۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین فرماندهان زمان جنگ مرد عمل بودند/ با توان داخلی هشت سال ایستادگی کردیم و امروز هم ما می‌توانیم
کد خبر: ۳۳۷۶۹۴ نویسنده: علیرضا اکبری تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۷/۲ ساعت: ۱۲:۵ ↗ لینک کوتاه

فرمانده دوران دفاع مقدس در مصاحبه با صبح قزوین:

فرماندهان زمان جنگ مرد عمل بودند/ با توان داخلی هشت سال ایستادگی کردیم و امروز هم ما می‌توانیم

فرمانده دوران دفاع مقدس گفت: فرماندهان دوران دفاع مقدس خودشان کار را انجام داده و سپس دیگران را به همراهی دعوت می‌کردند، نه اینکه بقیه را وادار به کاری کرده و خود فقط در پشت نظاره گر باشند؛ در دوران دفاع مقدس وقتی فرمانده‌ای می‌گفت بیایید یعنی من جلوتر از همه شما هستم.

فرماندهان زمان جنگ مرد عمل بودند/ با توان داخلی هشت سال ایستادگی کردیم و امروز هم ما می‌توانیم

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ دوران دفاع مقدس صحنه ظهور مردان غیوری بود که با گفتن لبیک به فرمان امام راحل با قدم‌‎های استوار برای دفاع از خاک میهن به جبهه‌های حق علیه باطل شتافتند و حماسه آفرینی کردند.

این جنگ نابرابر اگرچه تلخی‌های بسیاری داشت اما به خلق حماسه‌هایی منجر شد که برای همیشه در اذهان ملت ایران باقی خواهد بود. صحنه‌هایی از شجاعت و ایثار مردان واقعی که در سخت‌ترین شرایط هم میدان را خالی نگذاشته و با پیروی از فرمان امامشان، جانفشانی کردند. 

هفته دفاع مقدس بهانه ای شد تا مصاحبه‌ای با یکی از فرماندهان دفاع مقدس داشته باشیم.

علیرضا اکبری در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین با اشاره به انگیزه خود از حضور در جبهه اظهار کرد: وظیفه هر ایرانی مسلمانِ باغیرت و باشرف در آن دوران بود که از کشورش که مورد تهاجم ارتش عراق قرار گرفته بود دفاع کند، من هم به عنوان یک ایرانی مسلمان وظیفه خود دانستم که در جبهه حضور پیدا کنم.

وی که متولد سال 42 و بازنشسته سپاه است؛ افزود: در ابتدا به شوق رفتن به جبهه عضو رسمی سپاه شدم و چند ماهی در سپاه مشغول فعالیت بودم اما با وجود اشتیاقم برای رفتن به جبهه مرا در قزوین نگه داشتند و گفتند اینجا هم جبهه است، زیرا در آن ایام به دلیل درگیری‌های منافقان و ترور نیاز به نیرو در سپاه قزوین هم وجود داشت اما نهایتا با اصرار فراوان، قبول کردند که به جبهه بروم.

فرمانده دوران دفاع مقدس تصریح کرد: اولین ماموریتم ۱۳فروردین سال ۶۱ در سن ۱۹سالگی بود که به عنوان یک پاسدار با هلیکوپتر به منطقه سردشت که حزب دموکرات و کومله در آنجا ناآرامی‌هایی ایجاد کرده بودند اعزام شدم و حدود سه ماه و نیم در آن منطقه بودم که در ادامه به منطقه جنوب رفتم.

وی عنوان کرد: در دوران دفاع مقدس در عملیات‌های رمضان، محرم، والفجر مقدماتی، والفجر ۴، پدافندی هورالعظیم، خیبر و والفجر ۸ و ۱۰ شرکت داشتم.

اکبری در مورد حال و هوای جبهه در آن ایام گفت: اینگونه نبود که بگوییم همه رزمندگان در تمام ساعات فراغت خود فقط مشغول عبادت و رازونیاز بودند، تمام جبهه این نیست بلکه شوخی‌های جبهه هم زیاد است، از کشتی گرفتن و ورزش کردن بچه‌ها گرفته تا بازی‌ و شوخی، اما یکی از لذت‌های من در دوران دفاع مقدس سجده‌های شکر به ویژه در نماز مغرب و عشاء بود.

وی ادامه داد: ما عمدتا در مناطق جنوب کشور بودیم که هوای آنجا بسیار گرم است و دشواری‌های خاص خود را دارد؛ البته در همان هوا هم اقامه نماز ظهر دلچسب بود اما سجده‌های نماز شکر بعد از نماز عشاء حال و هوای دیگری داشت و بچه‌ها حدود ده دقیقه، یک ربع یا نیم ساعت به سجده رفته و با پروردگار خویش نجواهای خاص خود را داشتند که بسیار لذتبخش بود.

این فرمانده دفاع مقدس بیان کرد: سال ۶۲ در خدمت شهید شالباف بودم که فرمانده گردان امام رضا(ع) در عملیات خیبر بود و من افتخار این را داشتم که معاون او باشم.

وی با اشاره به خاطره‌ای از حضورش در جبهه بیان کرد: در عملیات خیبر آبراهی در هورالعظیم بود که باید از آن عبور می کردیم، بچه‌ها باید سوار قایق شده و حدود 14 تا 15 کیلومتر با قایق می‌رفتند تا به خط دشمن می رسیدند، از آبراه نیر که عبور کردیم نزدیک خط دشمن رسیدیم؛ اما بلدچی ما در آن شب، حال به چه علتی بود نمی دانم اما مسیر را گم کرد.

اکبری اضافه کرد: ما دو سه باری با قایق بالا و پایین رفتیم اما راه را پیدا نمی‌کردیم، بچه‌ها که ساعت‌ها سوار قایق بودند خسته شده بودند بنابراین شهید شالباف به یکی از قایقران‌ها اعلام کرد که قایق را روشن کند و موتور روشن به سمت نیزارها برود تا ما به دشمن برسیم و بیشتر از این طول نکشد که قایقران همین کار را کرد.

این فرمانده دفاع مقدس عنوان کرد: شهید شالباف در عملیات والفجر مقدماتی در اثر اصابت ترکش، دست چپش از کار افتاده و فلج بود؛ اما علی رغم مجروحیت و با توجه به تجربه و توانمندی فروانی که داشت در عملیات خیبر هم فرمانده گردان بود.

وی با اشاره به مدیریت خوب شهید شالباف در زمان بحران تصریح کرد: فرماندهان دوران دفاع مقدس خودشان کار را انجام داده و سپس دیگران را به همراهی دعوت می‌کردند، نه اینکه بقیه را وادار به کاری کرده و خود فقط در پشت نظاره گر باشند؛ در دوران دفاع مقدس وقتی فرمانده‌ای می‌گفت بیایید یعنی من جلوتر از همه شما هستم.

اکبری ادامه داد: وقتی ما در نیزار قرار گرفتیم شهید شالباف جلوی قایق نشسته و با همان یک دست خود از همین نیزارها می‌گرفتند و به تنهایی قایق را به ست جلو هدایت کرده و می‌کشیدند؛ چون قایق در نیزار گیر کردن بود و هیچ راهی جز این نداشتیم.

وی تصریح کرد: بچه‌ها با دیدن این صحنه همه به کناره‌های قایق رفته و همچون شهید شالباف از نیزارها گرفته و قایق را به سمت جلو می‌کشیدند که در نهایت ما به دشمن رسیدیم و چون گردان امام رضا خط شکن بود خوشبختانه توانستیم به فاصله حدود سه ساعت با درگیری‌های اصلی، موفق شدیم خطی را که در جزیره شمالی به ما سپرده شده بود بدون کمترین تلفات به تصرف درآوریم و این خاطره فراموش ندشنی است که همچنان در ذهنم باقی مانده است.

اکبری از جبهه به عنوان یک دوران طلایی بسیار زیبا یاد کرده و گفت: دوران دفاع مقدس بهترین و طلایی‌ترین دوران برای کسب تجربه در کنار دوستان هم‌فکر و هم‌عقیده بود چراکه ما در واقع درست زندگی کردن را آموختیم و این به نظرم بهترین درس بود.

وی تصریح کرد: همانگونه که حضرت زینب(س) پس از واقعه عاشورا فرمودند من چیزی جز زیبایی ندیدم، انصافأ دوران ۸ سال دفاع مقدس حتی شهادت دوستان و یا مجروحیت خودم و دوستانم چیزی جز زیبایی نبود.

اکبری بیان کرد: به نظرم امروز نیز مردم به خوبی به وظایف خود آگاهند اما آنها به مسئولانشان نگاه می‌کنند و متاسفانه برخی از مسئولان راه را به بیراهه می‌روند.

وی عنوان کرد: همه ما وظیفه داریم همانطوری که در دوران دفاع مقدس گوش به فرمان امام بوده و از ایشان تبعیت می‌کردیم امروز هم به فرمایشات مقام معظم رهبری عمل کنیم.

این فرمانده دفاع مقدس بیان کرد: رهبر انقلاب همواره تاکید دارند که ما باید در مقابل تهاجم دشمن مقاومت کنیم که این تهاجم امروزه به شکل اقتصادی و روانی است؛ البته چون برخی از مسئولان آن روحیه دفاع مقدس را از دست دادند دشمن توانسته تا اندازه‌ای در تهاجم اقتصادی موفق شود در حالیکه اگر ما همه امکانات و توانمندی‌های مورد نیاز کشور را از قبل با توجه به هشدارهای رهبری آماده می‌کردیم، امروز تحریم دیگر معنایی نداشت.

وی تصریح کرد: ما در دوران دفاع مقدس یاد گرفتیم که وحدت داشته و با پیروی از فرامین رهبری، پشت سر امام خود حرکت کنیم؛ اما این امر امروز اندکی توسط برخی مسئولان کم‌رنگ شده است.

اکبری با اشاره به توانمندی جوانان ایرانی گفت: کشوری که می‌تواند موشک با بُرد یک هزار و 500 تا 2 هزار کیلومتر بسازد آیا نمی‌تواند ماشین خوبی بسازند که مردم ما پراید سوار نشوند.

وی در پایان گفت: ما باید متکی به توان داخلی باشیم البته نه فقط در حرف بلکه در عمل، باید امروز کار را به جوانان هوشمند و توانمند بسپاریم، زیرا آنها می‌توانند کارهای خارق العاده‌ای انجام دهند.

انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان