۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین چرا به اتباع خارجی شناسنامه ایرانی تعلق نمی‌گیرد؟/ چگونگی رفع مشکل ثبت کدملی
کد خبر: ۳۳۹۵۵۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۱۰/۲۳ ساعت: ۱۴:۴۹ ↗ لینک کوتاه

گزارش پیگیری صبح قزوین از یک سوژه مردمی؛

چرا به اتباع خارجی شناسنامه ایرانی تعلق نمی‌گیرد؟/ چگونگی رفع مشکل ثبت کدملی

اخیرا یکی از اتباع خارجی که جزو شهروندان استان قزوین است درخصوص مشکل دریافت شناسنامه‌ برای اتباع و مشکلات بیمه‌ی این قشر تماسی با پایگاه خبری تحلیلی صبح قزوین داشت و درخواست پیگیری و انعکاس مشکلات اتباع خارجی را مطرح کرد.

چرا به اتباع خارجی شناسنامه ایرانی تعلق نمی‌گیرد؟/ چگونگی رفع مشکل ثبت کدملی

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح‌قزوین؛ سالیان متمادی است که اتباع خارجی با مهاجرت از کشور افغانستان به واسطه وقوع جنگ و مشکلات اقتصادی و امنیتی به شهرهای ایران سفر کرده اند و قزوین نیز جزو استان‌هایی است که تعداد اتباع خارجی آن بسیار زیاد است که متاسفانه با وجود تمام حمایت‌هایی که از سوی دولت برای آنها صورت می‌گیرد اما با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می‌کنند.

اخیرا یکی از اتباع خارجی که جزو شهروندان استان قزوین است درخصوص مشکل دریافت شناسنامه‌ برای اتباع و مشکلات بیمه‌ی این قشر تماسی با پایگاه خبری تحلیلی صبح قزوین داشت و درخواست پیگیری و انعکاس مشکلات اتباع خارجی را مطرح کرد.

وی به خبرنگار صبح قزوین گفت: با وجود 21 سال سن هنوز شناسنامه دریافت نکرده‌ام و همچنین در خصوص مسئله‌ی بیمه‌ی اتباع، ما برای هزینه‌ی بیمه مبلغی مازاد بر سایر افراد پرداخت می‌کنیم؛ اما زمانی که برای بهره‌مندی از خدمات بیمه به مراکز درمانی مراجعه می‌کنیم به علت مشکلات سیستم مراکز درمانی قادر به دریافت خدمات بیمه‌ی درمانی نیستند.

بهمن عشایری در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح‌قزوین؛ درباره‌ی وضعیت شناسنامه‌ی اتباع در استان قزوین اظهار کرد: وضعیت شناسنامه‌ی اتباع طبق قانون 18 مدنی و مصوبه‌ی ماده‌ی واحده در تمام دنیا اجرا می‌شود.

وی افزود: طبق قانون ماده‌ی واحده اتباعی که مادر ایرانی دارند، در ایران متولد شدند و حداقل پنج سال در ایران زندگی کردند در 18 سالگی حق دریافت شناسنامه را دارند که البته اتباع باید توجه داشته باشند که فقط در سن 18 سالگی مجاز به دریافت شناسنامه هستند.

مدیرکل دفتر امور اتباع و مهاجرین خارجی استان قزوین اذعان کرد: برای حل مسائلی که در ذیل این قانون وجود دارد قانون جدیدی تصویب شده که مصوبه‌ی اجرایی آن هنوز به دست ما نرسیده‌است.

وی ادامه داد: طبق قانون جدید با تولد فرزند درصورتی که مادر ایرانی و پدر اتباع باشد فرزند از روز نخست شناسنامه‌دار می‌شود این قانون در راستای حل مسئله‌ی شناسنامه، نگاه ویژه به قشر و جایگاه زنان همچنین اجرای حقوق بشر به اجرا می‌رسد.

این مقام مسئول درباره‌ی بیمه‌ی سلامت اتباع ابراز کرد: هزار و 500 نفر از اتباع در استان قزوین تحت پوشش بیمه‌ی سلامت رایگان هستند.

وی گفت: بیمه سلامت می‌تواند افرادی را که دارای بیماری خاص مانند بیماران کلیوی و ام اس هستند را به طور رایگان تحت پوشش خود قرار دهد.

عشایری در پایان گفت: مسئله‌ی بیمه درمانی برای افراد معمولی و اتباع بر اساس قوانین خویش‌فرما و کارفرما تعریف می‌شود که برای اطلاع از شرایط دقیق این مسئله باید با بیمه‌ی تامین اجتماعی صحبت شود.

در ادامه تماسی با مدیرکل تامین اجتماعی استان داشتیم تا از شرایط بیمه‌ی اتباع در استان مطلع شویم.

برای رفع مشکل ثبت کدملی در سیستم درمانی چه کنیم؟!

سیروس نصیری در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ درباره‌ی وضعیت بیمه‌ی اتباع در استان قزوین اظهار کرد: تفاوتی بین شرایط و قوانین بیمه برای اتباع و مردم عادی وجود ندارد.

وی افزود: اتباع به علت عدم دریافت بیمه‌ی بیکاری 3 درصد کمتر از سایر افراد بیمه‌ی بیکاری پرداخت می‌کنند.

مدیرکل تامین اجتماعی استان قزوین در پایان اذعان کرد: هزینه‌ی بیمه‌ی مشاغل آزاد بنا به انتخاب خود فرد 12، 14 و 18درصد است همچنین دلیل پرداخت هزینه‌ی بیمه‌ی بیشتر اتباع بالابودن تعداد اعضای خانواده‌ی آن‌ها است.

روابط عمومی مدیریت درمان تأمین اجتماعی استان قزوین نیز در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح‌قزوین؛ درباره‌ی مشکل ثبت کد ملی اتباع در مراکز درمانی برای بهره‌مندی از خدمات بیمه ابراز کرد: کد ملی برخی از اتباع متاسفانه در سیستم‌های درمانی با مشکلات ثبت مواجه است که برای حل این مسئله کد ملی اتباع به صورت دستی وارد لیست می‌شود.

حمیده رسولی در پایان بیان کرد: اتباعی که با مشکل ثبت کدملی در سیستم درمانی مواجه هستند که برای حل این مسئله با ارجاع به مدیریت درمانی تامین اجتماعی و یا تماس با این سازمان اقدام کنند.

انتهای پیام/3003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان