۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین آمر به معروف باید مختصات فرهنگی جامعه را بشناشد/ اگر از ابتدای انقلاب به فرهنگ توجه می‌شد دشمن تا این حد جلو نمی‌آمد
کد خبر: ۳۳۷۴۴۵ نویسنده: حجت‌الاسلام ناصرالرضا ضیائی‌نیا تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۶/۲۰ ساعت: ۱۵:۴۰ ↗ لینک کوتاه

مجری طرح "چهارشنبه‌های طلایی" در مصاحبه با صبح قزوین:

آمر به معروف باید مختصات فرهنگی جامعه را بشناشد/ اگر از ابتدای انقلاب به فرهنگ توجه می‌شد دشمن تا این حد جلو نمی‌آمد

مجری طرح "چهارشنبه‌های طلایی" گفت: آمر به معروف باید مختصات فرهنگی جامعه را خوب بشناشد، فهم مختصات فرهنگی جامعه یعنی شما ببینید جامعه‌ی ایران اکنون در چه موقعیتی است؟ باید جامعه کنونی را درست بشناسیم، زیرا نمی‌توانیم با دختر دهه هفتاد و هشتادی همانطور برخورد کنیم که با خانم‌های دهه پنجاهی و دهه شصتی برخورد می‌کردیم.

آمر به معروف باید مختصات فرهنگی جامعه را بشناشد/ اگر از ابتدای انقلاب به فرهنگ توجه می‌شد دشمن تا این حد جلو نمی‌آمد

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ حجت‌الاسلام ناصرالرضا ضیائی‌نیا علاوه بر تحصیلات حوزوی و تدریس در سطوح عالی حوزه، مدرک دکترای فقه و حقوق دارد و در دانشگاه تهران نیز تدریس می‌کند.

او و همسرش چند سالی است طرحی را برای ترویج حجاب اجرا می‌کنند که مبنای کار خود را برقراری ارتباط و انس با مخاطب قرار داده‌ و تا کنون در شهرهای مختلفی اجرا شده‌ است.

این زوج جوان قمی مهمان دفتر صبح قزوین بودند و گفت‌وگوی مفصلی درباره‌ی این طرح با آن‌ها انجام دادیم. آنها همچنین طرح "چهارشنبه‌های طلایی" را دو روز در خیابان خیام قزوین اجرا کردند که دبیر بنیاد عفاف و حجاب استان قزوین و تعدادی دیگر از بانوان قزوینی نیز آنها را همراهی می‌کردند. در ادامه قسمت اول این گفت‌وگو را می‌خوانید.

صبح قزوین: مشکلات کنونی در زمینه‌ی حجاب از کجا ریشه می‌گیرد؟

ضیائي نیا: بخش عمده‌ای از نابسامانی‌های فعلی نتیجه‌ی تهاجم فرهنگی است. اولین ندای تهاجم فرهنگی سال 68 توسط رهبری داده‌ شد، ایشان بلافاصله بعد از جنگ هشدار دادند که یک تهاجم وسیع فرهنگی در حال وقوع است. دستگاه‌های فرهنگی باید با هشیاری و طراحی هوشمند فرهنگی، ظرفیت‌های فرهنگی را به این سمت سوق می‌دادند که متاسفانه این کار انجام نشد.

رهبر انقلاب سه سال بعد در سال71 هشدار شبیخون فرهنگی را دادند؛ شبیخون به این معناست که همه خوابند و دشمن در این فرصت یک عده را قتل عام می‌کند.

طبق آمار سایت دفتر رهبری، ایشان از سال 71 تا سال 73، 200 بار کلیدواژه‌ی شبیخون فرهنگی را در محافل مختلف به کار برده‌اند. اما دستگاه‌های فرهنگی توجهی به این هشدارها نکردند، تا اینکه در سال‌های بعد تعابیر ناتوی فرهنگی و قتل عام فرهنگی به کار برده شد.

در آن زمان نیز دستگاه‌های فرهنگی نه تنها طراحی مناسبی نداشتند، بلکه برخی دستگاه‌ها فضای فرهنگی جامعه را هوشمندانه علیه هشیار رهبری پیش بردند. به عنوان نمونه می‌توان به وزیری اشاره کرد که با تکیه بر مسند وزارت فرهنگ و ارشاد، سیاست‌های فرهنگ منحط غربی  را در کشور پیاده کرد و هم اکنون نیز در خارج از کشور بنگاه سخن‌پراکنی علیه اسلام وجمهوری اسلامی دارد. 

صبح قزوین: دشمن برای تهاجم فرهنگی به جامعه ما چه برنامه‌ریزی داشته است؟

ضیائی نیا: برنامه‌ریزی دشمن چهار مرحله را طی کرد: دشمن ابتدا مدل فرهنگی‌اش را تاسیس کرد، در مرحله‌ی دوم مدل فرهنگی‌اش را جهانی کرده و در مرحله‌‌ی بعد به دنبال تغییر ذائقه‌ی نسل بر اساس آن است، بنابراین ذائقه‌ی نسلی که تا یک دهه قبل چادر نماد حیای او بود، با شبکه‌های مجازی و ماهواره‌ای تغییر کرد.

دشمن در مرحله‌ی چهارم کالاهای فرهنگی را تولید و بازار آن را گرم کرد؛ یکی از این کالاهای فرهنگی پوشش بود، مثلا مانتوی جلو بسته را تبدیل به مانتوی جلو باز کرد و بعد از آن هم مانتوی تور را رواج داد.

صبح قزوین: این طراحی دشمن چه نتیجه‌ای داشت؟ 

ضیائی نیا: نتیجه طراحی دشمن این بود که برخی دخترهای دهه هفتاد و هشتادی ما طوری فکر می‌کنند، لباس می‌پوشند، راه می‌روند و همسر انتخاب می‌کنند که او می‌خواهد، این یعنی اسارت و همان قتل عام فرهنگی که رهبری هشدارش را داده بود که متاسفانه با بی‌توجهی برخی مسئولین مواجه شد. 

خیلی‌ها به ما می‌گویند کاش این طرح را زودتر اجرا می‌کردید. درست است که برای انجام کار مفید هیچ وقت دیر نیست، خیلی‌ها به ما می‌گویند کاش طرح را زودتر اجرا می‌کردید. درست است که برای انجام کار مفید هیچ وقت دیر نیست، اما اگر مسئولین در ابتدای انقلاب توجه می‌کردند دشمن تا این حد جلو نمی‌آمد.

تمام مسئولینی که آگاهانه یا نا آگاهانه کوتاهی کردند در خیانت فرهنگی شریک هستند. مسئول یکی از کتابخانه های بزرگ مشهد می‌گفت که صبح روز احیا که یک ساعت دیرتر آمدیم، متوجه شدیم 500 نفر دختر صبح زود جلوی در کتابخانه تجمع کرده‌اند و وقتی به آنها گفتیم دیشب احیا بوده، حتی نمی‌دانستند احیا چیست! اکنون ما با چنین نسلی مواجه هستیم.

صبح قزوین: با این اوصاف فردی که می‌خواهد امر به معروف کند به چه مواردی باید آگاهی داشته باشد؟ 

ضیائي نیا: آمر به معروف باید مختصات فرهنگی جامعه را خوب بشناشد، زیرا در غیر این صورت نه تنها حرکت او کمکی به جامعه نخواهد کرد، بلکه برعکس آب به آسیاب دشمن هم می‌ریزد. فهم مختصات فرهنگی جامعه یعنی شما ببینید جامعه‌ی ایران اکنون در چه موقعیتی است؟ باید جامعه کنونی را درست بشناسیم، زیرا نمی‌توانیم با دختر دهه هفتاد و هشتادی همانطور برخورد کنیم که با خانم‌های دهه پنجاهی و دهه شصتی برخورد می‌کردیم.

صبح قزوین: آیا این مختصات فرهنگی در شهرهای مختلف متفاوت است؟

ضیائي نیا: شبیخون و تهاجم فرهنگی که رهبری از آن صحبت کردند سراسری و در تمام کشور بوده‌است. مثلا همان مانتوی جلوباز و شلوار کوتاهی که در شمال کشور می‌بینیم، در مرکز و جنوب کشور هم وجود دارد. اما نحوه‌ی استقبال و برخورد در شهرهای مختلف متفاوت است و باید این را در نظر گرفت.

صبح قزوین: نظر شما درباره‌ی جامعه‌ی مخاطب یعنی خانم‌های بدحجاب چیست؟

ضیائي نیا: فقط تعداد و درصد کمی از خانم‌های ما معاند هستند، اکثریت افرادی هستند که اگر موضوع را برای آنها تبیین کنیم، می‌پذیرند. بله، عده‌ای هم هستند که از روی عناد لباس‌هایی را می‌پوشند و با تردد در خیابان های پر رفت و آمد شهر این لباس را رواج می‌دهند؛ با این افراد باید برخورد محکمی کرد، اما اکثریت اینگونه نیستند. برخی افراد هستند که نمی‌دانند دختر 14-15 ساله باید حجاب داشته باشند و باید به آنها آگاهی داد.

صبح قزوین: چه شد که به فکر اجرای طرح چهارشنبه‌های طلایی افتادید؟

ضیائی نیا: این طرح از چند جهت شروع شد؛ از طرفی با توجه به حضورم در دانشگاه تهران و دانشگاه علامه طباطبایی، با اعتراضاتی نسبت به روش‌های غلط امر به معروف و نهی از منکر مواجه بودم. این روش‌ها چهره‌ی صحیحی از اسلام معرفی نمی‌کردند و قابل دفاع نبودند، از این جهت ما به فکر معرفی الگوی صحیحی از امر به معروف افتادیم.

جهت دوم به مبانی قرآنی و روایی مربوط می‌شود. مبانی دینی به ما می‌گویند بدون اینکه با مخاطبت انس بگیری نمی توانی به او توصیه‌ای بکنی. مطابق آیات «و َلَكِنَّ اللَّهَ حَبَّبَ إِلَيْكُمُ الْإِيمَانَ وَزَيَّنَهُ فِي قُلُوبِكُمْ» و « قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهَ» و توصیه‌های روایات و احادیث، باید برای تاثیرگذاری بر مخاطب از راه محبت و برقراری انس با مردم وارد شد.

امام باقر (ع) به یکی از اصحابشان می‌فرمایند: وای بر تو! مگر دین غیر از محبت است؟ در انتهای این حدیث  امام به نکته‌ای اساسی اشاره می‌کنند، اینکه دین همان محبت و محبت همان دین است. ما نیز اساس کار خود را بر محبت و انس با مخاطب قرار داده‌ایم، بنابراین طرح ما مبانی روایی و قرآنی دارد.

جهت سوم موضوع به سوءاستفاده دشمن از برخوردهای نادرست و تغییر ذهنیت مردم نسبت به حجاب برمی‌گردد. دشمن از روش‌های گرفتن و در ماشین انداختن استفاده کرده تا ما را خشن نشان دهد و عده‌ای هم باور کردند؛ با این وجود اگر هنور هم کسی به نام امر به معروف و نهی از منکر چنین روش‌هایی را ادامه دهد باید در نیتش تردید کنیم.

صبح قزوین: گام‌های بعدی طرح خود را چطور می‌بینید؟

ضیائي نیا: طرح موجود، گام اول آمرین به معروف است و گام‌ بعدی مطالبه از مسئولین در راستای تولید کالای فرهنگی مفید و مقابله با کالای مضر است.

باید برای حمایت از کالاهای فرهنگی مفید و مدهای به روز پوشش که مطابق با سلیقه‌ی نسل جدید و متناسب با بوم ایران باشند، مطالبه‌گری کنیم. باید از تولیدکننده‌های متعهد حمایت و کار آن‌ها را تکثیر کنیم. اینجا باید به مسئولینی که کالاهای نامناسب را از چین و کشورهای دیگر وارد می‌کنند و با این رویه تولید کننده هم ترغیب به تولید این نوع کالا می‌شود اعتراض کرد.

گام سوم، تغییر ذائقه نسل جدید به سمت کالاهای مفید فرهنگی و ارزش‌های اسلامی است. در نهایت نیز هدف ما تاسیس مدل فرهنگی است که پژوهشکده‌هایی در قم این موضوع را دنبال می‌کنند و ما نیز با آنها در ارتباط هستیم.

صبح قزوین: چه نمونه‌هایی از روش صحیح امر به معروف در سیره‌ی اهل بیت می‌توان یافت؟

ضیائی نیا: امام کاظم (ع) از کنار خانه‌ای عبور می‌کردند که صدای ساز و آواز از خانه بلند بود. امام از خدمتکار خانه که برای کاری به بیرون آمده بود پرسیدند صاحب این خانه آزاد است یا بنده؟ خدمتکار گفت: معلوم است که آزاد است. امام در جواب فرمودند بله، اگر بندگی خدا را می‌کرد که اینطور عمل نمی‌کرد. این صحبت امام وقتی به گوش صاحبخانه رسید این فرد منقلب شد و توبه کرد که بعدها به بشر حافی معروف شد. امام کاظم (ع) نیز در این مثال امر به معروف کردند، اما نه با ادبیات دستوری، بلکه ابتدا ارتباط برقرار کرده و بعد تذکر لسانی دادند.

ادامه دارد...

انتهای پیام/ 5001

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان