۰۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۰ پنجشنبه

صبح قزوین کاروانسرایی به نام اداره‌کل فرهنگ و ارشاد قزوین!
کد خبر: ۳۳۷۰۹۷ نویسنده: محمدرضا ذاکر تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۵/۳۰ ساعت: ۸:۴۰ ↗ لینک کوتاه

نقدی بر انتخاب مدیرکلی غیربومی برای شهر مینودری؛

کاروانسرایی به نام اداره‌کل فرهنگ و ارشاد قزوین!

چرا به جوانان توانمند و پویا و تحصیلکرده استان قزوین فرصت بروز و ظهور استعدادشان را نمی‌دهید؟ چرا به جامعه فرهنگی و هنری قزوین اعتمادی نمی‌شود؟

کاروانسرایی به نام اداره‌کل فرهنگ و ارشاد قزوین!

صبح قزوین؛____ محمدرضا ذاکر.

قزوین را بیش از هر مشخصه دیگری، شهری با مردمان ادیب، فرهیخته، عالم، فرهنگ دوست و با پیشینه تاریخی درخشان می‌شناسند. نام مورخین و محققین نامداری همچون علامه محمد قزوینی محقّق و مصحّح و بنیانگذار تحقیقات علمی در ایران و علامه علی اکبر دهخدا شاعر، نویسنده و روزنامه نگار و مبارز عصرمشروطیت، و نیز اندیشمندان و عالمان صاحب نفسی چون علامه سیدابوالحسن رفیعی قزوینی، علامه سید موسی زرآبادی، ملأ خلیل بن غازی قزوینی، آیت الله سامت، حاج سید ابوتراب ابوترابی و آیت الله مظفری بر تارک این خطه نخبه پرور می‌درخشد.

شهری که در روزگاری دور، مهد هنر و فرهنگ، پایتخت سیاسی و مرکزیت فقهی و علمی حوزه‌های علمیه کشور نیز محسوب می‌شده و این پیشینه بسیار فاخر و ارزشمندی برای استان قزوین است.

اکنون که این گذشته سراسر افتخار، از پیشینیان و نیاکان این دیار مینودری به ما ارث رسیده است، انصاف و عقل حکم می‌کند تا با نگاهی جامع و کامل و فارغ از سلیقه‌های سیاسی، برای حفظ این میراث گرانسنگ، اهتمام ویژه داشته باشیم و پاسدار فرهنگ، ادب و هنر و تاریخ قزوین باشیم.

اما... متاسفانه شاهد آن هستیم که رویکرد مسئولین استانی در گماردن مدیران میانی قزوین، نگاه‌های حزبی و جناحی و فاقد مصلحت اندیشی‌های لازم است. بنحوی که امروز شمار قابل توجهی از مدیران و مسئولین استان قزوین، پروازی، غیربومی و بیگانه با فرهنگ و رسوم قزوین و گاهاً فاقد صلاحیت‌ها و دلسوزی‌های لازم جهت تصدی مسئولیت‌های اجرایی در قزوین هستند.

قزوین، به شهر مدیران مستعفی بدل شده است!

گواه این ادعا، داستان غم انگیز استعفانامه‌هایی است که این روزها دامن استان قزوین را گرفته است و کهن شهر مینودری را با چالشی جدی مواجه ساخته و هرروز بر حجم تلمبار کارهای زمین مانده در حوزه‌های عمرانی و فرهنگی و هنری و اقتصادی این شهر افزوده می‌شود و کسی نیست تا پاسخگوی این نابسامانی‌ها باشد.

بعد از استعفای نابهنگام صفری شهردار قزوین، اینبار نوبت به استعفای پرحاشیه و بحث برانگیز حسینی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین رسید تا بار دیگر شاهد بی تدبیری و گره در کار در مدیریت کلان استان باشیم.

اما نکته قابل تأمل و توجه اینجاست که علاوه بر صدمات ناشی از استعفاهای مدیران استانی، ضربه بزرگتر بر پیکره استان، اصرار بر انتصاب و بکارگیری مدیران غیربومی در قزوین است که انتظار می‌رود جناب آقای زاهدی استاندار محترم قزوین برای آن پاسخی در خور توجه ارائه دهد.

جامعه خبری و فعالان و کاربران فضای مجازی، هنوز در تکاپوی رمزگشایی علل استعفای ناگهانی و پرماجرای حسینی، مدیرکل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بودند که شوک انتصاب یک مدیر غیربومی دیگر به سمت مدیرکل جدید ارشاد قزوین تیرخلاصی شد بر آرزوهای دور و نزدیک اهالی فرهنگ و هنر قزوین که چندی است سازمان مطبوعشان را جولانگاه مدیرانی نالایق و ناکارآمد می‌بینند.

سُکان اداره فرهنگ شهر بدست چه کسانی است؟

سیاست زدگی و باندبازی و کدخدامنشی‌های این روزهای قزوین بسیار تأسف بار است ولی خُسران بزرگ‌تر، نادیده گرفتن آن پیشینه تاریخی و فرهنگی قزوین و سپردن سُکان فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به دست مدیرانی با اهداف خاص سیاسی و ناکارآمد و کم ظرفیت است.

قِصه پرغُصه ارشاد قزوین، از تشنجات فراوان و مشاجرات احمدی در جلسات امور اداری که منجر به جدایی‌اش از جمع مدیران کل استان شد و بعد رسانه‌ای شدن اتهام اسکندرنژاد مبنی بر تضییع اموال دولتی و تصرف غیرقانونی در اموال دولت و صدور کیفرخواست برای او و معاون امور اداری و مالی‌اش، تا استعفای حجت الاسلام حسینی مدیرکل سابق ارشاد قزوین ادامه داشت و اکنون با انتصاب یک مدیر غیربومی دیگر وارد فاز جدیدی شده است و بنظر می‌رسد جایی برای خوشبینی به آینده و دفاع از عملکرد وزارت ارشاد باقی نمی‌ماند.

چرا به پتانسیل مدیران فرهنگی قزوین بی توجهی می‌شود؟

سؤال جدی از جناب استاندار باتجربه قزوین این است که چرا برای اصلاح ساختار بیمار اداره ارشاد اقدامی درخور توجه صورت نمی‌پذیرد؟ در اداره فرهنگ و ارشاد قزوین چه می‌گذرد که طی چند سال چند مدیرکل عوض کرده است و هرروز بدتر از دیروز!

چرا به جوانان توانمند و پویا و تحصیلکرده استان قزوین فرصت بروز و ظهور استعدادشان را نمی‌دهید؟ چرا به جامعه فرهنگی و هنری قزوین اعتمادی نمی‌شود؟

توصیه ما به جناب استاندار این است که یکبار متن حکم مسئولیت جناب محمدحسین اسماعیلی مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد قزوین را با دقت بخوانند و به این سؤال پاسخ دهند که یک فرد غیربومی و احتمالاً با جهت گیری‌های سیاسی، چطور و با چه ابزاری خواهد توانست با بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود و نیروهای کارآمد فرهیخته و تعامل سازنده با مسئولان و مدیران استان و ارتباط با اصحاب فرهنگ و هنر و مردم فرهنگ دوست و هنر پرور استان قزوین در مسیر رشد فضایل اخلاقی و شکوفایی و اعتلای فرهنگ و هنر اسلامی گام بردارد؟! چرا با وجود مخالفت چهار نماینده استان قزوین با انتخاب مدیر غیربومی بازهم اصرار بر مدیرکلی آقای اسماعیلی می‌شود؟

بدیهی است برای جناب اسماعیلی آرزوی توفیق خدمتگزاری داریم ولی بنظر می‌رسد شخص استاندار محترم قزوین و وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی، بیش از سایرین نیازمند "امر بمعروف" و "ارشاد اسلامی" هستند تا بیش از این موجبات تضییع حقوق اصحاب فرهنگ و هنر شهرمان را سبب نباشند. وَالعاقِبَهُ لِلمُتَقین...

انتهای پیام/4000

 

 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان