۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین هزینه‌کرد ۸۳ درصد زکات برای محرومان قزوینی
کد خبر: ۳۳۶۹۷۰ تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۵/۲۳ ساعت: ۱۴:۳۷ ↗ لینک کوتاه

هزینه‌کرد ۸۳ درصد زکات برای محرومان قزوینی

رئیس کمیته امداد آبگرم گفت: طی سال گذشته ۸۳ درصد از زکات جمع آوری شده برای محرومان و نیازمندان آبگرم هزینه شده است.

هزینه‌کرد ۸۳ درصد زکات برای محرومان قزوینی

همت امانی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین زکات را فریضه ای نیازمند کار فرهنگی دانست و بیان کرد: به هر میزانی که کار فرهنکی برای ترویج و بسط زکات در جامعه انجام شود به همان میزان نیز، خیر و برکت زکات را در جامعه شاهد خواهیم بود.

وی ادامه داد: انجام برخی کارها در جامعه دارای ثمرات و نتایج مشخص و روشن است ولی آنچه خداوند سبحان امر فرموده نه تنها اثر ظاهری و ملموس به عقل انسان را دارد بلکه دارای ثمرات و نتایج گران سنگی در ابعاد مختلف زندگی انسان است.

رئیس کمیته امداد آبگرم با اشاره به لزوم احصای شرایط برای پرداخت زکات عنوان کرد: تنها اقلام کشاورزی که زکات به آنها تعلّق می گیرد گندم، جو، خرما و کشمش است البته باید توجّه داشت که به صرف کاشت و برداشت این اقلام، زکات بر کسی واجب نمی شود.

وی اعلام کرد: زکات زمانی بر برداشت کننده این موارد واجب می‌شود که به حدّ نصاب برسند یعنی اگر مقدار برداشتی کسی از این اقلام، بیش از ۸۴۷ کیلوگرم شد زکات بر او واجب خواهد شد.

امانی عنوان کرد: اگر مزارع کشت این اقلام با آب باران یا از نهرها آبیاری شوند زکات آنها یک دهم محصول برداشتی خواهد بود؛ امّا اگر توسّط وسائلی مانند موتور آب یا دلو و امثال آن آبیاری شوند زکات آنها یک بیستم است.

وی تصریح کرد: سال 97 بیش از 170میلیون تومان زکات در آبگرم جمع آوری شده است که 83درصد از زکات جمع آوری شده برای محرومان و نیازمندان آبگرم هزینه شده است.

رئیس کمیته امداد آبگرم عنوان کرد: اولویت پرداخت زکات براساس آیات و روایات محرومان هستند از این رو تلاش می‌کنیم تا ضمن فرهنگ سازی برای پرداخت زکات، نسبت به توجه برای عمل به اولویت مصرف زکات نیز اطلاع رسانی لازم را انجام دهیم.

وی اذعان کرد: اگرچه زکات کشاورزان جمع آوری و به مصرف محرومان می‌رسد، اما تلاش می‌کنیم تا حد امکان فعالان در پرداخت زکات را در هرینه کرد آن همراه کنیم تا آنها با رویکرد صحیح اجرای این فریضه الهی اشنا شده و از نتیجه زکات پرداختی خود مطلع شوند.

امانی یادآورشد: با پیگیری‌های انجام شده سال گذشته پنج تن زکات مستحبی شامل میوه‌های مختلف که باغ داران اهداء کرده بودند، میان نیازمندان توزیع شد.

انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان