۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین آشفتگی بازار مواد اولیه، نفس چاپخانه‌ها را به شماره انداخت/ کاهش ۹۰درصدی میزان سفارشات
کد خبر: ۳۳۷۵۵۳ نویسنده: گل‌عنبر حمزه تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۶/۲۶ ساعت: ۱۳:۵۴ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می‌دهد؛

آشفتگی بازار مواد اولیه، نفس چاپخانه‌ها را به شماره انداخت/ کاهش ۹۰درصدی میزان سفارشات

به گفته فعالان عرصه چاپ دو سال اخیر سخت‌ترین سال فعالیت حوزه چاپ و نشر بوده که ادامه این روند و نبود چاره اندیشی مناسب، ممکن است این صنعت را که سبقه فعالیتش به سال‌ها قبل برمی‌گردد را با چالش جدی مواجه سازد.

آشفتگی بازار مواد اولیه، نفس چاپخانه‌ها را به شماره انداخت/ کاهش ۹۰درصدی میزان سفارشات

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛____ گل‌عنبر حمزه.

این روزها صنعت چاپ در ایران حال و روز خوشی ندارد و چاپخانه‌دارها برای ادامه فعالیت خود با سختی‌های فراوانی مواجه هستند. نوسانات و گرانی قیمت ارز، کاهش سفارشات، تلاطم و آشفتگی در بازار قیمت مواد اولیه، کمبود کاغذ و سایر مواد مصرفی، نفس چاپخانه‌ها را به شماره انداخته است.

به گفته فعالان این عرصه دو سال اخیر سخت‌ترین سال فعالیت حوزه چاپ و نشر بوده که ادامه این روند و نبود چاره اندیشی مناسب، ممکن است این صنعت را که سبقه فعالیتش به سال‌ها قبل برمی‌گردد را با چالش جدی مواجه ساخته و حتی به تعطیلی برخی چاپخانه‌ها بیانجامد.

علیرضا خمسه مسئول چاپ آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین می‌گوید: چاپ آسیا در شهر قزوین حدود 10 سالی است که آغاز به کار کرده البته این چاپخانه مدت 5 سال نیز در شهر صنعتی فعالیت داشت.

افزایش افسار گسیخته قیمت مواد اولیه

وی می‌افزاید: مشکلات ما همچون سایر فعالان این عرصه عمدتا مربوط به کمبود و یا گرانی مواد اولیه شامل کاغذ، مرکب و زینک است.

مسئول چاپ آسیا اصلی‌ترین مشکل در صنعت چاپ را افزایش افسار گسیخته قیمت مواد اولیه عنوان کرده و می‌گوید: قیمت کاغذ در قیاس با سال 96 افزایش 7 تا 8 برابری داشته است، همچنین قیمت مرکب نزدیک به 3تا4 برابر و زینک تا 4 برابر گران‌تر شده است.

وی عنوان می‌کند: افزایش قیمت‌ها موجب شده تا سفارشات کاری ما تقریبا به یک دهم سال‌های قبل برسد و چاپخانه آسیا که در سال 96 تقریبا از 365روز سال نزدیک به 300روز آن به صورت دو شیفت کار می‌کرد با کاهش سفارشات، امروز ساعات کاری‌اش نیز به شدت کاسته شده است.

هیچگونه حمایتی از سوی مسئولان ندیدیم

خمسه با تاکید بر لزوم حمایت مسئولان از صنعت چاپ می‌گوید: تاکنون هیچگونه حمایتی از سوی مسئولان مربوطه ندیده‌ایم، البته چندی پیش قرار بود تا مقداری کاغذ با نرخ دولتی به چاپخانه‌ها بدهند که به دلیل کم بودن، فقط به چند چاپخانه رسید ضمن اینکه این میزان کاغذ داده شده بسیار ناچیز بوده و شاید مصرف یک ماه هر چاپخانه باشد.

وی عنوان می‌کند: انتظار داریم تا مسئولان به وضعیت قیمت‌ها سروسامانی دهند تا حداقل ثباتی پیدا کند، زیرا به طور مثال ما کاغذ را امروز به مشتری یک قیمت اعلام می‌کنیم اما فردای آن روز که برای تهیه کاغذ می‌رویم متوجه افزایش قیمت‌ می‌شویم.

مسئول چاپ آسیا بیان می‌کند: برای چاپخانه‌ای مثل ما که دارای ماشین آلات تکمیلی است و می‌تواند در کارهای بزرگ شرکت کند؛ عدم ثبات قیمت باعث می‌شود که یا از خیلی از کارها انصراف داده و یا اصلا شرکت نکنیم.

وی در پایان می‌گوید: تقریبا 80درصد حجم کار در چاپخانه آسیا از سراسر کشور بود، ولی وقتی سفارشات به یک دهم تنزل پیدا می‌کند چگونه می‌توان با این شرایط سخت هزینه‌ها را مدیریت کرد؛ از این رو با این روند گرانی و مشکلات موجود، آینده صنعت چاپ را نهایتا تا یکسال دیگر می‌بینم. 

لزوم واردات دستگاه‌های چاپ جدید

امین رفیعی مدیر چاپ سیمرغ در قزوین نیز در گفت‌وگو با خبرنگار صبح قزوین با ابراز گلایه از عدم حمایت‌ مسئولان می‌گوید: علیرغم اینکه چندین دوره در مورد توزیع کاغذ به نرخ دولتی صحبت شد، اما پیگیری‌های ما توفیقی نداشت و تنها برخی از چاپخانه‌ها موفق به دریافت کاغذ شدند.

وی می‌افزاید: مسئولان باید حامی صنعت چاپ باشند در حالی که سبقه فعالیت صنعت چاپ در ایران به سال‌ها قبل برمی‌گردد، اما متاسفانه تاکنون مورد حمایت جدی مسئولان نبوده است و با ادامه این روند گرانی و عدم ثبات قیمت‌ها بالغ بر 80 درصد چاپخانه‌داران مجبور به تعطیلی خواهند شد.

مدیر چاپ سیمرغ قزوین می‌گوید: حدود شش سالی است که چاپخانه سیمرغ راه‌اندازی شده و مدیریت آن را بر عهده دارم؛ البته مجموع سابقه فعالیتم در عرصه چاپ بیش از 17سال است و پیش از این در چاپخانه بهاران و آسیا کار می‌کردم.

وی ادامه می‌دهد: امسال متاسفانه با توجه به شرایط کاری به ناچار دو نفر تعدیل نیرو داشتیم و هم‌اکنون در این چاپخانه پنج نفر مشغول به کار هستند.

کاهش 90درصدی میزان سفارشات

وی با اشاره به مشکل گرانی مواد اولیه بیان می‌کند: افزایش قیمت مواد مصرفی به معضل بزرگی برای فعالان عرصه چاپ تبدیل شده؛ همچنین مشکل دیگر مربوط به مالیات بر ارزش افزوده است که همه چاپخانه‌دارها از این موضوع ناراضی هستند.

رفیعی با اشاره به کاهش 90درصدی میزان سفارشات در سال جاری بیان می‌کند: بسیاری از نشریات، هفته نامه‌ها و مشاغل مرتبط با صنعت چاپ به دلیل گرانی و عدم توانایی برای ادامه کار تعطیل شدند و همه این عوامل منجر به کاهش سفارشات و درآمد چاپخانه‌ها شده است.

رحیم خمسه یکی از مدیران چاپخانه‌های قزوین است که 45 سال در این حوزه فعالیت داشته است، در گفت‌وگو با خبرنگار صبح قزوین می‌گوید: مشکل صنعت چاپ در حال حاضر کمبود و گرانی کاغذ است که قیمت آن طی دو سال اخیر 5 برابر افزایش پیدا کرده است.

مدیر چاپخانه بهاران در قزوین عنوان می‌کند: بیشتر دستگاه‌های چاپ در ایران پوسیده شده و از سوی دیگر قطعات لازم برای تعمیر ماشین آلات نیست، دولت باید در جهت حمایت از فعالان این عرصه ارز در اختیار آنها قرار دهد تا بتوانند دستگاه‌های جدیدی وارد کنند.

شرایط موجود در کاهش میزان سفارشات تاثیر داشت

وی بیان می‌کند: من خود واردکننده دستگاه چاپ هم هستم؛ اما حدود یکسال و نیم است که به دلیل گرانی قیمت ارز نمی‌توانیم دستگاهی وارد کنیم.

وی تصریح می‌کند: متاسفانه با تعطیلی کارخانجات سفارشات کار ما نیز کاهش یافته؛ چراکه با سفارشات کار جزئی نمی‌توان یک چاپخانه را اداره کرد، این در حالی است که شرایط موجود تا 99درصد در میزان سفارشات کار تاثیر گذاشته است.

خمسه عنوان می‌کند: هم اکنون 25 نفر در این چاپخانه کار می‌کنند در حالیکه پیش از این 40 نفر بودند اما شرایط موجود منجر به تعدیل نیرو شد.

وی می‌گوید: مسئولان کاغذ با نرخ دولتی در اختیار فعالان این حوزه قرار دهند تا آنها بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند؛ متاسفانه شرایط کشور به لحاظ چاپ مناسب نیست.

مدیر چاپخانه بهاران تصریح می‌کند: البته در تهران برخی از چاپخانه‌ها دارای دستگاه‌های چاپ خوبی هستند اما در شهرستان‌ها اینگونه نیست و امیدواریم با حمایت و مدیریت درست مسئولان، شاهد رفع مشکلات این حوزه باشیم.

وی می‌گوید: فعالان عرصه چاپ در دو سال اخیر با مشکلات فراوانی مواجه هستند به طور مثال کاغذ گلاسه که کیلویی 2 هزارو200 تومان بود اکنون حتی با وجود کاهش نسبی قیمت‌ها، به کیلویی 25 هزار تومان رسیده به عبارتی حدود 20 برابر افزایش قیمت داشته است.

سیاست‌ حمایتی از کلیه صنوف را در دستور کار داریم

مدیرکل ارشاد استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار صبح قزوین با بیان اینکه سیاست‌های حمایتی از کلیه صنوف از جمله حوزه چاپ را در دستور کار داریم؛ می‌گوید: با توجه به محدودیت‌هایی که در کشور وجود دارد مطمئنأ مجموعه دولت نیز با مشکلات زیادی روبه‌رو است.

وی می‌افزاید: بحث تسهیلات بانکی، حمایت از تکمیل چاپخانه‌ها در شهرک‌های صنعتی یا شهرک‌هایی با عنوان شهرک چاپ و توسعه بخش دیجیتال در حوزه چاپ و نشر از جمله اقدامات در حال انجام است.

محمدحسین اسماعیلی بیان می‌کند: بحث کاغذ موضوع بسیار مهمی است و دولت کاغذ را جزو کالاهای اساسی در نظر گرفته و ارز دولتی برای آن منظور کرده است.

وی در ادامه می‌گوید: در حوزه چاپ و نشر اقداماتی در جهت حمایت برای تامین کاغذ این صنوف در نظر گرفته شده است که امیدواریم با پیگیری‌هایی که انجام می‌دهیم چاپخانه‌ها و نشریات استان قزوین نیز بتوانند از بحث کاغذ با ارز دولتی استفاده کنند.

ایجاد بستر مناسب برای فعالیت بخش خصوصی

اسماعیلی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته در راستای رفع مشکلات عنوان می‌کند: در اولین فرصت جلسه‌ای با حضور فعالان حوزه چاپ و حوزه نشر برگزار خواهیم کرد تا مشکلات آنها را احصاء کرده و راهکارهای مناسبی با کمک همه دستگاه‌های اجرایی استان برای حل مشکلات منظور کنیم.

وی تاکید می‌کند: حمایت از بخش خصوصی و ایجاد بستر مناسب برای فعالیت بخش خصوصی، مهمترین سیاست ما در این زمینه است.

مدیرکل ارشاد استان قزوین در پایان می‌گوید: نگاه ما در اداره ارشاد استان، نگاه تسهیل‌گری است و نقش ارشاد تلاش برای برقراری ارتباط بین بخش‌های مختلف، هم‌افزایی در جهت جذب حمایت‌ها و ایجاد بستر مناسب برای فعالیت‌های فرهنگی و حوزه چاپ و نشر است.

انتهای پیام/7003

 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان