۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین برنامه‌های "هفته فرهنگی قزوین"؛ آئینه تمام‌نمای تاریخ فرهنگ و هنر استان نبود/ ظرفیت‌های بومی که فدای سلبریتی‌های دست چندم تهرانی شد!
کد خبر: ۳۳۷۲۵۷ نویسنده: محمدرضا ذاکر تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۶/۹ ساعت: ۸:۴۵ ↗ لینک کوتاه

به بهانه مناسبت تاریخی "روز قزوین"؛

برنامه‌های "هفته فرهنگی قزوین"؛ آئینه تمام‌نمای تاریخ فرهنگ و هنر استان نبود/ ظرفیت‌های بومی که فدای سلبریتی‌های دست چندم تهرانی شد!

براستی گذشته تاریخی و پرافتخار و موثر قزوین در تاریخ معاصر تا زندگینامه شهدا و ایثارگران بی بدیل قزوین و علما و صاحبان خرد و مورخین بنام قزوین در سده‌های گذشته تا حال، کجای برنامه ریزی‌های مسئولین مدیریت شهری قزوین جای دارد؟

برنامه‌های "هفته فرهنگی قزوین"؛ آئینه تمام‌نمای تاریخ فرهنگ و هنر استان نبود/ ظرفیت‌های بومی که فدای سلبریتی‌های دست چندم تهرانی شد!

صبح قزوین؛____ محمدرضا ذاکر.

یکی از شگردهای تبلیغ و معرفی تفرجگاه‌ها و گردشگاه‌های تاریخی برای مخاطب، اختصاص یک روز یا هفته به آن موضوع و مکان مشخص است. 23 اردیبهشت (روز یزد)، یک آذر(روز اصفهان)، 5مرداد (روز کرمانشاه)، 15 اردیبهشت(روز شیراز)، 8اردیبهشت(روز مشهد) و 12 دی ماه (روز رشت) و 9شهریور (روز قزوین) از جمله این روزهاست که هریک بنا به وقایع تاریخی یا هنری به یکی از شهرهای کشور منتصب شده اند.

انتخاب نهم شهریورماه (سالروز برگزیدن قزوین به پایتخت سیاسی دولت شاه طهماسب صفوی) بعنوان روز قزوین، نویدبخش محیاشدن بستری برای معرفی بیش از پیش ظرفیت‌های فرهنگی، تاریخی، علمی و هنری و سیاسی قزوین بود، اما متأسفانه با گذشت چندسال، بنظر می‌آید اهداف اصلی معرفی روز قزوین در پس  بی تدبیری مسئولین شهری رنگ باخته است.

اکنون پس از گذشت چندسال از انتخاب روز قزوین، مسئولان شهری درصدد هستند تا با برگزاری برنامه‌های دست چندمی و صرفاً شادی محور و گذرا و برگزاری چند کنسرت و دعوت از چند سلبریتی و هنرمند سینما و تلویزیون، از زیر فشار ناشی از انتظارات به حقی که توسط جامعه هنری و فرهنگی قزوین ایجاد شده است، شانه خالی کنند.

اندوهبار است اینکه می‌بینیم چشم مسئولین امر به دلیل سیاسی کاری و نگاه‌های مشمئزکننده جناحی و حزبی به ظرفیت‌های بی بدیل کهن شهر قزوین بسته است و جوانان و نخبگان و داشته های حقیقی این پهنه مینودری قربانی نابخردی و بی تدبیری‌های برخی مسئولین شده و راهی به جلسات تصمیم گیری برنامه‌های فرهنگی روز قزوین ندارند.

هفته فرهنگی قزوین در حالی رو به پایان است که آیینه تمام نما و ویترین پر زرق و برق و البته پرهزینه آن، برنامه‌های جُنگ شادی و حضور خوانندگان دست چندمی و هنرمندان نه چندان مطرح سینما و تلویزیون و حضور مسئولین پارلمان شهری قزوین به نوبت و در فواصل مختلف روی استیج جشن سرای سعدالسلطنه قزوین بود!

براستی گذشته تاریخی و پرافتخار و موثر قزوین در تاریخ معاصر تا زندگینامه شهدا و ایثارگران بی بدیل قزوین و علما و صاحبان خرد و مورخین بنام قزوین در سده‌های گذشته تا حال، کجای برنامه ریزی‌های مسئولین مدیریت شهری قزوین جای دارد؟

ضمن تشکر از کارکنان و عوامل اجرایی مجموعه‌هایی چون شهرداری و صدا و سیمای مرکز قزوین برای پوشش برنامه‌های هفته قزوین، اما سوال اصلی و مطالبه کارشناسان از تصمیم ساطان و مدیران قزوین این است که با پایان یافتن هفته فرهنگی قزوین، برنامه‌های پیش بینی شده و اجرا شده در این هفته که توأم با صرف وقت و هزینه بسیار بوده است تا چه میزان توانسته معرف فرهنگ و پیشینه تاریخی و ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری و تاریخی قزوین به نسل جدید، دانش آموزان، دانشجویان و نیز گردشگران غیربومی قزوین باشد؟

در سال‌های گذشته با نزدیک شدن به روز قزوین، تغییرات محسوسی در مبلمان شهری و تبلیغات گسترده در فضاهای عمومی و البته  بهره گیری از جلوه‌های بصری جهت اطلاع رسانی این روز دیده می شد که امسال تا حد قابل توجهی از حجم آن کاسته شده بود و این خود دلیلی برای به انزوا رفتن برنامه‌های فرمایشی و نه چندان موثر این ایام بود.

قبل تر هم انتخاب عنوان (پایتخت خوشنویسی ایران) برای قزوین این فرصت را ایجاد کرده بود تا با بهره گیری از ظرفیت‌های هنری قزوین، زمینه معرفی این هنر اصیل و بی بدیل ایرانی بیش از پیش محیا شود؛ اما بنا به نظر کارشناسان این رشته هنری، آنچنان که شایسته آن بوده است، تا بحال اقدامی برای این مهم نیز صورت نپذیرفت.

براستی چند درصد اهالی شهر قزوین از برنامه‌های برگزار شده در این ایام بازدید کردند؟ چند جوان نخبه دانشگاهی و مخترع و مبتکر و کارآفرین برتر به جامعه معرفی شد؟ چند سمینار تخصصی و علمی برای نجات باغات سنتی قزوین برگزار شد؟

چند جلسه علمی و تخصصی برای رفع معزل بیکاری و نجات شهرصنعتی قزوین که روزگاری یکی از بزرگترین و پررونق ترین شهرک‌های صنعتی کشور محسوب می شد ولی امروزه گرفتار بی تدبیری مسئولین استان است برگزار شد؟ چند کارگاه علمی و کارآمد در راستای ترویج و رفع موانع کشاورزی قزوین برگزار شد؟ در هفته قزوین چه راهکارهایی برای مشکل رفع معظل کم آبی قزوین احصا شد؟

در هفته قزوین، چه اقدامی برای بهبود وضع بهداشت استان که روز به روز به نقطه بحرانی خود نزدیک می‌شود، اندیشیده شد؟ آیا مشکل مردم قزوین فقط خندیدن و شرکت در کنسرت‌های پلی بک خوانندگان بی نام و نشان و پرهزینه تهرانی است؟؟؟

این موارد نه تنها سوال که می‌بایست اولویت‌های اصلی مدیران ارشد و میانی قزوین برای خدمت رسانی واقعی به مردم نجیب قزوین باشد.

انتظار می‌رود مدیران قزوین هم مثل استان‌های دیگر از ظرفیت نامگذاری یک روز از سال بنام خود، بهترین بهره را ببرند و با بسیج امکانات و توانمندی‌های بومی بی نظیر قزوین در جهت رشد همه جانبه و توسعه واقعی استان گام بردارد.

انتهای پیام/6000

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان