۰۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۲۸ سه شنبه

صبح قزوین واحد سفیران اهدای عضو در قزوین راه‌اندازی شد/ نخستین غرفه اهدای عضو در تاسوعا و عاشورا برپا می‌شود
کد خبر: ۳۳۷۴۰۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۶/۱۷ ساعت: ۱۱:۵ ↗ لینک کوتاه

مسئول واحد سفیران انجمن اهدای عضو ایرانیان در مصاحبه با صبح قزوین:

واحد سفیران اهدای عضو در قزوین راه‌اندازی شد/ نخستین غرفه اهدای عضو در تاسوعا و عاشورا برپا می‌شود

مسئول واحد سفیران انجمن اهدای عضو ایرانیان گفت: اکنون ۱۶هزار سفیر اهدای عضو در کشور وجود دارد و با راه اندازی رسمی واحد سفیران در استان قزوین جذب و فعالیت آنان آغاز شد و باید دانست که تاثیر این افراد در جلب رضایت و فرهنگ‌سازی اهدا از اهمیت بالایی برخوردار است.

واحد سفیران اهدای عضو در قزوین راه‌اندازی شد/ نخستین غرفه اهدای عضو در تاسوعا و عاشورا برپا می‌شود

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، هفته گذشته اولین دوره آموزشی تخصصی و مدیریتی فراهم‌آوری اعضای پیوندی (آیروس) استان قزوین باحضور مسئولان انجمن اهدای عضو ایرانیان، مسئولین دانشگاه علوم پزشکی قزوین، پزشکان، پرستاران و کوردیناتورها در دانشگاه علوم پزشکی قزوین برگزار شد.

همزمان با برگزاری این دوره، نخستین دوره آموزشی سفیران اهدای عضو استان و انتخابات کمیته مرکزی سفیران در قزوین نیز برگزار شد.

با شکل گیری مجمع عمومی سفیران در استان فعالیت‌ها بصورت داوطلبانه و در قالب NGO با هماهنگی کارشناسان و مسئولان دانشگاه علوم پزشکی آغاز به فعالیت کرده و در راستای نهادینه ساختن و فراگیرکردن فرهنگ اهدای عضو اقداماتی را انجام می‌دهند.   

نخستین غرفه انجمن اهدای عضو همزمان با تاسوعا و عاشورای حسینی در پیاده راه سبزه میدان برپا می‌شود و علاقمندان جهت آشنایی، عضویت در سفیران و دریافت کارت اهدای عضو می‌توانند در تمام ساعات این دو روز به این غرفه مراجعه کنند. 

در راستای آشنایی بیشتر با مسئول واحد سفیران انجمن اهدای عضو ایرانیان گفت‌وگو کردیم.

مهرداد آرامش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین اظهار کرد: سفیر نیروی داوطلبی است که برای گسترش فرهنگ سازی اهدا فعالیت می‌کند و نیاز به نیروی مردمی دارد، سفیر این فرهنگ سازی را وظیفه خود می‌داند.

وی ادامه داد: در واقع سفیران افرادی عاشق هموطنان هستند و از مرگ آن‌ها به علت نرسیدن ارگان رنج می‌برند، از این رو در حد توان خود در راستای نهادینه ساختن فرهنگ اهدای عضو تلاش می‌کنند.

مسئول واحد سفیران انجمن اهدای عضو ایرانیان درباره تاثیر سفیران در فرهنگ اهدای عضو ابراز کرد: باتوجه به آمار علمی 50درصد سفیران و 50درصد نیز پزشک و تجهیزات در میزان اهدای عضو نقش دارند، اما معتقدم این تاثیرگذاری 100درصد است، چراکه با عدم رضایت برای اهدا نقش تجهیزات و پزشک نیز به صفر می‌رسد، بنابراین اهمیت سفیران و فرهنگ سازی در این مجموعه قابل توجه است.

وی عنوان کرد: اکنون 16هزار سفیر ثبت نام شده در سراسر کشور وجود دارد و با توجه به راه‌اندازی واحد سفیران در استان قزوین از امروز ثبت نام و جذب سفیر و آشنایی با این واحد در این استان نیز بطور جدی آغاز خواهد.

فعال انجمن اهدای عضو ایرانیان افزود: سفیران در استان برای فرهنگ سازی اهدا فعالیت‌های مختلفی را انجام می‌دهند که اقدامات در واحد مددکاری انجمن و پیگیری‌های از اهداکنندگان اهداشوندگان از جمله آن‌ها هستند.

وی درباره جایگاه آموزش برای سفیران اذعان کرد: آموزش و آگاهی خود سفیران از اهمیت بالایی برخوردار است و به همین دلیل جلسات توجیهی و کلاس‌های مختلفی برای آنان برگزار می‌شود.

آرامش اذعان کرد: همه ایرانی‌ها اگر آگاه باشند یک سفیر هستند و امیدوارم به آن آگاهی و هر ایرانی یک سفیر برسیم.

وی تاکید کرد: اکنون 26هزار نفر در کشور در صف اهدا قرار دارند و روزانه 7تا 10نفر بدلیل نرسیدن ارگان جان خود را از دست می‌دهند این درحالی است که سالانه 2هزار و 500تا 4هزار نفر قابلیت اهدای عضو دارند و صرفا خانواده 923نفر از آن‌ها راضی به اهدای عضو می‌شوند.

مسئول واحد سفیران انجمن اهدای عضو ایرانیان ادامه داد: با نهادینه شدن فرهنگ اهدای عضو و رضایت خانواده افراد مرگ مغزی تمام افراد نیازمند به دریافت عضو موفق به پیوند خواهند شد، چراکه درحالت ایده آل هر فرد دارای 8ارگان و 53نسوج قابل اهداست.

وی در پایان گفت: علاوه بر بیمارانی که با دریافت ارگان از مرگ نجات پیدا می‌کنند، اهدای نسوج به ارتقای کیفیت زندگی افراد نیازمند نیز کمک می‌کند.

انتهای پیام/۶۰۰۶  

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان