۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین فشن شو لباس مختلط دانشجویان در دانشگاه ها
کد خبر: ۳۳۸۱۶۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۸/۵ ساعت: ۱۰:۳۳ ↗ لینک کوتاه

فشن شو لباس مختلط دانشجویان در دانشگاه ها

دانشگاه‌ یک محیط آموزشی، انگیزشی و علمی است که در حال حاضر یک الگوی متفاوت از این ذهنیت برای دانشجویان ایجاد کرده است.

فشن شو لباس مختلط دانشجویان در دانشگاه ها
 
به گزارش سرویس دانشگاه صبح قزوین؛،در حالی که محیط‌ دانشگاه‌ها نشانگر فرهنگ جامعه علمی هستند؛ از دانشجویان انتظارات بیشتری می‌رود.
 
اکنون دانشگاه‌ها دیگر دانش‌گاه نیستند بلکه به یک مزون لباس، پاتوق دوستانه و دورهمی‌های دانشجویان تبدیل شده‌اند و دیگر اشتیاق به درس و دانش نیست که دانشجویان را به سمت دانشگاه ها سوق دهد بلکه دانشگاه‌ها به عنوان یک بنگاه یا یک کافه یا مزون لباس تبدیل شده‌اند. 

وقتی به این مسائل فکر می‌کنم می‌گویم امروزه دانشگاه ها چه تاثیری در توسعه کشور دارند؟ در حالی که همچنان بحث پایان نامه های جعلی پا برجاست چطور این مقالات می تواند برای کشورمان منفعت داشته باشد و منجر به پیشرفت ایران و ایرانی شود؟ 

علاوه بر این موارد اکنون بحث نوع پوشش دانشجویی هم در بین دانشجویان مطرح است که برخی از آنها که لباس و پوشش نامناسب دارند به برخی دیگر که حجابشان کامل است تهمت امل بودن می‌زنند. 

در همه دانشگاه های کشور قوانینی برای پوشش مناسب عوامل و پرسنل تعیین شده است که متناسب با معیارهای قانونی، شرعی و عرفی ویژه‌ همان دانشگاه است. 

در جامعه ما که منطبق با قوانین اسلام و قرآن است، پوشش ظاهری افراد به خصوص در محیط های آموزشی از جمله دانشگاه ها، ارزش و اهمیت قابل توجهی دارد و رعایت آن در محیط های آموزشی جزو الزامات است. 

با این وجود فضای دانشگاهی کشور دچار تناقضات فراوانی در پوشش دانشجویان است، تناقضاتی که هم ریشه های درونی و هم ریشه هایی از غرب زدگی در دانشگاه های ایران دارد. 

صرف نظر از دین و شریعت، در تمام دانشگاه‌های دنیا قوانین ویژه انضباطی در زمینه پوشش تعیین شده است.
 

راه حل رفع مشکلات پوششی دانشجویان چیست؟

بهتر است در اولین قدم، خواسته‌های دانشگاه از دانشجو در زمینه پوشش، به‌صورت دقیق و مطابق با الزامات محیط علمی، تحت عنوان «ضوابط پوشش و اخلاق حرفه‌ای» تصویب و به صورت شفاف به دانشجو اطلاع داده شود. 

این موضوع بسیار ضروری است چون پوشش یکی از مسائلی است که امکان اعمال سلیقه در آن بسیار زیاد است و یک پوشش یکسان ممکن است در ذهن یک نفر مطلوب باشد در حالی‌ که فرد دیگری آن را نامطلوب می‌داند و این ممکن است منجر به مناقشه‌های مستمر شود. پس هم دانشجو و هم دانشگاه باید برایشان معلوم باشد منظور از ضوابط پوشش در محیط‌های مختلف دانشگاهی چیست و مصادیق آن شفاف و مشخص باشد. چنین الگویی در دانشگاه‌های مختلف دنیا هم وجود دارد. 

اما نکته کلیدی بعد این است که دانشجویی که ضوابط پوشش را نقض می‌کند، نباید در اولین قدم با برخورد انضباطی مواجه شود و باید در فرایندی امکان گفت‌وگو با وی فراهم باشد. چالشی که در موضوع مربوط به ضوابط پوشش در محیط‌های رسمی و دانشگاهی وجود دارد این است که حراست یا نهادهای انضباطی به‌ محض دیدن نقض قانون مداخله می‌کنند.
 

آئین نامه اجرایی « پوشش مناسب » دانشجویان در محیط های آموزشی

فصل دوم: پوشش مناسب

پوشش دانشجویان دختر و پسر، هنگام ورود به دانشکده ها و سایر محیط های آموزشی باید دارای ویژگی های زیر باشد: 

دختران دانشجو، از مقنعه های بلند استفاده کنند و حجاب اسلامی مناسب با ضوابط شرعی را رعایت نمایند، پوشاندن کامل مو مورد تأکید است، جوراب ها باید متناسب باشند و از نپوشیدن جوراب خودداری شود. 
کفش ها باید راحت، پنجه پهن، تمیز و دارای رنگ ملایم و متعارف باشد. 
از پوشیدن دمپایی در محیط های آموزشی باید خودداری شود. 
از مانتو، پیراهن و شلوار تنگ و چسبان،کوتاه و در اندازه غیرمعمولی با رنگهای تند نباید استفاده شود. همچنین دکمه های مانتوها و پیراهن ها باید در تمام مدت حضور در محیط های آموزشی به طور کامل بسته باشد. 
از تیشرت و لباس های ورزشی حاوی تصاویر و نوشته های نامناسب با عُرف پرهیز شود. 
در محیط های آموزشی، از به کار بُردن وسایل آرایشی و زیور آلات مانند دست بند، گردن بند، النگو، انگشتری طلا ( به جز حلقه ی ازدواج) و عطرهای تند و حساسیت زا باید خودداری شود. 
ناخن ها باید کوتاه، تمیز، بدون لاک باشد. استفاده از ناخن های مصنوعی و ناخن بلند مناسب نیست. 
دانشجویان پسر نباید موهای خود را به صورت های غیرمتعارف و بلندتر از حد معمول نگاه دارند. 
لباس دانشجویان پسر باید ساده و متعارف باشد و شامل پیراهن و شلوار مرتب و مناسب و لباس دانشجویان دختر شامل مانتو، شلوار راحت و مناسب باشد.
 

اهمیت پوشش و رعایت حجاب و احکام اسلامی در محیط دانشگاه از دیدگاه رهبرمعظم انقلاب

مقام معظم رهبری در خصوص لزوم اجرای احکام اسلامی در دانشگاه‌ها نیز فرموده‌‌اند: «نکته‌‏ مهم در دانشگاه‌ها، روش حاکم بر دانشگاه است. در دانشگاه‌ها، روش‌ها و روابط، باید صددرصد اسلامی بشود که البته تا حدود زیادی شده است و مدیریت‌ها باید برای اسلام در دانشگاه‌ها، اصالت قائل بشوند … یعنی مدیر و دانشجویان و استادان، اصالت را به اسلام بدهند و رعایت احکام اسلام را بکنند. ارزش‌های اسلامی در دانشگاه باید مورد مسابقه قرار بگیرد، اسلام در دانشگاه غریب نباشد عمل و تعهد اسلامی یک چیز انگشت‏‌نما نباشد، نماز، امانت، صدق گفتار، صفا، برادری، عمل جهادی، درس خواندن از روی علاقه و صمیمیت، کمک به یکدیگر در فراگیری، تلاش برای تعمق در معلومات و دانشهای مختلف رایج باشد.»

راهکار رفع مشکلات پوششی دانشجویان چیست؟

غلامرضا غفاری معاون فرهنگی آموزشی وزارت علوم در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: مصوبه حجاب و عفاف و چگونگی پوشش دانشجویان به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است.

او افزود: این مصوبه می‌تواند به ترویج و آمادگی بیشتر برای رعایت حجاب و عفاف و وضعیت پوشش کمک کند.

غفاری ادامه داد: مصوبه حجاب و عفاف در ۳۰ گام اول سال تحصیلی به دانشگاه‌ها ارسال و ابلاغ شده است.

او با اشاره به اجرایی شدن این مصوبه در دانشگاه‌ها تصریح کرد: این ۳۰ گام مجموعه‌ای از اقداماتی است که می‌تواند به ترویج و آمادگی بیشتر برای رعایت حجاب و عفاف و وضعیت پوشش کمک کنند.

معاون فرهنگی وزارت علوم ابراز کرد: این ۳۰ اقدام بخش‌های مختلف را فرامی‌گیرد که بخش عمده آن در زمینه دادن آگاهی، انجام دادن کار‌های فکری در خصوص موضوع حجاب و عفاف و نشست‌هایی که باید در این خصوص برگزار شود، است.

او ادامه داد: اقدامات فرهنگی دیگری هم که در قالب‌های مختلف در نظر گرفته شده است و در واقع عمده این ۳۰ گام در دانشگاه‌ها اجرا می‌شود که برآمده از تجربه دانشگاه هاست. 

غفاری گفت: خود دانشگاه‌ها آیین نامه پوشش دارند. تاکید ما بر دانشگاه‌ها این است که به این قواعد توجه کنند و از دانشجویان هم می‌خواهیم در این حوزه مشارکت داشته باشند. 

او در پایان اظهار کرد: بحث پوشش و حجاب اکنون دانشجویان تنها با اجرایی شدن قوانین این مصوبه و نظارت مسئولان دانشگاه بر دانشجویان حل خواهدشد. 

انتهای پیام/1404

منبع:باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان