۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین بررسی نگاه رسانه‌های اصلاح‌طلب قزوین به موضوع ظهور و افول برجام/ عمر کوتاه آن تیترهای بلند!!
کد خبر: ۳۳۹۰۸۲ نویسنده: محمدرضا ذاکر تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۹/۲۶ ساعت: ۱۲:۳۰ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می‌‎دهد؛

بررسی نگاه رسانه‌های اصلاح‌طلب قزوین به موضوع ظهور و افول برجام/ عمر کوتاه آن تیترهای بلند!!

اکنون برخی از رسانه‌های اصلاح طلب یا حرفی برای گفتن ندارند و یا با چرخش ۱۸۰ درجه‌ای تغییر موضع دادند یا اینکه در قبال دستاوردهای هیچ برجام روزه سکوت اختیار کرده‌اند.

بررسی نگاه رسانه‌های اصلاح‌طلب قزوین به موضوع ظهور و افول برجام/ عمر کوتاه آن تیترهای بلند!!

به گزارش خبرنگار سیاسی صبح قزوین؛ با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، حسن روحانی توانست با انتقادات تند به دولت‌های نهم و دهم و وعده‌های رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم، با فرمول گفتگو و مذاکره با آمریکا و کشورهای اروپایی با اخذ بیشترین میزان رای مردم، بر کرسی ریاست پاستور تکیه بزند.

پس از شروع به کار دولت یازدهم، جرائد و مطبوعات حامی دولت کوشیدند تا چهره مخدوش آمریکا و متحدان اروپایی اش را در داخل کشور بزک کرده و افکارعمومی ملت شریف ایران را برای پذیرش آنچه بعد ها از آن بعنوان «برجام» یاد شد هدایت کنند.

از این رو، برپایه تحلیل‌های ناصواب برخی از رسانه‌ها و مطبوعات در پررنگ‌ کردن نقش برجام به عنوان تنها راه حل برون رفت از مشکلات و بن بست‌های اقتصادی کشور، سنگ تمام گذاشته و با تیترهای خوش رنگ و لعاب، توافق برجام را درختی پرثمر و برای جامعه ایرانی نشان دادند.

سرانجام پس از گذشت سال‌ها از مذاکرات هسته ای ایران و 1+5، در تیرماه سال 94 این توافق انجام شد و مردم در انتظار تحقق وعده‌های داده شده توسط دولت و واقعی شدن تیترهای رویایی برخی رسانه‌ها بودند.

اما با گذشت عمرچهارساله دولت یازدهم، نه تنها حتی یک مورد از وعده‌ها عملی نشد بلکه با بدعهدی آشکار امریکا شاهد هدر رفت زمان و انرژی یک ملت طی این سال‌ها شدیم.

در این گزارش تنها به ذکر چند مورد از تیتر، یادداشت و گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌ها و مطبوعات حامی اصلاحات در استان قزوین می‌پردازیم که تمام قد از پروژه برجام حمایت کردند ولی اکنون برخی از آن‌ها یا حرفی برای گفتن ندارند و یا طور دیگر تغییر مواضع دادند یا اینکه در قبال دستاوردهای «هیچ» برجام روزه سکوت اختیار کرده اند!

روزنامه ولایت از روزنامه‌های قدیمی و اصلاح طلب قزوین است که با تیترهای ریز و درشت و مطالب مختلف در جریان اجرای پروژه نافرجام برجام از این اقدامات دولت در این راستا حمایت کرد و حتی در مواردی نسبت به خطبه های انتقادی نمازجمعه قزوین در باب نقد دستاوردهای برجام واکنش منفی نشان داد.

در تصاویر زیر تنها گوشه‌ای از تیترهای این روزنامه در قبل و بعد از تصویب برجام قابل مشاهده است.

 

 

اکنون پس از گذشت چهار سال از تصویب برجام و اجرای بی چون و چرای تعهدات ایران در قبال این توافق نامه و بدعهدی طرف مقابل، باتوجه به شرایط اقتصادی و سیاسی امروز جامعه، به سراغ عبدالعظیم موسوی مدیرمسئول روزنامه ولایت رفتیم تا نظر وی را درباره وضعیت کنونی کشور و برجام جویا شویم.

مدیرمسئول روزنامه ولایت اظهار کرد: متصل کردن برجام به اقتصاد و سفره مردم و متقابلاً گره زدن اقتصاد و سفره مردم به برجام، یک نگاه غیرکارشناسانه و بیشتر جناحی و سیاسی است.

موسوی گفت: برجام از نظر سیاسی یک توافق موفق بود؛ چراکه دنیا فهمید ما جنگ طلب نیستیم، اما از نظر اقتصادی اگر همه چیز خوب پیش می‌رفت قرار بود برای ما امکاناتی را ایجاد کند.

مسئول روزنامه ولایت بیان کرد: اگر این امکانات اقتصادی را ایجاد می‌کرد این توافقنامه قطعاً به نفع ایران تمام می‌شد و به ضرر امریکا بود، بنابراین امریکا از برجام خارج شد و ترامپ از این جهت هم ضربه سیاسی خورد.

وی ادامه داد: ما ممکن است که با هم اختلافات سلیقه‌ای داشته باشیم، اما وقتی که بحث امریکا پیش می‌آید طبیعی است که باید مراقب باشیم و طوری گام برنداریم که به نفع امریکا و سیاست‌های ترامپ باشد.

موسوی تصریح کرد: برجام به لحاظ اقتصادی چیزی برای ما نداشت چراکه امریکا دید که ما از نظر سیاسی و امنیتی پیشرفت‌هایی داشته ایم و از نظر اقتصادی هم اگر پیش برویم برنده مذاکرات برجام، ایران خواهد بود بنابراین کارشکنی کرد.

مسئول روزنامه ولایت تصریح کرد: دولت باید تمام توان خود را بر این بگذارد که در داخل وحدت و یکپارچگی ایجاد شود؛ آن چیزی که نظام و کشور را تهدید می‌کند فساد درونی و بیرونی است.

وی ادامه داد: اگر با این اختلاس‌ها و فسادها برخورد نشود کار ما دیگر به امریکا نمی‌‎کشد و از داخل فرو می‌ریزیم! لذا اکنون که قوه قضائیه با قدرت و جدیّت با فساد برخورد می‌کند، دولت هم باید حمایت کند.

موسوی بیان کرد: آقای روحانی صحبت‌هایی می‌کند که "مسئله اختلاس با بگیر و ببند حل نمی‌شود" . در پاسخ به ایشان باید گفت: بگیر و ببند وظیفه قوه قضائیه است که در حال انجام است و مابقی کارها وظیفه دولت است و باید وظائف خود را پیگیری کند.

مدیرمسئول روزنامه ولایت افزود: دولت باید جلوی فساد و اختلاس‌ها را بگیرد و ارز را کنترل کند که خوشبختانه تا این ساعت خیلی خوب کنترل شده و در بازار نفت هم اقداماتی را انجام داده اند.

وی تصریح کرد: مقام معظم رهبری سال‌هاست که می‌فرمایند ولی ما متاسفانه در زمانی که تحت فشار هستیم یادمان می‌افتد که به قوت‌ها و قدرت‌های داخلی توجه کنیم که از نظر کشاورزی و صنعتی سرمایه‌های بالایی داریم.

موسوی افزود: امسال باتوجه به نامگذاری سال به عنوان "رونق تولید" نیز اتفاقات مثبت خوبی افتاد و جلوی بسیاری از واردات گرفته شد که به سبب همین اقدامات برخی صنایع ما زنده شد.

وی در پایان گفت: اگر هر کشوری به جای ایران بود از این تحریم‌ها شکست می‌خورد، درست است که بحث گرانی، تورم و رکود است اما خوشبختانه ما مثل یک کشور تحریم زده و جنگ زده نیستیم و همه محصولات به فراوانی وجود دارد اما دولت باید معضل گرانی را حل کند و همه قوا باید به دولت کمک کنند.

«فروردین امروز» هم از دیگر نشریات اصلاح طلب استان قزوین است که از تیترهای خوش رنگ و لعاب برای حمایت از دولت و برجام و از طرفی نقدهای تند نسبت به منتقدان برجام کم نگذاشت.

برای جویا شدن مواضع امروز این نشریه تماس گرفتیم اما علیرغم اظهار نظرهای گذشته این رسانه درباب حمایت از برجام، مسئول آن تمایلی به مصاحبه‌ درباره پیامدهای برجام نداشت!

این درحالی است که امروزه بسیاری از چهره‌های رسانه‌ای اصلاح طلب استان به دستاوردهای «هیچ» برجام اعتراف و دفاعیات و حمایت‌های گذشته خود را یک اشتباه تلقی می‌کنند.

در زیر گوشه‌ای از تیترهای فروردین امروز در زمان تصویب برجام را مشاهده می‌کنید؛

هفته نامه تابان و سایت و کانال منتسب به آن نیز جزو دیگر رسانه‌های اصلاح طلب استان قزوین به مدیریت محمد علیخانی است که هم اکنون سایت آن غیرفعال است و نشریه آن هم نامرتب به چاپ می‌رسد اما کانال تلگرامی این هفته نامه همچنان فعال است.

برای مصاحبه با محمدعلیخانی تماس‌های زیادی گرفته شد، اما موفق به مصاحبه نشدیم اما برخی مطالب این رسانه درحمایت بی دریغ از برجام قابل مشاهده است.

محمد علیخانی در در یادداشتی در هفته نامه تابان با اشاره به نتایج برجام عنوان "احسن الحال" را برای یادداشت خود در نظر گرفته بود.

وی در این یادداشت اشاره کرده بود که بعد از دوران بی‌تدبیری (دولت احمدی نژاد) حال، حرکت در مسیر تدبیر و امید شروع شده است.

علیخانی در ادامه یادداشت نوشته بود: "سالی که رفت، سال احسن الحال سیاست ایران هم بود. سال به سامان رسیدن برجام. سال رفع تحریم‌های ظالمانه ای که در پس نابخردی سیاست مردان دولت گذشته، بر سرزمین ایران گذشت.

سال ورود دوباره کشور به بازار سیاست و تجارت دنیا از پس هشت سال بی تدبیری، به تدبیر دولت امید./ ویژه نامه تابان نوروز 1395"

همچنین برای مصاحبه در این زمینه با نمایندگان اصلاح طلب استان که حامی تمام قد برجام بودند هم تماس گرفته شد، اما طبق روال این روزها نمایندگان سرگرم تنظیم برنامه‌ها و جلسات انتخاباتی خود هستند و اغلب پاسخگوی تماس‌های خبرنگاران نیستند!

به هر حال اصلاح طلبان و اعتدالیون در قزوین بیش از هر جریان دیگری به شکست برجام و پروژه مذاکره باغرب پی برده‌اند و پاسخی مناسب برای تحلیل‌های آن روزهای خود ندارند ولی همچنان بنا را بر حمایت غیرمنطقی از سیاست های خارجی دولت گذاشته اند.

اما قطعاً اگر امروز هفته نامه بخواهد یادداشتی از شرایط امروز کشور بنویسد، حداقل، دیگر عنوان "احسن الحال" را برای آن برنخواهد گزید!

انتهای پیام/2002

 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان