۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین آیا افتتاح و رونمایی سامانه "سیار خونگیری" نمادین و تشریفاتی است؟
کد خبر: ۳۳۷۸۴۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۷/۱۱ ساعت: ۱۴:۳۷ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل انتقال خون قزوین صراحتا پاسخ دهد؛

آیا افتتاح و رونمایی سامانه "سیار خونگیری" نمادین و تشریفاتی است؟

شنیده‌ها حاکی از آن است که اولا اساسا" سامانه مذکور "سیار" نبوده و طبق مصاحبه مدیرکل انتقال خون قزوین با خبرنگار صبح قزوین جهت حمل و نقل آن باید از یک دستگاه تریلی استفاده شود.

آیا افتتاح و رونمایی سامانه "سیار خونگیری" نمادین و تشریفاتی است؟

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ مدیرکل انتقال خون استان قزوین که چندماهی بیشتر نیست دراین پست قرار گرفته است، طی مصاحبه ای که با برخی خبرگزاری‌ها در خردادماه امسال انجام داد، گفته است که "سامانه سیار خونگیری" بزودی با ظرفیت ۹ تخت و هزینه ای بالغ بر 10میلیارد ریال در استان راه اندازی می‌شود تا دسترسی کامل مردم به اهدای خون امکانپذیر باشد.

حال طی روزهای اخیر دعوتنامه ای از سوی وی برای مسئولان ارسال شده که تاریخ افتتاح این سامانه را ۱۵مهرماه اعلام کرده است.

این سامانه که قرار بوده در زمان مدیرکل سابق و معزول انتقال خون استان آماده شود، جهت خونگیری از افرادی تعریف شده که دسترسی به پایگاه‌های انتقال خون استان را ندارند. برهمین اساس لفظ "سیار" به آن اطلاق شده تا بتواند به راحتی در دسترس سایر مردم و مناطقی قرار گیرد که به شهرها و پایگاه‌ها امکان دسترسی ندارند.

شنیده‌ها حاکی از آن است که اولا اساسا" سامانه مذکور "سیار" نبوده و طبق مصاحبه مدیرکل انتقال خون قزوین با خبرنگار صبح قزوین جهت حمل و نقل آن باید از یک دستگاه تریلی استفاده شود. لذا سوار و پیاده نمودن دستگاه‌های این سامانه نیز سختی‌های خود را دارد به طوری که مدت زمان قابل توجهی را جهت حمل و نقل و باز و بسته کردن این سامانه شاهد خواهیم بود.

مهدی اکبری در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین اظهار کرد: سامانه سیار انتقال خون قزوین روز دوشنبه هفته آتی طی مراسمی با حضور مسئولان کشوری و استانی در قزوین رونمایی می‌شود.

وی افزود: در استان قزوین فقط شهرهای قزوین و تاکستان دارای مرکز خونگیری هستند، لذا با راه اندازی سامانه سیار انتقال خون امکان اهدای خون برای ساکنان شهرستان‌های فاقد پایگاه انتقال خون استان نیز فراهم می‌شود.

مدیرکل انتقال خون استان قزوین تصریح کرد: سامانه سیار انتقال خون در یک بازه زمانی یک یا دوماهه در شهرستان‌های مختلف که دارای مراکز خونگیری نیستند؛ مستقر شده و با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط مثل بیمارستان‌ها، مراکز بهداشت، هلال احمر و فرمانداری‌ها کارهای خونگیری انجام می‌شود.

وی بیان کرد: این کار به صورت یک برنامه مدون و چرخشی بین شهرستان‌های مختلف فاقد پایگاه انتقال خون اجرا می‌شود.

این مسئول عنوان کرد: برای این کار در استانداری با حضور فرمانداران شهرستان‌های مختلف جلسه‌ای برگزار می‌شود تا امکانات و شرایط ارزیابی شده و برنامه‌ریزی برای برخورداری شهرستان‌های مختلف از این سامانه فراهم شود.

اکبری بیان کرد: تمام شرایطی که در مراکز ثابت خونگیری وجود دارد در این سامانه هم درنظر گرفته شده است؛ به طوریکه همه امکانات برای این سامانه سیار پیش‌بینی شده که دقیقا با شرایط پایگاه‌های انتقال خون کل کشور هم‌خوانی داشته باشد.

وی تصریح کرد: نیروی انسانی این سامانه از انتقال خون تامین می‌شود و ممکن است از مراکز بیمارستانی و هلال احمر نیز در برخی قسمت‌ها برای همکاری کمک گرفته شود؛ البته به دنبال آن هستیم که ردیفی برای جذب نیرو درنظر بگیریم تا مشکلی به لحاظ جذب نیروی انسانی نداشته باشیم.

مدیرکل انتقال خون استان قزوین در پایان عنوان کرد: سامانه سیار به صورت کانکس است که برای انتقال آن به مکان مورد نظر، هر زمان که نیاز به جا‌به‌جایی بود از دستگاه یدک‌کش یا تریلر استفاده می‌شود و در هر شهرستانی که استقبال زیاد باشد، سعی می‌کنیم که سامانه سیار زودتر در این مناطق دایر شود.

صرف نظر ازاین موضوع چند سؤال جدی از مدیرکل انتقال خون مطرح است که امیدواریم وی پاسخ صریح خود را در این خصوص بیان نمایند:

1. آیا در روز افتتاح این سامانه عملیات خونگیری انجام خواهد شد یا افتتاح، فقط نمادین و نمایشی است؟ و درصورت خونگیری، آیا با تجهیزات جدید سامانه است یا تجهیزاتی که احیانا" از اداره کل مزبور منتقل خواهد شد؟

2.از آنجا که افتتاح به معنای راه اندازی کامل و پایان پروژه است، آیا از فردای روز افتتاح، عملیات خونگیری از سایر افرادی که دسترسی به پایگاه‌ها ندارند صورت خواهد پذیرفت؟؟؟

انتهای پیام/۲۰۰۲

 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان