۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین "قدرت الله چگینی"؛ شهیدی که ضدانقلاب را به ستوه آورده بود
کد خبر: ۳۳۷۳۵۰ نویسنده: طاهره سادات موسوی تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۶/۱۳ ساعت: ۱۴:۱۵ ↗ لینک کوتاه

گذری بر زندگی شهید ترور در قزوین؛

"قدرت الله چگینی"؛ شهیدی که ضدانقلاب را به ستوه آورده بود

شهید قدرت الله چگینی از شهدایی است که نقش معلمی را در زندگی برگزیده برد و رسالت خود را در راستای مبارزه با ظلم و ستم و فریاد علیه ظالمین به خوبی انجام می‌داد تاجایی که ضدانقلاب این روشنگری و مبارزه را تاب نیاورد و ایشان را به شهادت رساند.

"قدرت الله چگینی"؛ شهیدی که ضدانقلاب را به ستوه آورده بود

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین، شهید "قدرت الله چگینی" در سی‌ام نخستین ماه زمستان 1326 در یکی از محله‌های جنوب شهر قزوین دیده به جهان گشود؛ مادرش معصومه و پدرش غلامرضا نام داشت و در سال 1350 ازدواج کرده و صاحب دو فرزند پسر شد.

از همان ابتدا فردی دارای دغدغه بود و در همین راستا در دوران تحصيل دبيرستان انجمن «ناشرين حق» را تاسيس کرد كه البته توسط ساواک منحل شد؛ همچنین هيئت جانبازان حسينى را نیز راه اندازی کرد، در دانشگاه نیز انجمنی را تاسیس کرد که آن نیز توسط ساواک تعلیل شد.

با وجود پذیرفته شدن در رشته قضایى در دانشگاه در مترجمی زبان عربی تحصیل کرد و پس از گذراندن سربازی در لشگر 16زرهی در اداره آموزش و پرورش استخدام شد و پس از مدتی به شهرستان اليگودرز منتقل شد، اما این انتقال اجباری نیز تاثیری در کاهش فعالیت‌های وی نداشت.

به دلیل افشاگری‌های شهید در الیگودرز به تهران منتقل و تحت شکنجه‌های ساواک قرار گرفت، به‌گونه‌ای که دست راستش تا پایان عمر مجروح بود و پس از نزدیک به دو ماه اسارت و شکنجه آزاد شد و به الیگودرز بازگشت و بعد از 4سال عازم زادگاهش شد.

به دلیل فعالیت‌های انقلابی و تاثیرگذاری از طرف هویدا از او همکاری با وزارت‌خانه‌های غربی درخواست شد تا شاید این موضوع اقدامات انقلابی او را کاهش دهد که به‌طور قطع این درخواست از طرف شهید پذیرفته نشد.

در جریان پیروزی انقلاب نیز به شهر زادگاهش بازگشت تا فعالیت‌های حق جویانه و ظلم ستیزانه خود را ادامه دهد و پس از پیروزی انقلاب با وجود پیشنهادهایی برای فرمانداری و منصب‌های مختلف شغل معلمی که پیشه انبیاء دانسته می‌شود را ترجیح داد و گفت شغل اصلی من گچ و تخته است.

سرانجام در 12شهریورماه 1360در محل زندگی و جلوی چشمان مادرش بر اثر اصابت گلوله ضد انقلاب به شهادت رسید و پیکر مطهرش در گلزار شهدای قزوین به آرامش رسید.پس از شهادت با پیگیری‌های برادر شهید، قاتلش در زنجان دستگیر شد.

خاطرات این شهید بزرگوار در کتاب "معلم شهر" ثبت و به چاپ رسیده است؛ شهید چگینی جزو شهدای شاخص استان و شهید شاخص بسیج فرهنگیان در سال 95بود.

شایعه‌ای درباره ضدانقلاب بودن ایشان وجود داشت که به تفاوت برخی رفتارهای کمیته و سپاه بازمی‌گردد که به شدت تکذیب شده و صحت ندارد و حتی مخالفان و منتقدان وی نیز به ولایت پذیری‌اش شهادت می‌دهند؛ همچنین خود شهید نیز در یک سخنرانی از ولایت فقیه حمایت کرده بود.

شهید چگینی به اخلاق و حق الناس اهمیت بسیار زیادی می‌داد تا جایی که در یکی از خاطراتشان آمده که در یک سفر در مسیر برای استراحت توقف کرده بودند و حتی برای نشستن زیر سایه درختان باغی که در مسیر بود از صاحبش اجازه گرفتند که این موضوع تعجب باغدار را برانگیخت و از ایشان پذیرایی کرد.

شهید چگینی در یک دوره کاندیدای مجبس شدند و در فعالیت‌های انتخاباتی اجازه الصاق برگه‌های تبلیغاتی به دیوار بدون اجازه صاحبخانه را نمی‌داد.

این معلم بزرگوار در تمام موقعیت‌ها فعالیت گسترده برای اخلاق داشتند و حتی رئیس ساواک الیگودرز نیز به پسندیده بودن اخلاق و رفتار شهید چگینی اعتراف کرده بود. 

وصيت نامه شهيد:

در وصیت نامه شهید چگینی آمده است:

الملك القدوس القهار الغفار با شهادت به وحدانيت اللّه‏ و عدالت مطلقه او و ايمان به معاد و ميزان و يقين به ارسال سلسله انبيا برخاسته از متن توده‏ هاى انسانها و رهبران الهى مستضعفان زمين، و علم به نزول كتب هدايتگر آسمانى و بارورى عميق به امامت ائمه اثنى عشر، كه زندگيم و ذره ذره وجود ناقابلم، عشق به ولايت و ذوق معرفت شئون و حقوق آن امامان و فاطمه بزرگ، پيوند دهنده سلسله نبوت به امامت و پدر گرانقدرش، نبى اكرم(ص) و محبت آنها است كه دوازدهمين آن عزيران، اينك زنده و در ميان مردم است و مسلم فقط آنها كه جان‌هاى پاك و با تقوى دارند او را می توانند ديد و مستقيما با آن حضرت در ارتباط ‏اند كه بعد از غيبت كبرايش مسئوليت رهبرى امت بعهده فقهاى عادل و آگاه بوده و اينك نيز بيش از يكهزار و سيصد سال پرچم رهبرى همه جانبه را نائب ايشان، حضرت روح اللّه‏ خمينى بزرگ، در دست دارد و می ‏رود تا زمينه ظهور امام مهدى(عج) و حكومت و وراثت مستضعفان فراهم آيد،

و اما.... من المومنين رجال صدقوا ما عاهد اللّه‏ عليه فيمنهم من قضى نحبّه و منهم من ينتظر و ما بدلو تبديلا.

در انقلاب اسلامی معلمان و افراد بسیاری شهید شدند تا امروز جوانان و نوجوانان به راحتی و در امنیت زندگی کنند، همواره راه این شهدا ادامه پیدا خواهد کرد و تاریخ هیچ گاه بزرگی و تلاش‌های آنان در راستای آزادگی و زیربار ظلم نرفتن را فراموش نمی‌کند.

انتهای پیام/۶۰۰۶

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان