۱۴/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۴ سه شنبه

صبح قزوین برداشت فندق از ۳ هزار هکتار از باغات قزوین آغاز شد
کد خبر: ۳۳۶۹۵۰ تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۵/۲۲ ساعت: ۱۵:۵۰ ↗ لینک کوتاه

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان:

برداشت فندق از ۳ هزار هکتار از باغات قزوین آغاز شد

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین از شروع عملیات برداشت فندق از سه هزار و ۲۳۰ هکتار از باغات این استان خبر داد.

برداشت فندق از ۳ هزار هکتار از باغات قزوین آغاز شد

علی اکبری در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین اظهار کرد: امسال پیش‌بینی می‌شود بیش از سه هزار و ۲۳۰ تن محصول فندق از سه هزار هکتار سطح زیر کشت برداشت شود.

وی میانگین متوسط عملکرد این محصول را حدود ۱۰۲۲ کیلوگرم در هکتار برآورد کرد و گفت: از ۳ هزار و ۲۳۰ هکتار از سطح باغات فندق استان؛ ۳ هزار و ۱۵۰ هکتار باغات بارور و ۸۰ هکتار به صورت غیربارور است.

وی عنوان کرد: تنها سطح زیر کشت این محصول در استان در منطقه الموت از توابع شهرستان قزوین، است که شامل روستاهای هیر، ویار، یارود و آکوجان است.

اکبری اضافه کرد: روستای یارود در منطقه رجایی دشت الموت را می‌توان به عنوان قطب فندق کاری استان ذکر کرد.

وی بیان کرد: با توجه به تفاوت در توپوگرافی استان و توده‌های محلی موجود، زمان برداشت این محصول از اواخر مرداد تا اواخر شهریورماه است.

این مسئول بیان کرد: استان قزوین رتبه دوم سطح زیرکشت و تولید محصول فندق را پس از استان گیلان در کشور دارد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در ادامه گفت: ارقام موجود در منطقه شامل بومی گرد اشکور، شصتک، زرآبادی، سیاه الموت و سه گوش، ارقام خارجی شامل روند دو پی یرمونت، فرتیل، سکورب و مرویل و ارقام گرده دهنده شامل نقرت، داویانا و لونگ است که رقم گرد اشکور حدود ۷۰ درصد باغات را تحت پوشش قرارداده است.

اکبری افزود: مدیریت غالب باغات فندق به صورت سنتی است و اغلب درختان به روش چند تنه تربیت می‌شوند که بایستی با آموزش و برنامه های ترویجی؛ باغداران را به تربیت درختان تک تنه و یا حداکثر ۳ تا ۵ تنه برای رسیدن به تولید بیشتر تشویق کرد.

اکبری؛ توسعه باغات در اراضی شیبدار و کمک به توسعه باغات از طریق یارانه نهال و اندام‌های تکثیری را از برنامه‌های در دست اقدام این مدیریت برای محصول فندق دانست.

وی در پایان تشکیل تعاونی تولید باغداران فندق در هر منطقه، انبارهای مناسب نگهداری محصولات، ایجاد باغ مادری و نهالستان استاندارد و استفاده از ارقام مناسب و گرده دهنده، ایجاد صنایع مرتبط برای نگهداری و فرآوری، دور آبیاری مناسب، هرس جهت نوردهی و کاهش تعداد تنه‌ها و تغذیه و کوددهی مناسب را از مهمترین برنامه‌های پشنهادی ذکر کرد که می‌تواند در رشد و توسعه این محصول نقش به سزایی داشته باشد.

انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان