۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین ۷۰درصد مدارس دولتی تجهیزات ایمنی لازم ندارند/ "بازار قزوین" جزو مکان‌های حساس و حادثه‌خیز است
کد خبر: ۳۳۸۰۳۲ نویسنده: مجتبی منتظری تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۷/۲۹ ساعت: ۸:۵۰ ↗ لینک کوتاه

رئیس سازمان آتش‌نشانی شهرداری قزوین:

۷۰درصد مدارس دولتی تجهیزات ایمنی لازم ندارند/ "بازار قزوین" جزو مکان‌های حساس و حادثه‌خیز است

رئیس سازمان آتش‌نشانی شهرداری قزوین با اشاره به وضعیت بازار قزوین گفت: بازار قزوین جزء مراکز حساس و بسیار پرخطر در قزوین محسوب می‌شود که با توجه به بافت فرسوده، تراکم و تنوع محصولات و مغازه‌های آن و تردد بالا، وقوع حوادث‌ احتمالی و نحوه مقابله با آن بسیار نگران کننده است.

۷۰درصد مدارس دولتی تجهیزات ایمنی لازم ندارند/ "بازار قزوین" جزو مکان‌های حساس و حادثه‌خیز است

مجتبی منتظری در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین اظهار کرد: فعالیت درحوزه آتش‌نشانی دارای سختی‌ها و دغدغه‌هایی است و نیازمند روحیه ایثار و فداکاری است که در قزوین خدمات خوبی در این زمینه ارائه شده و با افتخار دارای کارنامه قبولی هستیم.

وی ادامه داد: آتش‌نشانان دارای روحیه ایثار و جانفشانی بوده و در این راه به شهدای آتش‌نشان اقتدا می‌کنند و تاکنون فعالیت خود را به‌خوبی انجام داده‌اند.

رئیس سازمان آتش‌نشانی شهرداری قزوین تصریح کرد: ما باید در ساختار آتش‌نشانی به سمت پیشگیری و آموزش حرکت کنیم و به این موضوع توجه جدی داشته باشیم و سرمایه‌های ملی را مورد نظر قرار داده و برای حفظ آن‌ها تلاش کنیم.

وی با بیان این که روز آتش‌نشانی به ما گوشزد می‌کند که کشور باید هر لحظه دارای آمادگی باشد؛ بیان کرد: البته ما در ابتدا باید از وقوع حوادث پیشگیری کنیم و توانایی مقابله با حوادث احتمالی و غیرمترقبه را داشته باشیم و بتوانیم مکان‌های حساس را ایمن کرده و به سرمایه‌های ملی بها دهیم.

این مسئول عنوان کرد: ما در قزوین به دنبال جذب نیروهایی هستیم که دارای روحیه مسئولیت پذیری و ایثار هستند که حفظ این سرمایه‌های ملی با برنامه‌ریزی، آموزش و ارتقای دانش، افزایش آمادگی جسمانی در برابر حوادث، خطرات و شناسایی و ایمن سازی مکان‌های حساس و غیره از برنامه‌ها و مواردی است که در سازمان آتش‌نشانی شهرداری قزوین مورد توجه قرار می‌گیرد.

افزایش 300درصدی اعتبار بخش آموزشی
وی اذعان کرد: سازمان آتش‌نشانی شهرداری قزوین در سه بخش اساسی فعالیت می‌کند که واحد آموزش و پیشگیری از جمله آن‌ها است که در این مکان افرادی که دارای تخصص و مجوز فعالیت در این زمینه هستند؛ فعالیت می‌کنند.

منتظری در خصوص فعالیت‌های واحد آموزش و پیشگیری گفت: اعتبار واحد آموزش در سال گذشته بالغ بر 80میلیون تومان بود که در سال جاری این رقم به 360میلیون تومان افزایش یافته که حدود 300درصد رشد داشته است.

وی ادامه داد: واحد آموزش در دو حوزه شهروندی و کارکنان درحال فعالیت است؛ در بخش شهروندی با آموزش و پرورش، مراکز صنعتی، حوزه‌های نظامی اعم از سپاه و ارتش قراردادهایی برای همکاری بیشتر منعقد شده است که به طور مستمر دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی پیشگیری و اطفاء حریق برگزار شده و برای افراد شرکت کننده گواهی صادر می‌شود.

رئیس سازمان آتش‌نشانی شهرداری قزوین عنوان کرد: برای داوطلبین علاقه‌مند به فعالیت در این حوزه در سطح شهر هم دوره‌های آموزشی برگزار می‌شود تا بتوانند در منزل و محل کار توانایی مقابله با حوادث را داشته باشند.

وی افزود: برخی شرکت‌ها و مراکز اداری هم کارکنان و کارشناسان بخش اچ اس ای خود را برای آموزش به ما معرفی می‌کنند؛ همچنین بر اساس قراردادی که با مدیرکل امور روستایی استانداری قزوین هم منعقد شده است همه دهیاران سراسر استان تحت آموزش قرار گرفته‌اند.

این مسئول اظهار کرد: در حوزه آموزش کتاب‌ها و بروشورهایی با موضوع پیشگیری و ایمنی برای سطوح مختلف درنظر گرفته شده است که حتی در مهدکودک‌ها نیز آموزش داده می‌شود که این منابع آموزشی قابل انتقال و کاربردی نیز هستند.

وی با اشاره به همکاری آتش‌نشانی شهرداری قزوین با اداره‌کل نوسازی‌ و تجهیز مدارس استان بیان کرد: باتوجه به درخواست نوسازی مدارس استان در تمام مدارس سطح استان نحوه مقابله با زلزله آموزش داده شده است که علاوه بر این آموزش‌ها وضعیت سطح ایمنی مدارس هم بررسی می‌شود.

منتظری ادامه داد: تاکنون 90 مدرسه در شهرستان‌های مختلف استان مورد سنجش قرار گرفته و راهکارها برای بهبود ایمنی به مدیران مدارس و گزارش وضعیت ایمنی به نوسازی مدارس استان ارائه شده است.

خسارت آتش سوزی به 150هکتار از باغات سنتی قزوین

وی اذعان کرد: حدود 60تا 70درصد مدارس دولتی در هر دوره باید وضعیت و تجهیزات ایمنی آنان مورد بررسی قرار گیرد زیرا امکانات ایمنی آن‌ها مستهلک شده و یا فاقد تجهیزات ایمنی هستند؛ هم‌اکنون برخی موارد شامل سازه، سیستم اعلام و اطفای حریق و کپسول آتش‌نشانی نیازمند اصلاح اساسی هستند.

رئیس سازمان آتش نشانی شهرداری قزوین افزود: از ابتدای سال 97 در پی حادثه‌ای که در یکی از مدارس کشور رخ داد، اداره‌کل نوسازی مدارس استان و مدیریت بحران استانداری قزوین نسبت به شناسایی و اصلاح مدارس توجه ویژه دارند و هم‌اکنون مدرسه‌ای نداریم که دارای بخاری نفتی و گازوئیلی باشد.وی با اشاره به اهمیت انجام فعالیت‌های حوزه پیشگیری عنوان کرد: در حوزه پیشگیری تمام ساختمان‌هایی که ساخته می‌شوند موظف هستند از آتش‌نشانی نیز تاییدیه بگیرند و نقشه‌ و ایمنی ساختمان‌ها بررسی می‌شود.

این مسئول ادامه داد: مراحل مختلف احداث ساختمان نیز توسط کارشناسان آتش‌نشانی بررسی می‌شود و صدور پایان کار در کنار سایر مراحل منوط به تایید این سازمان است.

وی بیان کرد: پیمانکاران نیز شناسایی و استعدادیابی شده‌اند و افراد آن در حوزه ایمنی و پیشگیری آموزش‌های لازم را دریافت کرده‌اند که این نوع فعالیت به افزایش سطح ایمنی، پیشگیری و حفظ سرمایه‌های ملی کمک می‌کند.

منتظری گفت: در راستای ارتقای سطح دانش آتش‌نشانان و کارشناسان دوره‌های مختلف آموزشی حتی در خارج از کشور برگزار می‌شود تا سطح آگاهی آنان افزایش یابد.

رئیس سازمان آتش‌نشانی شهرداری قزوین ادامه داد: در سیل ابتدای سال، میزان بارندگی‌هایی که در قزوین وجود داشت از سایر استان‌ها کمتر نبود اما هماهنگی‌‌هایی که با مدیریت عالی استان وجود داشت به همراه زیرساخت‌های خوب در استان، امکانات و تجهیزاتی که تمام حوزه‌های درگیر با بحران در اختیار گذاشتند، باعث شد میزان خسارت بسیار ناچیز و به حداقل برسد.

تخصیص 19میلیارد اعتبار برای خرید تجهیزات آتش‌نشانی

وی بیان کرد: میزان بارش در رودخانه باراجین در 200سال گذشته و در رودخانه بازار در 100 سال گذشته بی‌سابقه بود اما لایروبی‌ها، کف سازی‌ها، دیواره چینی‌ها و اقدامات مناسب به موقع در بالادست برای کنترل آب و دریچه‌هایی که برای پخش کردن آب در نظر گرفته شده بود سیل را مدیریت کرد.

این مسئول تاکید کرد: اگر همدلی و همچنین امکانات، تجهیزات به همراه دانش وجود داشته باشد می‌توان حوادث را به‌ خوبی مدیریت کرد.

وی با اشاره به شرایط زلزله‌خیزی استان اظهار کرد: هم‌اکنون برای بررسی وضعیت گسل شمال قزوین که در حال حرکت است جلسات مختلفی برگزار شده و از حرکت این گسل، ترک‌ها و آب گرم‌هایی که درنقاط مختلف از جمله جاده رزجرد ایجاد شده ارزیابی‌هایی صورت گرفته است.

منتظری افزود: شرایط جغرافیایی و زمین شناسی استان نشانگر این است که در آینده شاید شاهد زلزله با شدت کم 4تا 5ریشتری باشیم که در صورت وقوع حوادث مختلف این توانمندی در کشور وجود دارد که از سایر استان‌ها به‌عنوان معین کمک گرفت.

رئیس سازمان آتش‌نشانی شهرداری قزوین ادامه داد: وظیفه مدیریت بحران و جایگاه هر یک از مسئولین، میزان و نحوه تخصیص اعتبارات در استان‌ها به‌طور کامل مشخص شده است و این روند به مدیریت مناسب در مواجهه با بحران کمک می‌کند.

این مسئول عنوان کرد: اگر حوادث از حد مشخصی بالاتر باشند نمی‌توان گفت در استان برای مقابله با حوادث ظرفیت پایینی وجود داشت، درواقع امکانات ما در حدی است که بتوان به مردم این قول را داد که در آرامش باشند.

وی در خصوص آتش‌سوزی‌های تابستان امسال در قزوین اظهار کرد: امسال به جهت بارندگی‌ها رشد علف‌های هرز در مزارع، مراتع و منابع طبیعی و باغات گسترده بود که سیلاب نیز در این رابطه تاثیرگذار بود که در این وضعیت با خشک شدن آن‌ها و کوچک ترین بی‌احتیاطی زمینه ایجاد حریق‌های وسیع فراهم می‌شد.

احداث دو ایستگاه جدید  آتش‌نشانی در قزوین

منتظری ادامه داد: حدود 95درصد این آتش سوزی‌ها به دلیل بی‌احتیاطی و سهل انگاری برخی از باغداران، مالکان یا گردشگران ایجاد شده بود که در باغات سنتی حدود 140تا 150هکتار اراضی و درختان دچار خسارت شدند.

وی عنوان کرد: مقابله با حوادثی همچون آتش‌سوزی دارای اهمیت بالایی است، امسال در کنار رشد علف‌های هرز هزینه نگهداری از باغات نیز افزایش قابل توجهی داشت و برخی باغداران سنتی قادر به مقابله با این علف‌های خشک نبودند.

رئیس سازمان آتش‌نشانی شهرداری قزوین افزود: تذکرات لازم برای باغداران مبنی بر شخم زدن و پیشگیری از آتش سوزی‌ها اعلام شده بود اما با این وجود برخی از این باغات به دلیل حجم بالای علف‌ها و یا عدم دسترسی دچار خسارت شدند.

وی ادامه داد: قرار دادن مخازن آب در باغات، وجود آتش بر، ایجاد شرایط دسترسی به باغات از جمله مواردی است که لازم است باغداران برای مقابله با آتش سوزی‌ها مورد توجه قرار دهند.

این مسئول ادامه داد: امسال 19میلیارد تومان اعتبار برای آتش‌نشانی قزوین تخصیص داده شد که تاکنون 11میلیارد آن هزینه شده و صرف خرید هفت دستگاه خودرو، امکانات و تجهیزات آتش‌نشانی شده است.

وی افزود: هم‌اکنون دو ایستگاه آتش‌نشانی در شهرک‌های دانش و اندیشه با پیشرفت فیزیکی 60و 30درصد در حال احداث است که افزایش تعداد ایستگاه‌ها و کاهش فاصله آن‌ها از یکدیگر سرعت خدمات رسانی به شهروندان را افزایش می‌دهد.

منتظری تاکید کرد: در خرید امکانات و افزایش تعداد ایستگاه‌ها تلاش کرده‌ایم به سطح استاندارد برسیم که این میزان به ازای هر 50هزار نفر یک ایستگاه است که اکنون دارای هشت ایستگاه هستیم که با راه‌اندازی دو ایستگاه جدید از میانگین استاندارد بالاتر خواهیم رفت.

کمبود امکانات آتش‌نشانی در شهرستان‌ها 
رئیس سازمان آتش‌نشانی شهرداری قزوین با اشاره به امکانات آتش‌نشانی در شهرستان‌های استان عنوان کرد: اکنون شهرستان‌های استان از نظر امکانات ضعیف هستند، البته در مراکز شهرستان‌ها وضعیت بهتر است.

وی ادامه داد: شهرستان‌ها از نظر نیروی انسانی، امکانات و تجهیزات نیازمند تقویت هستند که نیروی انسانی به طور مستقیم از طریق آزمون جذب می‌شوند که لازم است نیروهای جوان آموزش ببینند تا جایگزین افراد بازنشسته شوند.

این مسئول با بیان اینکه کمبود امکانات در شهرستان‌ها به این دلیل است که هزینه‌های ماشین آلات و تجهیزات انفرادی بسیار بالا است و دولت برای آن یارانه‌ای درنظر نمی‌گیرد؛ گفت: استانداری باید برای این موضوع یارانه درنظر بگیرد و بخشی از امکانات را استانداری، وزارت کشور و شهرداری تهیه کنند تا امکانات و تجهیزات آتش‌نشانی و امکانات ایمنی بیشتری برای شهرستان‌ها اختصاص یابد.

وی با اشاره به آموزش ایمنی بخشداران یادآور شد: برای بخشداری‌هایی با جمعیت زیر 50هزار نفر هم امکانات و تجهیزاتی در نظر گرفته شده است که امیدواریم این امکانات تخصیص یابد.منتظری اظهار کرد: آتش‌نشانی سازمانی است که مردم به آن اعتماد دارند و تمام تلاش ما در سازمان حفظ این اعتماد است و با اعتبارات و فرصتی که برای ما در نظر گرفته شده، سعی بر این است نهایت تلاش را برای خدمات‌رسانی به شهروندان داشته باشیم و مردم هم در این مسیر باید به ما کمک کنند.

وی بیان کرد: مردم باید دانش خود را در خصوص مقابله با حریق و حوادث احتمالی ارتقاء دهند و در دوره‌های آموزشی که برگزار می شود شرکت کرده و با آتش‌نشانی همکاری کنند.

رئیس سازمان آتش نشانی شهرداری قزوین با اشاره به وضعیت بازار قزوین گفت: بازار قزوین جزء مراکز حساس و بسیار پرخطر در قزوین محسوب می‌شود که با توجه به بافت فرسوده، تراکم و تنوع محصولات و مغازه‌های آن و تردد بالا، وقوع حوادث‌های احتمالی ونحوه مقابله با آن بسیار نگران کننده است.

وی تاکید کرد: لازم است در راستای حفظ ایمنی بازار، شهروندان نسبت به بازسازی و اصلاح سیستم برق، ایمن‌سازی انبارها و تامین کپسول‌های آتش‌نشانی اقدام کنند.
انتهای پیام/6006

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان