوردهای خونی را بدست بیاورند تا در سال‌های آتی پزشکان مطلع در جامعه حضور داشته‌باشند.

اکبری عنوان کرد: آمار کلی وضعیت انتقال خون در شاخصه‌های اهداکننده، خونگیری، شاخصه‌ی اهداکننده‌ی مستمر، اهدای خون بانوان از سال 94 سیر صعودی داشته است؛ اگرچه درصد اهداکننده‌ی بانوان در استان هنوز به جایگاه مطلوب نرسیده‌ است.

وی بیان کرد: درصد اهداکنندگان خون زن در استان قزوین کمتر از 10 درصد است که این آمار در کشورهای توسعه یافته به 50 درصد می‌رسد.

مدیرکل انتقال خون استان قزوین عنوان کرد: یکی از وظایف شبکه ملی خون‌رسان کشور تامین فرآورده‌های خونی مورد نیاز استان‌های مختلف است که استان قزوین در سال 94 حدود هشت هزار فرآورده‌ی خون مازاد استان را به استان‎‌های دیگر ارسال کرد و در سال 97 میزان ارسال فرآورده‌های خونی مازاد دوبرابر شد.

۲۵درصد مراجعه‌کنندگان شرایط اهدای خون ندارند

این مقام مسئول تصریح کرد: ارسال فرآورده‌های خون به بیمارستان‌ها در سال 94 حدود ۲۲هزار فرآورده بود و در سال 95 به 25 هزار فرآورده رسید، خوشبختانه در ادامه این گردش ارسال فرآورده حدود 2هزار و 500 کاهش داشته‎است که این نشان می‌دهد پزشکان ما از درخواست خون غیرضروری و منطقی صرفنظر می‌کنند.

وی افزود: میزان اهدای خون هر هزار نفر در کشور حدود ۲۷ در هزار بود که این عدد در استان قزوین از ۲۵ در هزار به ۳۱ در هزار رسیده‌است؛ البته یکی از دلایل کاهش اهداکننده فعالیت مراکز حجامت در استان است زیرا با انجام حجامت فرد به مدت شش ماه الی یکسال قادر به اهدای خون نیست و این درحالی است که اهدای خون به هم‌نوعان می‌تواند احیای زندگی باشد.

اکبری در ادامه گفت: یکی دیگر از دلایل کمبود اهدا کننده عدم وجود شرایط سلامت، خونگیری در لحظه است یعنی حدود 25 درصد از افراد مراجعه کننده برای اهدای خون به علت عدم وجود شرایط سلامت مناسب قابلیت خونگیری ندارند و ما فاصله‌ی زیادی با شاخصه‌ی ایده‌ال اهدای خون در جامعه و برابری زنان و مردان داریم.

وی در پایان درباره‌ی ارسال  پلاسمای مازاد به کشورهای اروپایی عنوان کرد: پلاسمای مازاد در فرآورده‌های خون برای تولید داروهای مورد نیاز به کشورهای دیگر ارسال می‌شود و سپس داروهای تولید شده به کشور بازمی‌گردد که این مسئله می‌تواند باعث تولید ارز در کشور شود.
انتهای پیام/۳۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان