۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین چرا باید ملک شخصی افراد به نام میراث فرهنگی ثبت ملی شود؟/ دست‌درازی به سهم آب باغستان در پروژه‌های شهری
کد خبر: ۳۳۶۴۵۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۴/۲۵ ساعت: ۸:۳۰ ↗ لینک کوتاه

گلایه‌های باغداران سنتی قزوین به رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور؛

چرا باید ملک شخصی افراد به نام میراث فرهنگی ثبت ملی شود؟/ دست‌درازی به سهم آب باغستان در پروژه‌های شهری

باغداران قزوینی گفتند: رکن اصلی باغستان که باغدار است فراموش شده درصورتی که حفظ باغستان نیازمند باغدار هست، حتی در سازمان باغستان نیز باغدارها دیده نمی‌شوند، این افراد هستند که باید راه‌کار را برای اجرا ارائه دهند.

چرا باید ملک شخصی افراد به نام میراث فرهنگی ثبت ملی شود؟/ دست‌درازی به سهم آب باغستان در پروژه‌های شهری

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ طی سفر رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به قزوین شب گذشته(دوشنبه) دیداری با باغداران و سمن‌های فعال در حوزه باغستان صورت گرفت.

در این دیدار باغداران و فعالین این حوزه به بیان مشکلات، چالش‌ها و نیازهای خود پرداختند و مسئولین نیز سخنانی ایراد کردند.

مروی از اعضای انجمن مشاوران آورس اظهار کرد: اهمیت و لزوم حفظ باغستان در هویت قزوین تاثیرگذار است و باید در مدیربت کلان به این موضوع توجه داشته و تغییر کاربری‌های باغستان را در نظر بگیریم.

وی ادامه داد: انجمن‌ها می‌توانند در مواقع تصمیم گیری و جلسات نقدها و مواضع خود را مطرح کنند و باید از آن‌ها استفاده شود.

عدم تحقق ممنوعیت عملیات عمرانی در محدوده باغستان سنتی

در ادامه کرمانشاهی، دبیر انجمن توسعه حیات شهر ابراز کرد: پنج سال است که با تیم‌های تخصصی درباره باغستان سنتی درحال فعالیت هستیم، با پیگیری‌ها در شورای عالی معماری و شهرسازی مصوبه‌ای تصویب شده که براساس آن ساختن پل و عملیات عمرانی در محدوده باغستان ممنوع شده که هنوز تحقق پیدا نکرده است.

وی افزود: ثبت ملی باغستان توانست با اقدامات سلبی کالبد باغستان را بخوبی حفظ کند، اما از طرف دیگر این اقدام و حمایت برای باغداران بخوبی توضیح داده نشد و خود این موضوع منجر به مشکل شد.

این فعال حوزه باغستان عنوان کرد: باغستان موجودی چند وجهی است و سازمان‌های مختلف در آن نقش دارند، مدیریت تمدن شهری در قزوین بر اساس باغستان و آب شکل گرفته است.

وی اذعان کرد: آبخوان قزوین از باراجین آغاز شده و در باغستان نشست می‌کند، در پی مدیریت آب تمدن شهری قزوین شکل گرفته است اما امروز باغستان به دلیل مداخلات بیرونی و مدیریتی درحال خطر است.

نتیجه نابودی باغستان هوای آلوده خواهد بود

وی عنوان کرد: اولین مطالبه این است که اگر در قزوین و اطراف قزوین جاده‌ای از وسط باغستان عبور کند پتانسیل ثبت جهانی از بین می‌رود و از این زاویه نیازمند توجه است.

کرمانشاهی گفت: در انجمن‌ها متخصصین در سطح بالا وجود دارند و آمادگی کمک بدون چشمداشت دارند، چرا که خواستار حفظ باغستان هستیم.

 ماخانی نماینده باغداران در ادامه ابراز کرد: حفظ باغستان نیازمند بروزرسانی روش‌های گذشته است، همچنین اکنون شرایط بگونه‌ای شده که فعالیت در باغستان صرفه اقتصادی و امنیت ندارد.

وی تاکید کرد: اگر باغستان حفظ نشود هوای قزوین از تهران نیز آلوده‌تر خواهد شد، از این رو نیازمند حمایت است.

در ادامه این نشست بابایی نژاد بیان کرد: در گذشته ما با اداره کا میراث فرهنگی مشکل داشتیم؛ در موضوع‌های تامین راه رفت و آمد، چاه خانه‌ها و تامین انباری برای وسایل باغداری نیازمند حمایت بودیم که مورد مخالفت قرار گرفت و حتی برخی باغداران بازداشت شدند اما تاکنون اقدامی برای آن درنظر گرفته نشده است.

وی ادامه داد: سازمان باغستان و شهردار، محیط زیست و سایر ارگان‌ها نیز از ما حمایت نکرده و حتی سنگ اندازی داشتند، باید توجه داشت که ثبت جهانی و ملی نباید راه را برای باغدارها ببندد.

ثبت ملی ملک شخصی مورد گلایه باغداران است

در ادامه این نشست تدین اظهار کرد: رکن اصلی باغستان که باغدار است فراموش شده درصورتی که حفظ باغستان نیازمند باغدار هست، حتی در سازمان باغستان نیز باغدارها دیده نمی‌شوند، این افراد هستند که باید راه‌کار را برای اجرا ارائه دهند.

وی تصریح کرد: آب از موضوعات اصلی باغستان است، براساس طومار هفتصد ساله، باغ‌ها و نوبت آب‌ها به ترتیب مطرح شده است، اما امروز به سهم باغستان دست درازی می‌شود که پروژه‌های باراجین یکی از آن‌هاست.

در ادامه یکی دیگر از باغداران با گلایه از ثبت ملی باغستان گفت: در راستای ثبت ملی، ملک شخصی افراد تملک شده است و خداوند نیامرزد کسی را که ملک شخصی را به نام میراث ملی ثبت کرده است.

انتهای پیام/۶۰۰۶

 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان