۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین وجود ۵هزار مرکز دانش‌بنیان در کشور/ اعتبار پروژه‌های پژوهشی در حوزه صنعتی و خارج از دانشگاه باید تامین شود
کد خبر: ۳۳۷۲۶۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۶/۹ ساعت: ۱۱:۳۰ ↗ لینک کوتاه

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در قزوین اعلام کرد

وجود ۵هزار مرکز دانش‌بنیان در کشور/ اعتبار پروژه‌های پژوهشی در حوزه صنعتی و خارج از دانشگاه باید تامین شود

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دانشگاه بین الملل امام خمینی(ره) قزوین گفت: اکنون ۵هزار مرکز دانش بنیان در کشور وجود دارد که حاصل تحقیقات پارک‌های علم و فناوری و پژوهش‌ها است، لازم است یافته‌های علمی دانشگاه‌ها به سمت جامعه هدایت شود.

وجود ۵هزار مرکز دانش‌بنیان در کشور/ اعتبار پروژه‌های پژوهشی در حوزه صنعتی و خارج از دانشگاه باید تامین شود

به گزارش خبرنگار دانشگاه صبح قزوین؛ منصور غلامی در پنجاه و دومین اجلاس معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌های سراسر کشور که پیش از ظهر امروز(شنبه) در سالن اجتماعات مرکزی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) برگزار شد، اظهار کرد: ما در شرایط ویژه‌ای از آموزشی قرار داریم و این موضوع اقدام ویژه را می‌طلبد و باید مباحث را بطور جدی پیگیری کرد.

وی ادامه داد: تحول و عبور از یک مرحله به سمت بهبود و تقویت فعالیت‌های آموزش عالی باید اتفاق بیفتد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ابراز کرد: ما در چهل سال پس از انقلاب اسلامی آموزش عالی کشور را از نو ساختیم، این واحد در دوره اول فعالیت وظیفه تربیت نیروی انسانی را به عهده داشت و با توان و ظرفیت‌ها و امکاناتی که در اختیار گذاشته شد در اواسط دهه هفتاد تمام نیازها در حوزه اساتید آموزشی تامین شد. 

وی افزود: بخش دوم اقدامات آموزش عالی، توسعه تحصیلات تکمیلی و رونق پژوهش بود که در این راستا موفق به حضور در لبه‌های جدید علم و رشد علمی و حضور مجامع علمی پیشرفته دنیا شدیم و این موضوع برای ما یک افتخار است.

این مقام مسئول بیان کرد: باید پیشرفت‌های علمی به نفع مردم کشور و دنیا بکار گرفته شود؛ در به‌کارگیری تحقیقات علمی نیز تحول داشتیم که در نتیجه آن 43 پارک علم و فناوری و 196 مرکز علمی و دانشگاهی داریم و به سمت تبدیل ایده‌های تجاری و اشتغال آفرینی پیش رفته‌ایم. 

مقابله با تقلب علمی ضروری است

وی ادامه داد: اکنون 5هزار مرکز دانش بنیان در کشور وجود دارد که حاصل تحقیقات پارک‌های علم و فناوری و پژوهش‌ها است، لازم است یافته‌های علمی دانشگاه‌ها به سمت جامعه هدایت شود.

غلامی عنوان کرد: اکنون بسیاری از جوانان تحصیلکرده به سرعت به سمت موارد مرتبط با رشته دانشگاهی خود می‌روند، مهارت آموزی به این حرکت کمک می‌کند و باید توسعه پیدا کند، درواقع شاهد نهضت پیش رفتن به سمت حل مسائل جامعه بودیم.

وی افزود: سال گذشته تعداد زیادی از بخش‌های صنعتی به مراکز دانشگاهی مراجعه کرده و بسیاری از مشکلات آن‌ها حل شده است، لازم است این زمینه‌ها در دانشگاه‌ها حمایت شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اذعان کرد: شعار امسال حمایت و رونق از تولید داخلی است و دانشگاه‌ها به این موضوع پرداخته‌اند و زمینه‌های آن انجام شده و منتشرشدن گزارش پیشرفت‌های پژوهشی دانشگاه مفید است.

وی ادامه داد: اخلاق حرفه‌ای پژوهشی و آموزشی در دانشگاه‌ها دارای اهمیت است و مقابله با تقلب علمی در این راستا و کاهش تخلفات آموزشی کمک می‌کند.

این مقام مسئول گفت: با تقلب علمی بعضا اتفاقاتی رخ داد که دست مایه افرادی شد که چشم دیدن پیشرفت‌های علمی را ندارند، که خوشبختانه پاسخ آن منتشر شد.

وی عنوان کرد: وظیفه همه ماست که به این بحث بپردازیم و باید معاونین آموزشی در نخستین نشست‌ها این موضوع را منتقل کنند که تک تک اعضای هیئت علمی مسئول نظارت بر حسن فعالیت علمی و پژوهشی دانشجویان خود هستند و به همین دلیل مسئول تخلف دانشجویان هستند.

غلامی عنوان کرد: مدیر گروه موظف به نظارت بر فعالیت اعضای هیئت علمی و دانشجویان بویژه در سطح تحصیلات تکمیلی است، در رده‌های بعدی نیز رئیس دانشکده و معاون آموزشی و پژوهشی و رئیس دانشگاه مسئول نظارت هستند.

پژوهش‌های دانشگاهی باید به صنعت ورود کند

وی افزود: بخش علوم پایه به دلیل عدم اقبال دانشجویان مستعد به شکل نگران کننده دچار آسیب است، لازم است هدایت تحصیلی آموزش و پرورش و خانواده‌ها به این موضوع توجه داشته باشند. 

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اذعان کرد: لازم است طرح‌هایی برای تشویق دانشجویان در راستای علاقه به رشته‌های علوم پایه و علوم انسانی ارائه شود، حتی فنی و مهندسی نیز در معرض خطر است.

وی ادامه داد: طرح و برنامه برای رشته‌های جدید و بین رشته‌ای ضروری است و در این راستا استفاده از تجربه‌های جهانی مفید است و باید تحول متناسب با نیاز، طرفیت‌ها و چالش‌ها اتفاق بیفتد.

این مقام مسئول گفت: در بخش تحصیلات تکمیلی ساماندهی پایان نامه‌ها براساس موضوع است و باید چند سوال راهبردی برای آن‌ها طراحی شود و اهداف آن تببین شود تا دچار اتلاف منابع نباشیم.

وی افزود: در ارتباط با صنعت رویکرد خوبی از طرف صنایع وجود دارد و قراردادهای خوبی در این راستا منعقد می‌شود که البته لازم است تقویت شود و درصورت عملکرد خوب بهبود خواهد یافت.

غلامی در پایان عنوان کرد: ما در کنترل ظرفیت تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها باید جدی باشیم، باید تحقیقات کاربردی را به سمتی پیش ببریم که هزینه‌های آن خارج از دانشگاه تامین شود و اساتید به این نکته توجه داشته باشند و لازم است تشویق نیز برای اساتیدی که خارج از دانشگاه هزینه و قرارداد فراهم می‌آورند داشته باشیم.

انتهای پیام/۶۰۰۶

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان