۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین حاشیه امنی که پرونده "هفت‌سنگان" ایجاد کرد/ تالاب "دریابک" و منطقه "زرشک" دستبرد جدید ویژه‌خواران
کد خبر: ۳۳۶۴۷۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۴/۲۶ ساعت: ۱۱:۴۱ ↗ لینک کوتاه

چشم طمع زمین‌خواران قزوینی این‌بار به روستاها؛

حاشیه امنی که پرونده "هفت‌سنگان" ایجاد کرد/ تالاب "دریابک" و منطقه "زرشک" دستبرد جدید ویژه‌خواران

اگر پرونده ویژه خواری این متخلفان در پرونده هفت سنگان در زمان خود و به موقع رسیدگی شده بود امروز شاهد ایجاد حاشیه امنی برای متخلفان و زمین خواران دیگر و هجوم آنها برای ویلاسازی در مناطق دیگر استان نبودیم.

حاشیه امنی که پرونده "هفت‌سنگان" ایجاد کرد/ تالاب "دریابک" و منطقه "زرشک" دستبرد جدید ویژه‌خواران
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ پرونده تغییر کاربری‌ها و زمین خواری در منطقه هفت سنگان قزوین 5سالی است که در جریان بوده و هنوز متعرضان به زمین‌های کشاورزی هفت سنگان مورد محاکمه قرارنگرفته اند و این پرونده در تهران درحال پیگیری و بررسی است پرونده ای که حضور پررنگ برخی مسئولان و مدیران استان قزوین در آن به خوبی دیده می‌شود و متاسفانه به گفته رئیس کل دادگستری استان قزوین عده ای اجازه نداده بودند این پرونده روال قانونی خود را طی کند و زودتر رسیدگی شود.
 
اگر پرونده ویژه خواری این متخلفان در پرونده هفت سنگان در زمان خود و به موقع رسیدگی شده بود امروز شاهد ایجاد حاشیه امنی برای متخلفان و زمین خواران دیگر و هجوم آنها برای ویلاسازی در مناطق دیگر استان نبودیم.
 
ساخت و سازهای غیرمجاز و تغییر کاربری اراضی کشاورزی، محیط زیست و منابع طبیعی از جمله موضوعاتی است که در کشور وجود دارد و البته برای جلوگیری از آن‌ها قوانینی درنظر گرفته شده است.
 
این نوع ساخت و سازهای غیرمجاز علاوه بر آسیب زدن به طبیعت و به خطر انداختن زیست بوم طبیعی، به گونه‌ای در زندگی انسان‌ها نیز تاثیرگذار بوده و دارای تبعات مختلفی است. در استان قزوین نیز این نوع ساخت و سازها و دست درازی به حریم طبیعت وجود دارد و در مناطق مختلفی از استان دیده می‌شود که ساخت و ساز در تالاب دریابک و منطقه زرشک از جمله آن‌ها است.
 
موضوع این تالاب در برنامه "نبض" سیمای مینودری مورد بررسی قرار گرفت، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قزوین در این برنامه کاهش بارندگی‌ها کمبود آب را از جمله علت‌های ساخت و ساز غیرمجاز ویلا در این منطقه دانست.
 
از نظر وی قطعه بندی زمین‌های کشاورزی و باغداری برای افراد این منطقه صرفه اقتصادی بهتری دارد و همین موضوع باعث فروش زمین‌ها و تبدیل مزارع به باغات است.
 
عباس علیخانی همچنین با تاکید بر حفظ زمین‌های کشاورزی و جلوگیری از تغییر کاربری اراضی، ارجاع افراد متخلف به مراجع قضایی را مطرح کرد و تاکنون 84پرونده در این باره مورد بررسی قضایی قرار گرفته و برای 19مورد نیز حکم قلع و قمع صادر شده که نیمی از آن‌ها اجرا شده است.
 
برای گرفتن اطلاعات تکمیلی در این باره، موضوع را مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قزوین پیگیری کردیم.
 
عباس علیخانی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین اظهار کرد: باتوجه به افزایش ساخت و ساز در چند سال اخیر در بخش مرکزی، آئین نامه‌ای برای اتاقک کارگر و نگهبانی تدوین شد.
 
وی ادامه داد: پیش از این حد نصاب ساخت اتاقک 1500متر بود، اما براساس آئین نامه، باغ‌های نیم هکتاری و دارای حقابه مجوز ساخت اتاقک 20متری برای نگهبان، کارگر و نگهداری ابزار آلات مورد نیاز را دارند و این موضوع ساخت و سازهای غیرمجاز را کاهش داده است.
 
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قزوین ابراز کرد: طی پنج تا شش سال گذشته در منطقه زرشک 53مورد ساخت و ساز با مجوز صورت گرفته و 84مورد نیز بدون مجوز اقدام به ساخت و ساز کرده‌اند که با شکایت از طرف جهاد کشاورزی پرونده‌ها در مراجع قضایی در دست بررسی است و تاکنون 9مورد نیز قلع و قمع شده است.
 
وی تاکید کرد: ما به هیچ وجه مجوز ساخت ویلا صادر نمی‌کنیم و صرفا اتاقک نگهبانی قانونی است، البته برخی از 53مورد مجوز دار نیز در مواردی مرتکب خلاف و ساخت طبقه فوقانی یا متراژ بالاتر از 20متر شده‌اند که توسط مراجع قانونی پیگیری خواهد شد.
 
این مسئول عنوان کرد: در برخی موارد منافع زودگذر توسط عموم مردم درنظر گرفته می‌شود از این رو زمین‌ها را بصورت قطعه قطعه به فروش می‌رسانند که دارای ارزش افزوده است؛ چراکه اکنون زراعت و کاشت محصولات زراعی در آن منطقه برایشان صرفه اقتصادی ندارد.
وی ادامه داد: مردم هر منطقه باید خودشان نسبت به حفظ زمین‌های زراعی اقدام کنند و جهاد کشاورزی در این راستا دارای برنامه‌های ترویجی و آموزشی در موارد مختلف است.
 
علیخانی بیان کرد: جهاد کشاورزی از دو بخش زراعت و باغداری حمایت می‌کند، البته هر منطقه از اقلیم خاص خود برخوردار است، در منطقه زرشک نیز به دلیل شرایط موجود، کمبود آب و ارزش افزوده میلیاردی برای زمین‌های قطعه قطعه شده زراعت به سمت باغداری پیش رفته است.
 
وی افزود: باغداری و کاشت درختان نیز برای جلوگیری از فرسایش خاک مفید هستند و به نوعی فضای سبز به شمار می‌آیند، بنابراین نمی‌توان گفت تبدیل زمین زراعی به باغات در یک منطقه اقیلم آنجا را از بین می‌برد.
 
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قزوین در پایان گفت: نمی‌توان گفت تبدیل زمین زراعی به کشاورزی صد درصد مفید یا مضر است و باید در این مورد بررسی کارشناسی صورت گیرد و البته به نوع نگاه و دید افراد به موضوع نیز بستگی دارد.
انتهای پیام/۶۰۰۶ 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان