۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین «آیلپ»؛پروژه آمریکایی‌سازی جوانان عراقی +عکس
کد خبر: ۳۳۸۸۱۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۹/۱۱ ساعت: ۹:۲۲ ↗ لینک کوتاه

«آیلپ»؛پروژه آمریکایی‌سازی جوانان عراقی +عکس

سفارت آمریکا از طریق یک برنامه آموزشی به ظاهر فرهنگی با استفاده از جوانان عراقی در حال تهاجم فرهنگی، رسانه‌ای و سایبری برای نابودی ارزش‌ها و نظام سیاسی حاکم و بسترسازی برای سلطه کامل بر این کشور است.

«آیلپ»؛پروژه آمریکایی‌سازی جوانان عراقی +عکس
 

به گزارش سرویس سیاسی صبح قزوین؛یک برنامه موسوم به آیلپ (IYLEP- Iraqi Young Leaders Exchange Program) که برنامه آموزشی مختص نوجوانان عراقی است و توسط سفارت ایالات متحده در بغداد و دفتر فرهنگی وزارت امور خارجه ایالات متحده طراحی و در میان عراقی‌ها در حال اجراست مسئولان و کارشناسان عراقی را نگران کرده است.

مقامات عراقی با هشدار درباره از بین رفتن ارزش‌های اخلاقی شرکت کنندگان در این برنامه به دنبال پیداکردن جواب سوال خود درباره اهدفا پشت پرده این برنامه هستند و اینکه آیا برنامه مذکور بخشی از توافق راهبردی به امضا رسیده بین آمریکا و عراق است و آیا تجربه‌های مشابه آن در دیگر کشورها وجود داشته است؟

 

به گزارش وبگاه خبری «وان نیوز»، از سال ۲۰۰۷ سفارت آمریکا از راه اندازی «برنامه تبادل فرهنگی برای رهبران جوان عراق» خبر داد که در آن بیش از ۱۲۰۰ دانش آموز دختر و پسر از مدارس متوسطه و دانشگاهی شرکت کردند .این برنامه در سال ۲۰۱۹ متوقف شد؛ اما سفارت آمریکا در ۲۸ اکتبر ۲۰۱۳ بار دیگر از  پذیرش درخواست‌های متقاضیان عضویت در این برنامه خبر داد.

جوان عراقی در برنامه ایلپ در آمریکا

 

همان جوان در میدان التحریر عراق


به گزارش فارس، براساس بیانیه سفارت آمریکا این برنامه به دانش آموزان ممتاز دبیرستانی که مهارت‌های رهبری و درک اصل تعامل و مشارکت مدنی را نشان داده‌اند اما به زبان انگلیسی ناکارآمد هستند ، این فرصت را می‌دهد که بتوانند در یک برنامه چهار هفتگی آموزشی تابستانه با سفر به آمریکا که کاملاً مجانی است شرکت کنند.

طبق بیانیه سفارت آمریکا در طول برنامه ، ۲۴ دانش آموز و سرپرست مشغول فعالیت‌های آموزشی و کارگاه‌های آموزشی در ایالت‌های ورمونت و واشنگتن خواهند بود که دانش خود را در مشارکت و تعامل مدنی و ارتباطات فرهنگی بین المللی گسترش می‌دهندو کلیه فعالیت‌های آموزشی به زبان عربی خواهد بود.

وی ادامه داد: این برنامه هزینه‌های مربوط به پروازهای بین المللی به و از ایالات متحده آمریکا ، جلسات ، هزینه ویزا ، بازدیدهای میدانی، جلسات درس ، اسکان و غذا ، برخی فعالیت‌های فرهنگی ، مواد آموزشی ، بیمه درمانی و بیمه حوادث و مبلغ معقولی پول توجیبی را تامین می‌کند. شرکت‌کنندگان یا در کنار خانواده‌هایی که داوطلب میزبانی و استقبال از آنها هستند و یا  در اقامتگاه‌های دانشجویی مراکز علمی ، اقامت خواهند کرد.

برخی از ناظران گفتند: این برنامه بخشی از توافقنامه راهبردی است که بین ایالات متحده و عراق به امضا رسیده است که با هدف درک متقابل و تقویت روابط بین مردم ایالات متحده و عراق اجرا شده است.

اما «محمد الزیدی ، پژوهشگر علوم اجتماعی در اظهاراتی گفت: از زمان اشغالگری آمریکا در عراق ، بزرگترین هدف آن از این اشغالگری تنها شکستن شوکت و اقتدار عراقی‌ها نبود ، بلکه هدف این بود که  تمام ارزش‌ها ، اخلاق و سنت‌های یک عراقی را که سنگ بنای قدرت او است، از بین ببرند.

جوانان عراقی حاضر در برنامه آمریکایی


الزیدی افزود: سفارت ایالات متحده از طریق برنامه جامعه مدنی که تازه ترین آن برنامه موسوم به آیلپ است روند تخریب انسان عراقی را کامل می‌کند.  وی تاکید کرد: آیلپ ضربه‌ای به الزامات امنیت جامعه و حمله به  شهروندعراقی و فاسد کردن سیستم اجتماعی این کشور است چیزهایی که با بیشتر کردن چالش‌های واقعی عراقی‌ها موجب تخریب فرد و جامعه آنها می‌شود.

 کارشناس عراقی در عین حال معتقد است که جامعه عراق با وجود همه این توطئه‌ها برای تغییر ماهیت آن، اما همچنان به مجموعه‌ای از ارزش‌ها و اصول پایبند است که باعث می‌شود امید و اطمینان به آینده از بین نرود.

فعالان در سایت‌های شبکه‌های اجتماعی هم گفتند: این پروژه به عنوان یک گام مقدماتی برای مسخ  ارزش‌های جوانان ما و از بین بردن اخلاق آنهاست  و ماهیت برنامه‌های تهیه شده  نشانگر وجود تهدیدی برای این کشورهای هدف است.

آنها افزودند: مجریان برنامه در حال ضبط برخی فیلم‌ها از جوانان شرکت کننده  به ویژه دختران هستند  تا در صورتی که این جوانان  از اجرای آنچه آنها می‌خواهند، خودداری کنند از این تصاویر به عنوان اهرم فشار استفاده کنند.

به گفته فعالان اجتماعی، وظیفه این جوانان عراقی نابودی همه ارزش‌های اجتماعی و دعوت به همجوشی با غربی‌ها و زندگی کردن مانند آنها و عادی سازی روابط با همه از جمله رژیم صهیونیستی است.

اما سخنگوی جنبش النجباء عراق هم با تبیین اهداف و مقاصد برنامه آیلپ گفت: این برنامه بخشی از تهاجم فرهنگی به رهبری ایالات متحده برای نابودی یکپارچگی جامعه عراق است.

«ابووارث الموسوی» در اظهاراتی گفت: سفارت آمریکا در تلاش است تا ایده‌های متفاوتی را برای هدف قرار دادن ارزش‌های اسلامی و انسانی در عراق ارائه دهد و از همه امکانات برای ایجاد شکاف بین بخش‌های جامعه عراق استفاده می‌کند.

وی توضیح داد که هدف سفارت از برنامه آیلپ تجهیز ارتش‌های الکترونیکی و اعزام آنها به ایالات متحده برای ورود به دوره‌های آموزشی به بهانه برنامه‌های تقویت توانمندی و استعدادهاست، اما در واقع هدف آمریکا تربیت افرادی به عنوان تحلیلگران سیاسی است که بعدها در صفحه‌های تلویزیون ظاهر شده و اسلام سیاسی را هدف قرار دهند و این توهم را ایجاد کنند که اسلام سیاسی شکست خورده است و باید جنبشی مدنی سکانداری عراق را برعهده بگیرد.

الموسوی گفت: سفارت آمریکا همچنین از برگزاری کنفرانس‌ها، سمینارها و جشنواره‌هایی مغایر با شرافت ملت عراق و ناهمگون با ارزش‌های جامعه و اسلام حمایت می‌کند که باید گفت این پروژه‌های آمریکا مشکوک است و می‌خواهد سیستم اجتماعی عراق را برهم بزند تا در داخل این کشور شکاف ایجاد کند.

سخنگوی جنبش النجباء عراق تهاجم فرهنگی را بزرگ‌تر از تهاجم نظامی داعش علیه عراق خواند و گفت: اما جنگ فرهنگی به رهبری آمریکا جنگ آتی ماست. ما در جنگ علیه داعش پیروز شدیم. این آمریکاست که ایدولوژی ما را هدف قرار خواهد داد. بنابراین این بار باید با ایدئولوژی و نه دستان خود به مقابله با آن برویم.

بر اساس ایت گزارش، سفارت آمریکا درالجزایر هم چنین برنامه‌ای را برای این کشور به اجرا گذاشته است و یک مرکز فرهنگی در داخل سفارت آمریکا در الجزایر افتتاح شده که هدف از آن ارائه جدیدترین اطلاعات به الجزایری‌ها درباره سیاست آمریکا و تسهیل تفاهم متقابل برای مسائل اقتصادی، سیاسی، تجاری، فرهنگی و محیط زیستی است.

«برین فندمارک» نویسنده آمریکایی هم در کتاب خود با نام «داستان دانشگاه آمریکایی در بیروت» می‌گوید:« معلوم است که تاسیس این دانشگاه در لبنان در سال ۱۸۶۶  با اغراض سیاسی و دینی و بعدا اقتصادی بوده است.»

نویسنده به نقش این دانشگاه در برخی مقاطع برای نزدیکی میان کشورهای عربی و صهیونیست‌ها و تلاش برای ایجاد تفاهم میان آنها اشاره کرد و گفت:  خیلی از سران صهیونیست از دانشگاه آمریکایی بیروت فارغ التحصیل شده‌اند از جمله الیاهو الیات که نماینده آژانس یهودی در بیروت بود و سپس به عنوان نخستین سفیر اسرائیل در واشنگتن منصوب شد و بعدا هم رئیس دانشگاه اسرائیل در قدس اشغالی شد.

انتهای پیام/1404

منبع:مشرق

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان