۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین کاهش ۱۷میلیون دلاری ارزبری دارو با استفاده از صنعت پلاسما/ قزوین دارای پتانسیل بالایی در انتقال‌خون است
کد خبر: ۳۳۷۹۰۰ تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۷/۱۵ ساعت: ۱۴:۵۰ ↗ لینک کوتاه

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران اعلام کرد

کاهش ۱۷میلیون دلاری ارزبری دارو با استفاده از صنعت پلاسما/ قزوین دارای پتانسیل بالایی در انتقال‌خون است

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران گفت: تا سال ۱۴۰۰حدود ۲۰۰هزار لیتر پلاسما با اهدای مستقیم جمع آوری خواهد شد و به دارو تبدیل خواهد شد اکنون با تبدیل پلاسما به دارو ۱۷میلیون دلار از ارز بری دارویی را کاهش داده است.

کاهش ۱۷میلیون دلاری ارزبری دارو با استفاده از صنعت پلاسما/ قزوین دارای پتانسیل بالایی در انتقال‌خون است

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ علی اکبر پور فتح الله در مراسم افتتاح سامانه سیار انتقال خون که امروز(دوشنبه) در پردیس دانشگاه علوم پزشکی برگزار شد، اظهار کرد: سازمان انتقال خون محصولات و فرآورده‌ای را تولید می‌کند که بسیار حیاتی است و از این رو داشتن استانداردهای سخت گیرانه در آن ضروری است.

وی ادامه داد: پدیده بیماری‌های نوظهور و در ارتباط باخون همواره در دنیا وجود دارد و همین موضوع داشتن استانداردهای سخت گیرانه را ضروری می‌کند، ما در کشور پابه پای استانداردهای جهانی عمل کرده‌ایم.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران ابراز کرد: تنها دو کشور درحال توسعه در دنیا هستند که از توانایی تبدیل پلاسمای بازیافتی به دارو برخوردار هستند، یکی از این کشورها برزیل و دیگری ایران با تولید 180هزار لیتر پلاسمای بازیافتی است، با این امکان علاوه بر استفاده دارویی هزینه‌های سنگین دفع پلاسما و همچنین 17میلیون دلار از ارز بری دارویی را کاهش داده است.

وی افزود: تاکنون 30مرکز در کشور استاندارهای اروپا را کسب کرده‌اند و می‌توانند پلاسماها را به دارو تبدیل کنند؛ صرفنظر از هزینه‌های اقتصادی تاکید بر استفاده از پلاسماهای منطقه‌ای برای مقابله با بیماری‌های نوظهور وجود دارد و این امر در ایران تحقق یافته است.

این مسئول عنوان کرد: تا سال 1400حدود 200هزار پلاسما با اهدای مستقیم جمع آوری خواهد شد، همچنین چند مرکز خصوصی نیز این امر را دنبال می‌کنند.

وی تاکید کرد: ایجاد این مراکز خصوصی برای تجارت شکل نگرفته و باید به لابی‌گران دارویی که صادرات پلاسما را مطرح می‌کنند گفت که در هیچ جای دنیا هیچ وقت اجازه تجارت خون و فرآورده‌های خونی صادر نمی‌شود و اطلاعاتی که صادرات این محصول در کشورهای خارجی را بیان می‌کنند، اطلاعات غلطی هستند.

پور فتح الله بیان کرد: اکنون بخشی از صنعت پلاسما در اختیار بخش خصوصی قرار دارد و باید توجه داشت که این صنعت نیازمند هزینه و سرمایه گذاری بالایی نیست از این رو سرمایه گذاری در این زمینه توصیه می‌شود، در مجموع تا 1400ما دارای 600هزار لیتر پلاسما خواهیم بود.

وی ادامه داد: داشتن پالایشگاه در صنعت پلاسما در مرحله بعدی دارای اهمیت است تا بتوان با استفاده از فن آوری به تولید محصولات مورد نظر رسید.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران گفت: کشورهای منطقه باید تا 2030ثلث پلاسمای خود را تهیه کنند و ما در ایران به این حد خواهیم رسید و می‌توانیم منشا تولید داروهای مبتنی بر پلاسما باشیم.

وی ادامه  داد: استان قزوین دارای زیرساخت مناسب برای افزایش تولیدات و فرآورده‌های خونی است و از توانایی بالایی در این زمینه برخوردار است. 

این مسئول بیان کرد: درباره جی ان پی و محصولات مبتنی بر جی ان پی نیز تولیدات این محصولات به سمت صنعتی شدن پیش خواهد رفت و برای این منظور باید راه‌های دسترسی به اهدای خون فراهم شود که البته این به معنای ساخت ساختمان‌های انتقال خون نیست.

وی اذعان کرد: طبق استاندارد جهانی مراکز اهدای خون با کمتر از 20هزار واحد اهدا در سال نه تنها از نظر اقتصادی بلکه از نظر جی ان پی نیز به‌صرفه نیست و احداث واحدهای سیار از جمله راه‌های افزایش سطح اهدای خون است.

پور فتح الله بیان کرد: لازم است در زمینه اهدای خون فرهنگ سازی صورت گیرد تا با مستقر شدن واحدهای سیار استقبال خوبی نسبت به اهدای خون صورت گیرد، اکنون حدود 120مرکز اهدا در سراسر کشور داریم که هر یک با مشکلاتی مواجه هستند.

انتهای پیام/6006

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان