۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین شهرداران استان قزوین از چرایی عدم پرداخت معوقات کارگری می‌گویند/ زحمت‌کشان فراموش‌شده!!
کد خبر: ۳۳۹۵۴۴ نویسنده: طاهره سادات موسوی تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۱۰/۲۳ ساعت: ۷:۵۹ ↗ لینک کوتاه

گزارش صبح قزوین از مطالبات بر زمین‌مانده؛

شهرداران استان قزوین از چرایی عدم پرداخت معوقات کارگری می‌گویند/ زحمت‌کشان فراموش‌شده!!

مدتی است که مطالبه کارگران شهرداری نسبت به عدم پرداخت حقوق خود در استان قزوین به یک موضوع جدی در فضای مجازی تبدیل شده و حتی واکنش کاربران فضای مجازی نسبت به عدم پرداخت معوقات و حق بیمه کارگران برانگیخته است‌. مسئله مهمی که نگاه ویژه مسئولان مدیریت شهری را می‌طلبد.

شهرداران استان قزوین از چرایی عدم پرداخت معوقات کارگری می‌گویند/ زحمت‌کشان فراموش‌شده!!

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛_____طاهره سادات موسوی.

کارگران خدمات شهری تعدادی از شهرداری‌های شهرستان‌های استان قزوین چند ماهی است که حقوق خود را دریافت نکرده‌اند و همین موضوع مشکلاتی را برای آن‌ها ایجاد کرده است.

بدون شک در شرایطی که تاخیر و دیرکرد واریز حقوق یک ماه افراد را با مشکل روبرو می‌کند؛ عدم دریافت چندین ماه حقوق زمینه ایجاد مشکلات فراوانی را در زندگی افراد فراهم می‌سازد؛ لذا این قشر از جامعه از مسئولان استانی خواستار رسیدگی به حقوق خود شدند.

در این راستا کاربران فضای مجازی در استان قزوین، مطالبه گر رسیدگی و بازگشت حقوق کارگران شهرداری چندین شهرستان استان بودند که هشتگ "کارگران_شهرداری" تِرند شد.

ما نیز درپی این مطالبه‌ها به سراغ شهرداران قزوین، الوند، آبیک، بوئین زهرا، تاکستان و آوج رفته تا در این خصوص با آن‌ها گفت‌وگو کنیم که باوجود تماس‌های مکرر موفق به صحبت با همه شهرداران استان نشدیم و پیگیری خاصی نیز برای پاسخگویی به صبح قزوین از سوی این شهرداران دیده نشد.

درحال بررسی طرح‌های درآمدی هستیم
مرتضی کلهر در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ اظهار کرد: حقوق کارگران شهرداری پرداخت نشده و اکنون شهرداری از نظر مالی در وضعیت مناسبی قرار ندارد و ارزش افزوده‌ها کاهش پیدا کرده است، باتوجه به اینکه مدت کوتاهی از سمت شهرداری من می‌گذرد اما درحال پیگیری مطالبات هستیم.

وی ادامه داد: درحال بررسی چند برنامه و طرح و ذکر منابع مختلف درآمدی هستیم تا هر چه زودتر به نتیجه برسیم که البته در مدت چند روز کوتاه به مطلوب نمی‌رسیم؛ اما حتی یک روز نیز نباید جست‌وجوی راه حل را به تعویق انداخت.

شهردار آبیک ابراز کرد: عدم پرداخت معوقات مخصوص آبیک نیست و سایر شهرداری‌ها نیز با چنین مشکلی مواجه هستند و ما به کمک مسئولین پیگیر هستیم و با تحقق منابع درآمدی حقوق و بیمه کارگران در اولویت قرار خواهد داشت.

وی افزود: باوجود معوقات تاکنون تعدیل نیرو نداشتیم و اگر تعدیل هم اتفاق بیفتد توسط پیمانکاران است و به طور مستقیم توسط شهرداری‌ اتفاق نمی‌افتد که البته حتی در شرایط مطلوب نیز امکان جابه‌جایی نیرو توسط پیمانکاران وجود دارد.

آوج برای تحقق منابع مختلف درآمدی نیازمند توجه ویژه مسئولین است

علی دارابی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ اظهار کرد: معوقات از سال 96 و 97 باقی مانده و به طور متوسط چهار تا پنج ماه معوقات حقوق کارگران، مابه‌التفاوت حقوق و مزایای پرسنل شهرداری آوج وجود دارد.

وی ادامه داد: آوج به‌عنوان شهر کمتر توسعه یافته در استان معرفی شده و طبیعتا لازم است دولت نگاه ویژه‌ای به آن داشته باشد تا از این وضعیت به سمت توسعه پیش برود.

شهردار آوج ابراز کرد: آوج در حوزه گردشگری از پتانسیل بالایی برای توسعه برخوردار است و اختصاص اعتبار ویژه در رسیدن به درآمد پایدار کمک می‌کند.

وی افزود: پل معلق در آوج افتتاح شده اما برای توسعه نیازمند فراهم شدن زیرساخت‌ها و تبلیغ است و لازم است دولت و مجموعه استانداری به این مورد توجه ویژه داشته باشند، اکنون نیز از محل ارزش افزوده 18 تا 20 میلیون پرداخت حقوق داشته‌ایم.

این مقام مسئول تاکید کرد: تبلیغ در حوزه گردشگری و استفاده از پتانسیل‌های موجود مانند پل معلق، آبشار، اصلاح بلوار اصلی شهر و به روز رسانی مجدد جایگاه CNG که آتش گرفته به آوج رونق می‌دهد، همچنین واگذاری بخش‌هایی از زمین‌های نزدیک به پل معلق که در دست منابع طبیعی‌ست به شهرداری به ما کمک می‌کند.

وی در پایان گفت: سعی داریم با استفاده از منابع درآمدی حقوق معوق کارگران و مزایای آن‌ها را پرداخت کنیم اما نمی‌توانیم زمان دقیقی برای پرداخت تمام آن اعلام کنیم.

پرداخت به موقع حقوق در تاکستان با در اولویت قرار دادن کارگران

محمد پیری نیز درباره میزان معوقات کارگران شهرداری به خبرنگار صبح قزوین گفت: اکنون در تاکستان حقوق کارگران به موقع پرداخت می‌شود و تنها حدود یک ماه عقب هستیم و علت پرداخت به‌موقع نیز در اولویت قرار گرفتن کارگران بود.

وی ادامه داد: در هدفگذاری ما توجه به حقوق کارگران و خدمات شهری در اولویت قرار گرفته و با اجرای پول‌هایی که از محل‌های مختلف دست شهروندان بود را جمع آوری کردیم و از پیمانکاران خواستیم حقوق را به‌موقع پرداخت کنند.

شهردار تاکستان ابراز کرد: ما برای پرداخت درست حقوق پول را به پیمانکار نمی‌دهیم و چک را باتوجه به کارگران مجموعه صادر کرده و واریز به حسابشان را چک می‌کنیم؛ درواقع کمبود منابع مالی وجود دارد اما با مدیریت می‌توان طوری عمل کرد که کارگران حقوقشان را دریافت کنند.

وی افزود: لازم است به درآمد پایدار و سرمایه گذاری توجه کرد که ممیزی املاک، دریافت پول پسماند و سایر هزینه‌هایی که شهروندان موظف به پرداخت آن هستند، بهینه سازی ماشین آلات از جمله محل‌های درآمدی برای تحقق این هدف هستند.

این مقام مسئول اظهار کرد: شهرداری‌ها ویترین و پیشانی رضایتمندی و ارائه خدمات اجتماعی در کشور هستند و از این رو افزایش سطح رضایت مندی از این ارگان و توجه ویژه به آن دارای اهمیت است.

وی با اشاره به توجه ویژه به گردشگری عنوان کرد: توجه به گردشگری دارای اهمیت است تاجایی که کشورهای بدون نفت از آن استفاده می‌کنند، در تاکستان درحال رایزنی با منابع طبیعی هستیم تا بوستان 70 هکتاری را راه اندازی کنیم تا به باراجین کوچکی در تاکستان تبدیل شود، همچنین باغ‌های انگور و بوم گردی نیز به ما کمک می‌کنند.

پیری اذعان کرد: باید افرادی با دغدغه خدمت به مردم وجود داشته باشند تا سهولت در سرمایه گذاری داشته باشیم، تاکستان از پتانسیل بالایی در استان برخوردار است و برای بهره‌مندی از ظرفیت‌های آن تشکیل یک ستاد از افراد و واحدهای مختلف نیاز است.

بخش عمده‌ای از معوقات سال‌های گذشته بوئین زهرا پرداخت شد

حسین غیاثوند نیز در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، در این باره اظهار کرد: حقوق کارگران شهرداری مرتب پرداخت شده و حتی بخش‌های عمده‌ای از معوقات سال‌های گذشته، عیدی، سنوات و مابه‌التفاوت را نیز پرداخت کرده‌ایم و در مواردی هم که پیمانکار پرداخت نکرده بود ضمانت نامه آن‌ها را ضبط کردیم تا حقوق پرداخت شود.

وی ادامه داد: در بیشتر سیستم‌ها ابتدا حقوق پرسنل پرداخت می‌شود اما ما کارگر را در اولویت قرار داده‌ایم و پیش بینی‌ها به شکلی‌ است که علی‌رغم افزایش هزینه‌ها برای پرداخت حقوق کسری نداریم و صرفا مواردی وجود داشته که پیمانکار کم کاری کرده و در این موارد از کارگران خواستار شکایت از پیمانکار شده‌ایم.

شهردار بوئین زهرا عنوان کرد: باید شهرداری‌ها پیش بینی‌های لازم را داشته و درآمدهای خود را وصول کند و به نحوه پرداخت حقوق از طرف پیمانکار نظارت داشته باشند، در واقع اهتمام مدیران شهرداری‌ها و توانمندی حوزه نظارت در پرداخت به‌موقع حقوق تاثیرگذار است.

وی افزود: در بوئین زهرا با درنظر داشتن شرایط خاص در مناقصات سعی شده پیمانکار توانمند جذب شود و همچنین سازوکارها و سیستم نظارتی به شکلی تدوین شده که پرداخت حقوق حتمی می‌شود.

این مقام مسئول درباره جذب نیرو در شهرداری‌ها گفت: باتوجه به تنگناهای اقتصادی داشتن برنامه ریزی، پشتکار، دقت و تخصص و سیستم چابک ضروری‌ست و درغیر این صورت وضعیت دچار مشکل می‌شود و به همین دلیل ما امسال در شهرداری جذب نیرو نداشتیم، اما برخی به دلایل سیاسی و وعده انتخاباتی نتوانستند این مورد را رعایت کنند و چند برابر نیاز نیرو جذب کرده‌اند که همین تحمیل هزینه به شمار می‌آید.

وی تاکید کرد: باید سیستم گام به گام توسط مدیر و دستگاه نظارتی رصد شود، زیرا درغیر این صورت کارگر که ضعیف‌ترین قشر است و کوچکترین حمایتی ندارد، آسیب می‌بیند، درواقع کارگر به حقوقی که می‌گیرد وابسته است و از این رو تلاش برای احقاق حقوق آن‌ها ضرورت دارد.

هیچ گونه بدهی به کارگران شهرداری محمدیه وجود ندارد

مریم نخستین به خبرنگار اجتماعی صبح قزوین در ابن باره گفت: با توجه به رکود اقتصادی و وضعیت حاکم بر جامعه، شهرداری محمدیه یکی از شهرداری‌هایی‌ است که حقوق پرسنل خود را به‌موقع پرداخت نموده و هیچ گونه بدهی و عقب افتادگی در این زمینه وجود ندارد.

وی ادامه داد: با برنامه ریزی صورت گرفته مقرر شده تا پیمانکاران طرف قرارداد شهرداری در حوزه‌های مربوطه با ارائه صورت وضعیت در کمترین زمان ممکن مطالبات خود را دریافت نمایند.

شهردار محمدیه ابراز کرد: باید نظم و انضباط کاری و تکریم حقوق شهروندی و ارباب رجوع در اولویت کاری پرسنل شهرداری باشد، زیرا شهروندان ولی نعمتان واقعی که با پرداخت به موقع عوارض، شهرداری را در تحقق وعده‌های داده شده همکاری می‌کنند.

وی عنوان کرد: با اتحاد و همدلی پرسنل شهرداری به حمدالله پروژه‌های شهرداری در حال اجراست و هیچ مورد مشکل داری در شهر محمدیه وجود ندارد.
انتهای پیام/۶۰۰۶

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان