۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین خبرنگار باید در جهت اصلاح امور جامعه صادقانه و شجاعانه قلم بزند/ رسانه نباید ابزار دست سیاسیون شود
کد خبر: ۳۳۶۸۵۶ نویسنده: امیرعلی رضایی تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۵/۱۷ ساعت: ۱۲:۳۰ ↗ لینک کوتاه

پیشکسوت رسانه ای در مصاحبه با صبح قزوین:

خبرنگار باید در جهت اصلاح امور جامعه صادقانه و شجاعانه قلم بزند/ رسانه نباید ابزار دست سیاسیون شود

پیشکسوت رسانه ای گفت: مهمترین رسالت یک خبرنگار این است که در جهت اصلاح امور جامعه خود صادقانه و شجاعانه قلم بزند.

خبرنگار باید در جهت اصلاح امور جامعه صادقانه و شجاعانه قلم بزند/ رسانه نباید ابزار دست سیاسیون شود

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ برگه تقویم ۱۷ مرداد را نشان می‌دهد، روزی که به منظور پاسداشت زحمات اهل قلم با عنوان روز خبرنگار نامگذاری شده است.

روز خبرنگار فرصتی است مغتنم برای قدردانی از تلاش اصحابی که قلم وامدار اندیشه آنهاست، خبرنگارانی که مهمترین دغدغه آنها انعکاس مشکلات و مطالبات به حق مردم و نشاندن مسئولان پای میز پاسخگویی به امید زدودن گرد خستگی و ناامیدی از چهره جامعه است.

فرهیختگانی که نشاندن لبخند رضایت بر سیمای زنان و مردان دیارشان را نهایت آمالشان می‌دانند و همه عزم خود را در این مسیر جزم می‌کنند تا با بیان مسائل و انتقال خواست‌ها و انتظارات مردم به گوش مسئولان ذی‌ربط و پیگیری برای رسیدن به پاسخی درست، قدمی در مسیر امیدآفرینی و تحقق اهداف نظام برای رسیدن به ایرانی آباد و سربلند بردارند.

این مناسبت بهانه‌ای شد تا پای صحبت پیشکسوتی از جنس اهالی رسانه بنشینیم که بیش از ۲۰ سال از شروع فعالیتش در عرصه خبر می‌گذرد.

امیرعلی رضایی خبرنگار پیشکسوت رسانه از قزوین است، وی که متولد سال 1350 است و هم اکنون دانشجو و دارای ۳ فرزند است نویسندگی و خبرنگاری را به صورت تجربی از سال ۷۴ با نوشتن مقاله در روزنامه ولایت قزوین آغاز کرده است.

وی که در کارنامه خود تجربه مدیر مسئولی سابق صبح قزوین را دارد هم اکنون سردبیری نشریه نسیم قزوین را برعهده دارد.

صبح قزوین: کار خبرنگاری را چه زمانی و از کجا شروع کردید؟
رضایی: کار خبری را به شکل حرفه‌ای از سال 80 در هفته نامه طلوع قزوین شروع کردم و تا امروز هم به صورت متوالی ادامه دادم.

صبح قزوین: انگیزه اصلی شما از ورود به کار خبری چه بود؟
رضایی: از همان زمان راهنمایی و دبیرستان علاقه وافری به نوشتن داشتم به طوریکه زنگ انشاء برایم بهترین ساعت بود و من همیشه انشاءهای طولانی می‌نوشتم.
اما ورودم به حوزه روزنامه نگاری بنا به ضرورتی بود که دوستانم تشخیص دادند زیرا از همان ابتدا که وارد تحریریه شدم گروهی از خبرنگاران در اعتراض به مدیر مسئول، تحریریه را رها کرده بودند ضمن اینکه در آن زمان انجام کار خبری خیلی سخت بود اما توانستم با کمک دوستانم ظرف 10 روز اولین شماره هفته نامه طلوع را منتشر کنم.

صبح قزوین: روز نخست کاری خود را به یاد دارید؟
رضایی: بله روز پنجشنبه بود که آقای دکترسیدحمید حسینی با من تماس گرفت و گفت مدیریت هفته نامه طلوع را موسسه شریعت به عهده او گذاشته است و از من خواست که به عنوان مدیر اجرایی هفته نامه به او کمک کنم بدین شکل ظرف یک هفته سردبیر طلوع شدم این در حالی بود که آن زمان مدیر اداری و مالی یک شرکت تولیدی بودم.

صبح قزوین: مهمترین رسالت خبرنگاران از نظر شما چیست؟
رضایی: مهمترین رسالت یک خبرنگار این است که در جهت اصلاح امور جامعه خود صادقانه و شجاعانه قلم بزند.

صبح قزوین: آیا از شغل خود راضی هستید؟
رضایی: اگر در هر بخش دیگری فعالیت می‌کردم قطعا موفق‌تر بودم اما رضایت کامل ندارم. به طور یقین حضورم در عرصه رسانه و خبر موجب احقاق حق شده اما به معنای تام از کار خود راضی نیستم زیرا در خیلی از موارد دچار رعایت مصلحت‌ها شدم که این مصلحت‌ها نیز به خاطر مضایقی بود که قانون برای ما ایجاد کرده است.

صبح قزوین: به عنوان یک پیشکسوت رسانه چه توصیه‌ای به خبرنگارانی تازه کار دارید؟
رضایی: خبرنگاران تاثیرگذارترین افراد جامعه هستند و کارشان فراگیری خاصی دارد. اکنون نیز گستره خبر محدود به جغرافیای خاصی نیست و تنها توصیه‌ام این است که همه جامعه ما سیاسی نیستند و معضلات فراوان اجتماعی و فرهنگی در جامعه که الان به عنوان آسیب شناخته می‌شوند نتیجه کم کاری و سکوت ماست.

خبرنگار نباید ابزار دست سیاسیون شود و باید به دنبال هدف مقدس خود که خدمت به جامعه است؛ بکوشد.

صبح قزوین: خاطره‌ای شیرین و به یادماندنی از دوران خبرنگاری؟
رضایی: سال 78 بود که استاندار فقید، مرحوم امامی تازه به عنوان استاندار قزوین انتخاب شده بود که یک یادداشتی در روزنامه ولایت خطاب به وی نوشتم و از بی‌عدالتی و نداشتن جاده و امکانات بهداشتی در یک روستا گلایه کردم و وی ظرف 24 ساعت پاسخ مقاله‌ام را داد و تیتر اصلی هفته نامه ولایت قزوین شد و در اثر همان انتقاد اولین سفر درون استانی خود را به همان منطقه اختصاص داد و حدود 3 کیلومتر راه را با پای پیاده آمد و در شورای برنامه ریزی بخش دستور احداث راه ارتباطی را صادر کرد و اکنون همان جاده راه ارتباطی 5 روستا است. او به معنای واقعی استاندار خدمت‌گذار بود.

صبح قزوین: کار خبر تا چه اندازه مهم و نقش آفرین است؟
رضایی: خبر در همه حالت مهم است؛ زیرا خبر بین گوینده و جامعه ارتباط برقرار می‌کند. در دنیای امروز متاسفانه با ابزارهای مختلفی که وجود دارد خبر از انحصار خبرنگار یا یک گروه خبری خارج شده است و پمپاژ زیاد خبر ذائقه مردم را تغیر داده و نادرستی خبر بر بی‌اعتمادی می‌افزاید.

صبح قزوین: تا چه اندازه فعالیت شما در ایجاد تحولات شهر و رفع مشکلات نقش داشته؟
رضایی: انعکاس هر خبری در جامعه قطعا بی‌تاثیر نیست، کمترین تاثیر یک خبر یا گزارش این است که یک موضوع از چشم مردم پنهان نمی‌ماند و همگان در جریان مسائل قرار می‌گیرند.

خیلی از گزارش‌ها و تحلیل‌ها و نقدهای ما سبب اصلاح در امور شد و در بسیاری موارد با شکایت روبرو شده و چندین مرتبه محکوم به جریمه نیز شدیم، این یعنی تاثیر.

صبح قزوین: آیا دولت حمایت و توجه لازم را از خبرنگاران به عمل می‌آورد؟
رضایی: دولت‌ها نگاه متفاوتی نسبت به خبر و اطلاع رسانی داشتند مثلا در دولت اصلاحات که به صورت افراطی به آزادی بیان اعتقاد داشت فضای رسانه باز شد؛ اما با فشارهای زیادی روبرو بود. در دولت احمدی نژاد حمایت از رسانه و خبرنگاران از قالب شعار خارج شد و تنها دولتی بود که یارانه کاغذ را بین همه رسانه‌ها تقسیم کرد.

اما در دولت جناب روحانی خبرنگاران و رسانه‌ها از خدماتی که قبلا هم دریافت می‌کردند مانند بیمه و یارانه محروم شدند. در دولت روحانی دریافت مجوز برای ایجاد رسانه مکتوب و یا خبرگزاری خیلی سهل شد اما رسانه‌ها کارکرد اصلی خود را از دست داده و با کم مخاطبی روبرو شدند و گرانی کاغذ و بی‌تدبیری در افزایش صنعت چاپ آخرین میخ را بر تابوت رسانه‌های مکتوب کوبید.

صبح قزوین: مشکلات و محدودیت‌های شغل خبرنگاری چیست؟
رضایی: خبرنگاران با محدودیت‌های زیادی روبرو هستند و در ایران رسانه‌های مکتوب یا دولتی هستند یا خصوصی، آنهایی که دولتی هستند دغدغه نقد و اعتراض ندارند و آنهایی هم که خصوصی هستند در انحصار گروه‌های سیاسی قرار گرفته و این رسانه‌ها توان مقابله با فساد را ندارند. رسانه باید استقلال داشته باشد تا مشکلات مردم را فریاد بزند که متاسفانه اینگونه نیست.

صبح قزوین: وظیفه خبرنگاران در شرایط کنونی که فضای مجازی گسترش پیدا کرده؛ چیست؟
رضایی: در فضای پر التهاب امروز رسانه‌های مکتوب و مجازی باید به دنبال تولید محتوا و تحلیل بروند زیرا به اندازه کافی خبر "راست و دروغ" در فضای مجازی وجود دارد و دیگر زمان کپی‌برداری و انتشار خبرها گذشته است.

صبح قزوین: و اما سخن پایانی؛
رضایی: با وجود هزاران سایت و هزاران رسانه مکتوب در کشور متاسفانه روزبه‌روز بر دامنه فساد افزود می‌شود؛ این یعنی خبرنگاران رسالت خود را به درستی انجام نمی‌دهند چراکه اگر رسانه موفق بود وضع نباید اینگونه می‌شد.

تنها راه حمایت از رسانه این است که رسانه‌ها از انحصار سیاسیون خارج شوند و تا زمانی که تشویش اذهان عمومی و توهین به درستی در قوانین ما معنا نشود با حربه تشویش و توهین می شود هر رسانه ای را خاموش کرد که متاسفانه اکنون اینگونه است.

انتهای پیام/۷۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان