۰۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۰ پنجشنبه

صبح قزوین معاون رئیس جمهور در امور بانوان صراحتا بگوید حامی عدالت جنسیتی است یا برابری جنسیتی؟/ به دولت دل نبسته‎ایم!
کد خبر: ۳۳۶۵۸۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۵/۱ ساعت: ۱۲:۴۵ ↗ لینک کوتاه

در نشست سازمان‌های مردم نهاد قزوین با ابتکار چه گذشت؟

معاون رئیس جمهور در امور بانوان صراحتا بگوید حامی عدالت جنسیتی است یا برابری جنسیتی؟/ به دولت دل نبسته‎ایم!

سازمان‌های مردم نهاد قزوین در نشست با معاون رئیس جمهور در امور بانوان و خانواده به بیان دغدغه‌های خود پرداختند.

معاون رئیس جمهور در امور بانوان صراحتا بگوید حامی عدالت جنسیتی است یا برابری جنسیتی؟/ به دولت دل نبسته‎ایم!
 

به گزارس سرویس اجتماعی صبح قزوین به نقل از شاخص؛ نشست سازمان‌های مردم نهاد استان قزوین با حضور معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور در امور بانوان و خانواده، زاهدی استاندار قزوین و سایر مسئولین استانی در سالن جلسات استانداری برگزار شد.

در این نشست که تعدادی از سمن‌ها حضور داشتند نیز به بیان مشکلات و دغدغه‌های خود پرداختند؛

علیخانی مسئول یکی از سمن‌ها که در حوزه زنان و خانواده فعالیت می‌کند، گفت: در کل استان قزوین فعالیت دارم که مختص آموزش مهارت‌های زندگی، آموزش پیش از ازدواج و برگزاری کارگاه‌ها و همایش‌ها و نشست‌های تخصصی است.

وی افزود: با اجاره مکان سه طبقه‌ای که از طریق استانداری و شورای شهر به ما واگذار کردند نیز توانستیم که اشتغالزایی ایجاد کنیم که ۸۰ نفر از بانوان سرپرست خانوار استان مشغول به کار شدند.

علیخانی یادآور شد: مهمترین طرحی که اجرا کردیم طرح تاب آوری اجتماعی بود و یازده تیم در استان مستقر شدند؛ اکنون هم طرح دادگاه درمان مدار را اجرا می‌کنیم که خانواده‌های افراد مبتلا به اعتیاد را حمایت می‌کنیم.

چوپان از سازمان مردم نهاد مدیران موفق فردا اظهار کرد: این سمن از پرجمعیت‌ترین سمن‌ها در استان و کشور است که در آستانه ملی شدن هستیم و ۶۰درصد از انجمن ما را بانوان تشکیل می‌دهند.

وی افزود: ما انتظار داریم که دستگاه‌های حاکمیتی به ویژه دولت نیز سمن‌ها را به یک بستر مصنوعی و ابزاری برای شعارهای خود ندانند بلکه یک رویکرد علمی و عملی نسبت به آن‌ها داشته باشند.

چوپان تصریح کرد: بیشتر مدیران ارشد دولتی دست تعامل در حوزه جوانان به ویژه بانوان جوان نمی‌دهند و نیازمند پیگیری جدی است؛ ما معتقدیم طی این سال‌ها مدیران در حوزه احزاب و تشکل‌ها بیشتر شعار دادند تا اینکه عمل کنند.

وی خاطرنشان کرد: تا زمانی که مدیران ارشد دولتی گرفتار زدوبندها و دادو ستدهای سیاسی باشند ما نمی‌توانیم امیدوار باشیم که دستاوردهای جدی و پایداری در تاریخ و سیاست داشته باشیم.

باقری دبیر انجمن بانوان سفیر گفت: ما در زمینه کارآفرینی در مناطق حاشیه‌ای و مناطق آسیب‌پذیر فعالیت داریم اما مشکلی که وجود دارد مربوط به بودجه‌ای است که برای سمن‌های کارآفرین در نظر می‌گیرند.

وی افزود: به خاطر مشکلات اقتصادی نیز خیرین ما کم شده‌اند بنابراین نیاز به کمک دولتی داریم تا بتوانیم طرح خود را به سرانجام برسانیم و اینکه بخواهد ناقص بماند نیز کارآمدی ندارد.

محمدرضا هادی پور از کانون معلولین توانا اظهار کرد: کانون توانا به عنوان یک تشکل قدیمی با سابقه ۲۵ساله است و به عنوان برترین تشکل کشور در حوزه معلولین شناخته شده است.

وی افزود: ما با ایجاد ۸ کارگاه و کارخانه نیز بیش از ۸۰۰ شغل پایدار ایجاد کردیم که بیش از ۱۵۰ نفر آن خانم هستند و ما نه تنها در کشور بلکه در دنیا به عنوان الگو مطرح شدیم.

هادی پور تصریح کرد: اگر بستر لازم فراهم باشد معلولین تاثیر بسزایی در تولید ناخالص ملی دارند و ما با گداپروری مخالف هستیم و باید توانمند شوند.

فاطمه محمدبیگی دبیر بنیاد عفاف و حجاب استان قزوین اظهار کرد: این بنیاد از سال ۹۴ آغاز به فعالیت کرده و جزو ۳ استان برتر در انجام طرح‌های عفاف و حجاب هستیم.

وی افزود: بنیاد عفاف و حجاب قزوین جزو اندیشکده عفاف و حجاب کشور است که جای خانم ابتکار در آنجا خالی می‌بینم؛ قرار بود که ما جزو ستاد صیانت از حقوق شهروندی شویم و در جلسات شرکت کنیم که هنوز بعد از سه سال محقق نشده و در قزوین در هاله‌ای از ابهام است.

محمدبیگی گفت: تا کنون از بودجه استان استفاده نکردیم و هنوز بودجه بنیاد عفاف و حجاب قزوین در هاله‌‌ای از ابهام است و از دی ماه شروع به تشکیل پرورنده کردیم که هنوز ۶ماه به طول انجامیده است و جای سوال دارد.

دبیر بنیاد عفاف و حجاب استان قزوین بیان کرد: طرح اصول تربیت جنسی کودکان که سال‌هاست نوشته‌ایم و به قبل از سند ۲۰۳۰ بازمی‌گردد و می‌تواند جایگزین مناسبی برای تربیت جنسی کودکان باشد و طرحی با محوریت ایرانی اسلامی است اما عملا بودجه‌ای به آن تعلق نگرفت.

این مسئول ابراز کرد: طی روزهای اخیر با آقای حبیبی معاون سیاسی استاندار و خانم بیدخام مدیرکل امور اجتماعی استانداری داشتیم و قول‌هایی داده شد که امیدواریم محقق شود.

وی ادامه داد: دو سوال از خانم ابتکار داریم که یکی بحث طرح گفتگوی ملی است که می‌خواهیم بدانیم به کجا رسید؟ و بحث بعدی هم مربوط به تشکیل کمپین‌های نه به حجاب اجباری و یا دوربین ما اسلحه ما است که بین خود و آمران معروف درگیری‌هایی را ایجاد می‌کنند و نافرمانی‌های مدنی را ایجاد می‌کنند که موجب سوء استفاده فرصت طلبان است.

محمدبیگی بیان کرد: واژه عدالت جنسیتی نیز واژه بسیار زیبایی است که ما هم طرفدار آن هستیم و در سال ۷۶ توسط مقام معظم رهبری به جای واژه برابری جنسیتی مطرح شد؛ اما عده‌ای از واژه عدالت جنسیتی استفاده کرده و به جای برابری جنسیتی مصادره می‌کنند.

وی افزود: از خانم ابتکار می‌خواهیم به صراحت بیان کنند که طرفدار کدام واژه هستند، عدالت جنسیتی یا برابری جنسیتی؟ تا بتوانیم برای برنامه‌های آینده قدم‌های مناسبی برداریم.

حاجیلو مسئول کارگاه تولیدی و حمایتی معلولین ذهنی در ادامه اظهار کرد: مشکلات برای بچه‌های توانخواه ذهنی بسیار زیاد است و بزرگترین دغدغه ما که این کارگاه توسط دولت حمایت و سرانه داده می‌شود این است که برای آن قوانینی گذاشتند که افراد پس از سه سال آموزش وارد بازار کار شوند در حالی که بستری برای این کار وجود ندارد.

وی افزود: اکنون ۵۰ معلول ذهنی موفق در این کارگاه داریم که جایگاهی برای کار ندارند و هیچ کارگاه و ارگانی این بچه‌ها را برای کار نمی‌پذیرند؛ اشتغال مهمترین مسئله برای هر فردی در جامعه به ویژه برای افراد توانخواه ذهنی است.

حاجیلو تصریح کرد: وقتی هزینه‌ای که برای آموزش این افراد می‌شود در حالی که برای آن بازار کاری تعریف نشده و بعد از آموزش باید خانه نشین شود یعنی صفر متلق و هیچ نتیجه‌ای در بر ندارد.

شفیعی دبیر سمن نغمه‌های زندگی جوان اظهار کرد: شما می‌گویید که یکی از وظایف سازمان‌های مردم نهاد بحث دیده بانی و رصد است؛ این را مشخص کنید که ما باید دیده بان کجا باشیم، دیده بان نهادهای انتصابی و یا نهادهای انتخابی؟ این موضوع تشریح و توضیح نشده است.

وی افزود: یکی از مشکلات ما فرهنگی است و موازی کاری‌هایی در مسائل فرهنگی وجود دارد؛ سرمایه گذاری‌ها فقط در مناطق شهری و کلان اتفاق می‌افتد و روستاها و مناطق محروم دیده نمی‌شوند.

شفیعی گفت: امروز اگر حتی ناخن یک سلبریتی بشکند همه برای آن بسیج می‌شوند اما چرا توجهی به مشکلات بسیار بزرگ بانوان و خانواده‌ها در مناطق محروم نمی‌شود؟! طبقات پایین جامعه از تخصیص بودجه‌ها محروم هستند.

وی ابراز کرد: یک پیشنهاد هم دارم که در صداوسیما یک شبکه به نام “شبکه دولت” راه اندازی شود و مختص همین دولت هم نباشد و دستاوردهای تمام دولت‌ها در آن مورد بحث و تحلیل قرار گیرد؛ اینکه رئیس جمهور به صداوسیما بگوید”رسانه میلی” در شان نظام نیست و بحث مردم سالاری را هم زیر سوال می‌برد.

جعفری میزوجی دبیر انجمن مدیران موفق فردا اظهار کرد: سال‌هاست توانمندسازی سمن‌ها از سوی دولت‌ها مطرح می‌شود و هزینه‌های زیادی هم صرف شده است؛ آیا با توانمندسازی آن‌ها به دنبال سرمایه سازی هستیم و یا سرمایه سوزی؟ اگر به دنبال سرمایه سازی هستیم، از جوانانی که برای آن‌ها هزینه شده نیز استفاده کنیم نه اینکه وقتی به سن ۳۵و ۴۰ سال رسیدند آن‌ها را کنار بگذاریم.

عبدالمحمد زاهدی در این جلسه اظهار کرد: سازمان‌های مردم نهاد در کنار احزاب و رسانه قرار دارند و به نوعی نماینده افکار مردم هستند؛ هر چه تعداد آن‌ها بیشتر باشد و کیفیت خوبی داشته باشند ما می‌توانیم بهتر بدانیم که جامعه چه نیازی دارد.

وی افزود: در یک نظام مردم سالار مشارکت مردم در تصمیم سازی و تصمیم گیری مهم است و در گذشته دموکراسی و مردم سالاری را به این معنی تعبیرمی‌کردند که به آن مردم سالاری نماینده‌ای می‌گفتند.

استاندار قزوین گفت: اما امروز در دنیا “مشارکت مردم سالاری” مطرح است اما فعلا قادر به راه اندازی آن در کشور نیستم  و باید به این سمت حرکت کنیم که تشکل‌های مردم را تقویت کنیم.

این مسئول عنوان کرد: دوستان ما در تشکل‌های مردم نهاد انتظار کمک از دولت را دارند اما من به آن‌ها می‌گویم که خواسته شما به حق است اما خیلی هم به ما و کمک‌های دولت دل نبندید.

وی افزود: احزاب، رسانه‌ها و تشکل‌های مردم نهاد باید خودشان، برای تقویت خود اقدام کنند، شمن اینکه حمایت از آن‌ها وظیفه دولت هم است؛ نباید وضعیت به گونه‌ای باشد که روزی ببینیم هر چه تشکل است وابسته به دولت شده است.

یکی از بانوان مسئول یکی از سمن‌ها که در جلسه حاضر بود در واکنش به صحبت استاندار ابراز کرد که ما خیلی وقت است به دولت دل نبسته‌ایم و انتظار کمک از آن را نداریم.!

ابتکار در پایان این جلسه اظهار کرد: استان قزوین جزو استان‌هایی است که در همه عرصه‌ها سرمایه اجتماعی بالایی دارد و امیدوارم که دولت بتواند حمایت حقوقی و عمومی از سمن‌ها داشته باشد.

وی افزود: دولت در زمینه آیین نامه و قانون تشکل‌ها تلاش کرده تا تشکل‌ها بتوانند در فضای امن فعالیت کنند و خوشبختانه در کشور ما به پشتوانه‌های معنوی نیز مردم داوطلبانه در فعالیت‌های اجتناعی حضور دارند.

معاون رئیس جمهور در امور بانوان و خانواده گفت: صدای مردم باید از طریق سازمان‌های مردم نهاد مورد توجه قرار گیرد و لازم است که به طور تخصصی و با اطلاعات روز فعالیت کنند.

این مسئول تصریح کرد: سازمان‌های مردم  نهاد می‌توانند در جذب مشارکت مردم و بسیج اجتماعی و آموزش تاثیرگذار باشند و کارزارهای اجتماعی را در فضای مجازی و واقعی رقم بزنند.

انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان