۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین داغ گرانی بنزین بر دل بازار لوازم یدکی!/ حقوق رانندگانی که در لابلای مصوبات دولتی گُم شد
کد خبر: ۳۳۹۴۳۶ نویسنده: مطهره میرزائی تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۱۰/۱۷ ساعت: ۸:۷ ↗ لینک کوتاه

گزارش صبح قزوین از گلایه‌ها و مطالبات حوزه حمل و نقل؛

داغ گرانی بنزین بر دل بازار لوازم یدکی!/ حقوق رانندگانی که در لابلای مصوبات دولتی گُم شد

افزایش نرخ بنزین خواسته یا ناخواسته تاثیرات خود را بر حمل و نقل اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها گذاشته بود اما زمانی که پای صحبت رانندگان نشستیم متوجه شدیم افزایش نرخ بنزین تنها قسمتی از ماجراست.

داغ گرانی بنزین بر دل بازار لوازم یدکی!/ حقوق رانندگانی که در لابلای مصوبات دولتی گُم شد

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛______ گزارشگر مطهره میرزائی.

طی هفته‌های گذشته گرانی بنزین و روش نادرست ابلاغ آن به مردم مسئله‌ای بود که موجب ایجاد نگرانی‌ها و دغدغه‌ها در جامعه شد و در این میان رانندگانی که حمل‌ونقل درون و برون شهری را انجام می‌دادند بیشتر از سایر مردم نگران بودند به همین علت دولت برای جبران گرانی بنزین؛ سهمیه‌‌ای از این سوخت را برای رانندگان وسایل حمل‌ونقل عمومی درنظر گرفت؛ اما آیا این سهمیه جوابگوی مصرف سوخت رانندگان در شرایط فعلی است؟

برای مطلع شدن از اوضاع رانندگان و بررسی مشکلات این قشر سری به ترمینال‌های مسافربری استان زدیم تا پای درد دل‌هایشان بنشینیم.

افزایش نرخ بنزین خواسته یا ناخواسته تاثیرات خود را بر حمل و نقل اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها گذاشته بود اما زمانی که پای صحبت رانندگان نشستیم متوجه شدیم افزایش نرخ بنزین تنها قسمتی از ماجراست و مشکلات دیگری مانند افزایش قیمت لوازم یدکی امروزه گریبان راننده‌های اتوبوس‌ و تاکسی‌ شده‌است.

یکی رانندگان اتوبوس‌های بیرون شهری در گفت‌وگو‌ با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ درباره‌ی مشکلات شغلی خود اظهار کرد: حدود 30سال است که راننده هستم و سایر اعضای خانواده‌ام نیز در این شغل فعالیت دارند، اما در طی 30سال سابقه‌ی رانندگی از هیچگونه مزایا این شغل بهره‌مند نشدم و تنها مزیت این شغل بیمه‌ی تأمین‌اجتماعی است که آن هم دردی را درمان نمی‌کند.

راننده‌ی اتوبوس‌ مسافربری استان قزوین اذعان کرد: سلامت جسمانی یکی از ارکان مهم رانندگی خوب است اما متاسفانه حقوق نامناسب، بازنشستگی و مشکلات بیمه‌ای حتی رانندگان از کار افتاده را هم در عرصه‌ی فعالیت شغلی نگه‌ داشته است.

این راننده‌ی قزوینی ابراز کرد: بعد از افزایش قیمت بنزین مشکل دیگری که به مشکلات ما اضافه شد گرانی قیمت سایر ابراز یدکی ماشین بود، اگرچه طبق گفته‌ی تعزیرات افزایش قیمت بنزین در سایر کالاها تاثیر ندارد اما در بازار فروش لوازم یدکی استان امروزه جای تعزیرات برای بررسی قیمت‌ها خالی است.

وی گفت: امروز قیمت کرایه‌ها ثابت مانده اما قیمت لوازم یدکی گاها چندبرابر شده و تعاونی دیگر بسیاری از اجناس را به صورت تعاونی و با قیمت مناسب در اختیار رانندگان قرار نمی‌دهد، درگذشته تعاونی لاستیک، روغن، لوازم یدکی ملزوم به رانندگان اهدا می‌کرد اما حالا اجناس با اختلاف کمی از بازار بیرون در مدت زمان طولانی به رانندگان تعلق می‌گیرد.

این راننده بیان کرد: حدود 30 سال است که لوازم یدکی مرغوب به بازار نیامده و بیشتر بازار را کالاهای نامرغوب چینی احاطه کرده‌است که این اجناس با وجود قیمت‌های بالا از طول عمر کمتری دارد.

وی ادامه داد: افزایش قیمت دلار و در راستای آن افزایش قیمت ماشین، ماشین‌داران استان را تنها به راننده بودن ترغیب کرد زیرا بعد از اوراق شدن ماشین هیچ کمک‌هزینه‌ای برای خرید ماشین به رانندگان تعلق نمی‌گیرد.

این راننده‌ی اتوبوس مسافربری تصریح کرد: قیمت ولوو هم‌اکنون دو میلیارد تومان در بازار است که این هزینه‌ برای رانندگان بسیار بالا است از سوی دیگر خرید این ماشین با این قیمت سودی را عاید راننده نمی‌کند؛ زیرا وجود ماشین علاوه بر خرج‌ومخارج لوازم یدکی مشکلات دیگری مانند دیسک کمر، استرس کار، مشکلات کلیوی و ضعف بینایی را برای انسان به وجود می‌آورد.

راننده‌ی دیگری در ادامه‌ی صحبت‌های همکارش به خبرنگار صبح قزوین گفت: برای حل مشکلات رانندگان باید یک کارشناس فنی ماهر در ترمینال حضور پیدا کند اما متاسفانه کارشناسان فنی امروزه حتی از ساده‌تری مسائل فنی مطلع نیستند.

وی افزود: اگر بنا باشد ماشین جدیدی وارد عرصه‌ی اتوبوسرانی شود باید طریقه‌ی کار با آن به رانندگان آموزش داده‌ شود و رانندگان بدون طی کردن دوره‌های آموزشی جان مسافران را به خطر نیاندازند که متاسفانه در روند کاری امروزه چنین آموزشی وجود ندارد.

این راننده قزوینی درباره‌ی دیگر مشکلات شغلی خود اذعان کرد: رانندگان هیچگونه مزایا و خدمات شغلی دریافت نمی‌کند حتی در خصوص بیمه هم با مشکلاتی مواجه هستند و هزینه‌‌ی بیمه برای رانندگان بسیار بالا روند خوبی را طی نمی‌کند.

وی گفت: به دنبال افزایش قیمت بنزین تعداد مسافرین نیز کاهش یافته‌ و درآمد ماشین کم شده است و خرج بالای ماشین با درآمد ما هم‌خوانی ندارد.

یکی دیگر از رانندگان اتوبوسرانی به خبرنگار صبح قزوین بیان کرد: هر انسانی با امید و آرزو کار خود را آغاز می‌کند اما متاسفانه در شغل ما هیچ آینده‌ای روشنی وجود ندارد و حتی ما را نسبت به ایام بازنشستگی خود نگرانیم؛ چنانچه امروزه شاهد بحران‌های مالی رانندگان در ایام بازنشستگی هستیم.

وی در ادامه‌ی صحبت‌های همکارانش عنوان کرد: گرانی ماشین مشکل دیگر راننده‌هاست، زیرا واردات اتوبوس متوقف شده و شرکت‌های تولید کننده‌ی ولوو، ایران‌ خودرو و یاوران اوضاع خوبی ندارند که این مسئله مانع از بروز کردن اتوبوس رانندگان می‌شود از سوی دیگر تولیدکنندگان اتوبوس، ماشین‌ها را بجای فروختن به رانندگان به دلالان می‌فروشند که این مسئله خسارت زیادی را به رانندگان وارد می‌کند.

این راننده ادامه داد: اتوبوس‌ها دچار فرسودگی زودرس می‌شوند و به بروزرسانی و تعمیرات نیاز دارند و اگر روند بروزرسانی و تعمیرات به خوبی انجام نشود جاده‌ها شاهد صحنه‌های تصادفی خواهند بود که بعضا جان مردم را به خطر می‌افتد.

وی گفت: حمل و نقل عمومی نیازمند حمایت دولت‌ است و قیمت دلار برای خرید و فروش رانندگان باید با قیمت کمتری عرضه شود، اما متاسفانه اینطور نیست و قیمت ماشین ولوو در کمتر از سه ما به 3میلیارد تومان رسیده‌است.

این راننده‌ی اتوبوسرانی بیان کرد: مشکلات جاده‌ای یکی دیگر از مشکلات رانندگان است که ما را نسبت به ایجاد حوادث نگران می‌کند. جاده‌های نامناسب عاملی برای ایجاد فرسودگی ماشین‌های ما می‌شود که مسئولان باید فکری به حال این شرایط کنند.

یکی دیگر از رانندگان به خبرنگار صبح قزوین ابراز کرد: سواری‌های شخصی مسافران اتوبوس‌ها را کاهش داده و باعث می‌شود کسی برای مسافرت از اتوبوس‌های ترمینال استفاده نکند که درخواست رانندگان اتوبوس‌رانی از مسئولین، مدیریت و کنترل ماشین‌های شخصی بوده و قصد ما جلوگیری از شغل آن‌ها نیست.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات رانندگان کم‌کاری و ضعف عملکردی مسئولین ترمینال است که خوابگاه مناسبی برای اسکان و خواب رانندگان درنظر نگرفته‌اند و رانندگان برای سپری کردن شب مجبور به استفاده از پیک‌نیک در اتاقک‌های ماشین هستند که این کار سالانه جان تعدادی از رانندگان را می‌گیرد.

این راننده بیان کرد: با افزایش قیمت بنزین برخی‌ لوازم یدکی کمیاب شده و قطعات مورد نیاز رانندگان در بازار به خوبی پیدا نمی‌شود.

وی ادامه داد: مسئله‌ی دیگری که رانندگان با آن مواجه هستند ایراداتی درخصوص ایمنی و استاندارد ماشین‌هاست که پلیس‌راه برخی از شهرها رانندگان را برای این مسائل در جاده معطل می‌کنند با وجود این‌که تمام بخش‌های ماشین قبلا مورد تایید کمپانی و راهنمایی رانندگی قرار گرفته‌است.

این راننده قزوینی افزود: حقوق رانندگان کفایت مخارج زندگی آن‌ها را نمی‌کند و سرویس‌های روزانه‌ی رانندگان اگر انجام نشود می‌توانم به صراحت بگویم رانندگان در آن روز هیچگونه حقوقی ندارند و گاها به علت نداشتن حقوق کافی و بیمه برای انجام خدمات درمانی؛ هزینه‌ی درمان را از کسی قرض می‌کنند.

گوش دادن به درد دل و خواسته‌های رانندگان اتوبوس‌های مسافربری ترمینال قزوین ما را ترغیت کرد که در ادامه به میان رانندگان تاکسی خطوط دیگر شهر سری بزنیم و این‌بار مهمان صحبت‌های رانندگان ماشین‌های زرد و نارنجی قزوین شویم.

یکی از رانندگان تاکسی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح‌قزوین؛ درباره‌ی مشکلات تاکسی‌های استان اظهار کرد: در استان قزوین حدود 5 هزار تاکسی مشغول فعالیت است که این تعداد با توجه به جمعیت استان و سایر وسایل حمل و نقلی بسیار زیاد است و حمل و نقل علاوه بر تاکسی توسط اتوبوس‌های حمل و نقل شهری نیز انجام می‌شود.

وی افزود: مشکل دیگری که رانندگان تاکسی را تهدید می‌کند اهمیت شغل تاکسیرانی در استان بوده زیرا افرادی که بازنشسته‌ی ادارات استان هستند با وجود حقوق بازنشستگی خوب می‌توانند به راحتی راننده شوند و مسافرکشی کنند که این مسئله نوعی خطر شغلی برای رانندگان محسوب می‌شود.

این راننده‌ی تاکسی اذعان کرد: حقوق رانندگان تاکسی بسیار کم است و مخارج زندگی را تامین نمی‌کند و گاهی این حقوق کم تماما صرف هزینه‌ی خرید لوازم یدکی خودرو می‌شود.

وی گفت: افزایش نرخ بنزین متاسفانه افزایش هشت و گاها 10 برابری لوازم یدکی را به همراه داشت که در این میدان گرانی‌ها جای خالی بازرسین به وضوح احساس می‌شود.

این راننده ابراز کرد: در گذشته تعاونی تاکسیرانی قابلیت ابلاغ لوازم یدکی ملزوم را به صورت تعاونی در اختیار رانندگان قرار می‌داد؛ اما متاسفانه مدتی‌ها است که تعاونی تاکسی‌رانی تنها در اهدای لاستیک و روغن خلاصه می‌شود که قیمت‌های این اجناس هم تفاوت چندانی با بازار شهر ندارد.

وی ادامه داد: راننده‌های تاکسی کرایه‌های مسافرین را بعد از افزایش قیمت بنزین تغییر ندادند اما برای تعمیراتی خودروی خود با هزینه‌های چندین برابری لوازم و دستمزد تعمیرکار مواجه هستند که که در این صورت حقوق آنها پاسخگوی مخارج نیست.

یکی دیگر از رانندگان تاکسی به خبرنگار صبح قزوین بیان کرد: رانندگان بعد از افزایش قیمت بنزین لاستیک 150 هزارتومنی را به قیمت 450 هزارتومان خریداری می‌کنند.

وی افزود: مشکل بعدی تاکسی‌ها وضعیت بیمه و بازنشستگی آنهاست که آن‌ها را نسبت به آینده دلسرد کرده‌ باعث شرمندگی ما در مقابل خانواده می‌شود.

این راننده قزوینی عنوان کرد: مسدود کردن خیابان سبزه میدان باعث ایجاد ترافیک‌های سنگین در خیابان شهربانی می‌شود و این مسئله بسیار آزاردهنده است. همچنین نبود ایستگاه در برخی از مقصدهای تاکسی‌ها و بازگشت ماشین بدون مسافر به مبدا رانندگان را به صرف هزینه سوخت وادار می‌کند.

راننده‌ی دیگری در ادامه‌ی صحبت‌های همکارانش عنوان کرد: وجود اسنپ در شهر اوضاع رانندگان تاکسی و آژانس را فلج کرده و وضعیت شغل رانندگان را به خطر انداخته است.

وی ادامه داد: نکته‌ی اصلی که در خصوص اسنپ وجود دارد حمایت مسئولین از این شرکت حمل و نقلی است و این مسئله درحالی انجام می‌شود که تاکسی‌رانی که یک شغل قانونی محسوب می‌شود مورد حمایت مسئولین قرار نمی‌گیرند.

راننده‌ی قزوینی تصریح کرد: اسنپ مشکلات روحی و روانی برای موقعیت شغلی رانندگان تاکسی ایجاد می‌کند زیرا رانندگان اسنپ با وجود کرایه‌ی کمی که از مسافر دریافت می‌کنند از نظر مالی از کمیته‌ی خود پشتیبانی می‌شوند اما تاکسی‌ها چنین مزیتی ندارند.

وی اذعان کرد: بازرسان حوزه صنعت و معدن برخی از مغازها را بابت ارزان فروشی که روند بازار را تغییر می‌‎دهند پلمپ می‌کنند؛ اما در مقابل اسنپ که به بازار کار جمع عظیمی از رانندگان آسیب زده است هیچ واکنشی صورت نمی‌گیرد.

یکی دیگر از رانندگان به خنده گفت که امروز آرزوی راننده تاکسی شدن برای دیگران به نفرین تبدیل شده است!

وی ادامه داد: رانندگان تاکسی قشر فراموش شده‌ی دولت است؟ که هیچ گونه حمایتی از جانب مسئولین دریافت نمی‌کنند. درخواست ما از دولت دیگر حمایت نیست بلکه انجام وظایف خود و عدم ایجاد مشکل برای رانندگان است.

وی گفت: برخی از خود مسئولان معتقدند که حدود 40 درصد از تاکسی‌های استان مازاد است اما تابحال هیچ تدبیری در این خصوص انجام نشده‌است.

این راننده قزوینی عنوان کرد: یکی دیگر از مشکلات رانندگان تاکسی حضور خودروهای شخصی مسافربری در سطح خیابان شهر است که حتی حقوق چهار سرویسه‌ی رانندگان خطی که روزانه به ۵۰ هزارتومان هم نمی‌رسد را هم نابود می‌کند.

وی افزود: در خصوص حل مشکل حضور خودروهای شخصی در خط مسافری تاکسی‌ها سراغ مسئولین رفتیم اما متاسفانه قول‌ و وعده‌های حل این مشکل در سالن جلسات خلاصه شد و به مرحله‌ی اجرایی نرسید.

راننده‌ی دیگری در ادامه‌ی صحبت‌های همکارانش به خبرنگار صبح قزوین تاکید کرد: قول مسئولین برای حضور خودروهای شخصی اعزام یک مامور راهنمایی و رانندگی بود؛ اما از آن روز به بعد کسی مامور راهنمایی و رانندگی را در این منطقه ندید.

وی یادآور شد: سازمان تاکسیرانی به ما گفت که به تخلفات خودروهای مسافربری شخصی به صورت دوربینی رسیدگی می‌شود اما حضور مجدد خودروهای شخصی برای مسافرکشی نشان می‌دهد که نظارتی پشت ماجرای دوربین نیست.

این راننده قزوینی تصریح کرد: پس از افزایش نرخ بنزین، حضور اسنپ و خودروهای شخصی مسافربری کاهش پیدا کرده‌ است اما این موضوع تاثیری در افزایش امنیت شغلی رانندگان ندارد و شعارهای ابلاغی مسئولین در این خصوص به مرحله عملیاتی نرسیده‌است. رانندگان تنها قشر ضربه خورده در بحث افزایش بنزین محسوب می‌شوند.

وی در پایان صحبت‌هایش بیان کرد: مشکل دیگر ما تهیه و خرید پول خرد است که متاسفانه از هر 10 هزار تومان، هزار تومان آن توسط خود سازمان برداشته می‌شود که لازم است تاکسی‌ها هم همانند اتوبوس‌های حمل و نقل عمومی کارت خوان داشته باشند.

انتهای پیام/3003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان