۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین ۶۰بسته لوازم‌التحریر به دانش‌آموزان اهدا شد/ پوشش ۷۰ خانواده‌ محروم توسط آستان قدس‌رضوی
کد خبر: ۳۳۷۹۱۰ نویسنده: محبوبه کریم تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۷/۱۶ ساعت: ۱۴:۰ ↗ لینک کوتاه

مسئول امور نیازمندان واحد آستان قدس رضوی محمدیه:

۶۰بسته لوازم‌التحریر به دانش‌آموزان اهدا شد/ پوشش ۷۰ خانواده‌ محروم توسط آستان قدس‌رضوی

مسئول امور نیازمندان واحد آستان قدس رضوی محمدیه تعداد خانواده‌های نیازمند شناسایی شده در شهر محمدیه را حدود ۷۰ خانواده عنوان کرد و گفت: برای رسیدگی بهتر به افراد تحت پوشش، کانون شهرک مهرگان نیز به صورت جداگانه فعالیت می‌کند چراکه در این شهرک تعداد خانواده‌های تحت پوشش بیشتر است.

۶۰بسته لوازم‌التحریر به دانش‌آموزان اهدا شد/ پوشش ۷۰ خانواده‌ محروم توسط آستان قدس‌رضوی

محبوبه کریم در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین با اشاره به نحوه شناسایی نیازمندان جهت خدمات رسانی اظهار کرد: به محض معرفی افراد به عنوان افرادی بی‌بضاعت و نیازمند معمولا وارد عمل شده و با گرفتن آدرس منازل آنها و مراجعه به درب منازلشان، نسبت به شناسایی آنها اقدام می‌کنیم.

وی افزود: به منظور تشخیص درست در مورد نیازمند بودن آنها در برخی موارد از شاخص‌هایی هم استفاده می‌کنیم به طور مثال در صورت داشتن فرزند محصل به مدارس مراجعه کرده و با رعایت حفظ آبرو و کرامت نفسانی فرد در مورد وضعیت زندگی‌ آنها پرس و جویی می‌کنیم.

مسئول امور نیازمندان واحد آستان قدس رضوی شهرستان محمدیه عنوان کرد: اگر این افراد تحت پوشش بهزیستی یا کمیته امداد باشند مدارک آنها را مشاهده می‌کنیم و تلاش می‌کنیم برای راستی آزمایی سخنان افراد معرفی شده، شاخص‌هایی را در نظر بگیریم.

وی تصریح کرد: در ارتباط با مسئله اعزام زائران نیز اولویت با زائر اولی‌هاست اما به ندرت پیش می‌آید که کسی در میان افراد شناسایی شده به زیارت حرم امام رضا(ع) مشرف نشده باشد؛ به طور مثال در بین دو کاروانی که از محمدیه به مشهد مقدس مشرف شدند حدود ۶ تا ۷ نفر زائر اولی هستند.

کریم بیان کرد: آستان قدس شاخص‌هایی را برای اعزام افراد به مشهد مشخص کرده است که از جمله آن نیازمند بودن و داشتن شرایط سنی بالای ۴۰ سال است اما در این سفر افراد بالای ۳۵ سال نیز می‌توانستند شرکت کنند و چند مورد استثنا هم داشتیم که به دلیل بیماری، سن آنها مدنظر قرار نگرفت.

اعزام بیش از 80 نفر به مشهد مقدس

این مسئول تصریح کرد: نمایندگی آستان قدس رضوی در شهر محمدیه قبل از ماه مبارک رمضان سال گذشته یعنی حدود ۲۰ماه پیش شروع به فعالیت کرد و بیشتر اعضای آن افراد فرهنگی فعال در انجام امور خیریه هستند که اکنون هم با توجه به بازنشسته شدن دانش‌آموزان نیازمند را به ما معرفی می‌کنند.

وی بیان کرد: اکنون تعداد افراد خادم یار در شهر محمدیه حدود ۱۴۰ نفر است که در عرصه‌های مختلف با آستان قدس همکاری دارند البته همگی این افراد حضور فعال و موثری ندارند اما با مشاهده فعالیت‌ها در جریان اهمیت کار قرار گرفته و به شکل فعال در برنامه‌ها شرکت می‌کنند.

کریم با اشاره به اعزام بیش از 80 نفر به مشهد مقدس تصریح کرد: از زمان شروع فعالیت نمایندگی آستان قدس، دو کاروان زائر اولی از شهر محمدیه به مشهد مقدس اعزام شده‌ است که کاروان اول، بهمن ماه سال گذشته و اکنون نیز کاروان دوم اعزام شده‌ است.

وی با اشاره به سایر اقدامات آستان قدس ابراز کرد: کانون شهر محمدیه جزو کانون‌های فعال سطح استان است به طوریکه بسته‌های غذایی به مناسبت‌های مختلف در طول ایام سال بین خانواده‌های نیازمند توزیع می‌شود.

کریم تعداد خانواده‌های نیازمند شناسایی شده در شهر محمدیه را حدود ۷۰ خانواده عنوان کرد و گفت: برای رسیدگی بهتر به افراد تحت پوشش، کانون شهرک مهرگان نیز به صورت جداگانه فعالیت می‌کند چراکه در این شهرک تعداد خانواده‌های تحت پوشش بیشتر است.

این مسئول تصریح کرد: پیش از تشکیل نمایندگی آستان قدس در شهر محمدیه ما کمک‌های خود را به شهرهای بیدستان، شریف آباد و مهرگان هم ارائه می‌کردیم.

مسئول امور نیازمندان واحد آستان قدس رضوی در محمدیه گفت: یکی دیگر از طرح‌های اجرا شده در راستای کمک به نیازمندان طرح توزیع گوشت قربانی است که براین اساس افراد خیر یا مبلغ خرید گوسفند را پرداخت می‌کنند تا ما به نیابت از آنها اقدام به خرید گوسفند، ذبح و توزیع گوشت در بین نیازمندان کنیم و یا اینکه گوشت قربانی را جهت توزیع در بین فقرا اهدا می‌کنند.

وی با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی انجام شده اضافه کرد: برگزاری جشن میلاد به مناسبت روز تولد حضرت معصومه(س) در پارک بانوان محمدیه و اهدای هدیه به بانوان محجبه، برگزاری جشن میلاد امام رضا(ع) در پارک تمدن، توزیع ۶۰۰ پرس غذای گرم در روز عید غدیر و پخش میوه از دیگر فعالیت‌های انجام شده است.

کریم عنوان کرد: در ایام نوروز نیز کارهای ویژه‌ای انجام می‌شود که از جمله آن می‌توان به توزیع بسته‌های غذایی متشکل از ۱۴ قلم کالای اساسی در عید سال گذشته اشاره کرد عید امسال نیز وجه نقد و گوشت به خانواده‌ها داده شد؛ همچنین مهرماه امسال همزمان با آغاز بازگشایی مدارس ۶۰ بسته لوازم التحریر به دانش‌آموزن کم برخوردار اهدا شد.

معتقدم برَند امام رضا بی‌نهایت اثربخش است

وی عنوان کرد: در بحث بهداشت و درمان نیز می‌توان به ارائه خدمات دندانپزشکی، پزشک عمومی، آزمایشگاه به صورت رایگان توسط پزشکان خیر اشاره کرد همچنین با اعلام آمادگی یک بینایی سنج در شهر محمدیه معاینه چشم و ارائه عینک به فرد نیازمند به صورت کاملا رایگان انجام می‌شود.

مسئول امور نیازمندان واحد آستان قدس رضوی شهرستان محمدیه بیان کرد: اطلاع رسانی جهت معرفی افراد نیازمند همچنین دعوت از خیرین برای مشارکت در امور خیرخواهانه از طریق مساجد، مدارس و پایگاه‌های بسیج انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: در ابتدا در مدارس به عنوان معلم فعالیت داشتیم که همان دوران نیز با کمک سایر همکاران به دانش‌آموزان دارای مشکلات در حد توان کمک می‌کردیم و پس از بازنشستگی هم با توجه به چشیدن حلاوت و شیرینی کمک به نیازمندان، با کمک همسرم، همکاران فرهنگی و دیگر خیرین کار را وسعت بخشیدیم.

کریم، توانمندسازی افراد تحت پوشش را مهم‌ترین هدف آستان قدس ذکر کرد و گفت: معرفی افراد جویای کار به شرکت‌هایی که نیاز به نیروی انسانی دارند یکی از اقدامات در حال انجام است زیرا کمک‌های موردی فقط به عنوان یک مسکن، نیازهای مقطعی افراد را تامین می‌کند اما توانمندسازی افراد به ویژه بانوان سرپرست خانوار موجب می‌شود که خانواده‌ها برای همیشه بی‌نیاز از کمک دیگران باشند.

وی اضافه کرد: آموزش خیاطی به بانوان علاقمند تحت پوشش با همکاری پایگاه بسیج الغدیر نیز انجام می‌شود زیرا این بانوان عمدتا زنان سرپرست خانوار بوده و آموزش مشاغل خانگی موجب می‌شود که این بانوان همراه با انجام فعالیت در منزل و در کنار فرزندان خود باشند.

وی تاکید کرد: معتقدم برَند امام رضا بی‌نهایت اثربخش است، چراکه آثار معنوی امور خیر بسیار وسیع بوده و زندگی افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

این مسئول بیان کرد: اعزام به مشهد مقدس یکی از اقدامات آستان قدس رضوی است که هرگاه به خانواده‌ای خبر آماده شدن شرایط جهت اعزام به مشهد مقدس برای زیارت حرم رضوی داده می‌شود با دیدن شوق و ذوق آنها که به دلیل فقر اقتصادی این سفر را دور از ذهن خود می‌پنداشتند، حس معنوی بسیار زیادی در وجودم احساس می‌کنم که قابل وصف نیست.

وی در پایان گفت: چه حسی زیباتر از این وجود دارد که در مسیر تحقق یکی از بزرگترین آرزوی افراد نیازمند که زیارت حرم امام رضا(ع) است؛ تلاش می‌کنیم.
انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان