۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین اجرای طرح "رَستا" برای اولین‌بار در قزوین/ پس از ۳۵سال موفق به تولید گندم و عسل و پرورش دام در روستاهای بایر شدیم
کد خبر: ۳۳۶۶۷۰ نویسنده: امیر محمد خطیبی تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۵/۷ ساعت: ۸:۰ ↗ لینک کوتاه

مسئول کارگاه اشتغال قرارگاه پیشرفت و آبادانی خبرداد

اجرای طرح "رَستا" برای اولین‌بار در قزوین/ پس از ۳۵سال موفق به تولید گندم و عسل و پرورش دام در روستاهای بایر شدیم

کارگاه اشتغال قرارگاه پیشرفت و آبادانی قزوین گفت: طرح "رستا" یک برنامه کاملا بومی و متناسب با هر منطقه است و از فرهنگ غرب هیچ الگوپذیری از دنیای غرب ندارد و طی شش ماه برنامه ریزی برای آنها صورت گرفته است.

اجرای طرح "رَستا" برای اولین‌بار در قزوین/ پس از  ۳۵سال موفق به تولید گندم و عسل و پرورش دام در روستاهای بایر شدیم

امیرمحمد خطیبی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین درباره‌ی عملکرد قرارگاه پیشرفت عمران و آبادانی در حوزه‌ی ایجاد اشتغال و اقتصاد اظهار کرد: رونق تولید، اشتغال‌زایی و سازماندهی تنها به معنای تزریق پول نیست بلکه منظور تکیه بر توانمندی‌های موجود بومی است.

وی افزود: آمار روستاییان به 25درصد رسیده‌است که معنای آن کاهش روند تولید محصولات روستاییان و قرار گرفتن آن‌ها در بخش مصرف کننده بجای تولیدکننده است.


مسئول کارگروه حوزه‌ی اشتغال و اقتصاد قرارگاه پیشرفت و آبادانی قزوین اذعان کرد: گروه‌ اشتغال‌زایی با اِعمال طرح ملی رستا برای اولین‌بار در ایران در روستاهای الموت شرقی، الموت غربی و طارم شروع به فعالیت کرد.


وی درباره‌ی طرح ملی رستا عنوان کرد: طرح "رستا" یک طرح کاملا بومی و متناسب با هر منطقه است و از فرهنگ غرب هیچ گونه الگوپذیری ندارد از سوی دیگر اجرای این طرح با شش‌ماه بررسی، تحقق و مطالعه صورت گرفته‌است تا از هر گونه نقصی ساقط باشد.


این مسئول درباره‌ی عملکرد خود در 71 روستای استان قزوین ابراز کرد: شرایط تولیدات در 71روستای استان قزوین رو به نابودی بود که با شناسایی نقاط ارزش هرمنطقه، تامین راهکارهای فروش و اجرای برنامه‌ریزی‌های اختصاصی هر منطقه در زمان کم، بودجه‌ی مختصر و همکاری نهاد‌های دولتی مانند کمیته‌ی امداد و آستان قدس رضوی موفق به احیای ارزش‌ها و ایجاد اشتغال شدیم.


وی ادامه داد: روستای خسرود بعد از 35 سال موفق به کاشت 40 هکتار گندم شد، از دیگر فعالیت‌های موجود در روستای خسرود می‌توان به اجرای طرح دام سنگین و تامین علوفه دام در مناطق بکندی، کهک و خسرود اشاره کرد.

احیای قالی بافی و گلیم بافی در روستاهای قزوین

خطیبی عنوان کرد: طرح اجرای دام سنگین به گونه‌ای است که بهره‌وری از دام‌ها را در 2الی3 نسل آینده 60درصد افزایش می‌دهد، از سوی دیگر سه جوان در بخش طیور از مبتدی با 100طیور آغاز کرده‌اند و هم‌اکنون به پرورش 500طیور رسیده‌اند.


وی افزود: در نگاه اسلام مسیر پیشرفت برخلاف غرب برپایه‌ی اتحاد و برادری است که موجب ایجاد شبکه‌ی اشتغال و رونق اقتصاد می‌شود و طرح "رستا" نگاه فردی غربی را از بین می‌برد همانطور که با اتحاد اعضای روستا موفق به اجرای طرح بهداشت دام و محیط در روستا شدیم.


مسئول کارگروه حوزه‌ی اشتغال و اقتصاد قرارگاه پیشرفت و آبادانی درباره‌ی سایر عملکردهای قرارگاه پیشرفت عمران و آبادانی گفت: هم اکنون حدود پنج مرغداری منطقه‌ی الموت غربی را پوشش می‌دهیم که نیاز منطقه را فراهم می‌‎کنند، از سوی دیگر با همکاری 10نهاد 20 هکتار از زمین‌های بایر روستای آکوجان بعد از 20 سال محل کشت نخود درجه‌ی یک در استان شدند.


وی بیان کرد: ایجاد اشتغال در زمینه‌ی کشاورزی با بهره‌برداری از زمین‌های بایر و ارائه‌ی محصولات ارگانیک به‌ویژه گندم، ارائه‌ی خدمات دامی در بخش پرورش دام سنگین، پرورش دام بومی و دام سبک، اجرای طرح چند قلوزایی دام‌ها‌، احیای تنورهای روستایی، احیای شرکت‌های تعاونی روستایی و آموزش و ایجاد کارگاه قالی بافی در روستاها موجب مهاجرت معکوس در روستا شد.


خطیبی ادامه داد: هنر قالی و گلیم بافی در استان قزوین درحال نابودی است که گروه اشتغال‌زایی برای مقابله با این بحران با ایجاد کارگاه قالی‌بافی در آتان و معلم کلایه‌ی الموت شرقی و دوکارگاه در الموت غربی بدون دریافت وام و با همکاری میراث فرهنگی در حوزه‌ی آموزش‌، بسیج و آموزش و پرورش در حوزه‌ی مکان بلااستفاده‌ی مدارس توانست برای 18 نفر از روستاییان ایجاد اشتغال کند که روستای طارم در بخش صادرات قالی شروع به فعالیت کرد.


وی در پایان گفت: منطقه‌ی چوقول طارم با تبدیل 300 به 1300کندوی زنبور عسل و اشتغال‌زایی از 3 به 20زنبوردار در دو روستای عباس‌آباد و زرند توانست به قطب زنبورداری در بحث تولیدات تبدیل شود که این اشتغال بدون دریافت وام و با برگزاری دوره‌های آموزش و شبکه‌سازی قرارگاه و با اهالی روستا انجام شد. 

انتهای پیام/۳۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان