۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین ضرورت ساخت جاده دسترسی مهرگان به قزوین/ ۴۲۵واحد مسکونی تا پایان آذر ماه به بهره‌برداری می‌رسد
کد خبر: ۳۳۹۰۰۴ تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۹/۲۰ ساعت: ۱۰:۴۶ ↗ لینک کوتاه

در شورای تامین مسکن استان مطرح شد؛

ضرورت ساخت جاده دسترسی مهرگان به قزوین/ ۴۲۵واحد مسکونی تا پایان آذر ماه به بهره‌برداری می‌رسد

جلسه شورای تامین مسکن استان با ریاست استاندار برگزار شد و مشکلات مسکن استان از جمله ناحیه شهری مهرگان و مسکن مهر مورد بررسی قرار گرفت.

ضرورت ساخت جاده دسترسی مهرگان به قزوین/ ۴۲۵واحد مسکونی تا پایان آذر ماه به بهره‌برداری می‌رسد

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ شورای مسکن استان پیش از ظهر امروز(چهارشنبه) با دستور کار طرح اقدام ملی در استان و گزارش تحلیل بازار مسکن استان در سالن جلسات استانداری قزوین برگزار شد.

در این جلسه که به ریاست استاندار قزوین برگزار شد؛ مسئولین و کارشناسان بخش‌های مختلف از جمله راه و شهرسازی و معاون عمرانی استاندار حضور داشته و شرایط مسکن استان را بیان کردند.

بررسی مشکلات مسکن مهر از موارد اصلی مطرح شده در این جلسه بود، همچنین مشکلات مسکن شهرستان تاکستان و موضوع کمبود مسکن در سال‌های آینده از دیگر مواردی بود که در جلسه عنوان شد.

بررسی راه دسترسی مهرگان از موارد مهمی بود که از جوانب مختلف درباره آن صحبت شد، در این جلسه بیان شد که احداث جاده دسترسی و حل مشکل عوارضی دارای اهمیت است که با جابه‌جایی عوارضی و دوربین‌ها به خارج از مهرگان، ساخت جاده از اولویت خارج می‌شود.

براهیم مبارک‌قدم در این جلسه اظهار کرد: پروژه مسکن مهر در شهرهای بالای 25هزار نفر جمعیت، 44هزار و 282واحد درنظر گرفته شده که ساخت چهار هزار و 920واحد باقی مانده است.

وی ادامه داد: برای شهرهای زیر 25هزار نفر جمعیت نیز 5هزار و 654 سهمیه درنظر گرفته شده بود که تقریبا صددرصد به پایان رسیده و بافت فرسوده نیز 8هزار و 842سهمیه اختصاص داشت که عمدتا به اتمام رسیده است. 

بهره برداری 1110 واحد مسکونی تا پایان سال جاری

مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین ابراز کرد: درمجموع 58هزار و 784واحد برای ساخت درنظر گرفته شده که 75درصد از آن به شهرهای بالای 25هزار نفر جمعیت، 10درصد به شهرهای زیر 25هزار نفر جمعیت و 15درصد نیز به بافت‌های فرسوده اختصاص دارد.

وی افزود: سه شیوه برای احداث وجود داشت که شامل واگذاری پروژه به پیمانکار و خودمالکی و تعاونی ساز 99ساله می‌شود.

این مقام مسئول عنوان کرد: پروژه‌های مسکن مهر که زیر 30درصد بوده یا دارای مشکل حقوقی یا فاقد متقاضی هستند از پروژه خارج شده و باقی پروژه‌ها تا چند ماهه ابتدای سال 99 به پایان می‌رسد.

وی ادامه داد: هزار و 110واحد تا پایان سال به بهره برداری رسیده و یک هزار و 94واحد نیز تعهد استان برای سال آینده است.

مبارک قدم گفت: تا پایان آذر ماه سال جاری 425واحد با آغاز طرح اقدام ملی به بهره‌برداری می‌رسد و تا پایان سال نیز چند پروژه که برخی از آن‌ها به دلیل کمبود آورده اعضا با مشکل مواجه شده، به اتمام می‌رسد.

وی افزود: پروژه‌هایی که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال 99 به پایان برسد یک هزار و 94مورد است که البته باتوجه به مشکلات موجود، ممکن است تمام آن‌ها به بهره‌برداری نرسد.

آغاز ثبت نام طرح اقدام ملی

این مقام مسئول اذعان کرد: امکان توسعه فیزیکی شهر قزوین وجود ندارد و امکان سرریز جمعیت شهری به سمت مهرگان وجود دارد که در یک افق 10 ساله، ظرفیتی برای جمعیت بالا خواهیم داشت که نمی‌توانند از اتوبان استفاده کنند، از این رو به ایجاد جاده دسترسی نیاز است، همچنین اخذ عوارض نیز به‌صورت پیمایشی خواهد شد.

وی افزود: هزینه اجرای مسیر بالغ بر 20میلیارد تومان خواهد شد، سعی داریم هزینه اجرا را از منابع ملی تامین کنیم.

مبارک قدم ابراز کرد: کنترل حوادث در 30کیلومتری شهرها ضرورت دارد و ایجاد جاده دسترسی مهرگان با جمعیت 120هزار نفر در راستای کاهش و کنترل حوادث لازم است که این جاده بر اساس todاست و جاده‌ای سبز به سمت قزوین خواهیم داشت.

وی عنوان کرد: برنامه ابلاغی وزارت راه و شهرسازی براساس طرح ملی جامع مسکن شامل 9هزار و 478واحد بود که توزیع استانی برای آن انجام شد تا تمرکز بر مرکز استان نباشد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان ادامه داد: از سی آذر ماه ثبت نام طرح اقدام ملی از 10صبح تا15بعدازظهر و به مدت سه روز ادامه خواهد داشت و هزار و 950واحد مسکونی را دربرمی‌گیرد و میزان تسهیلات 75میلیون تومان است که دهک‌های میانی جامعه را شامل می‌شود.

این مقام مسئول اذعان کرد: استفاده از ظرفیت ماده شش قانون ساماندهی نیز باید مورد توجه قرار گیرد، در این قانون اشاره شده که اراضی مازاد دستگاه‌های اجرایی به نمایندگی از دولت در اختیار راه و شهرسازی قرار می‌‌گیرد.

ضرورت بازنگری در طرح‌های جامع

در ادامه علی فرخزاد بیان کرد: توجه به سایر شهرهای استان و شهرهای زیر 50هزار نفر جمعیت نیز دارای اهمیت است.

وی افزود: اراضی 17تا18شهر استان قول نامه‌ای‌ست که این امر شرایط را سخت می‌کند، چرا که کمیسیون ماده پنج این اراضی را نمی‌پذیرد.

معاون عمرانی استاندار عنوان کرد: در تاکستان شاهد 40هکتار مورد ساخت و ساز غیرمجاز بودیم و ضرورت بازنگری در طرح‌های جامع در این شهرستان وجود دارد.

وی ادامه داد: اراضی بالای اتوبان به مساحت 330هکتار نیازمند 400میلیارد در راستای تامین زیرساخت‌هاست و یک هزار و 400واحد توسط ستاد اجرایی فرمان امام در روزهای آینده برای اقدام ملی کلنگ زنی می‌شود.

استفاده از نگاه کارشناسی در بررسی مسائل مسکن

جمالی پور نیز در این جلسه اذعان کرد: طرح جامع باید متناسب با مواردی از جمله نرخ رشد جمعیت، مهاجر پذیری و صنعت باشد، همچنین نگاه مردم به طرح‌های بازنگری دارای اهمیت است.

استاندار قزوین افزود: پرداختن به موارد مسکن نیازمند کار کارشناسی‌ است و حتما باید با مطالعه علمی و اجتماعی به مسائل نگاه کنیم، درواقع تمام افراد عضو شورای تامین مسکن باید برای حل مشکلات نظر کارشناسی بیان کنند و از کارشناسان استفاده کنند تا اقدام خوبی را انجام دهیم.

انتهای پیام/۶۰۰۶

 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان