۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین افتتاح نخستین رویداد نمایشگاهی رفع نیازهای فناوری صنایع کوچک و متوسط منطقه‌ای
کد خبر: ۳۳۶۹۸۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۵/۲۴ ساعت: ۸:۱۰ ↗ لینک کوتاه

در قزوین صورت گرفت؛

افتتاح نخستین رویداد نمایشگاهی رفع نیازهای فناوری صنایع کوچک و متوسط منطقه‌ای

نخستین رویداد نمایشگاهی رفع نیازهای فناوری صنایع کوچک و متوسط منطقه‌ای در قزوین به بهره برداری رسید.

افتتاح نخستین رویداد نمایشگاهی رفع نیازهای فناوری صنایع کوچک و متوسط منطقه‌ای

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ مراسم افتتاحیه نخستین رویداد نمایشگاهی رفع نیازهای فناوری صنایع کوچک و متوسط منطقه‌ای قزوین، شب گذشته با حضور مسئولان استانی و کشوری برگزار شد.

در این مراسم عبدالمحمد زاهدی با تاکید بر اینکه ارتباط صنعت و دانشگاه باید ساماندهی شود، اظهار کرد: چندین سال از طرح این موضوع می‌گذرد، اما این ارتباط هیچگاه وضعیت قابل قبولی نداشته است.

وی افزود: برای پیوند صنعت و دانشگاه باید تعاریف دقیق حقوقی ارائه دهیم، از سوی دیگر حل این مسئله نیازمند همکاری وزارت علوم و استفاده از تجارب روز دنیا در زمینه ارتباط آموزش عالی و تولید است.

استاندار قزوین با اشاره به اینکه دو مقوله‌ی کارآفرینی و سرمایه‌گذاری گاهی به جای یکدیگر به کار برده‌می‌شوند، تصریح کرد: کارآفرینی به معنای ایجاد کسب و کار جدید، نوآوری، و انجام کاری است که تاکنون سابقه نداشته‌است.

این مسئول اضافه کرد: با این وجود گاهی به اشتباه از سرمایه‌گذاران به عنوان کارآفرین تقدیر می‌شود، در صورتی که یک سرمایه‌گذار، الزاما کارآفرین نیست و سرمایه‌گذاری مرحله‌ی بعد از کارآفرینی است.

زاهدی با بیان اینکه ما برای درمان دردهای مالی خود صرفا داروی بانک را می‌شناسیم، عنوان کرد: این در صورتی است که در بازار هر دردی درمانی دارد، امروزه در دنیا راه‌های نوینی برای تامین مالی ابداع شده و راه‌های جدیدتری نیز ابداع خواهد شد.

وی در پایان گفت: برگزاری این نمایشگاه حرکت مثبتی است که امیدواریم تداوم پیدا کند، در این راه باید تمام ظرفیت‌های داخلی را بکار گیریم.

قزوین یکی از قطب‌های کشور در زمینه‌ی علمی و صنعتی است

در ادامه این مراسم داوود محمدی رئيس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی با اشاره به جایگاه رفیع کشور در عرصه‌های علمی، اظهار کرد: کشور ما از نظر تولید علم و فناوری جلوتر از سند چشم‌انداز حرکت می‌کند.

نمایده مردم قزوین در مجلس اضافه کرد: با وجود تمام پیشرفت‌های کشور در عرصه‌های علمی، هنوز این علم کاربردی و تبدیل به صنعت نشده‌است.

محمدی با بیان اینکه استان قزوین یکی از قطب‌های کشور در زمینه‌ی علمی و صنعتی است، تصریح کرد: تلفیق مبارک میان علم و صنعت هنوز در استان قزوین شکل نگرفته و این نمایشگاه می‌تواند این خلا را پر کند.

یکی از مشکلات ما وابستگی در عرصه‌ی تکنولوژی است

سیده حمیده زرآبادی نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه این نمایشگاه تلفیقی از عرصه‌ی صنعت و دانش است، اظهار کرد: صنایع کوچک نقش مهمی در تولید، شکوفایی استعدادها و رشد نقدینگی‌های کوچک دارند.

وی با تاکید بر اینکه یکی از مشکلات ما وابستگی در عرصه‌ی تکنولوژی است، عنوان کرد: این رویداد می‌تواند گام‌های موثری در عرصه‌ی انتقال و توسعه‌ی تکنولوژی بردارد.

زرآبادی در پایان گفت: ما می‌توانیم خدمات و توانمندی‌های فناورانه‌ی خود را صادر کنیم و به این ترتیب انگیزه‌ی فعالان این حوزه را افزایش دهیم.

در ادامه‌ این مراسم، رویایی مدیرعامل و عضو هیئت مدیره شرکت کومه ایران به نمایندگی از بخش خصوصی صحبت و مطالبات بخش خصوصی از مسئولان را مطرح کرد.

دنیا به سوی انقلاب چهارم صنعتی حرکت می‌کند

در ادامه اصغر مصاحب، معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با تاکید بر ضریب نفوذ فناوری در حوزه‌ی صنعت، اظهار کرد: سازمان صنایع کوچک از سال 84 آغاز به کار کرده و از سال 90 به عنوان دستگاه توسعه‌ای شناخته شده‌است.

وی با اشاره به اجرای برنامه‌های توسعه در سال‌های قبل و بعد از انقلاب، تصریح کرد: رویکرد برنامه‌های سوم و چهارم قبل از انقلاب، توسعه‌ی زیرساختی و ورود دولت به حوزه‌ی صنایع بود.

مصاحب اضافه کرد: شرکت شهرک‌های صنعتی در سال‌های اخیر و با کمک بخش خصوصی، یک نظام شبکه‌ای در حوزه‌ی صنایع تشکیل داده و نقش بخش خصوصی را در این زمینه افزایش داده‌است.

این مسئول با بیان اینکه دنیا به سوی انقلاب چهارم صنعتی حرکت می‌کند، گفت: رویکرد وزارت صمت نیز حرکت در این جهت است و برای تحقق آن، پیگیری نیازهای فناورانه، استقرار شرکت‌های دانش بنیان و برگزاری رویدادهای استارت آپی را در دستور کار قرار داده‌است.

معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی با تاکید بر اینکه صنایع به سوی پیاده‌سازی دانش در کار خود گام برداشته‌اند، اذعان کرد: انتظار می‌رود مراکز پژوهشی و دانشگاه‌ها نیز توجه به کارآفرینی را در برنامه‌ی خود قرار دهند.

وی افزود: باید در راستای بین‌المللی شدن صنایع حرکت کنیم و پیگیری این موضوع نیازمند به رسمیت شناخته شدن از سوی نهادهای مسئول است.

این مسئول با اشاره به اینکه سازمان صنایع کوچک رویکرد جدیدی در حوزه‌ی تامین مالی اتخاذ کرده‌است، تشریح کرد: در این رویکرد دو مقوله‌ی مهم در برنامه‌ی سازمان قرار دارد.

مصاحب اضافه کرد: یکی از این مقوله‌ها استفاده از ظرفیت فرابورس و ارائه‌ی سهام 250 واحد صنعتی در بورس است؛ البته به دلیل شرایط متفاوت شرکت‌های کوچک و متوسط، تعداد پذیرش سهام محدود است.

معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک با اشاره به مقوله‌ی دوم در حوزه‌ی تامین مالی، ادامه داد: مقوله‌ی دوم، مدل تامین مالی مولد است که ذیل آن در هفت استان کشور 22میلیارد تامین اعتبار برای واحدهای صنعتی داشته‌ایم.

وی در پایان گفت: قزوین یکی از استان‌های پیشرو در حوزه‌ی فناوری است و می‌تواند نقش مهمی داشته باشد.

نمایشگاه، نقطه‌ی واصل صنعت و دانشگاه است

در ادامه‌ی مراسم هادی طاهرخانی مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قزوین با اشاره به اینکه در شرایط تحریم باید صنعت و دانشگاه را آشتی دهیم، اظهار کرد: صاحبان صنایع باید به دانشجویان اعتماد کنند.

وی افزود: از سوی دیگر دانشگاه‌ها نیز باید برای رفع نیازهای صنعتگران تلاش کنند.

این مسئول با تاکید بر اینکه نمایشگاه، نقطه‌ی واصل صنعت و دانشگاه است، یادآور شد: هر هفته در این مکان یک نمایشگاه برگزار می‌شود، اما نمایشگاه حاضر یکی از بهترین آن‌هاست که کارآفرینی را هم در دل خود دارد.

در پایان این مراسم از 17 واحد صنعتی برتر استان قزوین قدردانی شد. 

انتهای پیام/5001

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان