۱۴/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۴ سه شنبه

صبح قزوین رسایی: چرا دروغ می‌گویید که با برجام تمام تحریم‌ها لغو شده؟/ مردم از دین برنگشته‌اند بلکه از مسئولان دروغگو برگشته‌اند جوادی حصار: نااهل یعنی کسی که برای جایی ساخته نشده مسئولیت بپذیرد/ همه باید به مردم پاسخگو باشند
کد خبر: ۳۳۸۹۵۰ تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۹/۱۷ ساعت: ۱۴:۵۰ ↗ لینک کوتاه

در میزگرد روز "دانشجو" دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) مطرح شد؛

رسایی: چرا دروغ می‌گویید که با برجام تمام تحریم‌ها لغو شده؟/ مردم از دین برنگشته‌اند بلکه از مسئولان دروغگو برگشته‌اند جوادی حصار: نااهل یعنی کسی که برای جایی ساخته نشده مسئولیت بپذیرد/ همه باید به مردم پاسخگو باشند

رسایی گفت: مردم از اسلام خسته نیستند، از کسانی خسته‌اند که به نام اسلام خانه‌ی ۱۵۰ میلیاردی دارند، از اینکه عده‌ای پس از گذشت این سال‌ها منزل و اتومبیل و زندگیشان متفاوت شده و فرزندانشان خارج از کشور زندگی می‌کنند، این اصولگرا و اصلاح‌طلب ندارد و همه جا دیده می‌شود.

رسایی: چرا دروغ می‌گویید که با برجام تمام تحریم‌ها لغو شده؟/ مردم از دین برنگشته‌اند بلکه از مسئولان دروغگو برگشته‌اند جوادی حصار: نااهل یعنی کسی که برای جایی ساخته نشده مسئولیت بپذیرد/ همه باید به مردم پاسخگو باشند

به گزارش خبرنگار دانشگاه صبح قزوین؛ به مناسبت روز دانشجو، برنامه مناظره به همت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) ظهر امروز (یکشنبه) با حضور حجت‌الاسلام حمید رسایی نماینده‌ی سابق مجلس شورای اسلامی و محمد صادق جوادی حصار عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در دانشکده ادبیات و علوم انسانی این دانشگاه برگزار شد.

در این مناظره محمد صادق جوادی حصار اظهار کرد: جریان دانشجویی اصیل و ریشه‌دار است، اما قاعده‌ی قدرت این است که جریان‌ها را مصادره و از آن خود کند. بسیاری از شعارهای اصیل انقلابی در دانشگاه و توسط روشنفکران و اندیشمندان بزرگ چون بازرگان، سحابی و دیگر چهره‌های ملی مذهبی سر داده شد.

وی افزود: اگر کسی بخواهد ریشه‌ی انقلاب را شناسایی کند، ملیت و مذهب هر دو در کنار هم هستند. هر جا به انحراف رفتیم باید به ریشه‌هایی برگردیم که بر اساس ملیت شکل گرفته‌اند. برداشت‌های مذهبی به جای خود محترم هستند، اما آن‌چه به جغرافیای ما معنا می‌دهد، ملیت ایرانی است.

جوادی حصار ابراز کرد: برای همین ملیت بود که در خرمشهر بر سر یک وجب خاک با مسلمانان عراقی می‌جنگیدیم و باید آن را پاس بداریم.

در ادامه حجت‌الاسلام رسایی با اشاره به دوران رهبری امام خمینی(ره) اظهار کرد: چهل سال قبل که امام رهبری این مردم را برعهده گرفتند، پیامشان این بود که در چارچوب دین هرچه مردم می‌گویند اجرا شود، امام (ره) تاکید داشتند که خارج از چارچوب دین وظیفه‌ای ندارند و البته مردم امری خارج از دین از ایشان نخواستند، معنای جمهوری اسلامی نیز همین است.

وی افزود: اگر به وصیت‌نامه‌ی شهدا نگاه کنیم، می‌بینیم که آن‌ها نه بر سر یک وجب خاک، که برای اسلام می‌جنگیدند. مشکل صدام نیز با ما بر خاک نبود و اصالت انقلابی ما مورد هدف دشمن بود، همین موضوع بود که موجب شد کشورهای مختلف متحد شوند و علیه ما جنگی به راه اندازند.

رسایی عنوان کرد: در جنگ‌های دوره‌های مختلف تاریخ این کشور، قسمتی از خاک ایران کم شده است، تنها مقطعی که چنین اتفاقی نیفتاده بعد از انقلاب اسلامی بود. دلیل این امر اسلام و اعتقادات دینی است.

این کارشناس سیاسی تصریح کرد: یکی از مظاهر تحقق جمهوری اسلامی و رای مردم، انتخابات مجلس شورای اسلامی است که وظیفه‌ی قانونگذاری و نظارت را برعهده دارد. البته مجلس در دروه‌های مختلف متفاوت بوده و اگر شجاعت، صراحت و پایبندی‌ نماینده‌ها به اصول را مقایسه کنیم، تفاوت‌‌ها مشخص می‌شود.

وی اذعان کرد: قبل از انقلاب مجلس شورای ملی فرمایشی بود. امروز نیز اگر اعضای مجلس مستقل نباشند و وابستگی حزبی نماینده به هویت شخصی او غلبه کند، یا به پشتوانه‌ی ثروت سرمایه‌داران به مجلس رفته باشد، بازتاب دهنده‌ی خواسته‌های واقعی جامعه و مردم نخواهد بود.

رسایی ادامه داد: نتیجه‌ی حضور چنین نمایندگانی این می‌شود که از برخی نمایندگان در طی چهار سال هیچ صدایی بیرون نمی‌آید، مجلس باید سالم، شجاع، بدون لکنت و مستقل باشد؛ البته صرف وابستگی حزبی و تشکیلاتی مذموم نیست، اما نباید غلبه پیدا کرده و حالت امر و نهی تشکیلاتی داشته باشد.

در بخش دیگری از این مناظره جوادی حصار اظهار کرد: مجلس باید در راس امور باشد، باید عصاره‌ی فضائل ملت باشد، باید مستقل باشد، باید شجاع باشد، آزاد باشد، بدون تعلق باشد، زبان ملت باشد، اما متاسفانه می‌بینیم که در بسیاری از موارد اینگونه نیست.

وی افزود: در چهل سال گذشته قدرت سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و نظامی در اختیار مبلغان اسلامی بود و حتی این افراد برای راهیابی نمایندگان مطلوب خود به مردم دخیل بودند. سوال اینجاست که اگر در دوره‌ی شاه نماینده باید مطلوب دربار می‌بود، امروز باید مطلوب چه کسی باشد؟

جوادی حصار ابراز کرد: در تمام این سال‌ها یک گرایش تمامیت‌خواه عرصه را بر سایر گرایش‌های سیاسی، فرهنگی و به ویژه دینی تنگ کرده است، سوال من این است که اکنون چند درصد نمایندگان افرادی هستند که مردم به طور مستقیم انتخاب کرده‌اند؟

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی اذعان کرد: چه کسانی می‌گویند مردم حق انتخاب ندارند، بر سر راه اعمال نظر ملی فیلتر می‌گذارند و می‌گویند من تعیین می‌کنم چه کسی مناسب است؟ این رویکرد یا ناشی از ضعف این افراد و یا در نتیجه‌ی منفعت‌طلبی آن‌ها است.

وی اضافه کرد: من نیز قبول دارم که نماینده باید سالم و شجاع باشد، اما باید این ویژگی و معیارها را به مردم بدهیم و خود آن‌ها انتخاب کنند.

جوادی حصار تصریح کرد: برخی می‌گویند اسلام بالاتر از مردم است، این در حالی است که اسلام انتخاب مردم و در خدمت آن‌ها است. اسلام مسلط بر مردم نیست، امام خمینی(ره) هم گفتند بگذارید مردم خودشان انتخاب کنند، ولو اینکه انتخابشان نادرست باشد. اما در این کشور عده‌ای می‌گویند مردم حق انتخاب و اشتباه ندارند، اما روحانیت و شورای نگهبان این حق را دارند.

رسایی در پاسخ به این بخش از صحبت‌های جوادی حصار ابراز کرد: شما که می‌فرمایید جریان حاکم محدودیت‌هایی به وجود آورده، حاکمیت همان افرادی هستند که مردم انتخاب کرده‌اند، شما از سویی درون حاکمیت هستید و از سوی دیگر علیه حاکمیت صحبت می‌کنید. در سال‌های بعد از انقلاب نهادهای مختلف در اختیار اصلاح‌طلبان بوده است.

وی افزود: عده‌ای در زمان انتخابات برای چند رای بیش‌تر آبروی کشور را برده و هر صحبتی می‌کنند، اما وقتی سر کار می‌آیند و حال کار کردن ندارند، می‌گویند ما اختیار نداریم و نمی‌گذارند کار کنیم. اگر اختیار ندارید پس چرا کاندیدا می‌شوید؟

نماینده‌‌ی سابق مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: شما کل سیستم نظارتی کشور را زیر سوال می‌برید، این در حالی است که در حزب خود نیز سیستم نظارتی دارید و اجازه‌ی انتخاب مستقیم را نمی‌دهید. یا در سایت اعتماد ملی اجازه‌ی انتشار آزاد نظرات را نمی‌دهید و باید برای انتشار از فیلتر عبور کنند. با این وجود می‌گویید نمایندگانی که می‌خواهند قانونگذاری کنند بدون نظارت انتخاب شوند.

رسایی ادامه داد: اگر ریاست دانشگاه چند غذا و از جمله غذای فاسد به دانشجویان بدهد و بگوید خود شما انتخاب کنید، این برای دانشجویان قابل پذیرش نیست و معترض می‌شوند که چرا اجازه دادند غذای فاسد بخورید. قانون اساسی نیز می‌گوید نظارت بر انتخابات با شورای نگهبان است و کسی که کاندیدا می‌شود این را پذیرفته است.

این کارشناس سیاسی اذعان کرد: من نیز نقد می‌کنم، اما به قانون هم تن می‌دهم، همین جریان حاکمی که از آن صحبت می‌کنید زمانی بنده را نیز رد صلاحیت کرد. از سوی دیگر شما اکنون باید پاسخگوی عملکرد دولت و مجلسی که بر سر کار است، باشید.

وی تشریح کرد: دین به معنای مجموعه‌ای از بایدها و نبایدها است که از یک مجموعه‌ی مطمئن به دست بشر می‌رسد، دین مانند تابلوهای راهنمایی است که راننده را جهت داده و محدود می‌کند. کسانی که صحبت از ملیت می‌زنند، باید پاسخ دهند که چند نفر از شما و امثال شما وقتی داعش به 40 کیلومتری مرز ایران رسید، برای دفاع رفتند؟

نماینده‌ سابق مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: مردم از دین برنگشته‌اند، مردم از این برگشته‌اند که یک عمامه به سر مقابل آن‌ها بایستد، دروغ بگوید و بیان کند که من هم صبح جمعه فهمیدم بنزین گران شده است. از چنین روحانیتی باید اعلام برائت کرد.

رسایی گفت: چرا به مردم دروغ گفتند که با برجام تمام تحریم‌ها لغو می‌شود و اکنون آقای عراقچی می‌گوید ما از برجام درس گرفتیم که مقاومت نتیجه می‌دهد. پیامیر اسلام فرمودند مسلمان شاید دزدی یا زنا کند، اما دروغ نمی‌گوید و امروز وقتی ملت این دورغگویی مسئولان را ببینند، از اسلام برمی‌گردند.

وی اضافه کرد: مردم از اسلام خسته نیستند، از کسانی خسته‌اند که به نام اسلام خانه‌ی 150 میلیاردی دارند، از اینکه عده‌ای پس از گذشت این سال‌ها منزل و اتومبیل و زندگیشان متفاوت شده و فرزندانشان خارج از کشور زندگی می‌کنند. این اصولگرا و اصلاح‌طلب ندارد و همه جا دیده می‌شود.

در ادامه‌ی مناظره جوادی حصار اظهار کرد: راه برون رفت از شرایط فعلی این است که بدون تعارف مردم را صاحبان اصلی انقلاب بدانیم، مردم فارغ از تمایل ما بتوانند انتخاب کنند و فیلترهای ما نباشد. نظارت باید قانونی بوده و معیار آن مشخص باشد.

وی افزود: امام خمینی (ره) فرمودند نگذاریم کشور به دست نااهلان بیفتد، نااهل یعنی کسی که برای جایی ساخته نشده و کار مربوط به آن را برعهده بگیرد. مردم و کشور باید کاری بکنند که صدر تا ذیل حاکمیت احساس کنند که باید به مردم پاسخگو باشند.

جوادی حصار اذعان کرد: نباید کسی در این کشور خود را از پاسخگویی مصون بداند، باید بگذاریم ملتی که انقلاب 57 را خلق کرد خود تصمیم بگیرد. اعمال سلیقه‌های خاص در انتخابات باید به حداقل برسد و بدون دلیل کسی را رد نکنیم.
در پایان مناظره دانشجویان سوالات خود را از مهمانان برنامه مطرح کردند.
انتهای پیام/ 5001

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان