۱۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ چهارشنبه

صبح قزوین گرانی لوازم خانگی؛ موضوعی که مسئولان انکارش می‌کنند/ افزایش قیمت‌ها و سبد بر زمین مانده جهیزیه نوعروسان!
کد خبر: ۳۳۹۲۲۰ نویسنده: طاهره سادات موسوی تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۱۰/۵ ساعت: ۹:۳۴ ↗ لینک کوتاه

گذری بر بازار قیمت‌ها پس از افزایش نرخ بنزین؛

گرانی لوازم خانگی؛ موضوعی که مسئولان انکارش می‌کنند/ افزایش قیمت‌ها و سبد بر زمین مانده جهیزیه نوعروسان!

گفته می‌شد افزایش قیمت بنزین ارائه خدمات و کالاها را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد و مسئولین با تشدید نظارت‌ها قصد کنترل قیمت‌ها را دارند اما این موضوع درحالی‌ است که فروشندگان سطح بازار چیز دیگری می‌‎گویند.

گرانی لوازم خانگی؛ موضوعی که مسئولان انکارش می‌کنند/ افزایش قیمت‌ها و سبد بر زمین مانده جهیزیه نوعروسان!

به گزارش خبرنگار اقتصادی صبح قزوین؛______طاهره سادات موسوی.

نوسان قیمت‌ها در بازار یکی از موضوعاتی‌ است که چندسالی است در کشور با آن مواجه هستیم، علاوه بر افزایش قیمت دلار و طلا که از سال گذشته روند صعودی به خود گرفت، افزایش قیمت بنزین در آبان ماه موج جدیدی از افزایش قیمت‌ها را پیش روی خریدان و فروشندگان قرار داده است.

با افزایش قیمت بنزین مسئولین در ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف بیان می‌کردند که این اقدام هیچ گونه افزایش قیمتی در کالاها و خدمات را به دنبال نخواهد داشت حتی در اولین اظهارنظر رسمی از سوی وزیر صمت شاهد بودیم که تاکید کرد که هیچ کالایی نباید گران شود!

در راستای کنترل قیمت‌ها، نظارت‌ها تشدید یافت اما همواره نگرانی افزایش قیمت‌ها در بین مردم دیده می‌شود و این موضوعی حتمی به نظر می‌رسد زیرا طی همین مدت کوتاه شاهد افزایش قیمت‌ها در سطح بازار بودیم.

لوازم خانگی از جمله کالاهایی است که عدم افزایش قیمت آن‌ برای مردم به‌ویژه زوج‌هایی که به فکر تشکیل زندگی مشترک هستند، دارای اهمیت است.

برای آگاهی از وضعیت قیمت‌های لوازم خانگی به سراغ برخی از فروشندگان رفتیم، به گفته تمام فروشندگان قیمت‌ها دارای ثبات نیست و حتی کالاهای ایرانی نیز با روند افزایشی مواجه شده است.

اکثر فروشندگان توصیه داشتند که مردم درصورتی که قصد خرید لوازم خانگی را دارند بهتر است سریع‌تر نسبت به خرید کالاها اقدام کنند و به دلیل نوسان قیمت در روز خرید قیمت‌ها را جویا شوند چراکه قیمت روزهای گذشته نمی‌تواند ملاک خرید باشد.

ماشین لباسشویی، جاروبرقی، اجاق گاز، یخچال و تلویزیون از جمله کالاهایی هستند که از اهمیت بالایی برخوردارند.

رصدی در سطح بازار نشان می‌دهد قیمت ماشین لباسشویی بین 3تا 12میلیون تومان، جاروبرقی بین 600 تا چند میلیون تومان، یخچال در مدل‌ها و طرح‌های مختلف نیز در رنج 3تا 30میلیون قرار دارد.

مجموعه لوازم برقی سبک با 20میلیون و لوازم برقی سنگین با قیمت 60تا 80میلیون قابل خریداری بود.

در کنار بازار به سایت‌های خرید کالا نیز نگاهی داشتیم؛ در این فضا نیز تلویزیون بین 4تا 7میلیون، یخچال تا 30میلیون قابل خریداری بود البته مارک‌هایی نیز وجود داشت که از قیمت‌های بسیار بالایی برخوردار بود و درواقع جزء لوازم خانگی لوکس به شمار می‌رفتند.

سامانه 124نیز یکی از پایگاه‌هایی‌ است که در راستای حمایت از مصرف کننده قیمت خدمات و کالاهای داخلی را به‌صورت روزانه و آنلاین در اختیار مردم قرار می‌دهد.

در این سایت قیمت یخچال فریزر، ماشین لباسشویی، اجاق گاز و تلویزیون موجود بود که قیمت انواع این کالاها بین 4تا 10میلیون قرار داشت.

در ادامه برای اطلاع از وضعیت لوازم خانگی، نظارت‌ها بر روند قیمت‌ها و تخلفات به سراغ مسئولان مرتبط با این حوزه رفتیم؛ اولین نفر رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی استان قزوین بود.

استفاده از ارز نیمایی توسط تولیدکنندگان لوازم خانگی

سید علی مرتضوی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی صبح قزوین اظهار می‌کند: در سال‌های گذشته ارز دولتی به لوازم خانگی تعلق می‌گرفت، اما با افزایش نرخ 4200تومانی و طبقه بندی کالاها برخی شرکت‌های واردکننده یا تولیدکننده لوازم خانگی موفق به دریافت این ارز نشده و مکلف به استفاده از ارز نیمایی شدند.

وی ادامه می‌دهد: در رابطه با واردات نیز کالاهای لوازم خانگی جزء موارد غیرضروری تشخیص داده شده و در رده‌های 14و 15کالاهای مجاز برای واردات قرار گرفته و عمدتا اجازه واردات ندارند مگر اینکه به‌صورت قطعات باشد.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی استان قزوین ابراز می‌کند: داشتن حق مونتاژ، تولید داخلی، به کارگیری نیروی کار ایرانی از جمله اهداف محدود کردن واردات این کالاهاست که البته تاثیر این سیاست اندک بوده؛ چراکه بسیاری از شرکت‌ها واردات قطعات و راه اندازی خط مونتاژ را نپذیرفته‌اند.

وی اضافه می‌کند: ایجاد خط مونتاژ نیازمند سرمایه، مکان و ساخت کارگاه است که در شرایط موجود شرکت‌ها این کار را انجام نمی‌دهند.

این مسئول درباره اعمال تحریم در رده لوازم خانگی عنوان می‌کند: تحریم در کشور ما موضوع جدیدی نیست و سال‌هاست که با آن مواجه هستیم و شرکت‌های اروپایی دیرزمانی‌ست که کالا و نمایندگی در اختیار ایران قرار نمی‌دهند و 90درصد نمایندگی‌های ما از طریق کشورهای واسطه به ایران وارد شده است.

وی ادامه می‌دهد: در این زمان عدم همکاری شرکت‌ها و کشورهای خارجی با ایران پررنگ شده اما در گذشته نیز این تحریم‌ها وجود داشت.

افزایش قیمت بنزین بر کالاهای داخلی تاثیرگذار نبود!/ اما بازار خلاف این را نشان می‌دهد

مرتضوی با بیان روند افزایش قیمت‌ها گفت: افزایش قیمت‌ها ماهانه نبوده و به‌صورت برهه‌ای و مقطعی اتفاق می‌افتد که پس از افزایش قیمت بنزین، ما در کالاهای تولید داخل هیچ گونه افزایش قیمتی نداشتیم و صرفا هزینه بسیار جزئی کرایه حمل و نقل افزایش یافته است.

وی عنوان می‌کند: به دلیل مصادف بودن افزایش قیمت بنزین با افزایش نرخ دلار آزاد، کالاهای وارداتی غیرمجاز که از کانال‌های غیرمجاز وارد ایران شده و با ارز آزاد خرید و فروش می‌شود با افزایش قیمت مواجه شد.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی استان قزوین ابراز می‌کند: برخی کالاهای خارجی که در سطح بازار به شکل مونتاژ تولید شده و دارای دو نرخ دولتی و آزاد هستند در نرخ بازار آزادشان افزایش قیمت داشته‌اند اما در بخش دولتی افزایش قیمتی نداشته‌اند.

وی با اشاره به نظارت‌های صورت گرفته بر روند قیمت‌ها اذعان می‌کند: نظارت‌ها به طور مستمر از طرف اتحادیه‌ها، سازمان بازرسی اصناف در اتاق اصناف و بازرسی و نظارت مستقر در صمت، بازرسین تعزیرات حکومتی و سایر مواردی که در این حوزه ماموریت یافته‌اند درحال انجام است و بسیار بیشتر از زمان گذشته صورت می‌گیرد.

این مسئول درباره ادعای فروشندگان مبنی بر افزایش سریع قیمت‌ها می‌گوید: این نوع بیان، تبلیغات فروشندگان برای فروش کالاهایشان است و اگر هر واحد صنفی قیمت کالای ایرانی را یک ریال بالاتر از میزانی که توسط لیست سازمان حمایت از مصرف کننده تعیین شده به فروش برساند مرتکب گرانفروشی شده و قابل پیگرد است.

کنترل کانال‌های توزیع کالا توسط بازرسین

وی اضافه می‌کند: قیمت تمام کالاهای ایرانی قابل عرضه در سایت 124سازمان حمایت از مصرف کنندگان موجود است و مردم می‌توانند برای اطلاع به آن مراجعه کنند.

مرتضوی درباره حمایت مسئولین بیان می‌کند: مسئولین از افزایش قیمت‌ها جلوگیری کرده‌اند و در سازمان‌های مختلف کانال‌های توزیع را کنترل می‌کنند تا کالاهایی که تحت حمایت دولت تولید شده به قیمت مشخصه به دست مصرف کننده برسد و این به معنای حمایت از مصرف کننده است.

وی ابراز می‌کند: به طور کلی توزیع کننده مگر در عاملین پخش در برخی موارد خاص مانند مواد غذایی هیچ گاه در حمایت دولتی قرار نگرفته‌اند.

در گذر بعدی به سراغ مردمی رفتیم که به عنوان خریدار لوازم خانگی به بازار و مغازه‌های لوکس سطح شهر مراجعه کرده بودند، این افراد از بالابودن قیمت‌ها در بازار گلایه داشتند و قیمت‌های موجود خرید را با مشکل مواجه کرده بود. این شرایط درحالی است که گرانی بنزین بر افزایش قیمت‌ها دامن زده است ادعایی که مسئولان آن را رد می‌کنند اما مراجعه به سطح بازار چیز دیگری را نشان می‌دهد.

به گفته خریداران قیمت‌ها نسبت به ماه‌های گذشته افزایش یافته و از طرفی قدرت خرید کاهش پیدا کرده است و از طرف دیگر ذخیره پول برای خرید در آینده نیز پاسخگو نیست؛ چراکه با افزایش قیمت کالاها ارزش پول کاهش پیدا کرده و امکان خرید از بین می‌رود.

یکی از گلایه‌های مردمی این بود که، وضعیت موجود تهیه جهیزیه و به دنبال آن زمان ازدواج را به تاخیر انداخته است و این مشکلی‌ است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد؛ زیرا وام‌های دریافتی نیز امکان خرید را فراهم نمی‌کند.

رسیدگی فوری تعزیرات به شکایات در راستای حمایت از مصرف کنندگان

موضوع گرانفروشی لوازم خانگی در سطح بازار را از یک حوزه نظارتی دیگر یعنی سازمان تعزیرات حکومتی پیگیری کردیم؛

هوشنگ محمدی به خبرنگار اقتصادی صبح قزوین اظهار می‌کند: تا پایان آذرماه سال جاری به بیش از 6 هزار و 100پرونده متخلفین اقتصادی رسیدگی شده که از این میزان هشت پرونده جزئی در حوزه لوازم خانگی بوده و دو پرونده نیز در این رابطه درحال رسیدگی‌ است.

وی ادامه می‌دهد: در این مدت تعداد 5هزار و 597فقره پرونده در حوزه کالا و خدمات، 336پرونده در بخش قاچاق کالا و ارز و172پرونده نیز مربوط به بهداشت، دارو و درمان رسیدگی شده است.

سرپرست تعزیرات حکومتی استان قزوین ابراز می‌کند: مبلغ ریالی محکومیت متخلفین تا پایان آذرماه امسال بیش از 226میلیارد و 800میلیون ریال بوده است.

وی با اشاره به استمرار گشت‌های مشترک سیار این اداره کل با دستگاه‌های نظارتی ذی ربط عنوان می‌کند: وظیفه ذاتی تعزیرات حکومتی رسیدگی به تخلفات در محکمه است و با توجه به شرایط حاضر در بحث نظارت‌ها ورود کرده و به شکایات با فوریت رسیدگی می‌شود.

این مسئول تصریح می‌کند: تسریع در زمان رسیدگی به شکایات مردم با تکیه برقانون و فارغ از همه نگاه‌ها و جریان‌ها، قاطعانه ادامه دارد و به این مهم عمل می‌شود و نقش حمایتی و پیشگیرانه این اداره کل در شرایط حاضر جهت حمایت از اقشار آسیب‌پذیر، سالم‌سازی فضای کسب و کار، حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان به ویژه در مقابل گران‌فروشی پر رنگ تر و موثرتر شده است.

حال باید دید باتوجه به وضعیت موجود بازار لوازم خانگی تا چه مدت در برابر افزایش قیمت‌ها مقاومت می‌کند و آیا نظارت‌های سازمان‌ها می‌تواند مشکلات را حل کند؟

درواقع قیمت لوازم خانگی زمینه‌های مختلف را تحت تاثیر قرار می‌دهد و از این رو باید مورد توجه جدی قرار گرفته و مسئولین برای آن راه حلی جدی درنظر بگیرند که حمایت از تولیدکنندگان و تسهیل تولید داخلی می‌تواند یکی از این راه‌کارها باشد.

انتهای پیام/6006

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان