۱۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ چهارشنبه

صبح قزوین کشف حضور بیش از ۴۵هزار ساله انسان در قزوین
کد خبر: ۳۳۶۶۰۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۵/۲ ساعت: ۱۲:۲۶ ↗ لینک کوتاه

معاون اداره کل میراث فرهنگی استان خبرداد:

کشف حضور بیش از ۴۵هزار ساله انسان در قزوین

معاون اداره کل میراث فرهنگی استان قزوین گفت: نتایج مقدماتی سن سنجی یافته‌های محوطه حاکی از این است که حضور انسان در غار قلعه کرد فراتر از ۴۵هزار سال بوده است.

کشف حضور بیش از ۴۵هزار ساله انسان در قزوین
به گزارش سرویس فرهنگ و هنر صبح قزوین به نقل از شاخص؛ در روزهای اخیر خبری مبنی بر کشف حضور ۴۵هزارساله انسان در غار قلعه کرد آوج منتشر شد که نشان از اطلاعات باستان شناسی جدید در استان قزوین می‌دهد.

این جاذبه گردشگری در دهستان حصار که از توابع شهر آبگرم است، قرار دارد، این غار در شهر قزوین جزو غارهای خطرناک ایران به شمار می‌رود؛ غار قلعه کرد در ۲۰ کیلومتری برج‌های دوگانه خرقان قرار دارد و محل قرارگیری آن در دهستان حصار است که از توابع شهر آبگرم به شمار می‌رود.

عمر این غار برابر با ۴ میلیون سال است و طبق برآوردهای زمین شناسان قدمت این غار به دوران‌های سوم زمین شناسی بازمی‌گردد.

امیر ارجمند غار قلعه کرد یکی از مهمترین محوطه‌های پارینه سنگی استان قزوین است، اظهار کرد: توسط باستان شناسان کارهای مطالعات و شناسایی مقدماتی در این مکان شروع شده است.

وی افزود: ما در دو فصل در این مکان کار کردیم، سال گذشته از محل اعتبارات اداره کل میراث فرهنگی استان قزوین نیز فاز اول پروژه انجام شد و امسال هم فاز دوم پروژه انجام گرفت.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین گفت: نتایج مقدماتی سن سنجی یافته‌های محوطه حاکی از این است که حضور انسان در غار قلعه کرد فراتر از ۴۵هزار سال بوده است.

این مسئول بیان کرد: باید کارهای سن یابی انجام شود که بتوانیم به طور دقیق بگوییم، انسانی که در آنجا سکونت داشته مربوط به چند هزار سال پیش بوده است.

ارجمند ابراز کرد: نخستین فصل کاووش غار قلعه کرد در شهریورماه سال گذشته توسط هیئت مشترکی از دانشگاه تربیت مدرس و هیئتی از فرانسه انجام شد و امسال هم مجدد فصل دوم لایه‌های باستان شناسی نیز صورت گرفت.

وی عنوان کرد: سال گذشته ۵۰ میلیون تومان هزینه برای کارهای کاووش تخصیص گرفت و امسال هم برای کاووش فاز دوم نیز ۷۰میلیون تومان اختصاص یافت.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین گفت: فازهای بعدی این کاووش‌ها مطمئنا باید ادامه پیدا کند چراکه این غار یکی از غنی‌ترین بقایای جانوری و دست افزارهای سنگی دوره پارینه سنگی و پارینه سنگی میانی را دارا است.

این مسئول ابراز کرد: اطلاعات و اسکلت حیواناتی از جمله دو نوع اسب که پیش از تاریخ منقرض شده، گوزن، نوعی خرس و کرگدن نیز بقایای جانوری بوده که در این محوطه کشف شده است.

ارجمند ادامه داد: این دو فصل کاووش و یافته‌هایی که داشتیم نیز نشان می‌دهد که غار قلعه کرد بسیار غنی است و مطمئنا باید سال‌های زیادی را کار کاووش را به طور مستمر در آنجا انجام دهیم.

وی بیان کرد: غار قلعه کرد از آثار ثبت ملی است و در استان قزوین جایگاه شاخصی دارد چراکه نشان دهنده حضور ۴۵هزار ساله انسان در این استان است که ممکن است این عدد طی کاووش‌های بعدی هم بیشتر شود.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین گفت: از آنجایی که غار قلعه کرد یک سایت مطالعاتی است نیز اکنون کاملا محصور شده تا کاووش‌ها صورت گیرد و بازدید عمومی ندارد.

این مسئول یادآور شد: اکنون ورودی غار را محصور کردیم و بحث‌های حفاظتی اعمال شده تا از گزند حفاران غیرمجاز در امان باشد.

انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان