۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین ایجاد ۴۳هزار شغل با تجاری‌سازی شرکت‌های دانش‌بنیان/ دانشگاه «دی ۸» در همدان راه‌اندازی می‌شود
کد خبر: ۳۳۷۲۷۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۶/۹ ساعت: ۱۴:۳۵ ↗ لینک کوتاه

وزیر علوم در جمع خبرنگاران قزوین مطرح کرد

ایجاد ۴۳هزار شغل با تجاری‌سازی شرکت‌های دانش‌بنیان/ دانشگاه «دی ۸» در همدان راه‌اندازی می‌شود

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در راستای تجاری سازی ۵هزار شرکت دانش بنیان، بیش از ۴۳هزار شغل پایدار ایجاد شده است و همه بر مبنای دانش و فناوری جدید فعالیت دارند.

ایجاد ۴۳هزار شغل با تجاری‌سازی شرکت‌های دانش‌بنیان/ دانشگاه «دی ۸» در همدان راه‌اندازی می‌شود

به گزارش خبرنگار دانشگاه صبح قزوین؛ منصور غلامی، در حاشیه اجلاس معاونین آموزشی و تحصیلات تکمیلی سراسر کشور که در دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) قزوین برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تلاش‌هایی را برای ارتباط وسیع و گسترده با مراکز تولیدی و صنعتی در بخش‌های مختلف جامعه داشته است.

وی ادامه داد:  وزارت علوم سعی دارد ظرفیت‌های دانشگاهی را به سمت حل مسائل و کمک به بهبود برنامه‌های مراکز تولیدی و صنعتی سوق دهد و در سال جدید بخصوص پس از طرح شعار سال مبنی بر رونق تولیدات داخلی دانشگاه‌ها را به این سمت تشویق کرده است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ابراز کرد: خوشبختانه رویکرد و استقبال خوبی از بخش‌های صنعتی و تولیدی صورت گرفته و باتوجه به این موضوع می‌توان امیدوار بود که این ارتباطات با علاقه دوطرفه تقویت شده و برای روزها و سال‌های آینده به خیر و خدمات منجر شود.

وی افزود: دانشگاه‌ها در سال‌ها و دهه اخیر در راستای انتقال دستاوردهای علمی را به فناوری و فناروی را به اشتغال و کمک به تولید و رفع مشکلات کشور رویکردی مبنی بر تاسیس و توسعه مراکز رشد دانشگاهی داشته‌اند.

این مسئول عنوان کرد: مراکز رشد از شرکت‌های کوچک و صاحبان ایده‌های جدید حمایت کرده و امکانات و تسهیلات اولیه را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد تا بتوانند به سمت تشکیل گروه کاری یا شرکت‌های کوچک حرکت کنند.

حل مشکلات صنایع با کمک مراکز دانشگاهی

وی ادامه داد: اکنون 43پارک علم و فناوری در کشور وجود دارد که از شرکت‌های دانش بنیان حمایت می‌کنند و برخی از آن‌ها فعالیت‌های بسیار ارزشمندی دارند که علاوه بر تامین نیازهای بسیاری از صنابع و مصرف کننده‌ها و قطعات صنعتی صادرات به خارج از کشور نیز دارند.

غلامی اذعان کرد: ظرفیت‌های موجود با حمایت‌های انجام شده از پارک‌ها و مراکز رشد توسعه پیدا خواهد کرد و امیدواریم که در روند پیشرفت این امور شاهد استقبال بیشتر خود مراکز صنعتی و تولیدی از دانشگاه‌ها باشیم و این مراکز مطمئن باشند مشکلاتشان با کمک دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها حل خواهد شد.

وی افزود: در دنیا محققین و اساتید دانشگاه‌ها هستند که مشکلات بخش صنایع را حل می‌کنند و در کشور ما نیز باوجود اساتید خوب و رشد علمی این مسائل قابل حل خواهد بود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره طرح‌های تجاری شده ابراز کرد: در سطح مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری، شرکت‌های جوان عموما در این سیر هستند و بیش از 5هزار شرکت دانش بنیان داریم که ذیل آن بیش از 43هزار شغل پایدار ایجاد شده است و همه بر مبنای دانش و فناوری جدید فعالیت دارند.

وی ادامه داد: اقدامات انجام شده بر مبنای فعالیت تکراری که در سطح جامعه بدون نیاز به دانش انجام می‌شود صورت نمی‌گیرد و این نشانگر این امر است که تعداد ایده‌هایی که به سمت تجاری سازی پیش می‌رود درحال افزایش است.

کیفی سازی و ماموریت‌گرا کردن واحدهای مختلف دانشگاهی

این مقام مسئول بیان کرد: کاهش تعداد داوطلبان ورود به دانشگاه‌ها باعث شده توسعه کمی که پیش از این موجود بود و در اواخر و نیمه دوم دهه هشتاد داوطلب زیادی وجود داشت مورد توجه قرار گیرد؛ اکنون نیازی به این ظرفیت آموزش و صندلی وجود ندارد.

وی افزود: حتما دانشگاه‌ها به سمت تغییر در سرفصل‌های درسی، افزایش کیفیت و تقویت زیرساخت‌های آموزشی پیش خواهند رفت؛ متاسفانه بخش‌های غیردولتی بیشتر با صندلی خالی مواجه شده‌اند که حتما وزارت علوم تلاش می‌کند در قالب استانداردهایی که باید رعایت کنند از بخش‌های غیردولتی حمایت کند.

غلامی اظهار کرد: هدف اصلی طرح ساماندهی آموزش عالی که در بخش دولتی برای اجرا آماده شده کیفی سازی و ماموریت گراکردن واحدهای مختلف است و حتما این واحدها توانایی‌های خوبی دارند یا نیازهای منطقه ایجاب می‌کند که آن توانایی‌ها در آن‌ها تقویت شود و در طرح ساماندهی این نکات مورد توجه قرار خواهند گرفت.

وی گفت: بخش عمده‌ای از توافقات دانشگاه دی‌ ـ‌ هشت انجام شده، در ابتدا چند دانشگاه برای آن داوطلب شده بودند که از آن صرفنظر کردند؛ من در زمان ریاست دانشگاه بوعلی همدان عملی کردن آن را در این دانشگاه به وزارت علوم اعلام کردم و پس از پذیرش اکنون همکاران در همدان راه اندازی آن را دنبال می‌کنند.

انتهای پیام/6006

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان