۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین باید نقدها و سخنان خود را با حسن خلق انجام دهیم
کد خبر: ۳۳۷۴۹۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۶/۲۳ ساعت: ۱۳:۱۲ ↗ لینک کوتاه

نماینده ولی فقیه در استان قزوین:

باید نقدها و سخنان خود را با حسن خلق انجام دهیم

نماینده ولی فقیه در استان قزوین با اشاره به اهمیت "حسن خلق" گفت: باید نقدها و سخنان خود را با حسن خلق انجام دهیم؛ اگر چه در برخی موارد هم تاکید شده که محکم باشید.

باید نقدها و سخنان خود را با حسن خلق انجام دهیم

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ آیت الله عبدالکریم عابدینی ظهر امروز(شنبه) در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید طلاب در شبستان امیرالمومنین مسجد النبی قزوین اظهار کرد: در حدیثی امام حسین(ع) فرمودند پنج چیز هست که هرکسی آنها را نداشته باشد، بهره‌ای از عمر خود نخواهد برد و برای دیگران نیز مفید نخواهد بود.

وی افزود: اولین نکته "عقل" است، همه از عقل کم و بیش برخوردار هستند و هرکسی به هر میزانی از آن استفاده کند، رشد می‌کند و یکی از مهمترین منابع تقویت عقل، عبادت و بندگی مخلصانه است که عقل را تغذیه می‌کند و موجب بالندگی آن می‌شود و عقل حقیقی و سالم فقط خدا را عبادت می‌کند و بهشت را تحصیل می‌کند.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین تصریح کرد: دومین موضوعی که برای انسان مهم است و کمک می‌کند از زندگی‌ بهره‌مند شود، "دین" است. باید همانطور که تبلیغ و تعلیم دین داده می‌شود، به همان میزان باور حقیقی به حقانیت خداوند، قیامت و مبانی دینی داشته باشیم.

وی عنوان کرد: بین عقل و دین هم رابطه صمیمانه وجود دارد و هیچگاه در مقابل هم قرار ندارند، هر چقدر دینِ انسان قوی‌تر می‌شود، عقلش بیشتر رشد می‌کند و هر چه عاقل‌تر شود، درک بیشتری از دین پیدا می‌کند، خدا فرموده است که چه کسی از دین ابراهیمی روی بر می‌گرداند؟! مگر کسی که عقلش دچار مشکل باشد.

عابدینی بیان کرد: سومین رکنی که اگر انسان نداشته‌ باشد بهره‌ای از زندگی ندارد، "ادب" است، ادب این نیست که فقط چشم گفته شود بلکه باید در مسیر کارهای درست و خداپسندانه قرار گرفت و در مقابل، از مسیر غیر خدایی پرهیز شود تا انسان به جایگاه ادب برسد.

وی ادامه داد: نکته چهارم از نگاه امام حسین(ع)، "حیا" است که باید انسان نزد خدا حیا داشته باشد و نسبت به دیگران نیز حیا داشته و با صداقت برخورد کند، نباید مقابل انسان‌ها و پشت سر آنها رفتار متفاوت داشت.

غیبت غذای سگ‌های جهنم است

امام جمعه قزوین اضافه کرد: پنجمین نکته "حسن خلق" است. باید نقدها و سخنان خود را با حسن خلق انجام داد؛ اگر چه در برخی موارد هم تاکید شده که محکم باشید و در مقابل کفار باید اینگونه برخورد کنیم.

وی عنوان کرد: شخصی نزد امام حسین علیه السلام رفت و گفت نمی‌توانم گناه نکنم، امام فرمودند پنج کار انجام بده بعد اگر توانستی گناه کن.

عابدینی بیان کرد: امام فرمودند هرگز از رزق خدا استفاده نکن، از ولایت خدا بیرون شو، بعد گناه کن در حالی که هیچ کجای عالم، خارج از ولایت خدا نیست و حتی شیطان هم تحت ولایت خداست، سوم اینکه جایی برو خدا تو را نبیند در حالی که عالم محضر خداست و چهارم اینکه از ملک الموت عذرخواهی کن و بگو من برای مرگ آمادگی ندارم، پنجم اینکه وقتی مالک جهنم می‌خواهد تو را راهی جهنم کند، بگو من به جهنم نمی‌آیم.

وی تصریح کرد: اباعبدالله الحسین(ع) به کسی که غیبت می‌کرد، فرمودند از غیبت دست بردار؛ چرا که غیبت غذای سگ‌های جهنم است و همه باید این مهم را مورد توجه قرار دهیم.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین عنوان کرد: امام حسین(ع) فرمودند اگر انسان عقل، ایمان، ادب و حیا داشته باشد و ببیند آدم‌ها از حق دفاع نمی‌کنند، نمی‌تواند ساکت باشد و آدمی که مومن است در آن شرایط دوست دارد خدا را ملاقات کند و سپس فرمودند آنها که از حق دفاع نمی‌کنند، بنده دنیا هستند و با دین تا جایی همراه هستند که با منافعشان هماهنگی دارد و اگر منافعشان به خطر بیفتد، دین را کنار می‌گذارند.

وی در پایان گفت: در روز عاشورا امام حسین(ع) می‌خواستند سخن بگویند تا کفار و دشمنان خدا را هدایت کنند، اما دشمنان خدا اجازه نمی‌دادند حضرت سخن بگویند و امام فرمود این لقمه حرام است که نمی‌گذارد شما بشنوید و هدایت پیدا کنید.

انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان